Biserica şi Şcoala, 1920 (Anul 44, nr. 1-51)

1920-01-05 / nr. 1

Pag. 4 turghie şi a predicat părintele protopop Traian Vâţian, asistat de preoţii E. Crăciun şi Alexandru Baba. — în ambele zile P. S. Sa a întrunit la masă şefii autorităţilor militare şi civile şi pe fruntaşii vieţii noastre bisericeşti din localitate. Anul nou In Arad Primul an nou, ce ni s’a dat să-l avem pe pământul României-mari, s’a prăznuit şi în Arad în mijlocul unei bucurii şi veselii generale. In biserica catedrală a servit sf. liturghie părintele protopop Traian Văţian, asistat de preoţii Vasilie Olariu şi E. Crăciun. Predica a rostit-o părintele E. Crăciun. La sfârşitul sf. liturghii s’a oficiat Te-Deum şi s’au înălţat rugăciuni pentru sănătatea şi îndelunga vieaţă a M. Sale gloriosului nostru rege Ferdinand I. şi a augustei familii domnitoare. P. S. Sa a primit felicitări de anul nou din partea tuturor autorităţilor bisericeşti, civile, militare şi şcolare, precum şi a credincioşilor parohiei centrale din Arad. La serbarea de anul nou a rangiata de reg. 93 din Arad a luat parte şi P. S. Sa. Fertile sf. sărbători ale Naşterii Domnului şi Mântuitorului nostru Isus Hristos la institutul teologic şi şcoala normală diecesană s’au început în 22 Decemvrie 1919 (4 ian. 1920) şi durează în urma lipsei de combustibil -- până în 18/31 ianuarie 1920 inclusive. Biserica ceho-slovacă s’a rupt de Roma. Preoţimea ceho-slovacă a decretat despărţirea bisericii romano-catolice din Ceho-Slovacia de scaunul papal, ştergerea celibatului şi întemeiarea unei biserici naţionale ceho-slovace. Adunarea cântecelor de răsboiu, Consiliul Dirigent sub Nr. 23250/1919, a ordinat învăţătorilor să adune şi se prezinte prin revizorat toate cântecele de răsboiu de om şi ce caracter ar fi, precum şi alte melodii poporale ca: doine, colinde, bocete, cântece de stea ori melodii de joc. S’ar face bun serviciu cauzei, dacă s’ar fixă pe note şi s’ar înainta asemenea cântece, revizoratului de ori care intelectual român. PARTEA OFICIALA. Nr. 2655/919. Circulară cătră toate oficiile protopresbiterale şi parohiale din districtul Consistorului din Arad. Onor. Consiliu Dirigent, resortul cultelor şi al instrucţiunii publice din Cluj cu actul Nr. 23.633/919 de datul 22 Decemvrie a. c. a asemnat la perceptoratul regal român din Arad, pe seama preoţilor ajutorul lunar de scumpete pe lunile Iulie—Decemvrie 1919 invitând Consistorul să ridice acest ajutor dela perceptorat şi să-l distribue preoţilor pe lângă următoarele condiţiuni: Preotul Dr. Ioan Felea — fiind chemat dela începutul semestrului la miliţie — nu beneficiază de acest ajutor. Pentru preotul Gheorghe Rista din Ohaba s-a asemnat ajutorul în întregime cu observarea însă, că dacă respectivul preot până la finea anului 1919 nu-şi va ocupa postul său, în viitor nu va mai putea beneficia de competinţele sale regulate. Preoţilor intraţi în funcţiune la stat sau la armată, să va plăti ajutorul şi pe luna aceea, în care s’au depărtat din funcţiunea lor bisericească. Cateheţilor provizori adecă profesorilor de religie şi profesorilor suplinitori şi practicanţi instituiţi dintre preoţi li se va plăti ajutorul până la sfârşitul lunei Septemvrie, deoarece membrii corpului didactic sunt numiţi şi şi-au primit sau îşi vor primi retribuţiunile lor dela 1 Octomvrie 1919 înainte. Ajutorul de scumpete de 300 cor. se compută lunar aşa fel, că dacă cineva a intrat în oficiu în cadrul acestui an, ajutorul se solveşte numai începând cu luna ce urmează după ocuparea oficiului; iar dacă vreunu! a reposat, pe luna respectivă, în care s’a întâmplat moartea, poate ridică ajutorul văduva sau tutorul orfanilor. Dela sine se înţelege, că dacă cineva a ridicat deja acest ajutor