Universul, martie 1950 (Anul 67, nr. 48-74)

1950-03-01 / nr. 48

, ’44 tirT" HOTĂRÂREA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST (BOLŞEVIC) AL UNIUNII SOVIETICE CU PRIVIRE LA ZIUA DE 6 MARTIE - " ZIUA INTERNAŢIONALĂ A FEMEII Moscova 27 (Agerpres).— TASS transmite următoarea hotărîre a Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice cu privire la ziua de 8 Martie — Ziua Internaţională a Femeii. Anuil acesta, poporul sovietic sărbătoreşte ziua de 8 Martie — 2'nm Internaţională a Femeii — in ajunul alegerilor pentru Sovietul Suprem al URSS, sub semnul unui puternic avânt in muncă şi îi activitatea politică a muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor, care îşi manifestă unitatea şi încrederea în Partidul lui Lenin-Stalin şi în Guvernul Sovietic, îşi manifestă devotamentul lor neţărmurit faţă de cauza comunismului. În anii planului cincinal de după război, poporul sovietic, sub conducerea Partidului Comunist (bolşevic), a obţinut noi şi importante succese în toate domeniile construcţiei economice şi culturale, a obţinut o considerabilă ridicare a bunei stări materiale şi a nivelului cultural al oamenilor muncii. Aceste succese dovedesc uriaşa vitalitate a orânduirii sovietice, superioritatea acesteia asupra capitalismului. Ţara noastră nu cunoaşte crizele şî şomajul. In Uniunea Sovietică venitul, naţional sporeşte neîncetat, preţurile la mărfurile de mare consum sunt reduse în mod consecvent, puterea de cumpărarea populaţiei sporeşte. Statul Sovietic cheltuieşte sume uriaşe pentru asigurările sociale, pentru concedii, pentru asistenţă medicală gratuită, pentru învăţământul teoretic şi profesional. Numai in anul 1949 Statul a cheltuit pentru aceste, scopuri peste 110 miliarde ruble. Pe o scară largă se desfăşoară construirea de locuinţe. Ca rezultat al grijii staliniste a Partidului Comunist şi a Guvernului Sovietic, viaţa femeilor sovietice, ca şi aceea a întregului nostru popor, se îmbunătăţeşte pe zi ce trece Popoarele din ţările capitaliste întâmpină ziua de 8Martie încondiţiile coacerii unei noi crize economice, în condiţiile creşterii şomajului şi a mizeriei. Deosebit de mari sunt lipsurile pe care le îndură femeile muncitoare. Ele suntprimele care sunt concediate, ele sprijinesc salarii mai mici; femeile ilţi copiii simt, cel mai greu încercaţi de foametea şi mizeria la care Capitalismul osândeşte massele ‘muncitoare. ('r’-.dnirra socialistă, zămislită de iRe ’iţia din Octombrie, a adus fierarilor desrobirea deplina din isoH'-rii socială, economică şi spirituală Măreţul act al desrobirii femeii este consfinţit de Constituţia Stalinistă). In Uniunea Sovietică, femeilor nu numai că le sunt acordate drepturi politice, dar le este garantată in fapt exercitarea acestor drepturi datorită acordării drepturilor la muncă, salarizare, odihnă, asigurări sociale şi educaţie egale cu ale bărbatului. Femeile sovietice îşi exercită în mod activ drepturile lor. Un număr de 277 femei sunt deputate în Sovietul Suprem al URSS. Peste 1.700 femei au fost alese în Sovietele Supreme ale republicilor unionale şi autonome si aproximativ 500.000 femei au fost alese in Sovietele locale ale deputaţilor celor ce muncesc. Cele mai bune fiice ale poporului sovietic au fst desemnate candidate la locul de deputat în apropiatele alegeri pentru Sovietul Suprem al URSS. Forţa creatoare a femeilor din ţara noastră se manifestă în toate domeniile construcţiei socialiste. Milioane de patrioate muncesc cu abnegaţie în întreprinderi şi pe şantiere. Peste :î27.»')0 femei lucrează ca ingineri şi tehnicieni. Participând activ la întrecerea socialistă care a cuprins întreaga ţară pentru îndeplinirea înainte de termen a planului cincinal de după război, femeile muncitoare din transporturi şi din industria socialistă se perfecţionează, în munca lor, îşi însuşesc tehnica înaintata şi noile metode de muncă în producţie. Femeile colhoznice păşesc în primele rânduri ale întrecerii socialiste pentru obţinerea de recolte stabile şi bogate, pentru sporirea numărului de vite şi a productivităţii vitelor proprietate obştească, pentru îndeplinirea în termenul cel mai scurt a planului stalinistde transformare a naturii. Miide femei sunt preşedinte de colhozuri1» zeci de mii de femei lucrează ca tractoriste şi conducătoare de combine, sute