Sportul Popular, aprilie 1955 (Anul 10, nr. 2593-2609)

1955-04-02 / nr. 2593

ALEGERILE organelor sportive sindicale ...In asociaţia Flamura roşie Alegerile organelor sportive sindicale au constituit o preocupare de căpetenie pentru consiliul central al asociaţiei Flamura roşie. Acest important eveniment din viaţa mişcării noastre sportive a constituit o preocupare şi pentru organele sindicale, pe lingă care funcţionează asociaţia şi colectivele noastre. Noi am primit un sprijin preţios din partea comitetelor centrale ale sindicatelor Alimentar, Comerţ şi Industrie uşoară, care ne-au ajutat să cuprindem toate regiunile in acţiunea pregătirii şi organizării alegerilor. De asemenea, majoritatea comitetelor sindicale regionale, raionale şi de întreprindere ne-au dat un sprijin preţios, contribuind la pregătirea alegerilor şi îndeosebi la prelucrarea Hotăririi şi instrucţiunilor Prezidiumului C.C.S., până jos, în grupele sindicale. Sportivii şi activiştii asociaţiei noastre au înţeles semnificaţia alegerilor şi au realizat în cinstea acestui eveniment numeroase succese în producţie ca şi în activitatea sportivă. Astfel, o ,,zi record" organizată la întreprinderea „Victoria” Cisnădie a dus la o depăşire a panului de producţie cu 27 la sută. Chmbul de onoare organizat in cinstea alegerilor la fabrica ,,TeLa" din Arad a încheiat de asemenea cu numeroase procente peste pian. In multe alte Întreprinderi au fost organizate brigăzi de producţie formate din sportivi care, în cinstea alegerilor, au realizat importante depăşiri de plan. La fel de frumoase sîmţi înfăptuirile pe linia întăririi organizatorice a colectivelor sportive. Campania de atragere de noi membri în colectivele sportive s-a desfăşurat cu multă intensitate. In urma muncii de lămurire dusă în colaborare cu organele sinidicale şi direcţiunile, în întreprinderi ca I.R.I.C. Ploeşti, „Abator“ şi „Encsel Mauriciu“ d£n Tg. Mureş etc. s-a ajuns astăzi ca majoritatea membrilor de sindicat să fie înscrişi în colectivele sportive. Reuşita deplină a acestei acţiuni în majoritatea colectivelor, a însemnat pentru noi un puternic stimulent, ea dovedind că masele de oameni ai muncii iubesc sportul, doresc să-l practice şi sprijină din toată inima asociaţia din care fac parte. Acolo unde dările de seamă au scos în evidenţă în mod critic şi autocritic situaţia existentă, adunările generale şi-au dat contribuţia la curmarea din rădăcină a lipsurilor din munca sportivă. Aşa s-au petrecut lucrurile la fabrica ,,Refacerea" din Arad, unde tov. I. Zapota, directorul fabricii, şi-a luat angajamentul în urma criticii primite în cadrul adunării generale de alegeri, să sprijine cu mai multă hotărâre activitatea sportivă din întreprindere. Prima etapă a alegerilor organelor sportive sindicale în cadrul asociaţiei noastre a scos însă la iveală şi o serie de grave lipsuri. Este vorba în primul rînd de indiferenţa unor organe sindicale, ca de pildă comitetul sindical regional Alimentar Iaşi (preşedinte tov. Cojocaru), comitetul raional Comerţ Galaţi (preşedinte I. Andrei),comitetele de Întreprindere de la „Dacia“ Cisnădie şi „Drapelul roşu“ Oraşul Stalin etc., care n-au dat atenţia şi sprijinul cuvenit pregătirii alegerilor. De asemenea, este inadmisibilă atitudinea unui activist sportiv ca tov. Mînaşcu de la colectivul nostru din Buhuşi, care a ţinut încuiate în sertar 1000 de adeziuni, susţinind că nu poate atrage noi membri în colectiv