Românul, octombrie 1914 (Anul 44, nr. 155-183)

1914-10-14 / nr. 166

„ROMANUL“ este stmțu* iar petiție seară.informat din lemn politic** autorizată a toțiror partidelor ^TBL« TT S !SiflE «^IL 3E^L J3L k TELEGRAMELE presjendenilor noștri particulari prin fir special din marele centre mondiale MlilnlH Armatele japoneze In India și Rusia --------------- -------—.— ------------- mmmmmmmmmem ----- Constantinopol, 42 Octom. — Se confirmă in mod oficial act, că numeroase trupe japoneze de toate armele se află în India și la granița rusă, despre Turcia și Persia. Însărcinarea acestor trupe, după părerea cercurilor oficiale turcești, e să reprime generalizarea revoltei populație»»ei mahomedane din India contra dominațiunei Marii Britanii și un eventual atac din partea Turciei sau Persiei, contra Rusiei. Trupele japoneze din India și Rusia sunt in număr de 300.000. Caracteristica curs se menține: războiului în Luptele sunt de lungă durată și nu sunt hotărîtoare. In războaele anterioare o încăerare de o zi două aducea un rezultat hotărîtor, în războiul in curs am avut lupte cari au ținut cîte trei patru săptămîni fără ca să fi adus o schimbare apreciabilă a situațiunei.* In scurgerea celor trei luni de cînd durează războiul nu s’au înregistrat acțiuni decisive decit cucerirea Belgiei și izgonirea Rușilor din Prusia orientală. Intrarea Germanilor în Nordul Franței pina in punctul în care se află astăzi poate fi socotită ca făcind parte din strategia statului major francez. Tot așa ocuparea Galiției de către Ruși a fost o eventualitate care intră în vederile statului major austriac. Singurele lupte hotărîtoare cari se dau pe frontul oriental sunt cele de lîngă Varșovia, dar aci după cum știm nu suntem măcar în preajma unui rezultat. ♦ Același , •» se poate spune despre lupul din Nord-Vestul frontului francez. Aci înaintarea Germanilor pînă la capătul extrem al acestui front în regiunea Vunkerque-Ostende, nu poate avea alt avantaj decît de a împedica armata franceză să facă mișcări de învăluire. Dar nici Germanii nu vor putea încerca asemenea învăluiri căci ar trebui să se apropie de coastă unde sunt amenințați în flanc de tunurile flotei engleze. nu am extebh. Luptele rămân nehotăriteaze REZULTATELE DE PÂNĂ ACUM Cooperarea la luptă a flotei engleze INFORMAȚIUNI Citim în „Viitorul“. Ziarul „Acțiunea" purtîid data de Duminică 12 Octombrie, sub titlul „Vina guvernului“, publică un articol plin de neexactități «și de o vădită rea credință, care nu corespunde — credem noi — cu vederile direcțiunei partidului conservator democrat. Înainte de a răspunde, am dori să fim lămuriți asupra acestui lucru. " M. S. Regele a plecat eri, la Lirele 7.50 dimineața, la Sinaia , iar seara, la orele 1 și 20, s'a întors în Capitală. Eri a încetat din viață în orașul nostru după o lungă suferință Vasile V. Georgesim, primarul orașului.Georgescu era devotat membru al partidului National-liberal și era un bun gospodar al comunei. Defunctul lasă unanime regrete. Inmormîntarea lui Vasile V. Georgescu va avea loc Mărfi. * Ele s’au întrunit funcționarii comerciali spre a protesta contra concedierilor și reducerilor de salarii făcute de către unii patroni. .Excelenta, sa d. Poklewschi D’ozziel, ministrul Rusiei, a suferit ori un ușor accident de automobil la șoseaua Kiseleff. Mașina în care se afla d. minitru al Rusiei, s’a lovit de un pom. Cu prilejul ciocnirei d. ministru s’a lovit ușor la cap. D. Poklewschi s'a întors îndată în Capitală.