Ceahlăul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 964-1040)

1971-06-25 / nr. 1037

ANUL IV, NR. 1037 VINERI, 25 IUNIE 1971 4 PAGINI 30 BANI A . In cooperativele agricole de producție ACORDUL GLOBAL sistem de avantajos, retribuție stimulativ își împărtășesc experiența: inginer Gheorghe Enăchioaia, președintele C.A.P. Bîrgăoani și Vasile Melinte, inginerul șef al C.A.P. Moldoveni Rezultatele sînt concludente : lucrările se efectuează la timp, zootehnia înregistrează progrese In anul 1970, s-a încercat la CAP Bîrgăoani aplicarea sistemului de plată pe tona de produse la porumb și cartofi. Nu s-a reușit acest lucru la sfecla de zahăr și floarea-soarelui, din cauza unor deficiente care aveau să fie înlăturate odată cu anul agricol 1971. După înscrierea — în lunile februarie și martie — a tuturor brațelor de muncă, s-a trecut la repartizarea terenului pe culturi și — respectiv — pe formații de lucru, pînă la fiecare om. Pînă aici s-a mers, de altfel, și în anii trecuți. Se punea problema să depășim această limită. Ne-am însușit în acest scop experiența bună a altor unități și am împărțit sarcinile pe fiecare om, prin întocmirea unor fișe de acord global. în acestea, fiecare cooperator are cuprinse : suprafața încredințată, culturile, densitatea plantelor, tehnologia culturii (număr de prașile, tratamente etc.), producția planificată și retribuția care i se cuvine în bani și produse. Modalitatea fiind nouă, s-a organizat o amplă muncă de explicare, pe formații de lucru și în mod individual. Ca orice lucru nou, nu s-a bucurat de o audiență totală în rîndul cooperatorilor, dar opinia generală este bună. Adunarea generală a apreciat că sistemul de retribuție în acord global este stimulativ, că el constituie calea cea mai bună de obținere a unor producții mari, și a aprobat aplicarea lui în zootehnie, la culturile de porumb, sfeclă de zahăr, cartofi și floarea soarelui. Acum, în plină vară, rezultatele sunt concludente , întreținerea culturilor se face la timp și de bună calitate, zootehnia înregistrează creșteri care depășesc rezultatele anterioare. Brigadierii, contabilii de brigăzi, țin o evidență atentă a muncii depuse, continuă, acolo unde apare necesitatea, explicarea mecanismului retribuției în acord global. ror Hotărîtor în cîștigarea tuturooperatorilor pentru af Continuare Inpag. a lll a) C In numărul de astăzi CADRAN CETĂȚENESC — Cuvîntul opiniei publice — Civilizația satului — Ecouri la articolele critice (IN PAGINA A II-A) UNELE ASPECTE ALE TEORIEI ȘI PRACTICII DEZVOLTĂRII CONȘTIINȚEI POLITICE SOCIALISTE A MASELOR (IN PAGINA A III-A) MERIDIANE — Un apel al Consiliului Mondial al Păcii — încheierea lucrărilor reuniunii O.U.A. (ÎN PAGINA A IV-A) Ședința Biroului executiv 1 al Consiliului județean Neamț al Frontului Unității Socialiste Ieri a avut loc ședința Biroului executiv al Consiliului județean Neamț al Frontului Unității Socialiste. A fost examinat modul în care s-a desfășurat în aprinsul județului nostru dezbaterea publică a Chemării Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste precum și a proiectelor de legi cu privire la organizarea și conducerea unităților economice de stat și la organizarea și funcționarea controlului obștesc. A fost subliniat largul ecou al Chemării în rîndul maselor largi de oameni ai muncii din județ si faptul că la cele 125 adunări organizate de consiliile municipale, orășenești și comunale ale Frontului Unității Socialiste au participat peste 30.000 de cetățeni din care aproape 700 au luat cuvîntul și s-au angajat să-și consacre toate energiile creatoare pentru realizarea în condițiuni optime a sarcinilor din primul an al noului cincinal. Au fost, de asemenea, sintetizate propunerile de îmbunătățire a proiectelor celor două legi. Ba ultimul punct din ordinea de zi, Biroul executiv a examinat și aprobat planul de muncă pe semestrul al II-lea 1971 al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste. Plenara Comitetului județean al Joi, 24 iunie a.c., a avut loc plenara