Arhitectura, 1961 (Anul 9, nr. 1-6)

1961-01-01 / nr. 1

CALITATEA Analiza activităţii desfăşurate în toate sectoarele economiei naţionale, făcută de Congresul al lll-lea al P.M.R., a scos în evidenţă dezvoltarea în ritm înalt a tuturor ramurilor economiei naţionale, inclusiv a ramurilor hotărîtoare pentru industrializarea socialistă, a arătat succesele obţinute, reflectate în creşterea însemnată a acumulărilor socialiste şi continua ridicare a nivelului de trai al oamenilor muncii. Documentele de partid au subliniat că în etapa actuală este necesar să se pună pe prim plan realizarea unei sarcini de o deosebită însemnătate: îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor în toate sectoarele economiei noastre. Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înfiinţarea Partidului Comunist din Romînia subliniau în această privinţă că « menţinînd şi dezvoltînd rezultatele obţinute în lupta pentru economii în toate domeniile de activitate, una din condiţiile fundamentale pentru creşterea venitului naţional şi a nivelului de trai, în faţa muncitorilor, maiştrilor, inginerilor, oamenilor de ştiinţă stă sarcina de mare importanţă de a desfăşura o activitate susţinută şi sistematică pentru obţinerea de produse de calitate superioară, la nivelul celor mai bune produse de pe piaţa mondială». Această sarcină de cinste a oamenilor muncii revine în egală măsură şi celor care făuresc noile oraşe ce apar pe harta ţării, noile cartiere ce împodobesc majoritatea oraşelor noastre, arhitecţilor proiectanţi, inginerilor şi tehnicienilor constructori, muncitorilor de pe şantiere şi din fabricile producătoare de materiale de construcţii, în prezent există toate condiţiile necesare pentru ridicarea activităţii constructive pe o treaptă mai înaltă, pentru realizarea unor construcţii de calitate superioară, confortabile, economice şi frumoase, care să satisfacă şi pe cei mai exigenţi locatari ai lor, în institutele de proiectare, arhitecţii şi inginerii proiectanţi dispun de posibilităţi largi de studii şi cercetare care le permit să elaboreze proiecte cu un înalt nivel de tehnicitate, introducînd idei noi, soluţii de plan raţionale şi economice, sisteme constructive îndrăzneţe, la nivelul tehnicii mondiale. Pe şantiere, constructorii au la dispoziţie maşini şi utilaje moderne, procedee noi tehnologice, rezultat al muncii creatoare duse de oamenii de ştiinţă din domeniul tehnicii, precum şi materiale noi, superioare celor clasice, produse în numeroasele fabrici de materiale de construcţii din ţara noastră. Aceste condiţii au permis de altfel să se obţină în anul trecut o serie de importante succese, care au la baza lor colaborarea strînsă a celor care lucrează în cele trei ramuri ale sectorului de construcţii. Mărturie stau în capitală construcţiile moderne din piaţa Palatului R.P.R., dominate de noua sală a Palatului R.P.R., noul local al Circului de stat, blocurile de locuinţe din piaţa Gării de Nord, ansamblurile de locuinţe Mărăşeşti şi Pieptănari sau frumoasele hoteluri şi sanatorii de la Mamaia, Mangalia şi Vasile Roaită; noile construcţii industriale ale celor 34 întreprinderi şi secţii construite în anul care s-a scurs la Roman, Săvineşti, Hunedoara etc., noile construcţii de locuinţe în curs de ridicare în capitală pe magistrala nord-sud, calea Griviţei, Mihai Bravu etc., precum şi la Braşov, Galaţi, Piteşti, Craiova ş.a. Aceste construcţii moderne, confortabile şi frumoase, construite într un ritm rapid, au cucerit aprecierea favorabilă atît a maselor de oameni ai muncii din ţara noastră, cit şi a miilor de străini care le-au vizitat în ultimul timp. In faţa întregului sector de construcţii stă astăzi sarcina lărgirii acestor succese, a lichidării lipsurilor încă existente şi a îmbunătăţirii continue a calităţii construcţiilor. Aşa cum se sublinia în expunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la Plenara C.C. al P.M.R. din 31 octombrie— 1 noiembrie 1960, «desfăşurarea normală a lucrărilor pe şantiere este uneori stînjenită de lipsa proiectelor; trebuie luate măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii institutelor de proiectare prin folosirea mai judicioasă a documentaţiei tehnice existente, simplificarea şi reducerea duratei de elaborare a proiectelor. Proiectele trebuie supuse, înainte de a fi prezentate spre aprobare forurilor superioare, unei analize aprofundate, îndeosebi în legătură cu nivelul tehnic, capacitatea, soluţiile constructive, economicitatea producţiei propuse şi variantele de amplasare. Realizarea volumului sporit de investiţii şi construcţii impune o folosire mai raţională a proiectanţilor cu pregătire superioară, astfel încît cunoştinţele şi experienţa acestora să fie valorificate din plin în munca de concepţie şi îndrumare. Conducerea ministerelor şi comitetele executive ale Sfaturilor populare trebuie să îndrumeze activitatea institutelor de proiectare şi a consiliilor tehnico-ştiinţifice, întărind aceste organe cu cadre care au cea mai înaltă pregătire profesională în ramurile respective, în scopul adoptării, la întocmirea proiectelor, a celor mai raţionale soluţii tehnice şi economice».