Ceahlăul, ianuarie-martie 1972 (Anul 5, nr. 1200-1275)

1972-01-14 / nr. 1209

ANUL V., NR. 1.209 VINERI, 14 IANUARIE 1972 4 PAGINI, 30 BANI Pe baza Legii organizării contribuției bănești și in muncă pentru efectuarea unor lucrări de interes obștesc Noi posibilități de afirmare ■ și [UNK] și a inițiativei ■ cetățenești Recent, Marea Adunare Națională a adoptat un nou act normativ de larg interes cetățenesc ; este vorba despre Legea organizării contribuției bănești și în muncă pentru efectuarea unor lucrări de interes obștesc. Noua lege creează cadrul juridic și organizatoric necesar extinderii inițiativei și experienței cetățenești în activitatea de conducere a treburilor obștești pe plan local, asigurînd condiții pentru participarea nemijlocită a populației la realizarea unor lucrări de interes comun. Pe această cale, se vine în întîmpinarea propunerilor ce au fost făcute atît de către organele locale ale puterii și administrației de stat, cît și de către numeroși cetățeni, de a se asigura condiții care să permită, în mai mare măsură ca pînă acum, participarea efectivă a maselor la edificarea pe noi trepte de civilizație a localităților țării. Este cunoscut faptul că cerințele edilitare mereu sporite, impuse de efectul dezvoltării generale a țării, au fost întotdeauna și vor fi și pe viitor acoperite în mod substanțial cu fonduri alocate de la buget. Numai în actuala legislatură, cheltuielile social-culturale și cele destinate obiectivelor edilitar-gospodărești au depășit în județul nostru suma de un miliard lei. La acest efort al statului s-au alăturat însă și pînă acum mase largi de cetățeni de la sate care, participînd cu bani și muncă, au contribuit la edificarea unor însemnate obiective social-culturale de interes local, care au completat astfel sprijinul substanțial acordat de stat. In acest mod, numai în perioada 1969—1971, au fost construite cu contribuția bănească a populației 151 săli de clasă, 17 cămine culturale, dispensare și grădinițe de copii și s-au executat numeroase lucrări pentru îmbunătățirea stării de viabilitate a drumurilor și podurilor. Elementul nou și de deosebită importanță a legii îl constituie însă faptul că — pe baza propunerilor ce au fost formulate și a rezultatelor obținute pînă acum — prin actuala reglementare se asigură posibilități și locuitorilor din mediul urban să contribuie, potrivit voinței lor, cu bani și muncă la ridicarea de noi construcții social-culturale și de interes obștesc cu caracter local, corespunzător necesităților de satisfacere a cerințelor mereu sporite ale societății. Totodată, spre deosebire de trecut, se asigură o extindere apreciabilă a ariei lucrărilor ce pot fi executate cu contribuția populației, legea permițînd de acum înainte și construirea pe această cale a căminelor de copii, cluburilor, atelierelor-școală, caselor de cultură, bazelor turistice, sportive și de agrement, precum și a altor lucrări cu caracter urbanistic, edilitargospodăresc și social-cultural de asemenea natură. Plină de semnificație este reglementarea profund democratică pe care legea o cuprinde, potrivit căreia analizarea propunerilor făcute de comitetele executive ale consiliilor populare privind contribuția bănească și în muncă este de atributul adunărilor locuitorilor din fiecare circumscripție electorală, iar aprobarea acestora se face în adunarea delegaților împuterniciți pe comune, orașe și municipii. Fiind de natură să asigure o efectivă participare a tuturor cetățenilor la analizarea și adoptarea Teodor COMANIȚĂ, șeful Corpului de control al președintelui Comitetului executiv al Consiliului popular județean (Continuare în pag. a II-a) gospodărire și înfrumusețare. Experiența a dovedit că acordul global reprezintă un stimulent puternic în sporirea producției agricole Anul agricol 1971 s-a încheiat cu un bilanț care ne dă satisfacții, producțiile obținute întrecînd, în multe unități agricole de stat și cooperatiste, pe cele planificate. Indubitabil, unul din factorii stimulativi l-a constituit aplicarea sistemului de retribuire muncii în acord global. Modul în care s-a aplicat, măsurile organizatorice care au condus la aplicarea principiilor potrivit cărora cooperatorii sunt retribuiți în raport cu munca depusă și cu producțiile obținute constituie deja o bună experiență pentru multe cooperative agricole de producție. Consemnam în rîndurile de față cîteva opinii în acest sens. Pascaru Maria, secretara organizației de partid de la ferma CAP Dochia : Fără îndoială, acordul global constituie un stimulent pentru cooperatori și încheierea anului a deschis ochii tuturor asupra faptului, că, în primul rînd, producțiile planificate pot fi depășite și că, în al doilea rînd aceste