Agenda, aprilie-iunie 1991 (Anul 2, nr. 14-26)

1991-04-06 / nr. 14

m' ............ ............ “*• ----------- ----■ " 1 ■ ---------"" " ....-■ ----------------- ---........— Săptăminal de informații și divertisment Anul II (61) TIMIȘOARA Nr. 146 APRILIE 1991 Apare sîmbătă Preț . 6 lei ÎN EXCLUSIVITATE PENTRU SAPTAMINALUL AGENDA HRISW ÎH MKJISOCUIS NOSIRTI Faptul învierii pe care Biserica o prăznuiește in aceste zile, cu aceeași prospețime din primele momente cind a fost vestit Sfinților Apostoli și ucenicilor lor, stă la temelia convingerii ferme in prezenta neintrupată a lui Hristos Domnul printre noi. Chiar dacă răminea închis in tainița mormintului, l-am fi cinstit desigur și atunci pentru viața Sa curată, pentru faptele deosebite pe care le-a săvîrșit, pentru învățătura înaltă pe care a propovăduit-o. Numele Său l-ar fi păstrat oricum istoria și amintirea Sa ar fi dăinuit peste veacuri Sculat din morți însă, Hristos Domnul trăiește mereu in mijlocul celor A treia zi după patimile, răstignirea si învierea Sa, Mintuitorul s-a arătat femeilor mironosițe, apoi Sfinților Apostoli și multor altora, stind cu ei împreună, vorbindu-le, muncind cu ei... Unii s-au îndoit, deoarece le era greu, potrivit judecății obișnuite, să creadă că cineva care a murit putea reveni printre vii. Alții au cerut semne doveditoare. Dar fiecare a sfîrșit prin a se încredința de realitatea prezenței Lui. Patruzeci de zile a rămas Domnul intre al Săi, iar apoi s-a „înălțat la cer". Numai că înălțarea aceasta n-a însemnat despărțire, însuși a ținut să asigure: „... iată Eu cu voi sunt in toate zilele care oi cinstesc, punindu-și pecetea asupra vieții lor, asupra gindurilor, simțămintelor și vrerilor pe care le nutresc. Avem de-a face aici cu una din marile taine, proprii lui Iisus Hristos Domnul, de a fi mereu cu noi, de a nu ne părăsi nicicînd, de a ne însoți pretutindeni și totdeauna. Săvîrșitorii dumnezeieștii Liturghii, această minunată reactualizare a petrecerii pămintești a Mintuitorului, se îmbrățișează înainte de rostirea Simbolului credinței și de sfințirea darurilor ce se prefac in însuși Trupul și Sîngele Său zicînd : „Thistos in mijlocul nostru — Este și va fi — Totdeauna, acum și pururea și in vecii vecilor“. Sunt cuvinte care exprimă tocmai convingerea că Iisus Domnul înviat nu ne-a părăsit, ci continuă să fie cu noi, în mijlocul nostru. Cum s-ar putea tălmăci mai îndeaproape această convingere pe care o mărturisim cu atîta însuflețire la praznicul Paștilor ? pină la sfîrșitul veacului“ (Matei 28, 20). Se împlinea astfel un alt cuvînt rostit în timpul celor trei ani de activitate publică. .. nu vă voi lăsa orfani .• voi veni la voi“ (loan 14, 18). Și cu adevărat Domnul și-a ținut făgăduiala. Intr-altfel poate decit ar dori-o simțurile noastre care, precum in cazul lui Toma de odinioară, pretind să vadă cu ochii, să audă cu urechile, să atingă cu mina; intr-altfel decit au înțeles-o anumiți creștini din vechime ori de mai tirziu care așteptau să-L reîntilnească aievea in carne si oase, cedind astfel unei dorințe pe cit de omenești, tot pe arii de nepotrivite cu Dumnezeirea. El e prezent insă în Biserica Sa, așa cum însuși anticipa : „... unde sunt doi sau trei adunați in numele Meu, acelo sunt și Eu in mijlocul lor“ (Matei 18, 20); este prezent in toate slujbele cu care Biserica însoțește pe credincioși de la naștere și pină la moarte ; este prezent cu osebire în sfinta Liturghie, unde prin împărtășanie este îmbiat chiar Trupul și Sîngele Său; este prezent in Sfintele Taine, aceste mijloace providențiale care n-au altă menire decit tocmai să prelungească pină la noi lucrarea Sa mintuitoare. Iar ce este încă mai minunat e că pe lisus Domnul îl regăsim prin iubire in fiecare din semenii noștri cărora le dăm să mănânce o piine pentru a-i sătura, cărora le intindem un pahar cu apă pentru a le cumpăra setea, cărora