Adevěrul, mai 1937 (Anul 51, nr. 16338-16360)

1937-05-06 / nr. 16339

Miercuri 1 Mai 1937 Ravagiile Anemiei Vinul tonic Chihăescu supranumit Elixirul vieţei Stimulent biologic general prin mineralizarea organismului Profesorul Delbet prin comunicarea făcută Academiei de Medicină franceză în 1928 a demonstrat până la evidenţă acţiunea hipermineralizantă a sărurilor halogene de fosfor, sodiu şi magneziu. Asupra omului. Profesorul Delbet a recunoscut că o sare dublă fosformagneziană în doză de 1 gr. şi 20 pe zi suprimă o mulţime de tulburări nervoase, anemia pernicioasă, înţepenirea atriculară a bătrânilor, fortificând celula nervoasă, regenerând globulele sângelui, deschide pofta de mâncare şi favorizează digestiunea. Vinul tonic Chihăescu aduce organismului elementele vitale esenţiale care lipsesc, sub o formă complect asimilabilă şi stabilizantă. Fiecare flacon de un litru vin tonic Chihăescu cântăreşte 1360 grame din cauza componenţilor săi şi anume: 1) Fosfor 2) Magneziu ORGANICE 3) Arsenic 4) Benzoat de Sodă 5) Dimetil xantin 6) Extract fluid de nuci de Cola 7) Extract de chinchina 8) Caracao de Olanda, totul încorporat în vin medicinal de zece ani vechime, cu o procentare de 18% zahăr, 16% alcool de vin. Farmacistul Chihăescu roagă onor. Corp medical şi distinsa sa clientelă să refuze în mod categoric toate surogatele şi amestecurile misterioase cari au invadat piaţa Românească şi să urmeze cu credinţă acest aperitiv vital, neîntrecutul vin tonic Chihăescu care le va da viaţă, vigoare şi sănătate. La Farmacii şi Drognerii. PROFESOR DR. DELBET Situaţia dificilă a diviziilor italiene în faţa Madridului MADRID, 4. (Rador). _ Agenţia Havas anunţă: In sectorul Zermeo continuă lupta înverşunată. Din sursă guvernamentală se artaă că situaţia diviziilor italiene, din formaţiile „săgeţilor negre”, devine tot mai grea. Guvernamentalii au sfărâmat elanul atacurilor inamice şi recâştigă progresiv terenul pierdut. Artileria rebelilor n’a bombardat ori Madridul MADRID, 4. (Rador). — Agenţia Havas arată că artileria naţionalistă a cruţat pe ziua de ieri Madridul. In capitală domneşte teamă că această linişte ar ascunde unele planuri militare ale naţionaliştilor, ţinute în cel mai mare secret. Intens bombardament al guvernamentalilor MADRID, 4. (Rador). — Agenţia Havas transmite următoarele din sursă guvernamentală: In partea de Nord a provinciei Guadalajara şi In regiunea Jara, 63 avioane guvernamentale au bombardat ieri localităţile Siguenza, Jadraque, Almadrones, Torre Hermosa şi Bujalaro, jucând stricăciuni important© poziţilar naţionaliste. La Siguenza, Bujalaro şi Torre Hermosa au îmbucnit incendii. Bombele avioanelor guvernamentale par să fi atins aici depozite de benzină şi muniţii, bombardează populaţiile civile ale diferitelor localităţi, absolut fără nicio apărare, locuind la peste o sută de kilometri de linia de luptă, ca de exemplu localităţile Fuente, Ovejuna, Espiel, Pennaroya, Poromra, Valaharta, Villa del Rio, Mon-toro, Lopera, Malaga şi Cordoba. La Cordoba au fost bombardate din avioanele guvernamentale până şi pavilioanele spitalului, ba chiar şi spitalul de alienaţi. Pretutindeni, numărul victimelor civile ale acestor bombardamente este mare. „In aceste condiţiuni — a adăugat generalul Queipo de Llano — am ordonat bombardarea intensă a oraşului Jaen, pentru ca ruşii să ştia că şi avioanele naţionaliste pot ataca tot atât de bine ca şi ale lor”. COMUNICATUL OFICIAL AL REBELILOR SALAMANCA, 4 (Rador). — Agenţia Havas anunţă: Comunicatul oficial naţionalist semnalează că pe frontul Aragon s-au înregistrat ieri focuri de infanterie în toate sectoarele. Aviaţia guvernamentală a bombardat populaţia civilă