Comitetului județean Neamț al U.T.C. A fost dezbătută preocuparea organelor și organizațiilor U.T.C. pentru buna desfășurare a activităților cultural-artistice distractive în rîndurile tineretuși lui. In discuțiile purtate, participanții la plenară înfățișînd diferite aspecte ale acestei activități în organizațiile din care fac parte, au venit și cu numeroase propuneri pentru îmbunătățirea și completarea planului de măsuri adoptat de plenară. In încheierea lucrărilor plenarei a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Acrîșmăriței, membru al biroului Comitetului județean de partid, șeful secției de propagandă a Comitetului județean, care a făcut seamă de recomandări Comitetului județean U.T.C., organelor și organizațiilor U.T.C. de pe teritoriul județului privind activitatea de viitor a acestora. I Delegația de partid și guvernamentală a țării noastre, condusă de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU și-a încheiat vizita oficială in RP Mongolă Sosirea în Capitală Joi după-amiază s-a înapoiat în Capitală delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae secretar general al Ceaușescu, partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, întovărășit de soția sa, Elena Ceaușescu, care a făcut vizite oficiale de prietenie în Republica Populară Chineză. Republica Populară Democrată Republica Democrată Coreeană, Vietnam și Republica Populară Mongolă. Din delegație au făcut parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv al Prezidiului Permanent al CC al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv al Prezidiului Permanent, secretar al CC al PCR,vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa membru al Comitetului Executiv al CC al PCR, prim-secretar al Comitetului municipal București al PCR, primarul general al Ion Iliescu, membru Capitalei, supleant al Comitetului Executiv, secretar al CC al PCR, George Macovescu, membru al CC al PCR, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe. La sosire, pe aeroportul Băneasa, delegația a fost salutată de tovarășii Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, Mihai Marinescu, împreună cu soțiile. Erau prezenți, de asemenea, membri ai CC al PCR, ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești, generali, ziariști români și corespondenți ai presei străine.Au fost de față V. I. Droz (continuare în pag. a IV-a) U.F.S. Săvinești. — In secția Textil STUDII EFICIENTE PE BAZA DE CONTRACTE curier în unitățile economice din municipiul Roman, ca de altfel și în celelalte întreprinderi se vădește un mare interes pentru perfecționarea continuă a activității de organizare a producției și a muncii, în scopul creșterii eficienței economice, realizării lor sporite integrale a sarcinicare revin întreprinderilor în această perioadă a noului cincinal. De bună seamă că acest interes, care vizează punerea în valoare a noi rezerve și posibilități interne, își găsește echivalentul în succesele meritorii pe care le-au obținut oamenii muncii în primul semestru din acest an. Știind că pe baza unei hotărîri a Consiliului de Miniștri, privind optimizarea activității productive și de conducere, în urmă cu mai mult timp, cabinetele de organizare superioară a producției și a muncii au trecut la aplicarea experimentală a sistemului contractual prin care întreprinderile au posibilitatea să rezolve și cu ajutorul unor specialiști din afară o serie de probleme care se ridică la un moment dat procesul de producție, avîndu-se, bineînțeles, în vedere, necesitățile de a pune în valoare marile rezerve de creștere a producției și productivității muncii, îmbunătățirea calității și reducerea cheltuielilor materiale de producție. Cum a demarat această acțiune ? Care sunt rezultatele obținute în primul semestru al anului ? în legătură cu aceste aspecte aflăm amănunte la comisia economică a Comitetului municipal de partid Roman. Cabinetul municipal de organizare superioară a producției și muncii Roman are stabilit pentru acest an, prin contractarea