creșteri au drept consecință sporirea cantității de produse și a sumei de bani ce se cuvin ca plată. Pe cooperativă, rezultatele obținute de noi nu sunt pe măsura așteptărilor, dar avem brigăzi și echipe care ne-au dovedit că putem obține producții mult mai mari. Eu, de exemplu, am avut repartizată o suprafață cu sfeclă de zahăr egală cu a vecinei mele, Florea Elena. Nerespectînd densitatea, făcînd lucrul „așa, ca să fie“, cînd a fost la recoltat, F. E. a cules o cantitate aproape de cinci ori mai mică decit e normal ca la plată, să ia fiecare după efortul depus și producția realizată. La porumb, am avut în primire 24 de ani. Aceeași suprafață a avut și cooperatoarea Boghian Elena. Felul cum a muncit i-a adus o plată de circa 1000 kg porumb mai puțin. Am convingerea că anul acesta mulți din cei care lucrau de mântuială se vor pune serios pe treabă. Cu privire la măsurile organizatorice ale aplicării sistemului de retribuire în acord global își exprimă părerea inginerul Albu Decebal, de la CAP Mărgineni. „Cu multă atenție trebuie privită problema constituirii formațiilor de lucru, care trebuie să fie permanente și omogene. Apoi, stabilirea formei prin care se face plata muncii în raport cu producția realizată, stabilirea producțiilor diferențiat în funcție de gradul de fertilitate, mijloace mecanice, chimizare. Fiecare cooperator trebuie să știe din timp ce producție trebuie să obțină și cum va fi plătit. Mai accentuez un lucru : ținerea unei evidențe co Continuare în pag. a III-a) !»,++♦+♦♦+» f ffffffff f »> i'i În pagina a IV-a - Lovitură de stat în Ghana - Scurte știri ^ O importantă lucrare de analiză chimică la U.T. Roman este determinarea la oțeluri pe care — în acest instantaneu — o execută Ana Tocaci, calitativă a cromului Exigența față de propria activitate - trăsătură definitorie a comunistului Calitatea de forță politică conducătoare ce o deține Partidul Comunist Român în societatea noastră îmbogățește conținutul disciplinei de partid, îi mărește dimensiunile și-i conferă noi valențe. Eforturile fiecărui pentru producerea bunurilor și spirituale, materiale constituie luptei componente ale generale a ““ partidului în vederea construirii societății socialiste multilateral dezvoltate. In consecință disciplina de partid, în contextul social actual, presupune nu numai respectarea normelor din viața internă de organizație ci și a obligațiilor profesionale și de muncă, a legilor statului, a regulilor de conviețuire între oameni. In condițiile în care de la partid emană liniile directoare ale activității statului nostru socialist, cînd legislația țării reflectă politica partidului, disciplina încorporează în sine, ca parte componentă, disciplina de stat, obligativitatea comuniștilor de a se conforma întrutotul legalității socialiste, întrucît, ei nu sînt oameni privilegiați în societate. Singurul privilegiu al comuniștilor este de Gheorghe ILIEȘ, activist al Comitetului județean de partid (Continuare în pag. a III-a) comunist a munci mai mult, mai bine, de a influența întregul colectiv prin activitatea ireproșabilă ce o desfășoară. Partidul nostru, ca organizație politică, are norme interne proprii, iar disciplina de partid cere respectarea întocmai a acestora. ______________ De asemenea, societatea are și ea nor OPINmele ei de conduită și de conviețuire în Ia ................. tre oameni. In timp ce normele interne de partid se referă la comuniști și reglementează conduita oamenilor muncii încadrați în partid, normele de stat, disciplina de stat, presupun respectarea legalității de către toți cetățenii, indiferent dacă sunt sau nu comuniști. Este cunoscut faptul că organele și organizațiile de partid din județul nostru desfășoară o vie activitate politico-organizatorică pentru educarea comuniștilor și a celorlalți oameni ai muncii. Ca urmare, marea majoritate a membrilor de partid se disting printr-o Să asigurăm incă din primele zile succesul celui de al doilea an al cincinalului! Spre cotele înalte ale eficienței Nicolae BARTOI, secretarul comitetului de partid din Uzina de țevi Roman . Anul 1972 înseamnă pentru colectivul Uzinei de țevi din Roman nu numai o sporire a răspunderii pentru cantitate, dar mai ales pentru îmbunătățirea calității, atît sub raport tehnic cît și economico-financiar, ne referim la primul aspect. Dacă în acest an volumul producției globale este cu 70 de milioane lei mai mare, față de cel din anul precedent. De remarcat că sporul amintit va trebui obținut în condițiile menținerii aceluiași număr mediu scriptic. In ceea ce privește calitatea, problema devine mult mai complexă, ținînd seama că 48 la sută din producția uzinei este destinată exportului. Aproape toți partenerii externi