le oferim o haină pentru a se îmbrăca, cărora le acordăm adăpost pentru a avea unde să-și plece capul, pe care ii cercetăm cind se găsesc in spitale, orfelinate, azile pentru vîrstnici, temnițe etc., intr-un cuvînt, pe care îi ajutăm sub orice formă atunci cind au nevoie de ceva (Matei 25: 31—46). Sărbătoarea Paștilor reprezintă, drept aceea, un puternic îndemn la urmarea exemplului pe care ni l-a lăsat Mintuitorul Hristos pină infr-atita nicit să nu mai trăim noi, ci Hristos să trăiască in noi, potrivit zicerii Sfintului Apostol Pavel (Galateni 5, 13). Strădania de a-L face vizibil pe Hristos in fiecare din acțiunile noastre, de a ne comporta așa cum s-ar fi comportat Hristos dacă se găsea în locul nostru, este cea mai corespunzătoare punere in practică a credinței in înviere. Și pentru că țelul Său suprem, a fost slujirea lui Dumnezeu și a oamenilor, e de la sine înțeles că și noi trebuie să-l urmăm pilda. Să slujim adică intîi lui Dumnezeu preamărindu-L, închinindu-I-ne, rugindu-ne Lui și împlinindu-I toate poruncile. Să slujim apoi cu iubire semenilor noștri ca și lui Dumnezeu. Pentru că, așa cum povățuiește Sfinta Carte. ..Fiul Omului insuși n-a venit să i se slujească, ci ca El să slujească* (Matei 20, 28). La fel și noi avem datoria să slujim, căci numai atunci vom fi „plăcuți lui Dumnezeu și cinstiți de oameni“ (Romani 14, 18). Astfel gindind și astfel comportîndu-ne să intîmpinăm sfintele Paști, „sărbătoarea sărbătorilor și praznicul praznicilor", arătîndu-ne următori ai Aceluia care s-a sculat a treia zi din mormînt și împlinitori ai Evangheliei Sale. f NICOLA I: Mitropolitul Banatului • Sîmbătă, ora 24,00, atît la Catedrala Mitropolitană, cit și la celelalte biserici din oraș se va oficia Slujba învierii. Slujba de la Catedrală va fi transmisă în direct la Radio Timișoara. Duminică, 7 aprilie, ziua Intîia de Paști, Liturghia arhierească va începe la ora 9,30. In Catedrala Mitropolitană, după slujba Celei de a doua învieri, de la ora 13,00, va avea loc un concert religios, oferit de corul catedralei. (E. T.) MANIFESTĂRI DE PAȘTI In această regiune a țării s-a încetățenit obiceiul ca odată cu sărbătorirea Hramului fiecărei biserici sau la o dată apropiată să se organizeze RUGA. In ultimii ani s-a încercat îngrădirea acestor obiceiuri, dar fără succes. Cu prilejul Sfintelor Paști, următoarele parohii din județul Timiș își țin RUGA : Berecuța, Balinț, Belinț, Cliciova, Cadăr, Gătaia, Gherman, Ghilad, Hitiaș, Opatița, Ohaba Română, Ohaba Forgaci, Stamora Română, Sipet, Tîrgoviște, Toager. (E. T.) • Sub înaltul patronaj al Mitropoliei Banatului, Întreprinderea Cinematografică a județului Timiș organizează vizionarea filmului Viața lui lisus la cinematograful Timiș sîmbătă, 6 aprilie, orele : 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 , duminică, 7 aprilie : 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20 și luni, 8 aprilie : 9, 11, 13, ÎS, 17, 19.• ’ (C. A.) Saptâmînalul agenda urează un Paște replin PE AGENDA PRIMĂRIEI Un comerț ambulant civilizat , începutul intervalului a stat încă sub semnul „Săptăminii curățeniei“. Efortul comun al întreprinderilor de Salubritate, Horticultura și Drumuri, alături de concursul dat de populația municipiului, a început să dea rezultate, a subliniat dl. primar I iviu Borha, în plus, cu ocazia Sfintelor sărbători orașul va fi amenajat corespunzător. In altă ordine de idei, începînd cu 1 aprilie, se desfășoară controale periodice de către Comisiile alcătuite din angajații Primăriei și lucrători ai Poliției municipale. Aceste acțiuni sunt menite să elimine și să preîntîmpine toate elementele de speculă din piețe, din fața Continentalului și din fața societăților O.J.T. De asemenea, toți vînzătorii ambulanți, indiferent de profilul activității, trebuie să posede autorizația pentru efectuarea comerțului respectiv și să facă acest lucru