unor temereu întreprinderile din localitate, un plan de venituri în valoare de aproximativ 300.000 lei. Deoarece unitățile economice au posibilitatea să plătească temele contractate din fondurile de producție ori din credite de mică mecanizare, se creează premisa unei mai mari operativități în studierea și aplicarea unor soluții eficiente de îmbunătățire a diverselor tehnologii și fluxuri tehnologice. Din planul stabilit pentru acest an, Cabinetul municipal Roman a perfectat cu întreprinderile, pe baza contractelor, o serie de teme în valoare de peste 200.000 lei. Este important de amintit faptul că multe din studiile contractate au și fost finalizate, aplicîndu-se curent prinderi. într-o serie de întrega I.I.L. „Mobila", spre exemplu, de mai mult timp s-a aplicat în producție studiul referitor la reorganizarea fluxului tehnologic privind executarea patului „Elegant", produs destinat exportului. De asemenea, la Fabrica de cărămizi și întreprinderea mecanică, pe baza contractelor încheiate cu cabinetul municipal de organizare superioară a producției și muncii, s-au aplicat în producție temele care se referă la reorganizarea transportului intern, manipularea produselor finite și reorganizarea tehnologiei de turnare a cilindrilor pentru tractor Ü-650. Aceste teme de studii aplicate se bucură de o ridicată eficiență, deoarece concură la îmbunătățirea calității, creșterea productivității diminuarea rebuturilor de labricație. Alte teme contractate de cabinet cu întreprinderile din localitate se găsesc în diferite faze de aplicare. . Este vorba, în special, de studiul privind reorganizarea transportului intern, semifabricate și produse finite la întreprinderea de prefabricate, reorganizarea fluxului tehnologic de fabricație a teracotei în sectorul de formare-finisare de la Fabrica de cărămizi. Desigur, la începutul acestei activități rezultatele par a fi satisfăcătoare. Sunt însă posibilități să se lărgească sfera de cuprindere a problemelor, să se studieze la fiecare loc de muncă alte rezerve care pot fi valorificate în producție. De asemenea, considerăm că este nevoie să se insiste mai mult pentru scurtarea unor termene de finalizare a temelor stabilite inițial. La Roman, început promițător în optimizarea conducerii și organizării producției DUMINICA CULTURAL-SPORTIVĂ Consiliul județean Neamț al Uniunii generale a sindicatelor, în colaborare cu Comitetul județean Neamț al U.T.C. și Consiliul județean pentru educație fizică și sport, organizează pe ziua de 27 iunie a.c. la ștrandul de Peste Vale și în poiana Bitca Doamnei o mare duminică cultural-sportivă. Programul cuprinde jocuri sportive, exerciții de forță, jocuri distractive dotate cu premii, un concurs de cicloturism, precum și programe artistice susținute de orchestre de muzică ușoară si populară, formații de dansuri populare etc. In tot timpul desfășurării acestor acțiuni (între orele 8—24) transportul figurat de autobuzele este activ 30 în 30 de minute, ICPN cu plecarea din fața restaurantului „Căprioara", pe ruta 5 Ștrand — Butca Doamnei și retur. Vom reveni cu amănunte. O NOUĂ UNITATE COMERCIALĂ . Pentru sfîrșitul săptămînii viitoare, la Roman este anunțată deschiderea unei noi unități comerciale. Este vorba de un magazin IAS, amplasat pe strada Ștefan cel Mare nr. 14 în clădirea în care au funcționat birourile cooperativei „Constructorul“. Dotată cu moderne instalații frigorifice, noua unitate va fi profilată pe vînzarea preparatelor de carne și băuturi îmbuteliate. NOI SORTIMENTE DE PANIFICAȚIE Recent. Industria de morărit și panificație Neamț a introdus în fabricație noi sortimente de panificație, dintre care vă recomandăm : — franzela „Record“, cu un conținut bogat de produse superioare (900 g — 4,50 lei) ; — franzela „București“, cu margarină, lente, zahăr etc. (400 g — 3 lei) ; — franzela crestată (300 g — ,2,50 lei), precum și cornuri „Sinaia“ (40 g — 0,40 lei) cornurile cu unt (80 g — 0,80 și lei și 40 g — 0,40 lei). Toate aceste specialități se găsesc în