* Teatrul National va da Luni 13 Octombrie 1914 „Apus de soare“ dirama d-lui K. Delavrancea iar Mărfi 14 Octombrie 19114, „Lorica Noastra“, comedie în patru.acte de Raul Lindau. ___ * Cursurile la Universitatea populară vor începe inama de 15 Octombrie și se vor ține ca și în ceilalți ani în localul liceului Lazăr. * Vineri seara, se va reprezenta, pentru prima dată la Teatrul National piesa „A cui e vina ?“ de d-nii Ulmu Nicolau și M. Mora. * If. S. Regina Maria și A. S. R. Principele Carol, moștenitorul tronului, au sosit aseară la Sinaia, venind de la Curtea de Argeș. * M. S. Regele a lucrat azi, înainte de amiază cu d. Em. Porumbarii ministru de externe. * Ori după amiază a vut loc la Iași înmormîntarea scriitorului Dimitrie C .Moruzzi. * M. S. Regele Ferdinand I a semnat decretul prin care consistoriul superior bisericesc a fost convocat în sesiune de toamnă în ziua de 16 Octombrie. * Ministerul de interne (direcțiunea generală a serviciului sanitar), a făcut cunoscut autorităților polițienești că în portul Catane (Sicilia), ne mai ivindu-se cazuri de ciumă, s’au ridicat măsurile preventive aplicate contra călătorilor și proveniențelor din Catane (Sicilia). * Locuitorii din Bulgaria, proprietarii pămînturilor tăiate de linia de frontieră sau rămase în Romînia va fi urmăriți conform legei pentru plata dărilor datorite către stat, pentru acele pământuri Din pricina împrejurărilor și a anului agricol mediocru, se îngăduise acestor locuitori ca să ridice recolta lor înainte de a fi achitat dările pe exercițiul curent . In serviciul exterior general al finanțelor s’au făcut următoarele numiri: D. Florin Aricescu, șef de secție clasa III. D. N. Tonescu-Crunți, subșef de secție. D-nii Gh. Lazarov și I. Petrescu impiegați cl. 2. Cutremurul Din Capitală Azi la orele 5 dimineața s’a simțit în Capitală un puternic cutremur de pămînt. Au fost două senduituri de scurtă durată, din care cel de pe urmă a fost unult mai puternic — și puțin mai lung. Ambele sgnduituri au fost însoțite de un zgomot suteran foarte tare. Senduiturile au avut o direcție verticală. Autoritățile noastre administrative au primit telegrame de la Ternei, R.Sărat și Vioehnna, pe mile s’a simțit acest cutremur. ----------------oxo--------------- AVIS Ca urmare publicațiunilor noastre anterioare aducem prin prezenta la cunoștința publicului jucător că tragerea clasei a 6-a a loteriei a XV-a suspendată până astăzi, se va relua cu începere de la 11 (24) Noemvrie și va ține până la ( 122) Decemvrie 1914. Direcțiunea generală a Loteriei privilegiate pe clasa a Regatului României SE PRIMEȘTE U M OM K MEUBUCHER & DÜRRER BUCUREȘTI, Calea ViCtoRiei No. 12a, BUCUREȘTI MOBILE SPRE CONSERVARE xMI&Mammamkm IN SCHIMBUL UNEI CHIRIE CONVENABILE M7 ! ! ROMANUL LUPTE CRÎNGENE LA LILLE Roma, 12 Octo Se anunța din Paris că luptele ce se dau la Lille zilnic de vreo săplătină încoace sunt cu adevărat teribile; germanii sunt respinși stradă cu stradă și casă cu casă. Eri a avut loc o luptă sîngeroasă în Fouburgul din est al orașului; francezii pentru moment se întăresc cu parapete, așteptând întăriri. MARE LUPTA LINGĂ SERAJEVO Roma, 12 Octombrie.