din... lipsă de imprimate. Analiza temeinică a primei etape a alegerilor a dus la îmbunătăţirea muncii în etaipa a doua, în care, acum, ne îndreptăm atenţia spre buna organizare a adunărilor generale, pentru alegerea unor consilii de colective sportive capabile să asigure dezvoltarea activităţii sportive în cadrul asociaţiei noastre. IOAN PĂUŞAN preşedintele asociaţiei sportive Flamura roşie Ultimele întreceri din cadrul primei etape a crosului de masă „Să întimpinăm 1 Mai” Săptămâna trecută s-au desfăşurat nenumărate întreceri de cros la care au participat mii de tineri şi tinere. Aşa după cum ne comunică corespondentul nostru diin Craiova, C. Moţoc, peste 900 concurenţi s-au întrecut în cadrul unei frumoase competiţii de cros organizată de colectivul sportiv Locomotiva. De asemenea, de la subredacţia ziarului nostru din Cluj ni se anunţă că de curînd colectivele asociaţiei Ştiinţa ’ şi-au încheiat faza pe colectiv a crosului de maisa „Să întimpinăm 1 Mai“, in total la această tradiţională întrecere sportivă au livit startul 6.497 de studenţi şi studente din oraşul Cluj. Cea maibună mobilizare s-a făcut la universitatea „Victor Babeş“, unde la concursurile de cros au participat 4.107 concurenţi şi concurente. Un alt colectiv sportiv din oraşul Cluj, care a obţinut succese frumoase în ceea ce priveşte crosul de masă „Să întîmipinăm 1 Mai“ este şi colectivul Progresul Finanţe Sfaturi, care a mobilizat aproape 800 de concurenţi şi concurente. In multe din roioanele regiunii Piteşti crosul de masă „Să întîmpinăm 1 Mai“ a cunoscut succese frumoase. Astfel, aşa după cum ne informează corespondentul nostru Gr. Varabiescu, în raioanele Curtea de Argeş, Topoloveni şi Piteşti peste 2000 de tineri şi tinere au participat la întrecerile de ces Merită a fi evidenţiate, pentru organizarea excelentă şi pentru buna mobilizare a concurenţilor comunele Vultureşti şi Pietroşeni, unde crosul a constituit o adevărată sărbătoare a tineretului. SPORTUL POPULAR (Pag. 2-a Nr. 2503 A fost ats noul consiliu al colectivului sportiv Progresul Oenirofar® Bucureşti Săptămîna trecută a avut loc adunarea generală pentru alegeri la colectivul sportiv Progresul Centrofarm Bucureşti. Din darea de seamă ţinută de tov. Sandu Talic, secretarul colectivului sportiv, au reieşit o serie de realizări, ca, de pildă, înscrierea unui număr de 745 membri îm colectiv, înfiinţarea unei echipe de fotbal care a ocupat primul loc în campionatul raional, formarea echipelor de şah şi tenis de masă care au obţinut bune rezultate etc. Au fost de asemenea organizate excursii, vizionări de spectacole, vizitări de expoziţii. Munca de agitaţie şi propagandă dusă în rindul angajaţilor de la Centrofarm Bucureşti a contribuit la atragerea meselor de muncitori în practicarea sportului. Membrii caleetivului sportiv au muncit cu tragere de inimă la reamenajarea cabanelor Băaceşti şi Mihăileşti. După cum a reieşit însă din darea de seamă şi din discuţii, consiliul colectivului sportiv nu a făcut tot ceea ce putea face. De exemplu, angajamentele lvite în domeniul creşterii numărului de purtători ai insignei G.M.A. nu au fost realizate nici pe jumătate. Preocuparea pentru atragerea | sportivilor în prima etapă a cro- | surilor de masă a fost insuficien- ' tă. Lipsuri numeroase s-au înre- | gîstrat şi în ţinerea la zi a evi- j denței cotizaţiilor, existînd încă unii membrii care, deşi au plătit cotizaţia, nu au primit carnetul , nici pînă în prezent. Membrii consiliului colectivului Progresul Centroform nu au lucrat în stripsă colaborareIntre constituirea consiliului şi adunarea generală de alegeri nu s-a ţinut nici măcar o singură şedinţă de consiliu, fanta care a dus la o muncă neorgani- zată şi la o împărţire a sarcinilor făcută la un timplare. Consiliul nou ales al colecti-ivului sportiv va trebui să mum-i cearcă cu hotărîre pentru echiliia- rea lipsurilor care au frînat pînă acusn dezvoltarea activităţii sportive la colectivul Progresul Centrale din București. Întrecerile cros, adevărate sărbători sportive NUMEROASE CONCURSURI ÎN SATELE REGIUNII PITEŞTI In comunele Boţeşti, Dobreşti, Ciineni şi Horezu numeroşi tineri şi numeroase tinere s-au prezentat la startul întrecerilor de cros. Frumoase întreceri au fost organizate de către colectivul sportiv Recolta, în comuna Ţigăneşti. Printre primii clasaţi, dintre cei peste 120 de participanţi, se găseşte şi Maria Şerbănoiu, campioană regională la şah In cadrul Spartachiadei de vară a satelor Bine organizate au fost şi concursurile care s-au desfăşurat în comunele Răteşti, Ştefăneşti, Greci şi Slobozia. Ilie Fejeanu popaapandemui VEŞTI DIN BACĂU.. Parcul Libertăţii din oraşul Bacău a găzduit, în urmă cu cîteva zile, îmtrecerii de arcuş la care au participat peste 250 de membri ai colectivului sportiv Voinţa din lo-calitate. Concursul a fost bine organizat, traseul a corespuns întru totul şi rezultatele obţinute au dovedit că acest colectiv s-a preocupat de pregătirea participanţilor la cros. Primii, în cele patru probe, s au clasat: David Izu (juniori categoria a I-a), Solocnon Brucher (juniori categoria a II-a), Cornel Corocea (seniori) şi Aurica David (senioare). (ele la subredacţa noastră) ..ŞI DIN CAPITALA Cu mult entuziasm s-au prezentat la startul întrecerilor de cros şi studenţii universităţii ,,C. I. Parhon” din CapitalăAu fost obţinute următoarele rezultate: juniori: Călin Todrea, Corneliu Sorescu şi Marin Mihăiţă; junioare: Eftimia Durcea, Mina Dobran şi Maria Barteş; seniori: Vasile Matei, Ilie Dumitrescu şi Niculae Raduică; senioare: Valentina Botez, Teodora Dincă şi Margareta Stroi. Iosif Arghezi corespondent Din ce in ce mai mulţi tineri şi tinere iau parte la tradiţionala întrecere de cros, organizată in cinstea zilei de 1 Mai. Mîine se vor desfăşura concursuri în emirul etapei a doua, la care vor participa cei mai buni concurenţi din etapa întîia. Din metodele de mustea ele unui colter raional C .F. S. Unul din raioanele regiunii Constanţa, în care sportul de mase cunoaşte o tot mai frumoasă dezvoltare, este raional Medgidia. An de an,activitatea de cultură fizică şi sport din acest raion a fost mereu mai rodnică, datorită muncii intense depuse de activiştii comitetului raional C.F.S şi de către activul obştesc. De fiecare dată cînd a fost analizată activitatea sportivă din regiunea Constanţa a ieşit în evidenţă faptul că în raionul Medgidia angajamentele sunt îndeplinite ritmic şi nu în salturi şi că, folosind un larg activ obştesc, acest comitet raional obţine succese tot mai importante. Este bine, de aceea, să arătăm care sunt metodele de muncă ale acestui comitet C.F.S. fruntaş, cum reuşesc activiştii sportivi din raionul Medgidia să obţină asemenea succese şi cum se orientează ei în rezolvarea sarcinilor ce le stau în faţă In primul rînd, este de menţionat faptul că avînd sprijinul sfatului popular, comitetul