Buletinul Oficial, iulie-decembrie 1981, Partea 3 (Anul 17, nr. 137-274)

1981-09-15 / nr. 192

•> BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, PARTEA a IlI-a, Nr. 192 terne, Gheorghe Caranfil, ministrul industriei chimice, Petre Gigea, ministrul finanțelor, Vasile Pungan, ministru secretar de stat, consilier al președintelui Republicii, Ștefan Bîrlea, directorul cabinetului președintelui Republicii, Silviu Curticeanu, secretar prezidențial și al Consiliului de Stat, Marcel Dinu, director în Ministerul Afacerilor Externe , — din partea kuweitiană , Abdul Rahman Salim Al Ateeqi, consilier la cabinetul emirului, Jarsim Khalid Al Marzouk, ministrul comerțului și industriei, Abdullatif Yusuf Al Hamad, ministrul finanțelor și al planificării, Rashed Abdul Aziz Al-Rashed, subecretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe, Mohammed Darwish Al Arady, subsecretar de stat la divanul emirului, An Essa Al Wazzan, subsecretar de stat la Ministerul Comerțului și Industriei, Ibrahim Mohammed Al Shatti, directorul cabinetului emirului, Adel Najmundeen Al Jaraah, ambasadorul statului Kuweit în România, Khalid Al Bahtein, consilier in departamentul politic din M.A.E., Mohamad Hassan, director general al companiei kuweitiene de aprovizionare. Președintele Nicolae Ceaușescu și emirul Jaber Al- Ahmad Al-Jaber Al-Sabah au dat expresie satisfacției țărilor lor față de extinderea permanentă a raporturilor de prietenie și conlucrare fructuoasă dintre România și Kuweit în diverse domenii de activitate și au subliniat, totodată, necesitatea de a se ajunge la o creștere mai dinamică a acestora, îndeosebi pe plan economic. Cele două părți au subliniat dorința și hotărîrea comună a țărilor lor de a extinde cooperarea dintre ele în diferite ramuri ale industriei, în domeniile agroindustrial, sănătății, turismului, transporturilor, comunicațiilor, infrastructurii, precum și în domeniul financiar și comercial, ca și în alte sectoare de interes reciproc. Au fost examinate, în acest context, posibilitățile de finanțare în comun și de realizare a unor proiecte concrete în domeniile menționate, ca și înființarea de societăți mixte și alte forme moderne de cooperare în producție, pe baza principiului avantajului reciproc. Președintele Republicii Socialiste România și emirul statului Kuweit, din dorința de a imprima o creștere rapidă a raporturilor bilaterale, și-au exprimat hotărîrea de a încuraja și promova dezvoltarea contactelor directe dintre țările lor, la toate nivelurile. în acest cadru, s-a hotărît să fie convocată, la o dată cît mai apropiată, Comisia mixtă interguvernamentală de cooperare economică și tehnică. Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și emirul statului Kuweit, șeicul Jaber Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabah, au efectuat un aprofundat schimb de vederi cu privire la problemele internaționale actuale. Constatînd cu îngrijorare creșterea agravării situației internaționale, cei doi șefi de stat au subliniat necesitatea de a se promova un dialog rodnic între toate țările lumii, de a se acționa într-un spirit de înaltă responsabilitate în vederea creării unui climat corespunzător pentru reluarea și consolidarea politicii de pace, destindere și colaborare internațională, pe baza respectării stricte a principiilor independenței și suveranității naționale, deplinei egalități în drepturi, neintervenției în treburile interne, neutilizării forței sau a amenințării cu forța și a reglementării tuturor disputelor dintre state exclusiv pe cale pașnică. A fost reliefată importanța creșterii rolului țărilor în curs de dezvoltare, statelor nealiniate, țărilor mici și mijlocii în viața internațională. De asemenea, a fost subliniată necesitatea creșterii și consolidării rolului O.N.U. în viața internațională; în acest context, s-a acordat o atenție deosebită situației încordate care se menține în Orientul Mijlociu, în special ca urmare a continuării ocupării de către Israel a unor teritorii arabe, inclusiv a Ierusalimului de est, a refuzului său constant de a se conforma rezoluțiilor Organizației Națiunilor Unite în această materie și de a recunoaște drepturile naționale legitime ale poporului arab palestinian, ca și a actelor israeliene de agresiune armată îndreptate împotriva unor țări și popoare arabe. Președintele Nicolae Ceaușescu și șeicul Jaber Al- Ahmad Al-Jaber Al-Sabah au subliniat cu toată tăria convingerea lor că o pace globală, justă și durabilă în Orientul Mijlociu se poate realiza numai pe baza retragerii totale a Israelului din teritoriile arabe ocupate în 1937 și a reglementării problemei poporului palestinian, prin recunoașterea drepturilor sale legitime, inclusiv, a dreptului la autodeterminare și la edificarea unui stat propriu, independent. Cei doi șefi de stat împărtășesc întru totul convingerea că problema centrală a conflictului din Orientul Mijlociu o reprezintă problema palestiniană și că Organizația pentru Eliberarea Palestinei, reprezentant unic, legitim al poporului palestinian, trebuie să participe, ca partener egal, la toate eforturile, dezbaterile și conferințele referitoare la soluționarea problemei palestiniene. Partea kuweitiană a exprimat gratitudinea sa pentru poziția justă adoptată de Republica Socialistă România față de cauza popoarelor arabe și pentru sprijinul pe care România îl acordă acestei cauze. Șefii de stat ai României și Kuweitului au condamnat acțiunile agresive ale Israelului îndreptate împotriva Libanului, tentativele sale continue de a interveni în treburile interne ale acestei țări, acțiunile militare împotriva populației civile și încălcarea repetată a integrității sale teritoriale. Cele două părți și-au exprimat sprijinul față de eforturile care sunt întreprinse în scopul asigurării păcii și stabilității în Liban, salvgardării securității, suveranității, unității, independenței și integrității teritoriale a acestei țări, sub conducerea autorităților legale libaneze. Ambele părți și-au exprimat profunda îngrijorare față de continuarea escaladării cursei înarmărilor, ceea ce reprezintă un pericol grav la adresa păcii și securității mondiale. Subliniind poziția fermă a țărilor lor în favoarea adoptării de măsuri urgente în domeniul dezarmării și, în primul rînd, al dezarmării nucleare, părțile au scos în evidență imperativul opririi cursei înarmărilor, al încetării producției de arme nucleare și de alte mijloace de distrugere în masă, astfel încît eforturile tuturor popoarelor să poată fi concentrate în direcția realizării unei cooperări constructive, pozitive între națiuni, în scopul asigurării progresului și prosperității în întreaga lume. Examinînd situația economică internațională, cei doi șefi de stat au evidențiat necesitatea lichidării subdezvoltării, a edificării noii ordini economice internaționale, pe baze juste și echitabile, menită să asigure progresul fiecărei națiuni și, în primul rînd, al țărilor în curs de dezvoltare, depășirea actualei crize economice internaționale, dezvoltarea economiei mondiale, pacea, stabilitatea și cooperarea în întreaga lume. Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a prezentat preocupările României privind înfăptuirea securității și cooperării în Europa, activitatea depusă pentru ca reuniunea de