de mii de colhoznice sunt brigadiere, şefe de echipe şi administratoare ale fermelor pentru creşterea vitelor. Femeilor sovietice le sunt oferite toateposibilităţile pentru însuşirea ştiinţei şi culturii. Aproape jumătate din numărul specialiştilor ţării, cu studii superioare încheiate, sunt femei. Savanţii, inginerii, tehnicienii şi, agronomii din rândul femeilor îmbogăţesc ştiinţa sovietică şi ui măresc gloria prin cercetările, invenţiile şi descoperirile lor. Femeile care activează pe tărâmul literaturii şi artelor creează opere cu un inait conţinut ideologic care însufleţesc poporul sovietic spre noi înfăptuiri măreţe pentru gloria Patriei noastre. Pentru realizări excepţionale in domeniul ştiinţei, invenţiilor, lite-, raturii şi artelor, unui număr de 288 , femei li s’au decernat Premii Stalin. Femeile sovietice joacă un rol uriaş în învăţământul public şi în serviciile de asistenţă medicala. Aproximativ 900.000 învăţătoare sovietice educă tânăra generaţie în spiritul patriotismului sovietic şi al înaltei conştiinţe comuniste. Peste un milion femei muncesc in spitale, policlinici, dispensare , şi centre de consultaţii pentru femei şi copii. Realizările măreţe in munca ale femeilor sovietice din fabrici şi uzine din institue şi laboratoare, de pe ogoare şi dela fermele de creşterea vitelor se• bucură de înaltă preţuire din partea Guvernului Sovietic. Peste o, jumătate milion de femei au fost decorate cu ordine şi medalii, ale Uniunii Sovietice şi unui număr de 1.800 femei li s’a conferit înaltul titlu de Erou al Muncii Socialiste. In’Uniunea Sovietică a fost creat un sistem de Stat pentru ocrotirea mamei şi copilului. Femeilor li se acordă concedii plătite de graviditate şi naştere; a fost organizată o largă reţea de creşe, grădiniţe de copii şi de centre de consultaţii. Partidul şi Guvernul manifestă o grijă permanentă pentru femeia-mamă care creşte tânăra generaţie—viitorul Pa,triei noastre. Ordinul „Gloria Maternităţii” şi Medalia Maternităţii au fost decernate unui număr de 2.770.000 femei, înaltul titlu de „mamă eroină’’ a fost conferit unui număr de 30.750 femei. In fiecare an pentru plata ajutoarelor mamelor cu mulţi copii şi a mamelor fără sprijin sunt cheltuite câteva miliarde de ruble. Viaţa liberă şi fericită’a femeilor sovietice constitue o pildă însufleţitoare pentru femeile din lumea întreagă. In ţările de democraţie populară a fost înfăptuită egalitatea, femeilor. Femeile libere din Republica Polonă, Republica Cehoslovacă, Republica Populară Română, Republica Populară Bulgaria, Republica PopularăUngară, Republica Populară Albania, Republica Populară Mongolă, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Populară Chineză, precum şi din Republica Democrată Germană, participă în mod activ la viaţa politică, economică şi culturală a ţărilor lor. Femeile muncitoare din lumea urbreagă întâmpină Ziua Internaţională a Femeii sub semnul creşterii continue a forţelor lagărului antiimperialist care luptă pentru pace, democraţie şi socialism, împotriva aţâţătorilor anglo-americani la un nou război. Pentru prima dată în istoria Omenirii a apărut un front organizat al păcii, având în fruntea sa Uniunea Sovietică , şi care uneşte sute de milioane de luptători pentru pace. Frontul partizanilor păcii reprezintă o forţă puternică, capabilă sa publă stavilă aţâţătorilor la război , imperialişti şi să zădărnicească planurile lor agresive. Aîîşcarea democrată a femeilor reprezintă, o forţă importantă in lupta pentru pace. Femeile nu pot şi nu vor să rămână departe de cauza comună a întregii omeniri I progresiste. Un număr de 80 mi I lioane. femei s’auşi unit în Fede- I raţia Democrată Internaţională a Femeilor. Femeile din Uniunea Sovietică şi din ţările de democraţie populară păşesc in avangarda mişcării democrate internaţionale pentru pace a femeilor. Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice propune organizaţiilor de Partid să aniverseze ziua de 8 Martie— Ziua Internaţionala a Femeii — sub semnul mobilizării tuturor forţelor femeilor muncitoare pentru îndeplinirea şi depăşirea planului pe 1950. Activitatea în producţie a femeilor, muncitoare, inginere şi tehniciene, trebue să fie îndreptată spre ridicarea productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii producţiei, scăderea preţului de cost al produselor şi realizarea progresului .Tehnic în toate ramurile economiei naţionale. Cele mai importante sarcini ale colhoznicelor sunt ridicarea productivităţii la hectar a culturilor, Îndeplinirea planului stalinist de transformaree a naturii şi a planului trienal de desvoltare a creşterii de viteproprietate obştească şi crearea în ţara noastră a unei abundenţe de produsealimentare. Datoria femeilor ce muncesc pe tărâmul ştiinţei şi cititorii este să asigure progresul ştiinţei noastre, să îmbogăţească literatura şi arta sovietică cu noi opere cu un înalt conţinut ideologic şi de mare valoare artistică, să desvolte şi mai mult învăţământul public şi asistenţa medicală. Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice cere organizaţiilor de Partid, celor, sovietice, sindici şi comsomoliste să promoveze cu mai mult curaj şi mai multă hotărîre pe femeile fruntaşe, în munci de conducere, în Partid, Stat, economie, sindicate şi Comsomol, să le ajute zi de zi în munca lor şi la ridicarea nivelului lor ideologic, şi politic. Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice aminteşte că promovarea femeilor în posturi de conducere este o sarcină de Stat de importanţă vitală. Organizaţiile de Partid, sovietice, sindicate şi de masse trebue să acorde o şi mai mare atenţie îmbunătăţirii condiţiilor de muncă şi de viaţă a femeilor sovietice, întăririi protecţiei muncii femeilor în producţie, îmbunătăţirii calităţii muncii cantinelor, magazinelor, spălătoriilor şi celorlalte întreprinderi de utilitate publică. Este necesar să fie sporită grija faţă de femeia mamă, să i se dea ajutor permanent in vederea educării tinerei generaţii, să se exercite un control neîncetat asupra utilizării fondurilor alocate de Stat pentru lărgirea reţelei maternităţilor şi a instituţiilor pentru copii, pentru ajutorarea mamelor cu mulţi copii şi a mamelor fără sprijin. Femeile sovietice trebue să întărească şi de aci Înainte legăturile internaţionale cu femeile dinn ţările de democraţie populară şi cu femeile din ţările capitaliste, şi, împreună cu ele, să duca lupta pen- j tru o pace ,trainică şi îndelungată dintre popoare, pentru libertate şi democraţie, împotriva aţâţătorîlor la un nou război. De 8 Martie — Ziua Internaţională a Femeii — Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice trimite un salut călduros tuturor femeilor muncitoare din Uniunea Sovietică — lucrătoare, colhoznice, inginere, tehniciene, agronoame, zootehniciene, învăţătoare, femei din serviciile sanitare şi femei ce muncesc pe tărâmul ştiinţei şi artelor. Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice îşi exprimă ferma convingere că femeile sovietice, care s-au acoperit de glorie în apărarea libertăţii şi independenţei Patriei noastre Socialiste ca şi in opera construcţiei paşnice, vor paşi şi de aci înainte în primele rânduri ale luptătorilor pentru înflorirea continuă a economiei şi culturii Uniunii Sovietice, pentru marea cauză a construirii comunismului în țara noastră. Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice. Forţele populare de eliberare din Malaya şi-au intensificat activitatea împotriva colonialiştilor englezi Londra, 27, (Agerpres). — „TcIepres s’ transmite că forţele populare de eliberare din Malaya îşi intensifică activitatea. Unităţi ale armatei populare au provocat grele pierderi poliţiei coloniale engleze la Bubit Kepeng, în regiunea Johore, şi au capturat importante stocuri de arme şi muniţii. Schimbări in guvernul R. P. Ungare Budapesta, 27 (Agerpres). — MTI transmite: La şedinţa Consiliului de miniştri din 19 Februarie primul ministru István Dobi a anunţat demisia ministrului de finanţe Kossa István, a, ministrului instrucţiunii publice şi cultelor Ortutay Gyula şi a ministrului, construcţiilor Darvas Iosef, Consiliul de miniştri a luat cunoştinţă de aceste demisii şi te-a supus Consiliului prezidenţial al Republicii Populare Ungare. La 25 Februarie a avut loc şedinţa Consiliului prezidenţial alRP Ungare la care secretarul Consiliului prezidenţial Karoly OH şi-a prezentat demisia. Consiliul prezidenţial a luat cunoştinţă de această demisie şi a numit provizoriu în postul de secretar al Consiliului prezidenţial pe Szabó Piroska, membru al Consiliului prezidenţial. După aceasta Consiliul prezidenţial a acceptat demisia