Ateneu, 1988 (Anul 25, nr. 1-12)

1988-01-01 / nr. 1

Fondatori: George BACOVIA Grigore TABACARU (1925 ) EDITOR : COMITETUL JUDEŢEAN DE CULTURA ŞI EDUCAŢIE SOCIALISTĂ BACĂU Revistă, social-culturală Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! un om- o epocă-ŢARĂ Nume drag Fiu viteaz dintr-un viteaz popor Om cinstit de-ntreaga omenire, Ce-ţi dorim, iubit Conducător ! Viaţa cît a ţarii nemurire ! Nume drag ca steagul tricolor Eşti lumina noastrâ şi mîndria Gîndul tău înseamnă viitor Viaţa ta se cheamâ Pomânia. Pentru toţi simbol de eroism Demnitate care nu se-ndoaie Aliatul pur de comunism Este Ceauşescu Nicolae. Inima de dor a dat altoi Fruntea ţării - om de omenie. L-a trimis istoria spre noi Ca prin noi istoria s-o scrie. ION BRAD Marelui conducător al naţiunii, celui mai iubit fiu al patriei socialiste, eroului între eroii neamului, strălucitului strateg al păcii — din adîncul inimilor meitant Caracterul unitar al istoriei patriei Valorile naţionale şi spirituale Politica externă a ţării noastre Prin gîndirea social-politică şi prin întreaga sa operă revoluţionară, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adus şi aduce o magistrală contribuţie la îmbogăţirea de către partidul nostru a tezaurului teoretic al socialismului ştiinţific, a practicii revoluţionare. Au fost regîndite, reevaluate, elaborate şi aprofundate, dezvoltate într-un spirit profund novator teze şi aprecieri de bază ale teoriei revoluţionare, au fost promovate în viaţă forme şi modalităţi originale de soluţionare a problemelor edificării noii orînduiri sociale pe pămîntul României. Din multiplele şi valoroasele contribuţii aduse de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu la dezvoltarea gîndirii şi practicii revoluţionare, la loc de seamă se situează concepţia despre caracterul unitar al istoriei României. Prin valoarea ei metodologică de excepţională însemnătate, gîndirea social-politică românească beneficiază de un far călăuzitor sigur pentru a aborda, în modul cel mai fructuos, studiul realităţilor sociale şi naţionale din ţara noastră, înţelegerea strînsei unităţi între trecutul, prezentul şi viitorul naţiunii. Contribuţia secretarului general al P.C.R. la elaborarea concepţiei despre caracterul unitar al istoriei poporului român se prezintă ca o expresie a eliberării gîndirii social-politice româneşti de influenţe din afară, de modele, de complexe de inferioritate, ca o prezentare a dezvoltării societăţii româneşti în deplină concordanţă cu realitatea, cu adevărurile fiecărei epoci istorice. Cu deosebire, viziunea nouă despre caracterul unitar al istoriei poporului nostru reprezintă o ruptură hotărîtă cu consecinţele nefaste ale practicilor pe care Internaţionala Comunistă le-a instaurat în relaţiile dintre partidul politic al clasei muncitoare şi propria naţiune, relaţii care, la rîndul lor, au generat şi optica despărţirii istoriei mişcării muncitoreşti. (Continuare în pag. 3) Petru PREJBAN ‘ă-X'h v58 Unul din domeniile de vîrf ale ştiinţei politice în care partidul nostru, secretarul să general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au adus un inestimabil aport teoretic şi practic este acela al valorilor naţionale, îndeosebi cele privind problematica naţiunii, conştiinţei naţionale, a statului naţional, a suveranităţii şi independenţei naţionale, a raportului dintre patriotismul socialist şi internaţionalism în condiţiile epocii actuale, dintre naţional şi universal, în creaţia spirituală, în ansamblul procesului de edificare a civilizaţiei socialiste. In literatura social-politică marxistă s-a impus în ultimele decenii conceptul românesc de naţiune, care integrează ansamblul trăsăturilor sale perene, materiale şi spirituale (teritoriul naţional, viaţa economică, statul naţional, limba, cultura materială şi spirituală, conştiinţa naţională etc.) şi care este diametral opus definiţiilor deformatoare din perioada dogmatismului, sau idealist-subiectiviste, biologizante, rasiale contemporane etc., precum şi altor tendinţe de eliminare a particularităţilor de factură materială din definiţia acestui fenomen complex, pentru a motiva în teoria şi practica politică, pledoariile şi acţiunile în favoarea integrării naţiunilor, a limitării şi estompării prerogativelor suveranităţii şi independenţei naţionale. Elaborînd un concept adecvat, care reflectă trăsăturile obiective şi subiective ce stau la baza naţiunii, esenţialitatea sa, partidul nostru a reuşit să demonstreze argumentat locul şi rolul naţiunii în epoca contemporană, funcţiile sale actuale multiple, precum şi destinul său în perspectiva dezvoltării societăţii umane, a victoriei comunismului pe plan mondial. Ripostînd împotriva diverselor forme de manifestare a nihilismului naţional contemporan, îndeosebi a doctrinelor mondialiste, holiste, ale suveranităţii Prof. univ. dr. C. Gh. MARINESCU (Continuare în pag. 2) în limbaj politologic contemporan s-a cristalizat cu deplin temei noţiunea de „Doctrina Ceauşescu“, ce are în vedere programul cuprinzător, ştiinţific elaborat care stă la baza ansamblului activităţii P.C.R., a României Socialiste, orientată cu consecvenţă şi perseverenţă spre aşezarea raporturilor internaţionale pe temelii noi, spre soluţionarea în chip nou, democratic, cu participarea şi în interesul tuturor popoarelor, a marilor probleme ce confruntă lumea contemporană. De-a lungul permanenţei sale milenare în spaţiul carpatodanubian, poporul român s-a dovedit cu perseverenţă un factor de progres şi civilizaţie în devenirea istorică a umanităţii. Una din caracteristicile fundamentale ale evoluţiei poporului român a fost şi este statornicirea unor relaţii de bună înţelegere cu celelalte popoare, relaţii menite să apere şi să conserve pacea. Problema păcii n-a fost doar o preocupare la nivelul instituţiilor statului, ci a devenit o componentă intimă a spiritualităţii româneşti, a fiecărui cetăţean. In măsura în care cele mai luminate minţi ale spiritualităţii româneşti au reuşit să sesizeze acest resort intim al poporului român şi să-l pună în valoare printr-o politică externă activă, ele au fost urmate cu fidelitate de întreaga naţiune. Avînd la bază tradiţia istorică bogată a poporului nostru în promovarea unor relaţii demne şi de egalitate între state, politica externă a României socialiste, realizare de aleasă elevaţie a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, se înscrie ca una din contribuţiile cele mai de preţ ale poporului român la civilizaţia contemporană. Politica externă a României socialiste răspunde nu numai intereselor vitale ale poporului român, ci şi ale tuturor popoarelor iubitoare de pace. Istoriografia universală contemporană consemnează unanim, că pentru a explica și Conf. univ. dr. Vasile VESE (Continuare în pag. 5) .