Ceahlăul, ianuarie-martie 1972 (Anul 5, nr. 1200-1275)

1972-01-14 / nr. 1209

Fag. 2 CEAHLĂUL Idealul comunist este astăzi făuritor de istorie, făuritor al omului nou, făuritor al conștiinței lui. Intr-adevăr, comunismul a dat omenirii nu numai cel mai înalt ideal al ei; el a pus și bazele unei noi etici etica adevăratei libertăți umane, cea care conferă omului eliberat de exploatare demnitatea de om. Valorile morale ale noii societăți sunt realele valori morale ale omului; în socialism, unde a fost lichidată acea sălbatică formă de inechitate care este exploatarea omului de către om, relațiile interumane devin intr-adevăr umane. Comunismul este funciar umanist — mai mult — este cea mai înaltă formă de umanism, de omenie, cum spunem noi, românii. De aceea, societatea in care trăim ne vrea activi , dar o activitate marcată de originalitatea creației. Nici un membru al acestei societăți nu poate rămîne în afara imperativului timpului: fiecare e dator să participe la efortul general pentru progres. Inițiativa și independența fiecăruia dintre noi trebuie să se realizeze prin aflarea unei căi originale, prin care să putem fi utili colectivității și nouă înșine. Aceasta presupune simțul responsabilității sociale, care trebuie format și dezvoltat în permanență. Factorul eficient, cu rol hotărîtor în educarea morală a omului, în formarea profilului său spiritual îl reprezintă munca. In muncă și prin muncă omul a devenit constructorul lumii și al lui însuși. Munca a devenit o atitudine etică în fața vieții, o datorie socială și patriotică, suportul însuși al umanității. In condițiile societății socialiste, elogiul suprem al muncii înseamnă pentru noi elogiul muncii socialiste, al societății care a așezat omul în situația sa firească și necesară, dîndu-i o dublă calitate : aceea de proprietar și producător. Socialismul oferă astfel condiția socială și istorică ideală în care omul, prin munca pe care o desfășoară, își poate afirma pe deplin inteligența și energia, avînd satisfacția propriei sale împliniri, bucuria de a-și găsi rostul și sensul existenței sale. Pentru a realiza ceva util și a desfășura o activitate creatoare trebuie să depui un efort. Și creația e atributul cel mai caracteristic omului. Iar creația conștientă, munca în înțelesul cel mai deplin al cuvîntului, cere stăruință, combustie de inteligență și putere. Numai trîndăvia și lenea nu cer efort. Cînd acestea nu îndeamnă direct la parazitism, ele duc la înțelegerea birocratică a muncii, la lipsa de gîndire creatoare, la anchilozare morală. Munca utilă, munca pentru societate reprezintă factorul esențial, definitoriu pentru formarea și dezvoltarea trăsăturilor omului societății socialiste, a conștiinței sale înaintate. Munca este un factor primordial de educație etică și cetățenească pentru toți oamenii, care depun o activitate în indiferent care sector al economiei, culturii, științei, ea constituie condiția hotărîtoare a educației socialiste a constructorilor noii societăți. In condițiile orînduirii noastre, între activitatea pe care o desfășoară omul în procesul muncii și profilul său etic există o legătură organică, dat fiind că în sistemul relațiilor socialiste de producție din țara noastră, munca depusă în folosul societății este totodată o muncă depusă în folosul fiecăruia și constituie un principal stimulent moral al omului. în procesul muncii se formează principalele calități morale — entuziasmul, spiritul de abnegație, colectivismul, cinstea, principialitatea și responsabilitatea, demnitatea și spiritul de echitate, atașamentul față de orînduirea socialistă. Atitudinea nouă față de muncă, în actuala etapă pe care o străbate țara noastră, se manifestă printr-o serie de trăsături, care devin tot mai mult însușiri proprii, firești ale oamenilor muncii, în frunte cu comuniștii. Acestea se concretizează în respect față de muncă și intoleranță față de trîndăvie, conștiinciozitate și