din Saragossa. Sunt 20 civili morţi şi alţi 20 răniţi. Pe frontul Biscaya, rectificarea liniilor naţionaliste a continuat. In sectorul Espinosa de Brida, atacurile date de inamic au fost respinse cu mari pierderi pentru el. In Asturii, bombardament de artilerie şi focuri de infanterie. La Madrid, Avila şi Soria, nimic de semnalat. Pe frontul de Sud, foc de infanterie şi bombardamente de artilerie în întreaga Andaluzie. Rebelii cheamă sub drapel contingentul 1937 BURGOS, 4 (Rador). — Agenţia Fabra anunţă că printr’un decret al guvernului nationalist s’a ordonat chemarea sub drapel a tuturor tinerilor din primul trimestru al contingentului 1937. Bombardamentul rebelilor MADRID, 4. (Rador). — Agenţia Havas anunţă din Bilbao, din sursă guvernamentală, că avioanele naţionaliste ar fi bombardat satul Arrigorriaga, situat la Nord de Bilbao. Pagubele ar fi importante. La ora 10 şi 30, avioanele naţionaliştilor au sburat pe deasupra oraşului Bilbao, dar au fost puse pe fugă de artileria antiaeriană. Comunicatul generalului de Llano SEVILLA, 4. (Rador). — Agenţia Havas transmite: Vorbind la postul de radio, generalul Queipo de Llano a revenit asupra ştirilor fanteziste, răspândite de guvernamentali, asupra aşa zisei bombardări a localităţii Guernica de către naţionalişti. Generalul a arătat că tocmai dinpotrivă, aviaţia guvernamentală SITUAŢIA IN REGIUNEA BISCAYA SALAMANCA, 4. (Rador). — Agenţia Hiavas transmite mai multe ştiri date de postul de radio de aici, asupra situaţiei de pe frontul Biscaya. Operaţiile din această regiune nu au fost nici paralizate, nici suspendate. înaintarea a fost provizoriu oprită, deoarece, în cursul înaintării lor prea rapide din ultimele zile, naţionaliştii s-au depărtat prea mult de bazele lor de aprovizionare. Pe de altă parte, oprirea va fi utilizată pentru reorganizarea marilor unităţi şi pentru curăţirea terenului cucerit. După terminarea acestei reorganizări şi îndată ce diferitele coloane, acum risipite prin văi şi răpi, după capriciile solului şi ale operaţiilor militare, vor fi din nou închegate, cu legătura restabilită între ele, trupele naţionaliste vor fi gata să atace obiectivele fixate de comandament, pentru cucerirea orașului Bilbao. Operațiile vor fi reluate fără întârziere, astfel ca armata să poată ajunge la Bilbao dintr’un singur salt. Actul de curaj al unor prizonieri prernamentali CASABLANCA, 4 (Rador). Aseară a sosit în rada portului Casablanca vasul „Florida“, având pe bord 30 refugiaţi spanioli guvernamentali. Ei fac parte dintr’un grup de 150 prizonieri, trimişi de naţionalişti la Villa Cisneros, unde trebuiau să fie depuși într’o închisoare. Pe drum, prizonierii au reușit să pună mâna pe vasul de aprovizionare „Bierradavijo”, pe bordul căruia au fugit, navigând până la Dakkar. De aici s’au imbarcat pe „Florida”, ajungând cu bine la Casablanca. Salvarea populaţiei din Bilbao In urma hotăririi guvernului englez de a ajuta evacuarea populaţiei civile din Bilbao, flota engleză de război va proteja nu numai vapoarele engleze care transportă refugiaţi, ci toate vasele care vor lua parte la acţiunea de evacuare. Dacă autorităţile naţionaliste vor încerca să împiedice cu forţa evacuarea, vasele engleze de război, care staţionează la limita de trei mile a apelor teritoriale spaniole, se vor opune cu îndârjire. Se pare însă că având în vedere scopul umanitar al acestei acţiuni, generalul Franco nu se va opune aşa că evacuarea femeilor şi copiilor se va putea face în linişte. Salvarea populaţiei civile din Bilbao va începe astăzi. Femeile şi copiii vor fi transportaţi în porturile franceze. Vasele cari transportă pe evacuaţi vor arbora steagul Crucii Roşii. In Anglia