lui Kossa István, Ortutay Gyula şi Darvas Iosef şi i-a eliberat din funcţiunile lor. . Consiliul prezidenţial a numit ca ministru de finanţe pe Karoly Olt, ca ministru al instrucţiunii publice şi cultelor pe Darvas Iosef, ca ministru al construcţiilor pe László Sándor. Noii miniştri au depus jurământul in faţa preşedintelui Consiliului prezidenţial al Republicii Populare Ungare, Arpad Szakasits. ŞTIRI EXTERNE Budapesta, 27,Agerpres). — După cum transmite TASS, în ziua de 25 Februarie, ambasadorul extraordinar şi ministru plenipotenţiar al URSS în Republica Populară Ungară, Kiseliov, a înmânat preşedintelui Consiliului Prezidenţial al Republicii Populare Ungare, Szakasits, scrisorile sale de acreditare. • Londra, gt (Agerpres). — Ziarul DAILY WORKER relatează că ministrul de interne al Uniunii SUd-Africane a prezentat Parlamentului ţării un proiect de lege potrivit căruia toţi cetăţenii urmează să fie înregistraţi şi clasificaţi în trei categorii, și anume „europenii”, „indigeni” și „de culoare”. Smimmimmf. CREŞTEREA PARTIDELOR COMUNISTE ŞI MUNCITOREŞTI IN ÎNTREAGA LUME Un articol din ziarul PRAVDA Moscova, 27 (Agerpres). — Ziarul PRAVDA publică un articol de Grigorian cuprinzând fapte concrete care dovedesc creşterea partidelor comuniste şi muncitoreşti în întreaga lume. Se ştie, arată ziarul, că în anii celui de al doilea război mondial partidele socialiste de dreapta au trădat într un mod laş independenţa naţională a popoarelor lor şi au predat ţările lor in mâinile cotropitorilor hitlerişti. Numai comuniştii au fost adevăraţii apărători ai intereselor naţionale ale poporului şi organizatorii energici ai rezistenţei împotriva cotropitorilor hitlerişti. Prin aceasta ei au câştigat încredere şi autoritate in rândurile maselor largi ale poporului, ceea ce a dus la creşterea influenţei partidelor comuniste frăţeşti şi a numărului membrilor lor. Partidele socialiste de dreapta şi leaderii lor reacţionari — scrie în continuare autorul articolului — nu vor înţelege niciodată ce înseamnă dragostea poporului faţă de Partid, căci această dragoste nu se capătă nici prin coruperea alegătorilor, nici prin promisiuni demagogice la partidele socialiste de dreapta se referă Stalin atunci când vorbeşte despre partidele care aparţin trecutului, partide condamnate la pieire, partide care se tem de lumină şi de critică. Masele muncitoare cele mai înaintate din străinătate încep să fie din ce în ce mai lămurite în privinţa acţiunilor trădătoare ale partidelor socialiste de dreapta. Leaderii acestor partide se menţin numai prin înşelarea poporului, camuflând trădarea Intereselor clasei muncitoare şi ale oamenilor muncii prin fraze „revoluţionare'' demagogice. Un certificat ruşinos dat socialiştilor de dreapta, la chei al imperialismului american îl constitue declaraţia din 15 ianuarie 1948 a departamentului de stat al Statelor Unite, care afirmă fără ocol că „socialiştii reprezintă una din cele mai puternice fortăreţe anticomuniste din Europa”. Masele populare din toate ţările lumii — continuă PRAVDA — se unesc tot mai strâns în jurul partidelor comuniste care se găsesc în fruntea luptei pentru pace, împotriva imperialiştilor anglo-americani şi a reacţiunii interne. Astfel, Partidul Comunist Francez, care avea 340.000 membri în preajma celui de al doilea război mondial, numără în prezent 669.000 membri. Partidul Comunist Italian avea 58.000 membri în preajma celui de al doilea război mondial, în prezent el are 2.300.000 membri. Partidul Comunist Chinez numără peste 4.000.000 membri. Ziarul PRAVDA arată mai departe că influenţa şi autoritatea partidelor comuniste şi muncitoreşti în ţările de democraţie populară din Europa au crescut într’o măsură uriaşă. Partidul Comunist Cehoslovac avea in preajma celui de al doilea război mondial 80 000 membri, iar în prezent are 2.300.000 membru Partidul Muncitoresc Unit Polonez, care avea 20.000 membri, numără astăzi 1.360.000 membri; Partidul Muncitoresc Român avea 1.000 membri, în prezent are 1.000.900 membri; Partidul celor ce muncesc din Ungaria a avut în preajma războiului 30.000 membri, iar acum are 950.000 membri. Partidul Comunist Bulgar a crescut de la 8.000 membri la 460.001 membri, înarmate cu experienţa istorică a Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice — subliniază ziarul — partidele comuniste frăţeşti conduc cu succes opera de construire a bazelor socialismului. PRAVDA subliniază în special că dragostea popoarelor Uniunii Sovietice şi a milioanelor şi milioanelor de oameni ai muncii din întreaga lume faţă de Partidul Bolşevic s-a născut din uriaşa sa activitate revoluţionară, care a marcat începutul prăbuşirii sistemului capitalist şi deschiderea unei ere noi în istoria omenirii. Dacă în prezent, arată PRAVDA, burghezia internaţională se agită cuprinsă de furie văzând ce forţă uriaşă au devenit partidele comuniste şi muncitoreşti în toate ţările lumii, dacă în prezent burghezia recurge la represiuni crâncene împotriva comuniştilor, executându-i în camerele de tortură ale închisorilor, ea procedează astfel pentru că este condamnată de istorie la pieire inevitabilă. CLICA FASCISTĂ TITOISTA A TRANSFORMAT SINDICATELE IUGOSLAV! INTR’UN INSTRUMENT DE OPRIMARE A CLASEI MUNCITOARE CONSILIUL CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. UNGARA A CERUT EXCLUDEREA SINDICATELOR TITOISTE DIN FEDERATIA SINDICALA MONDIALA Budapesta, 27 (Agerpres).—TASS transmite: Consiliul Central al Sindicatelor din Republica Populară Ungară a ţinut la 23 februarie o şedinţă în care a fost discutată chestiunea sindicatelor iugoslave fasciste, la conducerea cărora se găsesc astăzi agenţi ai clicii lui Tito. Consiliul Central al Sindicatelor din RP Ungară a adresat o scrisoare secretariatului Federaţiei Sindicale Mondiale, în care se spune printre altele: Evenimentele din ultimul timp, printre care în primul rând Procesul lui Rajk Brancov şi procesul lui Vrabcio Costov, dovedesc că guvernul iugoslav a devenit o unealtă a politicii imperialiştilor. Clica lui Tito duce o campanie mârşavă de calomnii şi provocări împotriva Uniunii Sovietice, bastionul păcii, libertăţii şi independenţei popoarelor. Clica lui Tito a lovit mişeleşte pe la spate poporul grec în lupta sa de eliberare şi atacă zi de zi pe oamenii iubitori de pace din ţările de democraţie populară învecinate, prin acte provocatoare şi violări de frontieră. In Iugoslavia, asuprirea şi exploatarea oamenilor muncii se înăsprescnecontenit. Banda de spioni fascişti a lui Tito şi-a fixat ca scop să transforme sindicatele iugoslave interim instrument de luptă împotriva muncitorilor. Fruntaşii încercaţi ai oamenilor muncii din Iugoslavia au fost arestaţi şi aruncaţi în închisori, fără procedură judecătorească. Călăii fascişti care conduc astăzi Iugoslavia pun in fruntea sindicatelor agenţi de poliţie, provocatori, naţionalişti şovini şi fascişti. Sindicatele iugoslave, au încetat de a fi organizaţii care apără interesele clasei muncitoare. Titoiştii au pus ca sarcină sindicatelor iugoslave să stârnească ura şovină împotriva Uniunii Sovietice şi a ţărilor de democraţie populară pentru a slăbi astfel ura maselor muncitoare împotriva imperialiştilor anglo-americani, iar pe de altă parte să impună maselor munca forţată pentru ca imperialiştii străini să obţină tot mai multe materii prime prin exploatarea din ce in mai cruntă a muncitorilor iugoslavi. In acelaş timp, din ordinul titoiştilor, conducătorii trădători ai sindicatelor iugoslave încearcă să spargă unitatea mişcării sindicale internaţionale. Conducătorii sindicatelor din Iugoslavia sunt duşmanii unităţii internaţionale a oamenilor muncii, ai prieteniei dintre popoare şi ai păcii. Ei sunt agenţii aţâţătorilor la război imperialiştii anglo-americani. In numele tuturor oamenilor muncii organizaţi în sindicate din RP Ungară, Consiliul Central al Sindicatelor din RP Ungară cere ca FSM să rupă relaţiile cu sindicatele iugoslave, conduse de fascişti. Oamenii muncii din RP Ungară sunt încredinţaţi că nu este departe ziua când oamenii muncii din Iugoslavia, conduşi de un Partid Comunist Iugoslav renăscut, vor nimici banda de spioni fascişti a lui Tito-Kardelj-Djilas-Rankovici şi vor aduce din nou Iugoslavia în lagărul păcii, democraţiei şi progresului, în frunte cu puternica Uniune Sovietică. Oamenii muncii organizaţi în sindicate din lumea întreagă, printre care şi oamenii muncii din RP Ungară, uniţi în Federaţia Sindicală Mondială, vor face tot ce le stă în putinţă pentru a sprijini pe tovarăşii lor—oamenii muncii din Iugoslavia d in această luptă. Consiliul Central al Sindicatelor din RP Ungară trimite salutul său