Biserica şi Şcoala, 1923 (Anul 47, nr. 1-52)

1923-06-25 / nr. 26

lui XLVII. Arad, 25 Iunie (8 Iulie) 1923. Nr. 26. BISERICA ŞI ŞCOALA REVISTĂ BISERICEASCĂ, ŞCOLARĂ, LITERARĂ ŞI ECONOMICĂ. ABONAMENTUL: Pe un an_____________ __ Pe jumătate de an _ ______ 40 Lei. 20 Lei. Apare odată in săptămână. DUMINECA, REDACŢIA ŞI ADMINISTRA Arad, Strada EMINESCU Nr.. 9B. Telefon pentru oraş şi judeţ: Nr. 1908/923. Circulară către toate oficiile protopresbiterare şi parohiale din eparhia Aradului, înalt Preasfinţia Sa Domnul arhiepiscop şi metropolit, Dr. Nicolae Bălan, cu actul Nr. 105 din 12/25 Iunie a. c. ne comunică, că la 16/29 Iunie a. c. sa împlinit 50 de ani dela moartea Marelui nostru Arhiepiscop şi Metropolit, Andrei Şagana şi că festivităţile comemorative, ce le va aranja biserica cu acest prilej, s’au amânat şi astfel ele vor avea loc la 29 Iunie (12 Iulie st. nou) a. c., adecă în ziua Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, după întoarcerea MM. II. din Polonia, pentru că Majestatea Sa, gloriosul nostru Rege a binevoit a lua hotărîrea, să participe împreună cu Maiestatea Sa Regina, cu Alteţele Lor Regale Principele moştenitor, Principesa moştenitoare, Principesa Irina şi, poate, Principesa Ileana. Biserica noastră pururea recunoscătoare pentru facerile de bine, ce le-a primit, se pregăteşte să serbeze din acest prilej cu demnitate amintirea nemuritoare a Marelui ei Păstor, Andrei. Deci: 1. îndemnăm pe părinţii protopopi, ca să participe în număr cât de mare la festivităţile din Sibiiu şi Răşinari, iar dintre preoţi, acei, cari în absenţa lor pot fi substituiţi în parohii prin alţi preoţi ducând cu sine chiar şi credincioşi din popor, unde se va putea face acest lucru fără mari greutăţi. Cei ce vor participa la aceste festivităţi, să-şi întocmească călătoria astfel, ca să sosească la Sibiiu în ziua de 28 iunie si. vechiu nainte de amiazi. 2. în ziua Sf. Apostoli Petru şi Pavel, să se slujască în toate bisericile din eparhie parastas solemn pentru odihna sufletului fericitului în Domnul arhiepiscop şi neropolit Andrei, cu care ocaziune preoţii să cuvinteze despre vieaţa Marelui Ierarh şi despre neperitoarele lui merite pentru biserica şi neamul nostru. Unde se poate, să se aranjeze şi festivităţi şcolare prin colaborarea preoţilor şi învăţătorilor, în parohiile vacante administrate de alţi preoţi din comunele învecinate, parastasul şi prăznuirea memoriei Metropolitului Andrei se vor ţinea în Dumineca viitoare, ca astfel să nu rămână nici un suflet credincios bisericei noastre fără a se împărtăşi de înviorarea religioasă şi naţională ce se va revărsa din aceasta serbare bisericească. 3. Preoţimea să îndemne mai ales pe credincioşii cu dare de mână, să contribuie la sporirea fondului pentru ridicarea unui monument al Mitropolitului Andrei. Arad, 19 Iunie (2 Iulie) 1923. cloan cz. cRapp Episcop. Marele Mitropolit Andrei Baron de Şaguna. (Omagiu.) Cultul oamenilor mari este o însuşire a naţiunilor, pentru cari, tradiţia şi respectul au însemnat o pârghie şi o lumină strălucitoare, în dezvoltarea lor istorică. Vieaţa poporului român, plină de zbucium şi frământări amarnice, a fost o împletitură între forţele vii şi oamenii extraordinari, cari prin geniul lor au canalizat aceste forţe pe calea progresului, înfăptuind creaţiuni bisericeşti, naţionale, politice şi sociale. Prin aceste creaţiuni am ajuns la strălucirea gloriei de astăzi.