dela perceptorat, nu-l poate ridica şi dela cassa consistorială. Pentru executarea ordinului Onor. Consiliu Dirigent, dispunem următoarele: Conducătorul oficiului protopopesc va avea să compună fără amânare conspectul preoţilor şi văduvelor, cari sunt îndreptăţiţi în acest ajutor. BISERICA ŞI ŞCOALA Pe baza acestui conspect indicează chitanţele, dacă le află în regulă şi în conformitate cu indicaţiunile de mai sus, apoi le restitue celor interesaţi pentru a le putea prezenta cassei consistoriale, spre solvire. Dacă însă, din cauza dificultăţilor de comunicaţiune, protopopul de bună voie ia asupra sa sarcina şi responsabilitatea morală şi materială de a împărţi însuş acest ajutor preoţilor şi văduvelor din tractul său, atunci prezentându-se în persoană, cu conspectul celor îndreptăţiţi, — ridică de la cassa consistorială competinţeie preoţilor săi şi după distribuire, cel mult în 30 de zile, prezintă cassei consistoriale socoată în regulă alăturând şi chitanţele, cari trebue să fie scrise frumos, legibil, pe jumătate coală, şi papir acceptabil. Pentru uniformitate dăm aici şi formularul de chitanţă, precum urmează: Chitanţă .....................................cor. adecă......................... .............. coroane, care sumă lichidată de Onor. Consiliu Dirigent, resortul cultelor şi al instrucţiunii publice din Cluj cu rezoluţiunea de sub Nr. 23.633/1919 data 22 Decemvrie 1919 şi asemnată din cassa statului, — subscrisul am primit’o pe calea superiorităţii mele diecezane, din cassa Consistorului diecezan ort. rom. din Arad, ca ajutor lunar de scumpete pe iuniile Dat, în cot- preot adecă î--l în...............................~~Cei îndreptăţiţi la acest ajutor sunt datori a prezentă protopopului chitanţele spre indimare, în termin de 3 (trei) zile. Arad, 23 Decemvrie 1919 (5 Ianuarie 1920.) IOAN I. PAPP Episcop. Nr. 2624/1919 Circulară către toate oficiile protopresbiterale şi parohiale de sub jurisdicţia Consistorului ort. român din Arad. Pentru regularea uniformă a dotaţiei corpului didactic peste tot de sub ascultarea Onoratului Consiliu Dirigent Român, acesta — ca Resort de Culte şi învăţământ — a luat, prin ordonanţa sa Nr. 20.300/919 din 5 Noemvrie a. c., dispoziţiunile necesare, pe cari, cu privire la învăţătorii şcoalei primare, le comunicăm în următoarele: „învăţătorii dela şcoalele primare, cari au la baza studiilor pedagogice o pregătire mai mică de patru clase secundare (gimnaziale, reale sau civile), sau peste cele 4 clase secundare un curs pedagogic numai de unul sau doi ani, încep cu clasa XI gradaţia 3, şi pot înaintă până în cl VIII gradaţia 1. „învăţătorii cu 4 clase secundare şi cu şcoala normală (preparandie) completă (de 3 sau 4 ani) primesc pe lângă salarul de cl XI —Vili, un adaus de serviciu între 1600 — 800 Lei, după mărimea localtăţii în care funcţionează (conform tabloul B) „Diretorii mai primesc şi adausul pentru conducerea şcoalei conform § 21 al art. de lge XV din 1913, însă în Lei, şi anume: la şcoala cu 3—6 puteri didactice— 200 Lei, „ „ 7-10 „ „ ... 300 „ „ „ peste 10 „ „ ... 400 „ „învăţători-ajutători (cursişti de la Sălişte) vor primi câte 250 (două sute cincizeci) Lei lunar şi adausul de vestminte.