frăţesc proiect clase muncitoare iugoslave, care a dovedit in lupta împotriva fascismului hotărirea sa și dragostea sa pentru libertate. Deschiderea Congresului Partidului Comunist Olandez Maga, 27 (Agerpres). — După cum transmite TASS, Sâmbătă s’a deschis la Rotterdam Congresul Partidului Comunist Olandez. La Congres participă delegaţi ai’organizaţiilor Partidului din întreaga Olandă. Participanţii la Congres au primit cu adâncă indignare ştirea că autorităţile olandeze au refuzat să acoorde viză de intrare în Olandadelegaţilor Partidelor Comuniste şi muncitoreşti frăţeşti, care urmau să ia parte la acest Congres. Cuvântul de deschidere a fost rostit de Wagenaar. El a subliniat întărirea şi creşterea forţelor Partidului Comunist Olandez care a avut loc de la ultimul Congres al Partidului, precum şi îmbogăţirea experienţei sale. In ciuda uneltirilor tot mai intense, a ternarei şi a actelor de provocare ale reacţiunii, clasa muncitoare din Olanda îşi consolidează rândurile şi sub conducerea Partidului ei Comunist, înarmat cu teoria marxist-leninistă, luptă dârz pentru cauza păcii, pentru un viitor mai bun. Wagenaar a dat apoi citire telegramelor de salut primite din partea Partidelor Comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. Mesajul de ■ salut al Partidului Comunist Chinez a fost primit cu o vie însufleţire de participanţii la Congres. Într‘o atmosferă de nestăvilit entuziasm s‘a dat citire mesajului de salut al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice. Participanţii la Congres au scandat: „Trăiască Stalin, !“, „Slavă lui Stalin !“, „Slavă Marii Uniuni Sovietice!”, „Trăiască prietenia între popoarele din întreaga lume!“ Luând cuvântul, secretarul general al Partidului Comunist Olandez, Paul deGroot, a prezentat un amplu raport în care a analizat amănunţit situaţia internaţională şi internă. El a subliniat că în urma politicii ''Tcurilor conducătoare, în urma politicii guvernului Drees, Olanda cade tot mai mult sub jugul imperialismului american. Lucrările Partidului Comunist Olandez continuă. i mam ow - -*‘v FORJA CRESCÂNDĂ A UNIUNII SOVIETICE CONSUM REAZIMUL PĂCII IN ÎNTREAGA LUME Oamenii sovietici se pregătesc intens in vederea alegerilor pentru Sovietul Suprem al U. R. S. S. , Moscova, 27 (Agerpres).— TASS transmite: Pe lista candidaţilor din Moscova pentru alegerile de deputaţi în Sovietul Suprem al URSS figurează şi numele maistrului şef de la uzina „Calibr“ din Moscova, Nicolai Rosiiski. întreaga sa viaţa este legată de uzina „Calibr“; la această uzină el a parcurs drumul de la ucenic până la maistru şef. Nicolai Rosiiski a ajuns renumit în Uniunea Sovietică în anii de după război, când a lansat un apel tuturor muncitorilor din Uniunea Sovietică de a organiza la fiecare întreprindere munca stahanovista colectivă. In urma exemplului lui Rosiiski, toţi muncitorii din secţia sa au devenit stahanovişti şi raţionalizatori. Nicolai Rosiiski împleteşte munca, sa în producţie cu o intensă activitate politică. El ţine adesea conferinţe despre organizarea producţiei şi introducerea unei tehnici noi. El vizitează adesea fabricile şi uzinele din alte oraşe, ajutând la organizarea muncii stahanoviste colective. La conferinţa Partizanilor Păcii din Uniunea Sovietică, Nicolai Rosiiski a pronunţat un discurs înflăcărat. „Oamenii muncii din diferite ţări — a spus el — nu au pentru ce să lupte unii împotriva celorlalţi. Interesele lor sunt identice. Iată de ce adresez de la această tribună, în numele clasei muncitoare a Ţării Sovietice, următorul apel către muncitorii din întreaga lume: Tovarăşi, prieteni, uniţi - vă în lupta pentru apărarea intereselor oamenilor muncii din Moscova, 27 (Agerpres). — TASS transmite: în cursul celor patru ani ee s'au scurs cheia ultimele alegeri pentru Sovietul Suprem al URSS, guvernul sovietic a alocat sume uriaşe pentru desvoltarea învăţământului superior în ţară. La Stalingrad, Chipihăîi, Ujgorod şi în alte centre au fost înfiinţate noi universităţi. Numai în 1918 au fost create 20 noi instituţii de învăţământ superior, printre care institutul economic şi de transport din Moscova, instituiţii de silvicultură din Habarovsk, institutul de artă dramatică din neîntreaga lume, în lupta împotriva aţâţătorilor imperialişti la un nem război !