— „Corriere d’Italia primește din Scutari știrea că importante forțe austriace au fost atacate în Santgracul Sarajevo de trupe muntenegrene care erau susținute de armata sîrbească de la Drina. Lupta a durat două zile și austriacii ar fi fost respinși în spre Sarajevo. Pierderile austriace ar trece de o mie de morți, mai mulți prizonieri, o baterie și material abundent. Muntenegrenii ar fi pierdut 110 de oameni. Generalul Sarich Volvovici a fost rănit. (A. T. I). germanii înaintează PE RÂUL YSER Roma 12 Oct. — Un comunicat din Berlin anunță că germanii au obținut succese pe rîul Yser și au înaintat la sud de Digmuiden pînă la Overs (?) Lilla (?) ocupînd mai multe localități după lupte susținute cu succes. (A. T. 1.) Cuplele din polonia Arser-garda GERMANA e COMPUSA din UNGURI Șl AUSTRIACI - Petrograd 12 Oni. In ținuturile dintre Radom și Ivangorod, au fost lupte numeroase intre trupele noastre și cele germane care se retrag. Când trupele ruse iau ofensiva, ele nu întâlnesc decât trupe austriace. Paradu corpurile germane care operează în aceasta regiune sunt întărite cu brigăzi de infanterie austro ungare la care Sau impus pretutindeni în mod sistematic să le ia ariergarda. S>i ■*n cauza sacrificiilor impuse austriașilor, germanii reușesc foarte des sa scape propriile lor trupe. Acest rol de subordonat a fost impus mai ales contingentelor din primul corp polonez și corpului al V lea ungar Luptele pe frontul bosniac Niș, 12 Oct. — La 22 Oct. în luptele angajate pe întreg frontul Bosniei inamicul a fost respins și a suferit mari perderi. Trupele sîrbe urmînd mișcarea de retragere a muntenegrenilor au operat o largă retragere și, se afla acum la V de Vișegrad într’o pozițiune cu totul mulțumitoare. In aceiași zi, două monitoare inamice se aflau, pe la orele 8 seara în fața fjabatului în jos de Skelanska Ada, unul din ele suind pe la orele 2 dem, în direcția dela Ijabatz spre Orașacika Ada, pe la gurile Dobravei s’a lotrii de mine, cari au explodat. Monitorul lung de 10 de m. Libia mai iese deasupra apei și a fost aruncat pe țărmul austriac. NS’au auzit țipete și înjurături în limba sîrbească și ungară și comenzi în limba germană.. Canoniera scufundată nu se mai vede, decit o parte din căldări, coșul puntea comandantului și entartete. Căldările au făcut explozie; de asupra cupolei care proteja căldările se aflau două mitraliere. Canoniera e cu totul scoasă din uz. O luntre automobilă austriacă a reușit a salva echipagiul și răniții.Biuroul presei. Tripla înțelegere consideră Turcia ca stat beligerant Petrograd 12 Oct.— Ziarul semioficios „Reci“ anunță, că în toate demersurile repetate făcute de Turcia, tripla înțelegere a refuzat categoric, să ordone retragerea escadrei Franco-Engleză de la intrarea Dardanelelor. Ceva mai mult cabinetele din Petrograd, Paris și Londra au înștiințat oficial Turcia, că escadra în chestiune, nu numai că nu va fi retrasă de la intrarea Dardanelelor, dar că a și primit ordin să captureze în viitor, or ce vas sub pavilion otoman, fie de comerț fie de războiu, deoarece Turcia avîndu-se în vedere atitudinea ei din ultimul timp, e considerată ca țară semi-beligerantă, de tripla înțelegere. Retragerea germanilor pe linia Ivangorod Roma 12 Oct. — Marele Stat major rus anunță că retragerea repede continuă din Galiția