unitățile de desfacere a produselor de panificație. de Plecarea la Ulan Bator Joi dimineața, delegația de partid și guvernamentală română, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și-a încheiat vizita oficială de prietenie pe care a făcut-o în Republica Populară Mongolă la invitația Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, a Prezidiului Marelui Hural Popular și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole. La plecare, pe Buian Uha din Ulan aeroportul Bator, delegația română a fost condusă de tovarășii Jumjaaghiin Țedenbal, prim-secretar al Compitetului Central al Partidului Popular președintele Revoluționar Mongol, Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole, Jamsaranghiin Sambu, președintele Prezidiului Marelui Hural Popular al R.P. Mongole, de alți conducători de partid și de stat mongoli. Pe aeroport se aflau un mare (continuare în pag. a IV-a) ■ r Citiți in pagina a IV ~a Comunicat comun româno-mongol ——f «) Al IV-ea Festival de muzică ușoară „Jianile Ceahlăului“ Ieri, în prezența unui numeros public, s-a deschis la Casa de cultură a sindicatelor din Piatra Neamț cea de-a IV-a ediție a Festivalului de muzică ușoară „Florile Ceahlăului“ — manifestare a cărei principală menire este să contribuie an de an la îmbogățirea conținutului repertoriului interpreților amatori (pe cit cu putință tineri) de muzică ușoară cu cele mai autentice valori ale creației de acest gen și, cu predilecție, a creației românești. Suntem fericiți să consemnăm acum, după actualei ediții, primul gong al audiența de care se bucură în țară confruntarea de țară, dovedită de prezența a 27 de concurenți, invitați din 20 de județe. O altă constatare menită să-i stimuleze pe organizatori este interesul considerabil al Televiziunii Române față de trecerea in revistă de la Piatra Neamț, interes subordonat fară îndoială dorinței sale lăudabile din ultima vreme de a descoperi noi tinere talente interpretative in muzica ușoară. După ce au fost prezentați concurenții și membrii juriului, primii care au înfruntat emoțiile ediției de față au fost soliștii Friedrich Kutsch — Sibiu, Caii Roșu — Galați, Ion Cita — Bihor, Lia Mocanu — Craiova, Elena Ciochină — Neamț, Ion Iordan — Tulcea și Emil Barter — Neamț. lor am ascultat în compania cîteva șlagăre îndrăgite, cărora tracul specific evidențiat sau competiției le-a le-a diminuat efectul. De altfel, merită menționată atmosfera de fixament de prodă dificilă, altfel spus, care domnește în modul parliomantilor, mulți dintre ei aflați la inima ma"' confruntare cu exigența. Și este de presupus, avind în vedere personalitățile incluse in juriu, că această exigență va fi extrem de ridicată. Printre spectatorii din sală care au urmărit evoluția debutanților, am remarcat-o și pe Marina Voica, invitată la festivalul „Florile Ceahlăului“ pentru susținerea unor recitaluri in afara concursului. Solicitîndu-i părerea asupra primei seri, populara cântăreață ne-a declarat : „Mărturisesc cu regret că nu m-a frapat decit o singură prezență în cadrul acestei prime „reuniuni“ — eleva de 16 ani Elena Ciochină, din județul Neamț, o apariție foane muzicală, cu un carm care incintă. Privindu-i evoluția plină de naivitate — o naivitate plăcută, evident — mi-am adus aminte de filmele acelea muzicale, în care o fetișcană aparent nevinovată pătrunde în scenă și derutează auditoriul prin voce și candoare. Aștept cu nerăbdare cea de-a doua seară, care sper să fie mai bogată în surprize plăcute“. Recitalurile care au urmat au avut ca protagoniști, alături de amabila noastră interlocutoare, pe soliștii Helmuth Chen — deținătorul trofeului de aur de anul trecut al festivalului și George Brener — recent laureat al concursului televizat „Steaua fară nume“. Astă seară intră in concurs alți zece interpreți (lista lor va fi definitivată în cursul acestei dimineți), urmînd ca programul recitalurilor să fie completat de Paula Stănciulescu, cistinătoare în această primăvară a trofeului „Steaua fără nume“. L. CRISTIAN