Ceahlăul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 964-1040)

1971-04-22 / nr. 982

1 > I La Fabrica de ciment din Bicaz Folosirea utilajelor la capacitatea maximă presupune acțiuni ferme Valorificarea țtudicioasă întregului potențial economic și a unei întreprinderi depinde, după cum se știe, într.o măsură hotărâtoare de utilizarea completă a capacităților de producție. Impus de rigorile unei eficiențe maxime, acest deziderat, verificat de practică și ridicat la rang de adevăr axiomatic, ar trebui să caracterizeze activitatea din fiecare unitate industrială. Spunem ar trebui, pentru că prin unele locuri situația se petrece cu totul altfel, un exemplu concludent oferindu-ni-l Fabrica de ciment din Bicaz. Iată și cîteva rezultate ale unei analize întreprinse recent aici : referindu-ne la indicele de utilizare intensivă, în și din cele 7 cuptoare clincher, în trimestrul 1, s-au obținut 14,17 tone/oră, în loc de 14,20 tone/oră cît fusese stabilit. La prima vedere s-ar părea că nerealizarea este foarte neînsemnată și că, prin urmare, nu ar mai avea nici un rost să insistăm asupra acestui aspect. Cîteva calcule ne arată, însă, că datorită acestui fapt, în primele trei luni din acest an, fabrica din Bicaz nu a înregistrat o producție de circa 300 tone clincher. Care sunt cauzele care au determinat neatingerea indicelui intensiv la aceste utilaje de bază ? De la început Vasile Deac, inginerul șef al fabricii, a ținut să precizeze că e vorba de influența condițiilor de iarnă, care au provocat umiditate mare, înghețarea materialului, ridicarea conținutului de apă în pastă. Cauze obiective, deci, și nu încercăm nici pe departe să subapreciem influența lor, care, într-adevăr, în anumite perioade a putut să fie destul de nefastă activității la utilajele amintite. Iată, însă, ce ne relatează, în continuare,interlocutorul : „E adevărat că am mai putea aminti calitatea inferioară a unor reparații, nu întotdeauna a existat o urmărire atentă a procesului tehnologic. La acestea s-a adăugat și slaba calificare a muncitorilor de la cuptoare. Consider că nu s-a insistat Îndeajuns asupra acestor probleme“. Și iată cum, încet-încet, eșafodajul de argumente se dovedește șubrezit. Desigur că motive se pot aduce destule, mai bine zis se pot invoca. Trebuie însă căutată adevărata stare a lucrurilor. Se Vasile GALAVAN (Continuare în pag. a III-a) II II Citiți în pag« a II »a V î. LENIN ° 10i ani de la nașterea marelui gînditor, organizator și conducător al proletariatului UNI OBIECTIV PRIORITAR Caracterul de masă al mișcării artistice de amatori Hotelul „Ceahlău" din Piatra Neamț. Manifestări organizate de Consiliul municipal Piatra Neamț al Frontului Unității Socialiste De curînd, Consiliul municipal Piatra Neamț al Frontului Unității Socialiste a organizat, în cadrul acțiunilor „Jubiliar 50“ consacrate aniversării semicentenarului PCR, o întîlnire politico-educativă a biroului Comitetului municipal al P.C.R. cu tinerii recent primiți în rîndurile organizațiilor de partid din diverse întreprinderi și Instituții. De asemenea, sub aceeași egidă s-a desfășurat și recenta întîlnire a tovarășilor Ilariori Botez, secretar al Comitetului municipal Piatra Neamț al PCR și Al. Pop, președintele Consiliului municipal al sindicatelor, cu lucrătorii din sectorul comercial, cu care prilej au fost prezentate aspectele dezvoltării județului Neamț în perspectiva cincinalului 1971 — 1975. Manifestări asemănătoare vor avea loc și în alte unități economice ale municipiului. Expoziție de metalo-plastic începînd de hotelului turistic marți, holul „Ceahlău“ găzduiește cea de-a doua expoziție personală a lui Dorin Miron, organizată de cooperativa „Deservirea“ din Piatra Neamț, în cadrul manifestărilor închinate sărbătoririi semicentenarului P.C.R. Tînărul artizan propune de această dată vizitatorilor 35 de lucrări de metalo-plastie făurite cu migală și talent, prin folosirea unei tehnici speciale. Apropiate ca factură de tărîmul decorativismului de bună calitate, compozițiile lui