se fac pregătiri pentru adăpostirea a patru mii de copii spanioli. Numeroşi particulari s-au oferit să îngrijească de unul, doi, trei şi chiar mai mulţi dintre copiii evacuaţi din Bilbao. ÎNVIEREA LA PATRIARHIE Patriarhul Miron Cristen și înaltul Cler în timpul serviciului reluros din froaptea învierii . IIDEVERUL RAGAZ combustibilul ideal a! bucătăriei moderne, măreşte considerabil confortul în menajul D-voastră. ARAGAZ ci se serveşte prompt la domiciliu prin serviciul nostru special. In toate oraşele principale din ţară se află un depozit de desfacere ARAGAZ ce aprinde la moment la o simplă atingere de calorit. In noua Dv. locuinţă se impune şi vă amenajaţi cât mai mult confort şi să evitaţi nenumăratele neplăceri de altă dată. Bucifăria, una din cele mai dificile probleme ale unei bune gospodine, trebue să fie rezolvată într’un mod cât mai favorabil, spre a-şi uşura menajul. ARAGAZ pune capăt pentru totdeauna la: spintecatul şi căratul lemnelor din beciu, murdăria cauzată de cenuşă şi înegritul vaselor. Nu veţi mai avea fum şi nici bucătăria supraîncălzită. Grija de a supraveghea şi a potrivi focul dispare, precum şi „ARAGAZ“ CALEA VICTORIEI, 51 mai _______»aBn—fc afumatul bucătăriei. Maşina de gătit cu ARAGAZ este foarte uşor de manipulat, şi absolut fără nici un pericol. ARAGAZ nu necesită nici un fel de instalaţii speciale, contoare etc., nu este toxic şi arde fără miros. întrebaţi prietenele şi cunoscutele Dv. cari întrebuinţează ARAGAZ. Vă vor spune cât de mult se uşurează munca şi cât de mulţumite sunt de acest minunat combustibil. Cereţi depozitarilor noştri să vă demonstreze cât de economic şi uşor funcţionează maşina de gătit racordată la ARAGAZ. „SANITAS" S. A. R. B-DUL BRĂTIANU, 36 TIMP ȘI BANI Accidentul unei artiste HOLLYWOOD, 4. (Rador). — Cunoscuta artistă de cinematograf Silvia Sidney a suferit ieri un accident destul de serios. Pe când intra într-un salon de înfrumusețare, ea a lunecat pe scări, rănindu-se grav la frunte. Greva autobuzelor îngreunează circulaţia la Londra LONDRA, 4. (Radar). — Cea de a treia zi de grevă a autobuzelor din Londra a trecut tot în linişte, ca şi primele două. Tramvaiele şi trenurile subterane au fost supra-aglomerate, mai ales seara şi dimineaţă, precum şi în orele de ieşire de la lucru. Din cauza marei aglomeraţii, unele gări de metropolitan, din cartierele marilor magazine, au trebuit să fie închise temporar, ceia ce a provocat formarea unor cozi nesfârşite, ale celor cari îşi aşteptau rândul la metropolitan. Sforţările pentru găsirea unei căi de arbitraj între salariaţi şi patroni continuă. Telefon 3.50.09. Strada pătraşcu Vodă 24 99HAI HITLA!“ In sudul Basarabiei, se ştie, există o compactă populaţie germană. Harnică prin excelenţă, această populaţie a făcut din satele şi târgurile pe cari le locueşte, frumoase aşezări gospodăreşti, cari pot fi date ca pildă celorlalţi locuitori din împrejurimi, rămaşi încă sub influenţa spiritului oarecum leneş al vechiului mujic de sub dominaţia ţaristă. Germanii aceştia, colonizaţi de vreme îndelungată în sudul Basarabiei, au fost cetăţeni loiali ai imperiului rus şi au devenit loiali Statului român din clipa alipirii provinciei de peste Prut la vechiul Regat. Numai că, de când s’a instaurat în Germania regimul nazist al cărui Oficiu de propagandă şi de strâigere a relaţiilor dintre germanii aflaţi „în exil“ cu cei din Patrie, nu pierde nici o ocazie să-şi trimită propagandiştii şi în regiunile Cetăţii Albe, germanii de prin partea locului şi-au cam revizuit convingerile şi — comportându-se mai degrabă ca supuşi ai celui de al treilea Reich — au transformat porecla de colonist în renume şi satele locuite de ei în