disciplină, întemeiate pe înțelegerea finalității și eficienței sociale a muncii depuse, dragoste profesiunea aleasă, stăruință pentru de perfecționare a calificării și de autoperfecționare, activitate creatoare ,efort pentru învingerea rutinei, a inerției și conservatorismului, pentru promovarea neabătută a noului, în toate domeniile. Cu toate schimbările profunde petrecute în conștiința oamenilor, totuși nu au fost eradicate la toți indivizii mentalitățile vechi, retrograde. Persistența unor concepții și moravuri ale moralei burgheze generează fenomene străine naturii și relațiilor societății noastre socialiste ca : parazitismul, încălcarea disciplinei muncii, neglijența, lipsa de răspundere, atitudini care se găsesc într-un flagrant contrast cu trăsăturile morale ale majorității covîrșitoare a societății. Din acest punct de vedere, orice sustragere sau abatere de la îndatorirea de a munci potrivit pregătirii și aptitudinilor fiecăruia, actele de indisciplină, nepăsarea, risipa etc. provoacă serioase daune întreprinderii sau instituției respective, colectivului de muncă și în ultimă instanță, economiei naționale, fiecărui cetățean în parte. Pentru menținerea în rîndul colectivului a unui climat de corectitudine și responsabilitate este necesară o permanentă activitate educativă, pe care sunt chemați să o desfășoare comuniștii, toți oamenii care și-au însușit morala nouă, înaintată, despre muncă și viață. Munca, izvorul unic al asigurării bunăstării materiale și spirituale, reprezintă criteriul aprecierii aportului fiecărui membru al societății la înflorirea țării noastre. Nu putem încheia aceste rînduri despre muncă, fără să nu ne oprim, fie și pe scurt, asupra tinerei generații, care trebuie educată în spiritul cultului față de muncă. Acest cult trebuie sădit din cea mai fragedă vîrstă și prin toate mijloacele de influențare educativă. Fără a crea un asemenea cult vom avea întotdeauna oameni cu tendințe parazitare, de căpătuială și cîștiguri ilicite. Iată de ce educația prin muncă și pentru muncă este primul element al realizării principiilor eticii și echității socialiste. „Prezentul omului arată tovarășul Nicolae Ceaușescu — este rezultatul muncii, viitorul omului va fi rezultatul muncii, desigur munca amplificată cu toate cunoștințele și descoperirile tehnicii. Deci, pînă la urmă, munca rămîne factorul de bază al educației, al făuririi omului, al progresului social". Educația în muncă și pentru muncă a tineretului trebuie să reprezinte sarcina fundamentală școlii noastre. La rîndul ei, școala a trebuie să găsească în familie, în rîndul părinților un sprijin esențial în formarea și educarea la generația de mîine a unor deprinderi de muncă, să le insufle dragostea și respectul față de muncă, să-i îndrume spre acele ramuri de activitate și îndeosebi spre cele productive, care corespund mai bine cu posibilitățile lor, cel Pe fondul acestor cerințe, apare ca fiind profund străină, și trebuie combătută fără cruțare, mentalitatea acelor părți, care printr-o exagerată „grijă părintească“ își oblăduiesc copiii care nu vor să muncească, întreținînd de fapt niște paraziți ce trăiesc pe seama societății. Tot atît de dăunătoare sănătății morale a individului este și optica acelor părinți care cultivă la copiii lor tendințe ca acestea : „viața este făcută să fie doar trăită", că: „trebuie să știi să te bucuri de ea din plin", că sunt „deștepți" și „știu să se descurce numai cei ce obțin în viață totul fără să dea nimic“, mentalități profund ostile societății noastre, care pune la baza relațiilor umane munca, echitatea, normele și principiile eticii socialiste. Ce este mai plăcut decât rezultatele pe care ți le dă utilitatea propriei tale activități ? Cine nu ambiționează să ajungă cât mai folositor celor din jur, societății ? Cine nu dorește să ducă o viață demnă, într-o nobilă emulație ? Care om al muncii, educat în spiritul eticii socialiste, fie în