relevă de asemenea retragerea pe linia Ivangorod Novo Alexandria. In regiunea Kozionice rușii au repurtat succese considerabile Miercurea trecută. In Galiția continuă cu înverșunare; rușii în timpul marșului de la Przemmsl la Vistula au făcut prizonieri alte două mii de austriace. La sud de Przemysl acțiunea a devenit mai intensă. In Prusia Orientală nu este nimic de semnalat. (A. T. I.). LUPTELE pe frontul de Vest - OPERAȚIUNILE FLOTEI ENGLEZE — Londra 13 Octombrie. — Ceea ce Germanii numesc cea mai importantă bătălie a războiului actual se dă între Labassée și Marea. Ultimul comunicat arată că inimicul înaintează la nord de Dixmunde și lângă Labassée, dar aliații au înaintat sensibil la est de Nieuport și între Armentieres și Lille. Vasele de războiu engleze bombardează cu violență coasta belgiană luînd pozițiunile germane de flanc. Prizonierii germani recunosc că tunurile engleze prieinuesc Germanilor perderi mari. (Reuter) (24 Octombrie). — COMUNICAT Londra 13 Octombrie. — Amiralitatea engleză anunță că cri monitoare și alte vase ale flotilei engleze au tras cu succes contra aripei drepte, germane cooperînd astfel cu armata belgiană. Toate atacurile germane contra orașului Nieuport au fost respinse, dușmanul a avut perderi mari de pe urma focului artileriei engleze care lua în flanc pe Germani. Amiralul Hood are acuma o flotilă foarte bine adaptată acestui gen de operațiuni deși fără mare valoare din punct de vedere naval. Vasele noastre au fost continuu atacate de un submarin german care a lansat torpile contra vaselor „Wildfire“ și „Myrmidon“. Celeilalte vase engleze au atacat submarinul. Flotila engleză n’a avut nici o perdere. Aeroplane și baloane engleze au participat de asemea la aceste lupte. SCUFUNDAREA unui submarin german Londra, 13 Octombrie. Amiralitatea anunță că un submarin german a fost scufundat de contratorpilorul englez „Badges“ în dreptul coastei ir olandeze. Prora contratorpilorului .„Badges“ a fost ușor avariată. TIPĂRIT CU MAȘINA ROTATIVA „ItJARHSGIN“ IN IMFRIMERLE „INDEPENEDNȚA“ «MLACĂ DEMHM tSFIL fT Paris 12 Oct.— Comunicatul oficial din 22(10), ora 22 zice;: La aripa noastră stângă, acțiunea a continuat cu cea mai mare violență, mai ales în împrejurimile orașelor Arras, La Bassée și Armentières. Aliații au pierdut puțin teren în câteva puncte lângă La Bassée și au câștigat alte la est de Armentières In rezumat, pe această parte a frontului, situația nu s’a modificat. La nord de râul Aisne, artileria franceză a distrus trei baterii germane. (Havas). Petrograd 12 Oct.—Comunicatul oficial din 24(10) «era 15 și 42 zile. La aripa noastră stingă, bătălia mai urmează. Vrăjmașul a progresat la nord de Dixamde și lângă La Bassée. Noi am înaintat simțitor la est de Nieuport și în regiunea Langemarck precum și în ținutul între Armentières și Lille. E vorba de fluctțațiunile inevitabile ale frontului de luptă care se menține în ansamblu. In alte părți ale frontului, mai multe atacuri au fost respinse și ziua și noaptea. In mai multe puncte am progresat puțin. In Woëvre, ofensiva noastră a continuat să înainteze în direcția pădurei Mortenaie, la sud de Thiaucourt și în pădurea Leprêtre, la nord de Pont-Mouson.