raional C.F.S. Medgidia a reuşit să angreneze în muncă un larg activ obştesc, cu sprijinul căruia sarcinile sînt îndeplinite la timp. Spre exemplu, în cadrul acestui comitet raional C.F.S., secţiunea de învăţămînt (tov. Radu Alexandru), secţiunea sanitară (dr Nicolae Dumitru) şi comitetul raional U.T.M. (tov. Nicolae Bernea) aduc o importantă contribuţie in rezolvarea sarcinilor. Paralel cu aceasta, o atenţie deosebită este acordată comisiilor pe ramură de sport, care, ne îndrumate şi permanent sprijinite, au constituit un puternic ajutor în munca comitetului C.F.S. O metodă bună de muncă este folosirea permanentă a instructorilor obşteşti pentru întărirea şi dezvoltarea colectivelor sportive săteşti. Avînd un sprijin serios dinpartea instructorilor obşteşti, comitetul raional C.F.S. a reuşit să dezvolte numeroase discipline sportive în sate r Unionurn Medgidia. Pentru realizarea acestui lucru, comitetul raional C.F.S. a folosit o metodă de muncă deosebit de fatină, lată despre ce este vorba. Se stabilea că, la o anumită dată, în comuna X, va avea loc un concurs atletic. Cu mult timp înainte de data concursului, în comuna respectivă se făcea o intensă propagandă şi agitaţie în vederea acestui eveniment sportiv. La data prevăzută, în comună, sosea de la centru’ de ralon un gram de atleţi şi atlete, însoţiţi de un grup de arbitri. Cînd pe terenul de sport erauadunaţi suficienţi spectatori concurul începea. După ce atleţii şi atletele concurau în cîteva probe demonstrative, unul din conducătorii totului invita tinerii din cortună să concureze, mai întîi alaturi de sportivii veniţi de la centrul de raion şi apoi singuri. La început se prezentau doar 3-4 tineri, dar apoi concursul devenea din ce în ce mai larg, luînd aproape caracterul unei întreceri de mase. Tineretul sătesc era stimulat astfel să-şi măsoare forţele in întrecerile atletice. Bineînţeles că tot în acest mod se proceda şi pentru celelalte sporturi. Lucruri!; nu se terminau însă aici. După ce erau angrenaţi in practicarea unui sport, tinerii din comună erau schiemaţi să-şi treacă şi normele G.M.A. La primul concurs ei treceau doar cîteva norme, dar apoi tinerii îşi manifestau dorinţa să le treacă şi pe celelalte,, pentru a deveni purtători ai insignei G.M.A. Aşa s-au petrecut lucrurile la S.M.T. „Castelul”, unde, după ce tinerii au asistat la un joc demonstrativ de fotbal, au jucat între ei un meci. După aceea, 12 dintre tinerii tractorişti şi-au trecut o parte din normele G.M.A. La fel s-au petrecut lucrurile şi in comuna Peştera, unde după o demonstraţie de gimnastică şi de oină, 22 de tineri din această comună au devenit aspiranţi şi mai tîrziu purtători ,ai insignei G.M.A. De altfel, în domeniul complexului G.M.A., comitetul raional C.F.S. Medgidia a realizat importante succese, depăşindu-şi cu regularitate angajamentele luate. Pentru realizarea acestui lucru, activiştii comitetului au organizat o serie de centre G.M.A. în diferite comune. La fiecare centru au fost repartizaţi tehnicieni şi activişti ai comitetului, care răspundeau de buna funcţionare a centrului respectiv. Pentru ca tinerii să poată cuceri insigna G.M.A., ei trebuiau să se prezinte bine pregătiţi la startul probelor. Această pregătire se făcea în comunele respective prin colectivele sportive şi cu ajutorul instructorilor obşteşti Un real aport în pregătirea tinerilor aspiranţi l-au dat şi învăţătorii. Exemple în :-ceastă privinţă