uzină, în agricultură, în laborator sau pe șantier, în institut etc. nu caută să-și facă un bilanț pozitiv la finele unei zile de muncă, al unei săptămîni, al unui an ? Trăim într-o societate nouă, opusă celei burgheze, o societate întemeiată pe muncă și demnitate, pe adevăr și cinste. Construirea societății socialiste multilateral dezvoltate ne cere, nouă, tuturor membrilor marii comunități socialiste de pe pămîntul României, să muncim fără preget, să dăm întreaga măsură a posibilităților noastre, pentru a ridica la un grad tot mai înalt nivelul de trai al întregului popor ; să creăm condiții pentru a satisface tot mai mult cerințele tuturor membrilor societății noastre, pornind, mereu și în primul rînd de la munca utilă, de la munca creatoare. Munca reprezintă, de aceea, supremul etalon al aprecierii civice și morale a omului zilelor noastre. Ion POPA, lector universitar Munca, suprem etalon în codul etic socialist Consultație în sprijinul cursanților și propagandiștilor de la învățămîntul de partid CASA JUDEȚEANĂ A CORPULUI DIDACTIC -centru de per a procesului de invățămint De la înființarea sa, în ianuarie 1970 și, mai ales după constituirea, cu statut și consiliu de conducere propriu, survenită în septembrie 1971, Casa corpului didactic a județului Neamț a urmărit cu prioritate două obiective principale — pregătirea ideologico-politică cadrelor didactice și perfecționaarea metodico-științifică a procesului de invățămint. Vorbind despre succesele acestei instituții, devenite în scurt timp prestigioase, prin râvna a numeroase cadre didactice, va surprinde desigur menționarea faptului că ea activează chiar și în momentul de față fără un sediu propriu, iar promisiunile venite aruncă departe termenele soluționării. Casa județeană a corpului didactic coordonează, prin consiliul ei de conducere format din 39 de membri, activitatea a 14 comisii, unele pe specialități, altele pentru învățători și educatoare, pentru orientarea școlară și profesională sau tehnologia învățării. Aflăm de la prof. Sofia Burculeț, directoarea instituției, că toate aceste comisii, în colaborare cu cele cinci filiale științifice, au o activitate permanentă, pe toată durata anului școlar, inițiativele cel mai adesea interesante fiind pregătite cu temeinicie și bucurîndu-se, din acest motiv, de o bună primire din partea celor ce li se adresează. In privința pregătirii politico-ideologice a cadrelor didactice, la Piatra Neamț și Roman se află în plină desfășurare cursul, „Probleme ale construcției socialiste în țara noastră", cu prelegeri săptămînale susținute de activiști de partid. De asemenea, în contact cu Cabinetul județean de partid, sînt asigurate consultații competente în problemele actuale ale politicii partidului și statului nostru, pe plan național și internațional. Amplul curs menționat mai sus a fost urmărit și de celelalte cadre didactice din teritoriul județului, fiind aprofundat de simpozioanele tematice pe teme politice sau de istorie, întîlniri cu personalități de seamă din domeniul științelor sociale, dezbateri în jurul unor probleme de esență din mișcarea de idei contemporană. Culegerea nemțeană de articole, studii și cercetări „Preocupări didactice" a înserat, la rîndu-i, contribuții valoroase privind educația ideologico-politică a elevilor prin intermediul lecției. Bogat în activități este și sectorul metodico-științific. Permanent se desfășoară cursuri pregătitoare pentru examenele de grade sau de învățare a limbilor străine. Peste 60 de cursanți din rîndul profesorilor-maeștri urmează un curs de ergonomie și studiul muncii, realizat cu concursul unor cadre inginerești de prestigiu. La Roman, de un mare interes s-a bucurat dezbaterea „Particularități psihice și cerințele educației la preșcolari“. Reuniuni săptămânale au profesorii de matematică din județ, care străbat, sub denumirea modestă a unui curs de pregătire, probleme teoretice și practice din cele