— (Westink) Trupele germane au trecut canalul Yserului Berlin 12 Oct. — Marele cartier general anunță: Canalul Yserului la Ypres a fost trecut de noi cu forțe puternice între Nieuport și Dixmude la 24(10) după lupte crâncene. Inamicul s’a întărit la E și NE de Ypres; totuși trupele noastre au isbutit a înainta în unele puncte. Vreo 500 de englezi au fost făcuți prizonieri, între care un colonel și 28 de ofițeri. La Est trupele noastre au luat d>fensiva contra orașului Augustow. In regiunea de la Ivangorod trupele noastre se luptă alături de trupele austro-ungare. 1800 de ruși au fost făcuți prizonieri, ( Wolff bureau). Csiptek din ftanta i Recens fiinf Mul pepsilisisi Pomllel pe anul 1912 „Monitorul Oficial“ dacăi publică tabelele întocmite cu privire la recensăminte care s'a făcut în anul 1912. După cifrele cuprinse în aceste tabele, popii latin»ea României se ridică la 7.204.91! locuitori, împărțită astfel : Muntenia 0.302.430 locuitori, Moldova 2.139.154 locuitori, Oltenia 1.412.905 locuitori și Dobrogea 380.430 locuitori. Județul cel mai populat este, cum e de așteptat de altminteri, rifovul cu o populațiune de 081.759 locuitori, dintre care numai în București 341.321 locuitori. Apoi vin județele: Dolj cu 436.449 locuitori, Prahova 389.914, Teleorman 297.470, Mehedinți 295.474, Buzău 277.977, Vlașca 259.395, Dîmbovița 258.378, Romanați 248.600, Arieș 242.917, Ialomița 242.848, Bacău 232.954, Vîlcea 232.011. Iași 212.669, Constanța 209.571 și celelalte to>ate sub 200.000 locuitori. Cel mai puțin populat județ este Fălciu cu 108.396 locuitori. În județul Ilfov sunt 345.334 bărbați și 386.425 femei, adică aproape o mie de femei mai puțin. Aceasta e numai populatiunea stabilă. In acest județ Sunt înregistrate 155.026 căsnicii. Județul are 96.716 clădiri, în 468 comune. Îu județul Iași sunt 106.464 bărbați și 106.205 femei, 50.145 hărnicii, 39.755 clădiri dintre cari 2259 nelocuite, în 270 comune rurale. In judetul Dolj sunt 221.872 bărbați și 214.577 femei, 92.583 căsnicii, 87.097 clădiri dintre cari 4609 nelocuite, în 428 comune rurale. In Dobrogea avem o populațiune bărbătească de 200.977 inși cu 179.453 femei. Numărul căsniciilor se ridică la 79.024. al clădirilor la 70.558, avînd în total 37‘2 comune rurale. Grupînd orașele după numărul locuitorilor, vin în frunte Bucureștii cu 341.321 locuitori, Iașul cu 75.229, Galați cu 71.641, Brăila cu 65.052, Ploești cu 56.460, Craiova cu 51.400, Botoșani cu 32.574, Buzău cu 27.201, Birlad cu 25.288, Tulcea cu 21.727, etc. Din punct de vedere al numărului populațiunei rurale, iată cum se împarte cifra totală de 5.904.787 locuitori rurali . În Muntenia avem 2.600.345 locuitori rurali, dintre cari 1.300.18S bărbați. Județele Ilfov și Prahova numără cei mai multi locuitori rurali: Ilfov cu 333.864 și Prahova cu 805.781 locuitori. În Moldova înregistrăm 1.748.898 locuitori populațiunea rurală, cu 876.105 bărbați și 872.788 femei. Cel mai populat judet este Bacăul cu 206.119 locuitori rurali. In Oltenia avem 1.273.367 locuitori rurali cu 631.733 bărbați și 641.634 femei, cu județul Mehedimii cel mai populat, avind 270.341 locuitori rurali. Dobrogea în numără 282.181 locuitori rurali. Bineînteles cifrele acestea vor fi suferit oarecari modificări de acum doi ani, însă pînă la un nou recensământ ele rămîn oficiale. Ceea ce credem interesant de relevat este că la o populațiune orășenească de 1.330.132 locuitori, satele răspund cu massa celor 5 mâi, 904.787 Umilitori, Vase engleze scufundate lîngă Geylan Roma 12 Oct. — Agenția Lloyd din Colombo telegrafiază la Londra că paquebot-urile „Chilka“, „Troilus" „Benmore“ „Clan Grant” și „Curemul Pourebbel“ au fost scufundate de crucișătorul german „Emden“ și vasul Oxford a fost capturat. (A. T. L). ORA 4 Situația pe frontul de vest neschimbată Petrograd, 13 Oct.