Argeş, 1971 (Anul 6, nr. 1-12)

1971-01-01 / nr. 1

GRIGORE HAGIU: ADOLESCENTUL ADORMIT N. MANOLESCU: „ILUMINĂRILE" LUI LABIŞ Proletari din toate ţărilec uniti-vă / Sa ■ il ■ a СГ N torn şi anul cincizeci Am intrat, sprijiniţi de coroanele verzi şi de taină ale brazilor, într-un nou an. Am intrat în el cu conştiinţa unui bilanţ împlinit, dar şi cu scrutarea trează şi mai hotărită, cum trebuie să fie la o inaugurare de drum, a datoriilor ce ne stau în faţă de acum înainte, a sarcinilor ce avem a le duce la bun sfîrşit. Ştim că am început anul prim al unui nou cincinal, deschizător de perspective bogate şi de săvîrşiri rodnice, menit să poarte patria noastră, România socialistă, spre culmi tot mai înalte ale dezvoltării sociale multilaterale. Ştim că 1971 aduce, de asemenea, cu sine, o dată de măreaţă semnificaţie şi de solemnă bucurie, de ferm angajament şi de fierbinte participare pentru întregul popor: sărbătorirea împlinirii a cincizeci de ani de la înfiinţarea partidului. Marea aniversare din mai, cu faldurile ei semicentenare ce simbolizează o cale glorioasă de lupte şi biruinţe,, nestrămutat aflată în mijlocul celor mai nobile idealuri, este coordonata care va polariza în mod firesc energia şi talentul fiecărui cetăţean al ţării. Anul 50 însemană, în consonanţă cu manifestarea lui exactă, cu felul de lucru cu care ne-a obişnuit partidul, cu trăsăturile ce i-au acordat tăria şi prestigiul neştirbit, o încercare de proporţii a forţelor. Înseamnă trecere în revistă, străbătută de un plenar sentiment de răspundere, a celor făcute, a celor ce mai rămîn de făcut şi, deopotrivă, a celor ce-şi aşteaptă acum întîia piatră de întemeiere. Alături de toţi oamenii muncii, scriitorii, oamenii condeiului, vor răspunde desigur cum se cuvine acestei treceri în revistă ce marchează evenimentul de maximă importanţă din istoria ţării noastre de ieri şi de azi. Pregătirile lor sunt în continuă desfăşurare. Semnalul a fost dat, printre altele, de amplele confruntări cu publicul cititor, de numeroasele intîlniri organizate în forme diferite la locurile de muncă, in uzine, în centrele de cultură, la oraşe şi sate, cu o largă răsfrîngere, prilej binevenit de reîmprospătare a unor legături esenţiale pentru viaţa literară. Nu ne îndoim că seria acestor manifestări va ingloba acţiuni ce vor antrena şi stimula întreaga obşte scriitoricească la un dialog viu, concret asupra problemelor artei cuvîntului. Nu ne îndoim că in laboratoarele nocturne ale breslei se făuresc opere care să fie pe măsura frămintărilor epocii ce o trăim, opere pătrunse de sentimentul adevărului, angajate, fără reticenţă în a exprima contururile pline ale realităţii, profund revoluţionare în spiritul şi deschiderea lor ideatică. Cîteva dintre cărţile anului trecut ne îndrituiesc să le aşteptăm cu încredere pe cele viitoare Aniversarea celor 50 de ani de existenţă ai partidului este şi din acest punct de vedere prilejul apariţiei operelor care să se aplece cu mai adîncă fervoare ideologică asupra propriei noastre existenţe. Anul 50 poate, trebuie să fie momentul scrierii cărţilor care, din viziunea prezentului, să rememoreze istoria trăită, autentică, care, prin această implicare profundă, să ne dea dimensiunile veridice ale vremii noastre, de faţă, într-o curajoasă sinteză , care să ne zguduie sensibilitatea estetică prin problematică majoră. Este clipa de reîntoarcere la cele petrecute, făptuite şi de început fundamental. Mai mult ca niciodată, avem nevoie de voci esenţiale. Să ne cunoaştem mai bine