mai dificile. Tot Casa corpului didactic este cea care a inițiat unele acțiuni în rîndul părinților — cum ar fi expunerile referitoare la problemele specifice ale educației în familie. Aprecieri legitime pentru noutatea tematicii a întrunit recent simpozionul „Etica și rolul social al activității profesorilor de educație fizică și antrenorilor". In plus, deși nu există încă un lăcaș propriu, sunt puse, prin diferite mijloace, la dispoziția cadrelor didactice din județ o seamă întreagă de recomandări bibliografice și îndrumări metodologice pentru toate disciplinele, în afara dezbaterilor în jurul unor teorii actuale ale educației sau a unor probleme de larg interes pe plan mondial, cum ar fi aceea a învățării prin descoperire, comisia de pedagogie-psihologie a inițiat aplicarea unui chestionar de interese, corelat cu opțiunile profesionale și planul de muncă școlar, difuzat în școli din județ, concluziile ce vor fi desprinse urmînd să slujească realizării unei ample lucrări de sinteză. Și tot în acest sens, trebuie reținute acțiunile susținute în rîndul elevilor școlilor profesionale, sub genericul „Pasiune pentru profesiunea aleasă". L. CRISTIAN Depunerea jurămîntului de pionier la Școala nr. 8 din Piatra Neamț. Foto : Șimon POMPEI » ului PIATRA NEAMȚ — Panoramic (tel. 12247): „Articolul 420“ — reîntîlnire cu Nargis și Raj Kapoor într-un film indian relansat de D.R.C.D.F. (10, 14,30; 17,30; 20,30). — Pietricica (tel. 12404) : „Vise de dragoste" — o adevărată „Decadă a... dragostei“ la Piatra Neamț, după „Dragoste la zero grade“, iată o ofrandă adusă zeului Amor de studiourile sovietice și maghiare (10,30; 14,30; 17,30; 20). ROMAN — 23 August (tel. 1572): „Cazul C.L." — cineaștii cehoslovaci vă propun să urmăriți o anchetă polițistă care are drept scop găsirea a 5 milioane de coroane în bancnote noi cu seria C.L. (10; 15; 17; 19; 21). — Victoria (tel. 1770). „Simon Bolivar" — figura celebrului revoluționar sud-american este reînviată pe ecran în regia septuagenarului Alessandro Blasetti și în interpretarea lui Maximilian Schell (16; 18; 20). Vineri, 14 ianuarie 1972 ACEIA POLITICA JUDEIEA. Ședința Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste Ieri, a avut loc, sub președinția tovarășului ȘTEFAN BOROȘ, ședința Biroului executiv al Consiliului județean Neamț al Frontului Unității Socialiste. In cadrul ședinței a fost dezbătut și adoptat planul de muncă al biroului executiv pentru primul semestru al acestui an. De asemenea, a fost adoptat planul de măsuri privind acțiunile ce vor fi întreprinse în județul Neamț pentru constituirea Fondului de Solidaritate Internațională, în lumina hotărîrii Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român de instituire a unui fond de solidaritate și sprijinire a luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru libertate și progres social, independență națională și pace. VINERI, 14 IANUARIE 16.17 Teleșcoală; 18 Căminul ; 18.50 Aplauze pentru români ; 19.10 Tragerea Loto; 19.20 1001 de seri: „Aventurile lui Bobo" ; 19.30 Telejurnalul de seară; 20 Cronica politică internă ; 20.10 Film artistic . Vremuri minunate la Spessart; 21.50 Telejurnalul de noapte; 22 Campionatele europene de patinaj artistic, radio VINERI, 14 IANUARIE PROGRAMUL I 15 Buletin de știri; 15.05 Radioanchetă economică; 15.30 Muzică de estradă ; 16.15 Corul Liceului pedagogic din București ; 16.30 Radiocabinet de informare și documentare; 16.50 Publicitate radio; 17 Pentru patrie ; 17.30 Muzică populară ; 18 Orele serii; 20 Tableta de seară de George Macovescu; 20.05 Zece melodii preferate; 20.40 Doi interpreți, două generații : Fănică Luca și Radu Simion; 20.55 Știința la zi; 21 Revista șlagărelor; 21.30 Melodii de neuitat cu Petre Alexandru; 21.42 Bijuterii muzicale; 22 Radiojurnal ; 22.30 Concert de seară ; 22.55 Moment poetic ; 23 Concert de seară (continuare); 24 Buletin de știri; 0.03—6.00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL II 15 Muzică ușoară ; 15.30 Radio-școală; 16 Radiojurnal; 16.15 Oaspeți ai sălilor noastre de concerte; 16.55 Sfatul medicului ; 22.15 Concertino pentru vioară și orchestră; 22.30 Versuri în proză din revistele noastre ; 22.50 Trei melodii cu Luminița Cosmin; 23 Buletin de știri; 23.05 Festival Flandra ; 1971 ; 23.45 Dansuri simfonice din Corund de Zoltán Aladar; 0.10 Ciclul de lieduri op. 39 de Schumann ; 0.55—1 Buletin de știri. SÎMBATA, 15 IANUARIE PROGRAMUL I 6 Muzică și actualități; 9.30 Miorița; 10 Buletin de știri; 10.05 Pagini din opera „La Wally" de Catalani; 10.20 Piese instrumentale; 10.30 Emisiune muzicală de la Moscova ; 11 Buletin de știri; 11.05 Muzică ușoară; 11.35 Cîntece patriotice ; 12 Recitalul zilei: Mireille Mathieu ; 12.15 Arii din opere interpretate de Vasile Pop ; 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat ; 13 Radiojurnal; 13.15 Avanpremieră cotidiană; 13.30 Radiorecording. PROGRAMUL II 8.05 Tot înainte (emisiune pentru pionieri); 8.20 Pagini din muzica de balet; 9.01 Album de prelucrări corale ; 9.15 Muzică populară; 9.30 Buletin de știri ; 9.35 Fragmente din opera „Billy Budd" de Britten ; 10.05 Cenaclul artelor; 10.30 Muzică ușoară ; 10.50 Cîntă Georgeta Anghel, Ilona Iuhasz și Stan Simion ; 11.15 Din înregistrările pianistei Silvia Șerbescu; 11.30 Muzică ușoară; 11.55 Știința la zi; 12 Buletin de știri 12.03 Avanpremieră cotidiană ; 12.18 Program susținut de grupul folcloric „Miorița" ; 12.30 Muzică ușoară ; 13 Radiojurnal; 13.15 Varietăți muzicale ; 14 Buletin de știri ; 14.05 De toate pentru toți (reluare). Noi posibilități de afirmare (Urmare din pag. 1) acestor propuneri, precum și la stabilirea contribuției pe care va trebui să o aducă fiecare locuitor la înfăptuirea lor, adunările în cauză vor contribui și la adîncirea în continuare a legăturilor organelor locale de stat cu masele, la înlesnirea unei reale contribuții a oamenilor la realizarea acestora. In scopul înfăptuirii prevederilor sale, legea pune în sarcina comitetelor executive ale consiliilor populare o serie de răspunderi deosebit de importante, care au în vedere în mod cu totul aparte stimularea inițiativei cetățenești, încasarea la timp și gestionarea judicioasă a sumelor cuvenite, procurarea materialelor, elaborarea documentațiilor de execuție, stabilirea amplasamentelor, asigurarea calității lucrărilor etc. Pentru perioada imediat toate însă, respectiv pînă la urmă15 februarie a.c., sarcina cea mai importantă ce revine comitetelor executive este aceea privind asigurarea pregătirii corespunzătoare și bunei desfășurări a adunărilor locuitorilor pe circumscripții electorale și a adunărilor delegaților imputerniciți pe comune, orașe și municipii. In acest sens, în baza deciziilor de convocare ce au fost adoptate, trebuie să se urmărească ținerea la termenele stabilite a acestor adunări, asigurîndu-se participarea pe circumscripții a marii majorități a locuitorilor care au împlinit vîrsta de 18 ani. In aceste adunări să se prezinte propunerile comitetului executiv al consiliului popular privind lucrările ce urmează a fi făcute, cuantumul contribuției bănești și numărul de zile muncă necesare efectuării lucrărilor, asigurîndu-se condiții optime dezbaterilor conform prevederilor legii. Adunările delegaților împuterniciți, organism cu activitate permanentă, urmează să analizeze și să hotărască lucrărilor ce se vor executa asupra prin contribuția în bani și în muncă, sumele ce se vor strînge, numărul de zile muncă cu brațele și atelajele, termenele de încasare a sumelor și de executare a contribuției în muncă. Dată fiind importanța hotărîrilor ce urmează a se adopta, este evidentă preocuparea ce trebuie manifestată pentru temeinica pregătire a acestora, sarcină în vederea realizării căreia trebuie să-și aducă contribuția toți membrii comitetului executiv al consiliului popular și salariații din aparatul