Dorin Miron abordează o tematică largă, începînd cu transfigurarea unor momente desprinse din viața cotidiană și terminînd cu exprimarea unor sentimente generoase. (Continuare în pag. a III-a) Pe ogoarele județului RITM SUSȚINUT LA SEMĂNATUL PORUMBULUI Folosind din plin timpul prielnic, în majoritatea cooperativelor agricole din județ se desfășoară cu intensitate cea mai importantă dintre lucrările campaniei de primăvară — însămînțatul porumbului, atins ieri, temperatura din sol a parametrii optimi necesari și pe tarlalele CAP Roman, ceea ce l-a determinat pe ing. Constantin Mihai, președintele cooperativei, să treacă la însămînțatul porumbului. Două semănători pe tarlalele Hălas și Peste linie încorporau în sol primele cantități de de porumb, în timp ce sămînță trei discuri continuau să pregătească terenul pe tarlaua Co tolaru ne spune „In maximum 5 zile — președintele cooperativei — dacă timpul ne permite, lucrarea va fi executată pe întreaga suprafață planificată". Aceeași atmosferă de muncă încordată poate fi întilnită și la CAP „Ion Creangă"1 înde, început de marti, semănatul porumbului se desfășoară din plin cu două semănători SPC-6 și două semănători 2 SPC-2. Tînărul inginer sef al cooperativei — Constantin Dragomir — acordă o deosebită atenție calității lucrărilor. „Deși in ce privește modul în care mecanizatorii execută lucrările nu am nimic de obiectat, afirmă inginerul Dragomir, există un serios impediment în realizarea densității optime la ha. Cauza ? Pe lîngă faptul că nu este calibrată, ceea ce face ca în loc de 17 kg la ha să încorporăm sub brazdă circa 21 kg, o parte din sămînța de porumb HD-208 pe care am primit-o de la Stațiunea experimentală și simplu, Podul Iloaiei, este pur mucegăită și deci neterminabilă. Un calcul ne arată că la un singur hectar numărul plantelor scade din această cauză cu 6—7 mii, ceea ce va determina pierderi însemnate de recoltă”. La CAP Bălușești, semănatul porumbului a început încă de luni, ceea ce a permis ca pînă în seara zilei de ieri, să fie însămînțată o suprafață de circa 130 ha. „Principalul hibrid pe care-l folosim este HD-208 — ne declară inginerul șef al cooperativei, Ioan Gheorghiu — care în comparație cu HD-99 sau HD-101 are o perioadă de vegetație mai lungă, ceea ce impune un ritm alert pentru ca lucrarea să fie terminată cu mai curînd posibil“. Realitatea contrazice, din păcate, afirmația ing. Gheorghiu, în curtea secției, două tractoare și două semănători 2 SPC-2 stau nefolosite din lipsa frontului de lucru. „Vom încerca să le folosim începînd de mîine — ne spune inginerul șef — utilizînd pentru pregătirea terenului polidiscurile un schimb prelungit". De ce nu s-a făcut acest lucru pînă acum? lată o întrebare la care conducerea cooperativei trebuie să răspundă prin măsuri care să determine folosirea tractoarelor și mașinilor agricole la întreaga lor capacitate. Măsuri asemănătoare trebuie luate și în cadrul secției de mecanizare care deservește CAP Horia, unde ieri, la ora prînzului, o semănătoare SPC-6 de mare randament zăcea nefolosită. Mecanicul secției, Eugen Nagîț recunoaște că de sîmbătă cînd s-a încheiat semănatul sfeclei de zahăr, semănătoarea putea fi reglată pentru porumb, dar a intervenit neglijența, lipsa de răspundere a șefului de secție și acum, cînd fiecare oră este deosebit de prețioasă, cînd există condiții ca asemănătoare de acest tip folosită din plin să însămînțeze circa 25 ha/zi, aici, ca de altfel și la CAP Roman, mai sînt utilaje care stau neutilizate în curțile secțiilor de mecanizare. C.I.A. Piatra Neamț. Operatorul chimist, Vasile Ciobanu — la tabloul de comandă al blocului de separare a aerului. I I Ședință operativă la sediul Comitetului de partid de la CIAPN. Se stabilesc noi sarcini și responsabilități legate de apropiata intîmpinare de către colectivul azochsmului pietrean a zilei de 1 Mai și a Semicentenarului creării partidului. Discuțiile sunt telegrafice, iar sarcinile asemenea unor ordine de front. Este și explicabil , la fel ca totitorii cetăteiyi