“ Se observă, că această regulare a dotaţiilor învăţătoreşti, care nu mai face deosebire între învăţătorii confesionali şi comunali şi între cei de Stat, are numai un caracter provizor, după care va urmă regularea salarelor, în mod uniform, pe cale legislativă pentru întreagă Ţara Românească întregită. Ameliorările de dotaţiune sunt de a se face retrograd, dela 1 Sept. a. c. Prin urmare comunele noastre bisericeşti susţinătoare de şcoale, cari nu pot să deie întregirea nouă a salareior, vor avea — în înţele gr. 1 gere cu învăţătorii interesaţi — să păţească de urgenţă rugările de înaintat cătră On. Consiliu Dirigent Român la Cluj, şi adjustate cu obişnuitele documente şi informaţiuni, să i le trmită pe calea Revizoratului şcolar competent. Pe pagina următoare se tipăreşte tabloul B, despre retribuţiunile învăţătorilor dela şcoalele primare. Arad, din şedinţa consistorială dela 19 dec. 1919 (1 Ian. 1920.) Consistorul ortodox român din Arad. Nr. 2541/1919. Circulară cătră toate oficiile protopresvberale şi parohiale de sub jurisdicţia Consistorului ort. român din Aam. Prea Vener. Consistor mitropolitan, prin hârtia sa Nr. 232 M. datată din şedinţa plenară mitropolitană dela 5/18 Noemvrie a. c., a binevoit a ne pune în cunoştinţă de cauză despre mai multe lucruri privitoare la reforma învăţământului primar. întâi de toate suntem incumoştinţaţi, că încă în luna august a. c., s’au întrunit la Sibiu, delegaţii On.-lui Consiliu Dirigent şi ai Bisericii noastre spre a se înţelege asupra reformei şcolare. Cu acel prii însuşi dl şeful Rezonului de Culte şi învăţământ a avut cuvinte alese despre rolul din trecut, precum şi despre cel din viitor, al şcoalelor noastre confesionale, cari îşi vor păstră şi pe mai departe existenţa şi organizaţia pe lângă unele schimbări. Cu acel prilej au căzut de acord reprezentanţii Bisericii şi cei ai statului, că statul va ajutora şi pe mai departe şcoalele confesionale, şi că se vor face chiar şi oarecari uşurări în cazurile, în cari sarcina culturală ajunsese prea mare în vremea de stăpânire ungurească. Tot astfel s’a făcut înţelegerea, ca pe viitor să nu se mai facă deosebire între salarizarea învăţătorilor de stat,comunali şi confesionali, şi salarizarea să fie egală, ceea ce a şi urmat prin Decretul special al O. C. D. Român Nr. 20.300.919. Tot cu prilejul ponenit a fost comunicat anchetei un proiect despre înfiinţarea unui nou tip de şcoală, aşanumită „şcoală naţională primară“, în privinţa căreia s-a emis deja decretul de inactivare sub Nr. 13.869/1919. Tipul acesta de şcoală însă, este chemat să se înfiinţeze în acele comune cari nu aveau şi nu au de fel nici o şcoală pentru popor. Prin urmare organele bisericeşti şi credincioşii noştri să fie în curat cu aceea că dispoziţiile din alineatul II, al §ului 26 din acel Decret, nu sunt de a se înţelege aşă, că Biserica noastră ori credincioşii noştri ar fi în drept sau chiar datori să abzică de şcoala confesională, sau de a o dă în grija statului. In curând se va întruni Măritul Congres naţional-bisericesc, care e chemat a-şi spune cuvântul în cauza şcoalelor şi peste tot în privinţa reformei şcolare, deci până atunci fiecare comună bisericească şi fiecare credincios să deie tot ce este dator pentru susţinerea şcoalei confesionale. Du. Consiliu Dirigent Român, ca Resort de Culte şi Instrucţiune, a găsit că e bine să deie şi o Programă analitică pentru şcoalele primare. Programa aceasta e lucrată după planul nostru confesional de învăţământ. Deci aceasta Programă va trebui observată din partea şcoalilor noastre, până când regulându-se şi chestiunile de drept bisericesc — să se statoreascâ regula nouă, ca la compunerea viitoarelor programe de acest fel în ce măsură are să concurgă Biserica şi în ce măsură Statul. Toate aceste să se aducă la cunoştinţa comitetelor parohiale, ca scaune şcolare, şi la a învăţătorilor. Arad, din şednţa şcolară consistorială dela 19 dec. 1919 — 1. ian. 1920. Consistorul ort român din Arad. Nr. 192/1919. Concurse. Pentru ocuparea postului de capelan temporal pe lângă preotul Gheorghe Aurariu din parohia de clasa a II-a Cutina tractul Belinţului, să escrie concurs cu termen de 30 zile dela prima publicare în „Biserica şi Şcoala“.