— Comunicatul oficial francez din 25(10) zice: Nu e de semnalat nici o schimbare pe frontul dintre Marea Nordului ■și ținutul orașului Arras, I In munții Argonne, situația trupelor franceze se menține în aceleași comliziuni anunțate ieri. In șirul înălțimilor numite Hauts de Meuse artileria franceză a mai distrus încă alte trei baterii germane, dintre care una de calibru mare. (Westnik). . BOMBARDAREA catedralei din Anvers  Berlin 13 Octombrie. Agenția Wolff află diin Berlin următoarele: St. Pfeil din regimentul 3 de artilerie de rezervă a constatat în ziua intrărei trupelor germane la Anvers din turnurile catedralei, că pe la 4 și luni, părțile occidentale ale orașului și mai ales marea piață a catedralei au fost bombardate din fortul Tete de Findre și din tranșeele la sud și de a lungul apei Schelde precum și de pe vasele de pe acea apă. Șrapnele au căzut chiar în fața catedralei și o grenadă între primărie și catedrală. Acelaș ofițer a constatat în aceeași zi că devastări au fost comise în castelele ocupate de Englezi, la Meinhof, Troyente, Pulliof. Mobile foarte prețioase au fost stricate, mari tablouri și mobile de piele tăiate. Toate acestea au fost făptuite de englezi după cum rezultă din almele și părți de echipament părăsite de englezi. Submarin italian reîntors la Spezia Viena, 13 Octombrie. Submarinul italian care fugise din Spezia și Ajaccio a sosit la Spezia remorcat de un vas italian, ori după amiazi. Judele, de instrucțiune a procedat la interogatoriul echipagiului Belloni a rămas la Ajaccio. ---------------------------------oxo------------------------— Rezultatul alergărilor DE LA BANEASk Tată rezultatul tehnic al alergării lor de erigie la Băneasa. 1 Premiul Dina (2000 m., 3000 lei) 1. Lupan (Varga) al d-lui Martinovici. 2. Aur (Taylor). 3. Piatra Arsă (Dragomir). Np. Alunița. Zănoaga. PM. C 5 lei =19. PI. I 7. PI. II II) Premiul Blaremberg (1600 metri 1500 lei) 1. Flacăra (Willy) al d-lui Marghiloman. 2. Leandru (F. Taylor). 3. Coti griac (M. Tatyre). Np. Singur, Murmur. PAI. C 5 lei =7. PI. 1 13. Pl. II 7. Premiul Mogoșoaia (3200 metri 3600 lei) 1. Zoltán (Beech) al d-lui G. Bădescu. 2. Bobîrniță (Taylor). 3. Tepeș (Varga). Np. Princese. L’Invizible, Parfumeuse. PM. 6 5 lei =16.5. Pl. 10. Pl. II 9.5 .’capul de Octombrie (2800 metri 6900 lei) 1. Lisbem (Wilson) al d-lui Martinovici. 2. Tesla (Varga). 3. Armoise (Willy). Np. Tesi, Veronese, Moopfright Plutokrat, Polonium, Loch Carig. PM. C 5 lei =14.5. Pl. I 11.5. Pl. II 7*50. Pl. III 6.5. Premiul Vifor (1400 m., 3500 lei) 1. Martil (Varga) a d-lui Martinovici. Np. Anin și Wilfrid descalificat. PM. 5 lei 19 50. Premiul Mers Nani (1600 metri, 2450 lei) 1. Duday (Davison) al d-lui Potgoreanu. 2. Constantinopole (Georgescu). 3. Bo Mareevo (Willy), Np. Dor Mărunt, Polo, Lonesome, Medaille d’or, La Popadour, Aiax-fomie.Pl. 5 lei C=28. Pl. I 11. Pl. II 36, PL III 9.5. Premiul Buzău (Gentlemen-ridei*s), (1000 metri, 1250 lei) 1. Marta (Lt. La&earof) al d-lwj Badesiu Țarul Rusiei aduce elogii flotei ruse da Mana Baltică Petrograd. 