“ Ionia, 11 institute de limbi străice şi altele. In 1949 au fost înfiinţate alte 10 de institute. In prezent, Uniunea Sovietică numără 864 de instituţii de învăţământ superior, cu un total de 1.126.000 studenţi, printre care şi cei C2 urmează cursurile prin corespondenţă, ceea ce reprezintă o cifră mai mare decât in toate ţările capitaliste ale Europei, Asiei, Africei şi Australiei, luate împreună. Numai la Moscova exista 130.000 de studenţi adică mai mult decât în întreaga Anglie sau Franţa. Numărul Institutelor de învăţământ superior şi al studenţilor din U.R.S.S. depăşeşte toate ţările capitaliste ale Europei, Asiei, Africei şi Australiei luate împreună CREAREA MISTERULUI MARINEI MILITARE AL U. R. S. S. Moscova, 27 (Agerpres). —TASS transmite: Prezidiul Sovietului Suprem al URSS decretează: Separarea din Ministerul Forţelor Armate al URSS a forţelor marinei militare şi formarea Ministerului Marinei Militare al URSS. In legătură cu formarea Ministerului Marinei Militare se va schimba denumirea de Minister al Forţelor Armate al URSS în Ministerul Armatei al URSS. Amiralul Iumaşev Ivan Slepaievici se numește ministrul al Marinei Militare al URSS. POPOARELE LUPTA PENTRU PACE! in R. P. Albania are lor, alegerea delegaţilor pentru Congresul Naţional a! Partizanilor Păcii Tirana, 27 (Agerpres). — Agenţia Telegrafică Albaneză transmite: In întreaga ţară are loc alegerea delegaţilor la Congresul Naţional al Partizanilor Păcii, care va avea loc la Tirana la 5 Martie, întregul popor albanez participă cu arii din fabrici şi din mine precum şi ţăranii fac pregătiri intense pentru a întâmpina Congresul Naţional al Partizanilor Păcii ca la lupta pentru apărarea pâcii, num în portante succese în muncă. Oamenii muncii din Franţa continuă lupta pentru încetarea războiului colonial Paris, 27. (Agerpres). — TASS transmite : Ziarele anunţă că la 24 Februarie docherii din Bordeaux au refuzat din nou să încarce materiale de război pe un vas cu destinaţia Viena, 27 (Agerpres). — După cum transnmite TASS, Consiliul Comunal din Rollenstein (Austria de Sud) a adoptat la ultima sa şedinţă , o rezolutie in care înfierea Phyongyang, 27 (Agerpres). — TASS transmite: Comitetul Naţional pentru apărarea păcii din Republica Populară Democrată Coreeană a luat in discuţie hotăririle celei de a doua sesiuni plenare a Comitetului Permanent al Congresului Mondial al Vietnam. Recent echipajul de pe trei vase franceze ancorate la Oran a declarat o grevă de două ore în semn de solidaritate cu docherii grevişti din port, care, după cum s-a anunţă propaganda şi pregătirile pentm un nou război. „In numele populaţiei oraşului Rottenstein — se spune în rezoluţie — noi prof artizanilor Păcii. Comitetul Naţional a adoptat in unanimitate hotărirea de ■a supune spre examinare celei de a cincea sesiuni a Adunării Populare Supreme a RPL Coreene, care s-a deschis la 25 Februarie, propunerile Comitetului ţar, au fost atacaţi de poliţie. Ca răspuns la provocările poliţieneşti, întreaga populaţie din portul Oran a organizat mari demonstraţii de protest, silind poliţia să elibereze pe cei arestaţi. A testăm categoric împotriva ■ curat înarmărilor, împotriva fabricării o. bombe atomice şi a altora t mijloat de distrugere in masă a oamenilor”. Permanent al Congresului Mondial al Partizanilor Păcii în legătură cu apărarea păcii, adresate parlamentelor din toate ţările lumii. : Meetingul a hotărit deasemenea instituirea comitetelor locale de luptă pentru pace. Mișcarea Partizanilor Păcii cuprinde noi regiuni in Austria Instituirea Comitetelor locale de luptă pentru pace in R. P. D. Coreeană mmn ■ Maria soţie, Angela, Florica şi iag. Gheorghe Danielescu, cu Oana, anunţă împlinirea unui an de când dragul lor tătic Gheorghe Drăghicescu Spânu Comerciant Brăila a plecat şi a luat cu el toată bucuria şi lumina casei lor o lacrimă pentru el. 12 Copiii îndureraţi: Margareta Vasilescu Iramura, Constanţa şi Gheorghe Rădulescu, Eliza Alexandrescu, Doctor Mihail Vasilescu, Aurelia şi Dumitru Vasilescu, mulţumesc călduros pe această cale tuturor rudelor şi prietenilor cari au luat parte la înmormântarea iubitei lor mame ELIZA COLONEL VASILESCU Victoria Banciu cu copii, mulţumesc pe această cale tuturor celor ce au luat parte la marea durere incercată prin pierderea scumpului lor INGINER VLADIMIR BANCIU Totodată anunţă parastasul