patriei, făurisporului ogoarelor sunt antrenat! Intr-o pasionantă întrecere cu sarcinile de plan, cu timpul inflăcăratelor chemări ale partidului de a ridica eficienta activității economice, de a îmbunătăți continuu calitatea produselor la nivelul celor mai exigente cerințe ale beneficiarilor interni și externi, colectivul Combinatului de Îngrășăminte cu azot Piatra Neamț a răspuns prezent Si cifrele Intr-un singur glas. după un trimestru o demonstrează: 111 la sută la producția globală, 111,2 la sută la producția marfă ; depășiri substanțiale la amoniac. Îngrășăminte — substanță activă — azotat de amoniu, uree, refuz de calitate din Nici un partea beneficiarilor interni cii și a partenerilor din străinătate. Ing. Mihai Vicol, directorul general al combinatului, maistrul Const. Nicolae, președintele comitetului sindicatului, inginer Emil Saru, locțiitorul secretarului comitetului de partid pe combinat, prezintă succint factorii, măsurile ce au concurat la obținerea acestor prime succese în întrecerea anului 1971. Este reliefată contribuția organizațiilor de partid de la uree și azotat unde s-a insistat îndeosebi asupra calității produselor, a celei de la centrala termică care a acționat cu deosebită eficacitate în asigurarea unor cantități sporite de energie , prezenta activă a cadrelor tehnice In procesul de producție ; activitatea concretă, multilaterală a comitetului sindicatului și mai presus de toate munca prestată cu înaltă responsabilitate profesională și conștiință patriotică de fiecare salariat al combinatului. După cum este știut, la CIAPN este un curs de realizare și un amplu program Ziíe Ide întrecere (Continuare în pag. all-a)I Ș beneficiarilor interni cit și prontinuare in pag. auu/ ș SINDICATELE PREZENTA ACTIVA IN LUPTA PENTRU EDIFICAREA SOCIALISMULUI de ani de luptă glorioasă In contextul preocupărilor multiple, a sarcinilor și obiectivelor sale de luptă, Partidul Comunist Român a acordat încă din primii săi ani de activitate, o atenție deosebită mișcării sindicale. Pornind de la stadiul de dezvoltare a mișcării muncitorești din acei ani, de la faptul că sindicatele reprezentau cele mai largi proletare, organizații de clasă înființate la noi în țară încă din anii 1905—1906, partidul comunist a desfășurat o prodigioasă activitate pentru refacerea mișcării sindicale — crunt lovită de măsuri represive ale autorităților de stat burgheze, atît după greva generală din octombrie 1920, cît și după congresul din mai 1921 — „pentru cucerirea și apărarea drepturilor de organizare a clasei muncitoare, de activitate a sindicatelor pe baze legale*. al Obiectivul principal, imediat sindicatelor l-a constituit lupta pentru apărarea cuceririlor maselor muncitorești din perioada avorstului revoluționar, iar în perspectiva istorică, creșterea contribuției lor la lupta generală pentru zdrobirea vechii orînduiri, în care rolul conducător să-l dețină clasa muncitoare. Se desfășoară în perioada de Ion DIACONU, membru al Biroului Comitetului județean Neamț al P.C.R., președintele Consiliului județean al sindicatelor activitate legală a partidului numeroase acțiuni (greve, adunați, consfătuiri, conflicte colective) pentru obținerea unor revendicări care, în afara laturii lor economice, avea un important rol politico-educativ contribuind la consolidarea organizațiilor sindicale, la întărirea spiritului de colaborare în sindicate, la polarizarea majorității sindicatelor în jurul principiului întăririi și menținerii unității, principiu promovat — cu multă competență și clarviziune de către P.G.R. Referindu-ne la această problemă se poate arăta că lupta pentru unitate devine un obiectiv de prim ordin al partidului, mai cu seamă după ce liderii de dreapta ai social-democrației au reușit să scindeze mișcarea sindicală, la Congresul Sindicatelor de la Cluj din anul 1923. După cum se știe sindicatele excluse din Congres, și altele, s-au constituit, în octombrie 1923 într-o nouă centrală — Consiliul General al Sindicatelor Unitare din România — al cărui obiectiv