într-un cadru civilizat și numai în locurile indicate de către Primărie. O problemă deosebită o constituie vînzarea de ziare, cărți și alte obiecte prin zonele improvizate și chiar fără zonele. Cu atît mai inestetică este depozitarea acestora sau practicarea de atragere a clienților prin diverse mijloace audio. Aceste aspecte, sînt dăunătoare esteticii întregului oraș, dar cu precădere centrului, adică Pieței Victoriei (Operei) și Pieței Libertății. în acest scop, Primăria subliniază că nu dorește sub nici o formă să interzică vînzarea de ziare, dar că aceasta trebuie făcută într-un mod civilizat. Ca atare, s-a cerut reprezentanților diverselor publicații să prezinte liste cu punctele în care doresc să aibă vînzători, urmînd ca Primăria să le studieze, să le coreleze și să stabilească niște locuri stricte în care să se poată comercializa fără probleme ziarele. Serviciul sistematizare al municipiului va fi însărcinat ca, împreună cu I.P.R.O T.T.M.-ul, să elaboreze proiecte de amplasare și respectiv de zonele speciale care să se închirieze vînzătorilor ELEONORA TIMIȘ cititorilor săi C.E.C.-ul NE INFORMEAZĂ Credite pentru construcția de locuințe Convorbire cu domnul EMIL TARBUJARU, directorul sucursalei CEC din județul Timiș — Domnule director, avînd în vedere că noile reglementări ale Guvernului permit acordarea de credite pentru populație în vederea construcției de locuințe proprietate personală, vă rugăm să ne dați cîteva amănunte în acest sens. — Prin Hotărîrea Guvernului României nr. 214 din 26 martie 1991, s-a dispus ca la încheierea contractului preliminar, cumpărătorul să depună contravaloarea apartamentului, calculată pe baza prețului legal în vigoare. Contractul de vînzare-cumpărare preliminar se va încheia în ordinea de înregistrare a cererilor depuse de la 1 ianuarie 1990 la unitățile specializate (O.C.V.L.). Trebuie menționat că Hotărîrea se referă doar la construirea de locuințe proprietate personală prin antrepriză, prin unități specializate, nu și la construcțiile individuale. Conform Hotărîrii, la încheierea contractului cumpărătorul trebuie să depună 30% din sumă sub formă de avans, iar suma rămasă se plătește în termen de 25 de ani. Cei care nu dispun de suma necesară pentru depunerea avansului pot cere și această sumă sub formă de împrumut, rambursarea ei fiind obligatorie în termen de 5 ani. Dobînda pentru avans este de 5%. Pentru tinerii sub 30 de ani, avansul minim este de 10% timpul de rambursare de 10 ani, iar dobînda de 3%. De aceste prevederi beneficiază și invalizii de gradul I și II, handicapații, precum și familiile care au în componența lor astfel de persoane. Ca împrumutul pe termen lung, dobînda este de 4%, iar la cel sub 30 de ani, de 2%. Este bine de știut că rata de rambursare a creditelor și a dobînzilor aferente nu poate depăși 1/3 din salariul net. In această situație, diferența necesară pentru construirea apartamentului proprietate personală va trebui să fie depusă la CEC-ul prin care se acordă credite, din sume proprii. — Unde se pot adresa solicitanții ? — Cu contractul preliminar încheiat la O.C.V.D., o cerere tine adeverința din cîmpul muncii adeverința giranților și actele de stare civilă, cei interesați se pot prezenta în Timișoara, la G.E.G.-ul de pe str. Lenau, zilnic, în afară de sîmbătă, între orele 3 și 12, iar joi și vineri și între orele 14 și 17, precum și la filiala Lugoj. — Vă mulțumim pentru informații. Consemnat de ZOLTAN KOVACS Perioada 6—12 aprilie Vremea va fi normală din punct de vedere termic. La mijlocul intervalului este posibil să se producă înnourări care pot genera precipitații slabe sub formă de ploaie. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre 5 și 10 "C, iar cele maxime, intre 15 și 20 ° C. La munte, vreme bună pentru schi, acolo unde mai este zăpadă. Sâmbătă și parțial duminică, sunt posibile înnourări pronunțate. I. S.