Administraţia Română, 1923 (Anul 3, nr. 4-12)

1923-04-01 / nr. 4

2 — ca Dr. E. Haţieganu, preşedintele Asoc. Funcţionarilor Publici din Ardeal, Banat, etc. Ce ne aşteaptă ? încă multe suferinţe, — pentru că în lupta, care o ducem pentru înstăpânirea unui regim mai sănătos — avem de învins multe obstacole. Rândurile noastre încă nu sunt pe deplin închiegate; sărăcia, mizeria — ne-au demoralizat şi dacă congresele aduc hotărîri eroice — să fim sinceri — pot să fie aceste hotărîri executate de singuraticii muritori de foame? Cu moral scăzut — poţi da lupte de hărţueli, dar nu poţi forţa momentul luptei decisive! Trebuie să ne organizăm şi iar să ne organizăm. Să avem fondurile noastre — cu bani albi — pentru zile negre. Organizaţiile noastre să fie tot atâtea cetâţui, în cari să-şi afle adăpost cei alungaţi de puternicii zilei. Căci este imposibil de a mai privi neputincios, mizeriile celor amoraţi, destituiţi, raşi prin buget, şi aruncaţi pe strade în capul iernei cu familiile lor. Nu vedem zilnic, cum luptătorii cei mai vajnici ne cad din rânduri? Se mai poate duce o luptă — cu siguranţa izbăndei — între astfel de împrejurări? Eu cred, că nu. Am ajuns la un punct, care pretinde o reculegere, o refacere a forţelor noastre. Am dus până acum o frumoasă luptă, încununată de succese, dar avem şi passivul nostru. Conducătorii bine trebue deci să chibzuiască toate împrejurările, pentru a găsi, care este calea ceea adevărată, pe care trebuie în viitorul apropiat să ne îndreptăm paşii. Greşeşte acela, care numai succesele le observă şi nu-şi dă seamă după luptă şi de pierderile avute. Să ne refacem şi noi, înainte de a porni mai departe. înainte de toate, avem lipsă de o refacere sufletească, morală. Pentru că cine are la suflet soartă funcţionărimei şi cine a dus dela început această luptă — fără şovăire şi cu suflet cinstit — trebue să constate un lucru dureros: ne lipseşte elanul, însufleţirea — din 1920-1921.. Ni s’au rărit rândurile; am suferit prea mult în timpul din urmă, şi dacă am mers în luptă în rânduri compacte, nu mai aveam acel Spiritus movens, care singur poate duce la izbândă. Ne lipseşte acel suflet curat, neprihănit, care ne-a încălzit la primele adunări. De aceea zic, să stăm pe loc un moment! Să ne strângem rândurile şi să ne apropiem sufletele — altfel — să ştiţi, că toată mişcarea noastră va ajunge la un punct mort. Ca soldat credincios a marei cauze, pentru care luptăm, fiecare din noi va trebui să-şi spună părerea asupra felului cum crede să ducem lupta pe mai departe. Din sfatul tuturor vom ajunge la armonia, care nu poate să lipsească într-o asociaţie viabilă. Cunoscăndu-ne mai bine unul pe altul, ascultând părerile tuturor cu dragoste frăţească , ne vom închiega rândurile şi dacă vom fi tari, vom putea asocia la lupta noastră toată suflarea funcţionărească, ca să nu fim martori la aspecte dureroase ca şi acele, când vedem, că fiecare categorie funcţionărească numai la ai săi se cugetă, par’că ţara n’ar fi guvernată de toţi funcţionarii, fără numai de unii! Problema zilei de azi trebue deci sa fie: o mişcare puternică, o propagandă vie pe toate căile cu scopul de-a avea pe toţi funcţionarii la un loc. Dacă ne succede , am dobândit toate. Vom avea o viaţă mai sigură, o pâine mai cinstită. Vom introduce în guvernarea ţării o altă concepţie, modernă, ca s nu mai fie funcţionarul sluga plecată a guvernelor, fărăexecutorul imperiului, pentru binele colectivităţii. Va îndeplini funcţiune de stat, nu porunca unor oameni, înaintea cărora partidul este statul. Scopul — care-l urmărim, este prea sublim — ca să nu facem tot ce se poate, pentru asigurarea succesului. Şi succesul pe o singură cale se poate ajunge. Vechii luptători trebue să-şi strângă rândurile şi să-şi apropie sufletele. Cu rânduri răzleţe, cu suflete învrăjbite nu poţi nici învinge, nici aduna în jurul tău întreaga funcţionărime. Congresul care vine, trebue să înfăptuiască solidaritatea, dragostea şi armonia între toţi funcţionarii ţării Şi dacă i-a succes, a câştigat cea mai strălucită învingere în mişcarea funcţionărească de până acum! Noi, cei din Asociaţia Funcţionarilor publici din Ardeal şi Banat vom lupta din toate puterile, ca să avem această învingere!