sunt instructorii obşteşti Ion Protopopescu, Gh. Cornea şi D. Enache (Recolta G.A.S. Tîrguşor), Septar Ntazim (Recolta G.A.C. Basarabi) şi N. Mocanu (Recolta G A.S. Dorobanţu), precum şi învăţătorii Ion Alexandru (comuna Ciochita), Alexandru Bucăţică (G.A.C. Dorobanţu), Echimet Midat (comuna Rasova) etc. Am arătat numai aspectele cele mai importante din munca comitetului raional C.F.S. Medgidia. Fireşte că, dacă am analiza întreaga activitate a acestui comitet raional, am constata şi unele lipsuri. Este de reţinut însă faptul că datorită sprijinului acordat de către sfatul popular, precum şi datorită muncii neobosite a activiştilor salariaţi şi obşteşti, sportul capătă o dezvoltare din ce în ce mai largă în raionul Medgidia. Şi pentru acest lucru, ca şi pentru metodele bune pe care te aplică in muncă, comitetul raional C.F.SMedgidia merită a fi dat ca exemplu pentru celelalte comitete raionale C.F.S. V. MOGIRDICEANU preşedintele comitetului regional C.FS. Constanţa Cind există colaborare Activitatea de cultură fizică și sport a luat în ultimii ani un avînt deosebit și in regiunea Baia Mare. Desigur că, rezultatele pozive înregistrate n-..ar fi fost posibile dacă, in cadrul multor discipline sportive, n-ar fi existat o rodnică colaborare intre antrenorii şi instructori sportivi. Printre antrenorii care se ocupă cu seriozitate de problema schimbului de experienţă se numără antrenorii de fotbal luiu Banatky de la colectivul Metalul Baia Mare. El sprijină iniţiativele comitetului regional C.F.S. în această privinţă, ţinînd săplăruinal şedinţe de schimb de experienţă cu antrenorii celorlalte secţii de fotbal din oraş. La aceste şedinţe participă cu regularitate un merte număr de antrenori printre care A. Balogh (Metalul juniori), A. Man (Voinţa), N. Zólyomi şi V. Dallos (Dinamo), M. Sava (Metalul 1 Mai) şi alţii. De asemenea, u une rezultate s-au obţinut pe linia colaborării şi a schimbului de experienţă între antrenorii d lupte clasice şi lupte libere: Z. Abrulan, Carol Tukacs şi luliu Tukacs. Datorită colaborării existente şi a dorinţei celor trei antrenori de a răspîndi sportul luptelor în rîndurile tineretului din regiune, în momentul de faţă numai în oraşul Baia Mare activează trei echipe de clasice seniori şi juniori, precum şi o echipă de lupte libere. Din rindurile luptătorilor băimăreni s-au ridicat în ultima vreme elemente tinere şi talentate ca T. Vigh, C. Ardeleanu (Metalul), I. Boiia, L. Maior, A. Maior, (Dinamo) şi alţii. Rezultate la fel de bune au înregistrat şi tehnicienii din sporturile de iarnă Ştefan Hornyak, V. Ghiţă, A. Schele, I. Kovács şi alţii. Prin muncă susţinută şi spirit de colaborare, aceşti antrenori au reuşit să ridice un număr însemnat de schiori specialişti în probei® alpine, printre care se numără Ludovic Horvath, Edith Horvath, I. Bencsik, St. Tăpălagă şi alţii. In direcţia colaborării dntre cadrele tehnice ale mişcării sportive din regiunea Baia Mare sunt însă şi unii- lipsuri. De pildă, aliranorii de cină, scrimă, ciclism, box, motocclism, nataţie, gimnastică şi unii dintre profesorii de educaţie fizică nu dovedesc dorinţă de colaborare. Comitetul regior al C.F.S. Baia Mare are datoria să ia mărturiie necesare pentru ca intre antrenorii din toate disciplinele sporritive practicate în regiune să existe această colaborare şi un permanent schimb de experienţă, călăuză de seamă spre oht'»" ? de noi succese. (De la subredacţia noastră)