istoria şi perspectivele ei, reprezentări penetrante să ne descopere feţele încărcate de lumină, ca şi pe cele trecător adumbrite, în sensul principiilor noastre de creaţie marxiste. Necesitatea construcţiilor sintetice se impune în domeniul beletristicii, se impune cu atît mai mult în critica şi istoria literară, datoare faţă de literatura actuală cu panoramele complexe care să-i descifreze individualitatea, schimbările de structură întîmplate în cuprinsul ei, faptul că exprimă de mai bine de un sfert de secol o nouă realitate. Anul 50, ca evenimentul cel mai de seamă din viaţa ţării, înseamnă pentru obştea scriitorilor o reală emulaţie în a dezvălui capacitatea superioară a meşteşugului lor şi a trăirii depline în nodul de probleme ale cetăţii. Nichita STANESCU Matematica poetică lui Salomon Marcus Unu şi cu unu nu fac doi. Unu şi cu unu fac trei sau patru, sau cinci... Unu tare şi cu unu moare fac unu tare şi cu unu moale sau o cămilă. Şaptesprezece fără unu fac douăzeci şi unu, cinci şi cu patru fac un cal. Opt fără trei fac cît vrei, O mie nouă sute a fost, două mii va să vie. Unu poate fi la trecut. Unu poate fi la viitor. Dorm şi visez în limba iraniană: ea are un timp intermediar între prezent şi viitorul întîi, ea are un timp intermediar între prezent şi imperfect şi ea mai are şi un verb fără nici un timp. Există o gramatică a numerelor poate fi subiect dar poate fi și predicat. 1 poate să fie pînă la soare dar poate fi și pînă la lămîie, 1,2, 3, 0 capră, un taur, un turn capre (cîte ?) turnuri (cîte ?) tauri (unul). Scuip pe 1. Fling pe 1, dau cu piciorul în 1. — Ai înebunit, îmi spune Pitagora. N-am înebunit, îi strig. Pâmîntul e plat ca o omletă. Omul e cel mai vechi animal şi singur în vidul cosmic. El nu are două mîini şi două picioare. Această numărătoare e un vis, un slogan, 2 tare nu e totuna cu 2 moale, 2 lung nu e totuna cu 2 scurt şi aceasta pentru că de fapt e tot una -deci 2 este egal cu una (una este nevasta lui 1) 1 la vocativ nu este același cu 1 la imperativ ! Matematica s-o fi scriind cu cifre dar poezie nu se scrie cu cuvinte. Cucurigu ! Radu Boureanu AMATORII Bibliografia poeziilor dedicate lui Eminescu, întocmită de Gh. Catană, este o lucrare preţioasă pentru semnificaţiile cîte include, dintre cari cea mai de seamă este aceea a iubirii, admiraţiei şi celebrităţii de care s-a bucurat, la contemporani şi urmaşi, marele poet. Această bibliografie este metodic organizată, în opt secţiuni, începînd cu poeziile dedicate în timpul vieţii poetului şi sfîrşind cu cele dedicate de poeţi din afara graniţelor, dar traduse în limba română. Materialele sînt prezentate în ordinea alfabetică a numelor autorilor, însoţite de toate datele utile, prima tipărire, retipărire, în periodice, albume comemorative, volume, etc. Bogăţia informaţiilor şi claritatea expunerii sînt impresionante şi ele pun în lumină, chiar dacă ar mai fi existînd unele lacune sau surprize, deoarece, în bibliogra DE LUMINI fie, idealul exhaustiv rămîne un deziderat pios, marele prestigiu al poeziei eminesciene, cît şi cultul cu care i-au fost însoţite atît viaţa cît şi opera. Instrument de lucru, dintre cele mai perfecţionate, Bibliografia poeziilor dedicate lui Eminescu va interesa, în egală măsură, pe cercetătorul literar, cît şi pe amatorul de noi lumini biografice, căci, în esenţă, toate aceste mărturii omagiale vădesc imensa iradiere a poeziilor eminesciene şi lărgesc sfera biografiei. PERPESSICIUS în pagina XIV : Bibliografia poeziilor închinate lui Eminescu .