de 40 zile pentru Joi, 2 Martie, ora 11, în biserica Florească, Tony soţie, Dora, Beatrice şi Rudi copii, precum şi familia Nadler, animţ.l moartea scumpului lor MIŞU NADLER 55 ani decedat după o lungă suferinţă. înmormântarea va avea loc Marţi 28 Febr. cor. orele 16 în cimitirul din şos. Giurgiului. îndureraţii: Lifsa, soţie, Fila, Mircea, Felix cu Sidonie şi copilul, copii noră şi nepot: Max, Iulius, Surica, fraţe şi soră, împreună cu întreaga familie, anunţă pierderea bunului lor ZIGU COHN în vârstă de 5 ani înmormântarea va avea loc Marţi 28 Februarie orele 16.00 la cimitirul din şos. Giurgiului. + îndureraţii: Duduţa soţie, Florica şi Alex. Măndachescu, Dr. Victoria şi Dr. C. Angelescu, Romeo şi Paula Lăzărescu, cu copii,, fraţii, surorile, nepoţii şi cumnaţi precum şi familiile înrudite, anunţă pierderea bunului lor Nicolae Lăzărescu 74 ani Serviciul religios in Capela Cimitirului Ghencea civil Marţi 28 Febr. ora 16. Aurica soţie, Coca fiică, Didi Irimescu, Marga şi colonelul Pielmuş surori şi cumnat, Monica Christescu, maiorul Raul Christescu cu dioi şi Rodica nepoţi şi familiile îngrudite, vestesc cu durere pirderea celui mai blând şi drag GENERALUL DC REZARVA AUREL I. IRIMESCU (Bobocică) înhumarea ore lor Miercuri - îfc.SO, Cimitirul Ghencea militar. V. Despina, soţie, Nuţica şi Gicu. Erfii copii, împreună cu familiile ei înrudite vestesc, îndureraţi, moartea iubitului lor IONEL MICULESCU de 50 ani înmormântarea are loc azi. Marţi, 28 Februarie, orele 16, la Cimitirul Isvorul Nou, în a cărui capelă se află depus. ■ îndureraţii : Dr. M. Atliana■*" S‘U soţ, Margareta Petrescu, K. Tantzi şi M. Constantinescu, Ionel şi Mariana Tomesen cu Nelu Virginia şi D. Dicu cu Puşa„ Titi Tomescu cu Mihai şi Anca surori, frate şi nepoţi. Martosia Teodorii cumnată cum şi familiile înrudite anunţă decesul scumpei lor STELA Dr. ATHANASIU înmormântarea Marţi 28 Februarie, orele 16, la cimitirul Bellu în capela căruia este depusă. Melania soţie, Viorica cu Emil fiică şi ginere Dinu, Nicu şi Barbu fii, cu adâncă durere anunţă moartea scumplui lor Constantin Crăpătureanu Căpitan pensionar de 62 ani înmormântarea a avut loc în ziua de 18 Februarie 1950, în comuna Crăpăturile, jud. Vâlcea. 8 . Zdrobiţi de durere. Aurelia Raţu soţie, Emil fiu. Miminoră, Sandu fiu, precum şi familiile înrudite anunţă încetarea din viaţă după o lunga şi grea suferinţă a scumpului şi neuitatului lor ING. SILVIC GHEORGHE TATOMIR 62 ani Înmormântarea are loc Miercurii Martie în cavoul familiei la cimitirul Suseni Târgovişte. 4003 Adânc îndureraţi- Colonel rezervă Goga Mircea -soţ, şi Puiu fiu, împreună cu întreaga famiie anunţă încetarea din viaţă după o lungă şi grea siliferinţă a dragei lor Alexandrina Col. Goga (DINKA) înmormântarea astăzi 23 Februarie şi ora 15,30 la cimitirul Belu militar. I Ceremonia la capela cimitirului I unde I s o află depusă. 17 JL îndureraţi Constantin Tudor ali s0* şi fiu Elena şi Jeana Ştel 5fan Carcaleţeanu, Gena. Pătărău Drăgănescu.Iordache laşi cumnată nepoată veni verişoare anunţă pierderea scumpei lor după o lungă suferinţă NICULINA VASILESCU Slujba înmormântării 5© va fac© Marţi 28 Februarie la orele 15 în calea Plevnei, iar îimiormântarea la cimitirul sf. Vineri, vigil Adânc îndureraţi: constantin şi Marioara Onu, părinţi: Puiuţ Ilenuţa şi Ionel Et. Colonel Ionescu, Carmen, Maricica şi Vasile Ghineţ, Vasile şi Geta Onu, surori, fraţi, cumnaţi şi nepoţi şi familiile înrudite Onu, Enăceanu, prieteni şi colegi cu profundă durere anunţă moartea timpurie şi fulgerătoare a iubitului lor CONSTANTIN C. ONU (TICUŢA) în vârstă de 23 an. Inginer la „Sovremconstrucţia” decedat la 25 Februarie 1950 Trupul neînsufleţit este depus la capela cimitirului Sf. vineri, iar înmormântarea are loc Miercuri î Martie orele 15 luni. 20 . Ana, Antiopi, Demostei ,loan, Petre, Vasile, Spirt Aristide, Ariadin, cu copiii familiile înrudite, anunţă durere, pierderea scumpului lor IAN! CHRISTUDUL, în vârstă de 77 ani înhumarea are loc Miercuri Martie, orele 16.30, în cavoul faniei, cimitirul Berlit. Adânc îndureraţi : Elena so‘tie, Alexandru fiu şi Victor nepot, precum şi familiile Steriade şi Zaitz, aduc la cunoştinţă încetarea din viaţă a scumpului lor GHEORGHE STERIADE înmormântarea va avea loc Marţi 28 Februarie, Orele 17 la cimitirul Ghencea, s +