adevărate colonii nemţeşti. Organizaţi milităreşte aproape, ei secondează toate acţiunile grupărilor de extremă dreaptă, aşezându-se cu entuziasm în formaţiile pe deasupra cărora flutură stindardul crucii încârligate. De curând, autorităţile au fost chiar silite să procedeze la masive arestări printre aceşti fanatici partizani ai d-lui Hitler, pentru că s’au dedat la manifestaţii vădit ostile ordinei publice, profanând steagul Ţării, pe care nu era brodată svastica neo-păgânismului. In organizaţiile extremei drepte din Basarabia de sud, germanii formează majoritatea. Ţăranii români, momiţi cu tot felul de făgădueli îndrăsneţe, participă în număr restrâns la mişcarea hitleriştilor, dar sunt utili pentru că salvează aparenţele şi dau o coloratură naţională unor agitaţii puse la cale şi subvenţionate de oficiul de propagandă pentru străinătate al Reichului. Cineva ne comunică un fapt mai mult decât semnificativ asupra stărilor din regiunea de care ne ocupăm şi mai ales asupra ignoranţei celor atraşi prin mijloace demagogice, când nu prin corupţie, să fie isonul coloniştilor hitlerişti. Se convocase o întrunire aşa zisă intimă la unul din cluburile hitleriste; s’a vorbit despre idealurile şi realizările „Heimat“-ului şi s’a elogiat, cum era şi natural, opera fuehrerului. Se rătăciseră la întrunire şi câţiva ţărani români; ce vor fi înţelegând ei din cuvântările rostite în limba germană nu ştim, dar în momentul când asistenta se ridicase în picioare şi, cu braţul drept întins trimitea fuehrerului salutul sacramental, aclamându-l, ţăranii noştri s’au pomenit strigând şi ei cât îi ţinea gura: „Hai hilă! hai hilă!”. Şi într’adevăr, ce înseamnă pentru ţăranul român numele fuehrerului şi ce-l poate interesa pe dânsul slava lui ? Nu ştiau ce strigă oaspeţii întrunirii hitleriste şi transformaseră formula nazistă sacramentală într’o noaoşe — dar fără rost — expresie. Cam aşa se petrec de altfel lucrurile şi cu doctrina nazistă importată la noi. O papagalicesc toţi nechemaţii, toţi nepricepuţii, unii din interes, alţii din neştiinţă, la fel cu ţăranii din preajma Cetăţii Albe, cari — lansând acel plin de umor „Hai hulă“ — nu şi-au dat seama că simbolizează o întreagă mişcare. G. Spina Teatrul Regina Maria vineri 7 Mai O singură reprezentaţie în Bucureşti TURNEU OFICIAL „DEUTSCHES VOLKSTHEATER" din VIENA în frunte cu celebrii artişti ULLI DARVAS, HANS JARAY, JOHANNA MOISSI, etc. GROSSE LIEBE Biletele la Jean Feder de Molnár Pagina 3-a ” Poporul japonez a votat pentru partidele democratice Semnificaţia rezultatului alegerilor Alegerile legislative care s-au desfăşurat în Japonia au adus un rezultat care arată că poporul japonez se îndreaptă spre stânga. Astfel, din totalul de 466 de locuri în Dietă, peste 400 vor fi deţinute de membrii partidelor de opoziţie. Succesul cel mare al alegerilor a fost de partea partidului masselor sociale şi proletare, care e o formaţie nouă, a reuşit să capete în Parlament 37 de reprezentanţi, din care 8 numai în capitala ţării. Cele două mari partide: partidul conservator Minseko şi partidul liberal Seiyukay au câştigat primul 179 de reprezentanţi, iar cel de al doilea 175. Actualul guvern nu poate să conteze sigur decât pe 40 de deputaţi. Cu partidul „masselor sociale” au votat funcţionarii, lucrătorii, Intelctualii, cari au ţinut să protestez din votul lor contra scumpeţii vicii, rezultând din programul militar guvernului, precum şi contra sarimării progresive a libertăţilor inviduale. După cât se pare, nici unul din aste partide nu va susţine guverul şi nici nu va primi să intre îtreo colaborare cu el. Se pare că armata a hotărît susțină actualul guvern contra parimentului. CTFifî MAGAZINUL