politic principal l-a constituit lupta pentru refacerea unității sindicale și organizarea maselor muncitoare, în scopul respingerii ofensivei capitaliștilor împotriva nivelu(Continuare în pag. a ll-a) Necunoaștere sau eludare a legii ? „Vă rugăm să binevoiți a ne da tot concursul în rezolvarea neregulilor comise de către IOAN VATAMANU care, pentru abuzurile săvârșite, trebuie să fie pedepsit conform legilor în vigoare“. Așa se încheie scrisoarea trimisă redacției de un grup de locatari de la Asociația nr. 27 din municipiul Piatra Neamț. Ce s-a întîmplat ? Ioan Vatamanu, președintele Asociației de locatari nr. 27, abuzînd de funcția sa, calcă în picioare hotărirea adunării generale și instaurează domnia bunului plac. Neconvenindu-i măsurile adoptate in adunare, se apucă și întocmește dînsul un alt proces verbal și notează totul așa cum.., ar fi dorit să fie. Deși adunarea a votat alegerea lui Mihai Mihuț ca Împuternicit al asociației, cu o indemnizație lunară I.V, a „hotărît“ să de 600 lei, numească cu de la sine putere pe un alt împuternicit, căruia i-a fixat — generos — 800 lei. Constatările comisiei de cenzori au fost ignorate continuu, chiar și în cadrul adunării generale, motiv pentru care doi din cei mai buni cenzori au refuzat să mai facă parte din comisie In aceste condiții. Mircea Gafta, șeful serviciului administrației locale a Consiliului popular municipal, Piatra Neamț, prezent la adunare, ne-a furnizat și alte detalii. Contrar prevederilor în vigoare, I. V., care anterior fusese împuternicit, repartizase cheltuie- Mihai MERTICARU (Continuare In pag. all-a) I curier FOTBAL Iugoslavia—România 0-1 (0-0) Aseară, la Novi Sad, echipa reprezentativă de fotbal a României a reușit un remarcabil rezultat, învingînd redutabila echipă reprezentativă a Iugoslaviei cu scorul de 1—0, printr-un splendid gol marcat de internaționalul băcăuan, Dembrovschi. Echipa României, evoluînd în formația : Răducanu — Sătmăreanu, Dinu, Dan, Mocanu — Anca, Dumitru — Neagu (Radu Nunweiller), Dembrowschi, Dumitrache, Lucescu, a dat dovadă de o mare putere de luptă și de un admirabil spirit de echipă, anuntînd o bună comportare în partidele oficiale din cadrul „Cupei Europei". Concurs de motorete In zilele de 23, 24 și 25 aprilie a.c., se va desfășura la Piatra Neamț CAMPIONATUL REPUBLICAN DE REGULARITATE ȘI REZISTENȚA CU MOTORETE ROMANEȘTI, competiție organizată, sub auspiciile Federației române de motociclism, de C.J.E.F.S. Neamț în colaborare cu Comitetul județean U.T.C., Direcția județeană a Administrației de stat Loto Pronosport și întreprinderea de difuzare a materialelor sportive. în cele trei zile de concurs la care vor participa sportivi din toate județele țării, vor fi străbătute trei trasee ce au ca puncte de plecare și sosire Piața Alexandru cel Bun II. Piatra Neamț — Bicaz — Poiana Teiului — Tîrgu Neamț — Piatra Neamț (plecarea la ora 10, sosirea în jurul orei 13) . II. Piatra Neamț — Tîrgu Neamț — Cristești — Roman — Bacău — Buhuși — Piatra Neamț (plecarea la ora 9, sosirea aproximativ la ora 13). III. Piatra Neamț — Bicaz — Lacul Roșu — Piatra Neamț sosirea în (plecarea la ora 8, jurul orei 11). In ultima zi va fi organizat și un circuit de viteză în municipiul Piatra Neamț, pe străzile Alexandru cel Bun, Maiacovski, Ștefan cel Mare, V. A. Urechia. Mîine, la ora 10, start in prima etapă ! Vaccinări la copii și în județul nostru vaccinările de imunizare antipoliomielitică — ultimele din acest an — se fac la copiii născuți între 1 noiembrie 1969 și 28 februarie 1971. De asemenea, între 25 aprilie — 25 iunie 1971 vor fi vaccinați, prin 3 inoculări cu trivaccin difterotetanic, copiii născuți de la 1 iulie 1970 la 31 decembrie 1970, ca și copiii pînă la vîrsta de 3 ani care au fost omiși de la această vaccinare. PRONOEXPRES La concursul Pronoexpres nr. 16, din 21 aprilie a.c., au fost extrase din urnă următoarele numere : Extragerea 1: 16, 33, 30, 44, 27, 23. Fond de premii: 2.934.204 lei. Extragerea a II-a: 1, 24, 43, 21, 28 lei.Fond de premii : 1.778.625 1