acestuia, deputații, comitetele de cetățeni pe circumscripții electorale și cele ale asociațiilor de locatari, cei mai buni gospodari ai orașelor și satelor. Preocuparea susținută pentru aplicarea in viață a prevederilor legii va avea ca efect sporirea simțitoare a nivelului dotărilor social-culturale și a gradului de urbanizare a localităților județului. Tocmai de aceea, organizarea temeinică și desfășurarea corespunzătoare în toate comunele, orașele și municipiile a adunărilor pe circumscripții electorale și a celor ale delegaților, grija pentru stabilirea în acest cadru a celor mai corespunzătoare lucrări necesare a fi executate prin contribuție bănească și în muncă, pentru folosirea cu eficientă maximă a resurselor locale și a fondurilor bănești ce se vor constitui, pentru executarea la timp și de bună calitate a acestor lucrări, va face ca tot ceea ce se va construi să se integreze armonios alături de tot ceea ce s-a realizat pînă acum în județul nostru. Cercul plastic de la Casa de cultură a sindicatelor din Roman. Prevenirea și combaterea actelor antisociale (Urmare din pagina I) semnată de un grup de muncitori din Roman, care relata că o persoană, neluînd în seamă avertismentele celor cu care muncea, a încercat acțiuni de instigare la fapte antisociale a unor persoane mai puțin pregătite, făcea comentarii dușmănoase privind anumite măsuri politice și sociale etc. Organele noastre au acționat spre satisfacerea dorinței legitime a cetățenilor in cauză, luînd măsurile ce se impuneau. In cadrul altor sesizări primite de la cetățeni, organele noastre, cu sprijinul organizațiilor obștești, au reușit să prevină faptele fluența unor tineri, aflați sub inunor elemente declasate. Sesizări s-au primit și despre îndeletnicirile unor elemente parazitare, răuvoitoare, care se dedaseră la redactarea unor anonime cu conținut defăimător și chiar dușmănos. In unele cazuri, oamenii muncii care au sesizat, au sprijinit cu devotament organele de securitate și justiție în luarea măsurilor legale. Persoane rău intenționate, din cîteva comune ale județului Neamț, încercau să influențeze negativ anumiți cetățeni în special tineri, organizînd cu aceștia diferite adunări pentru a-i sustrage de la activități tive sau obștești, cultural-educați în aceste cazuri s-au luat măsuri, mergîndu-se de la discuții personale cu cei în cauză, de la discutarea faptelor lor în fața celorlalți cetățeni din comuna, pînă la aplicarea unor amenzi contravenționale pentru încălcarea prevederilor legale. De un real folos s-au dovedit a fi și dezbaterile în colective de muncă a problemelor privind apărarea secretului de stat. Sesizările făcute de oamenii muncii, privind unele aspecte ce contravin prevederilor legii, dovedesc creșterea spiritului de vigilență. Organul de securitate a fost sesizat și cu alte aspecte, din care, unele de competența altor organe sau a conducerilor organizațiilor operatiste, socialiste de stat și code anumite cum ar fi grija fară utilaje, neraționale ce pot aduce exploatări prejudicii economiei naționale, comiterea unor acte în dauna avutului obștesc, probleme cărora li s-a acordat toată atenția, grija și solicitudinea, explicîndu-se celor ce au adus la cunoștință, unde să se adreseze, sau luîndu-se măsuri operative de formare a organelor în dre pentru curmarea aspectelor setate. Dezvoltarea în continuare agăturii permanente cu mase de oameni ai biricii, creea climatul necesar unei colabori fertile în realizarea sarcinii fudamentale pusă de partid stat în fața organului de secritate — apărarea cuceririi revoluționare ale poporului. Si tem convinși că numai astfel vom putea aduce din plin cotribuția — alături de celela] organe de stat, sub conducea partidului — la înfăptuirea succes a procesului de perfecținare a relațiilor noastre socile, în eforturile susținute a întregii națiuni, pentru edificcarea societății socialiste mitilateral dezvoltate în pati noastră. £ \ r c \ t +