13 Octombrie. — Ministrul marinei rusești a adresat comandantului flotei din Marea Baltică telegrama următoare: Impăratul m’a însărcinat să vă exprim via sa recunoștință pentru sfătuitoarea voastră activitate în Marea Baltică, cu tot pericolul torpilelor și al vaselor submarine. Cu îndemânare, ,și, cu răbdare flota din Marea Baltică, și-a îndeplinit cu succes scopul de a apăra țărmurile și capitala Rusiei, sprijinindu-se și pe forțele de uscat. Cu toată superioritatea sa numerică, îndrăznețul nostru dușman nu a putut obține nici un rezultat real. împăratul crede că Dumnezeu va binecuvînta sforțările marinarilor ruși care luptă pentru gloria scumpei noastre patrii și că le va asigura trimful final. (Westeik). Presa vieneză atacă armata rusă Vieni H 13 Oct.O întreagă presa vieneză își exprimă adânca sa indignare față de planul mișelesc al rușilor de a fi promis o mare sumă de bani pentru capul unui comandant de armată austro-ungar. Acest act abominabil aruncă o vie lumină asupra sistemului rușilor de a face războiu. Câteva ziare spun că numai un dușman desperat văzînd că nu poate să învingă cu arme cinstite poate concepe astfel de mijloace. „Reichspost“ scrie că armata rusească loaie a fost mereu privită în Austro-Ungaria ca o armată viteazfi, nu merita această rușine, și mai adăugă: acest procedeu trebue să deschidă ochii slavilor, pentru eliberarea cărora Rusia pretindea că a făcut acest războir. (K. K. T. Korrespondenz Bureau). Puterea mantilă a SIngîM — CE SCRIE ZIARUL .»DAILY TELEGRAPH“ , Berlin, 13 Octombrie. — Agențiăi Wolff află din Londra că ziarul „Daily Telegraph“ scrie, sub porni d-lui Archibald Hinni: nu avem puterea mărilor în sensul că am invins puterea maritimă cea mediu« termcă după cea df înUi dar proces dăm ca și cum am avea puterea, mărilor și transportăm trupe spng continent. Flota este în neputința să îndeplinească în acelaș timp «Două lucruri diferite și anume să «asigure transportul trupelor și să păzească minele de comerț mai cler cînd acestea, nu vome să țină seamă de sfaturile date de amiralitate. Cercurile militare din Rusia și grafa vieneză Petrograd, 13 Oct. — K. K. T. Korrespondenz Bureau din Viena răspândește știrea absurdă că rușii ar fi promis o răsplată de 80.000 de ruble pentru capturarea sau uciderea unui comandant de armatei austriac și că acest fapt ar explica atentatul neizbutit taxe ar fi fost săvîrșit în contra unui șef austriac. In cercurile militare din Petrograd se admiră foarte mult acest talent de invențiuni al Agenției telegrafice din Viena care face o reclamă originală. Comandanții austro-ungari, care se găsesc sub tutela statului major german și pe care rușii îi prețuiesc ca alte colaboratori de preț, îi sunt din cosi tră foarte scumpi Armata rusească le privește ca o garanție pentru victoriile ri. Spre a da r> probă de această neprețuită colaborare e suficient de a reaminti ocuparea stabilă a Galițioi de către ruși și faptul că in provinciile interne ale Rusiei sunt sute de mii de soldați austro-ungari prisonieri. Intr’adevăr nu ar fi de loc în interesul Rusiei ca asemenea șefi militari să fie puși afară din lupta. GIRANT RESPONSABIL Q HE OROHE CONSTANTINESCU