și-au majorat substanțial pretențiile, solicitînd țevi fabricate după norme de larg uz industrial și internațional. Merită remarcat încă un element deosebit de cheltuielile la 1.000 lei important : producție marfă vor fi reduse, față de anul 1971, cu 41 de lei, ceea ce înseamnă la volumul producției noastre o economie de peste 70 milioane lei, îndeplinirea acestor sarcini, și noi le-am enumerat doar pe cele mai importante, cere, desigur, valorificarea la cote mai înalte a intelegineței și spiritului organizatoric ale întregului colectiv. De aceea comisia economică a comitetului uzinal de partid, întregită cu specialiști,, stabilește căile și metodele pentru valorificarea fiecărei posibilități existente. Și ce trebuie reținut este faptul că aceste căutări nu sunt doar o campanie, ele vor continua pe parcursul întregului an. O sursă permanentă de soluții noi, cu teren fertil, o reprezintă colectivul. Din experiența noastră s-au reținut valoroase propuneri și inițiative. Aceasta ne-a determinat ca imediat ce ni s-au comunicat cifrele de plan să trecem la popularizarea lor prin organizațiile de partid, factorii din conducerea tehnico-administrativă și mijloacele de agitație. Desigur, transmiterea sarcinilor nu am făcut-o numai în direcția cunoașterii unor cifre statistice, ci mai ales plasarea lor în tot complexul material, organizatoric și social, în această muncă de o răspunderea deosebită comitetul de partid analizează cu atenție și propunerile făcute în adunările de partid pentru dări de seamă, precum și cu ocazia adunărilor de sindicat și UTC. Multe din acestea ne ajută în găsirea unor căi de o valoare certă. La stația de radioficare au fost inițiate emisiuni privind unele însușiri pentru asigurarea materială planului pe 1972, se fac cunoscute părerile unor muncitori, ingineri și alți specialiști. Toate acestea sunt garanții sigure că și în 1972 ne vom îndeplini cu cinste toate sarcinile pe care le avem. Cea mai bună mărturie a efortului nostru ne este dată de rezultatele care le-am înregistrat in scurta dar concludenta perioadă care am parcurs-o din acest an: au fost onorate 3 contracte la export, iar beneficiarilor interni le-au fost expediate peste 6.000 tone țevi. (Continuare în pag. a III-a) Prevenirea și combaterea actelor un atribut antisociale al organelor de securitate, exercitat cu sprijinul consecvent al opiniei publice A intrat în practica activității de zi cu zi a organelor de securitate sprijinirea necontenită pe opinia publică, cunoscut fiind că apărarea securității statului este sarcina întregului popor, că organele de securitate, slujind cu devotament interesele patriei și ale națiunii române, contribuie la înfăptuirea politicii partidului. întreaga noastră activitate oferă emoționante pilde de sprijin ce ne-a fost acordat de către masele țiuni largi în cele mai grele ncîmpotriva elementelor ce au atentat la cuceririle revoluționare ale poporului. Nu puține au fost cazurile cînd cetățeni cinstiți, și-au pus în pericol chiar viața, au săvîrșit alături de cadrele de securitate adevărate acte de eroism. Experiența a arătat că pentru eliminarea definitivă a unor fenomene antisociale, se dovedește a fi extrem de utilă orientarea mai riguroasă a activității educative, stimularea vigilenței obștești, asigurarea unui climat social de echitate și justiție în care fiecare cetățean să se bucure de încredere și siguranță, în care conviețuirea înfăptuiască în cele umană să se mai bune condiții, în care valorile sociale și morale să se bucure de respectul cuvenit. De aceea, acționînd în întîmpinarea dorinței oamenilor muncii, militînd pentru permanentizarea legăturii cu aceștia, organul de securitate județean a luat o serie de măsuri : organizarea unor dezbateri în colectivele de oameni ai muncii, a unui program de audiențe suplu, publicarea telefonului (13030), înființarea unor cutii poștale pentru sesizări în municipiile Piatra Neamț și Roman (în perspectivă și în alte localități), publicarea în coloanele ziarului a unor aspecte referitoare la încălcări ale legislației privind securitatea statului, contacte directe cu diferite categorii de oameni ai muncii etc. Ca urmare a acestor măsuri, și datorită creșterii rolului opiniei publice antisociale, împotriva manifestărilor împotriva celor ce se fac vinovați de încălcarea normelor de drept socialiste, numărul sesizărilor oamenilor muncii a sporit — și ne folosim de acest lumiri prilej pentru a aduce multuturor celor care și-au făcut din aceasta o datorie cetățenească — ceea ce a contribuit și contribuie, în aceeași măsură, la creșterea responsabilității noastre în dezvoltarea acestor sesizări. în spiritul celor de mai sus, vom enunța doar cîteva din numeroasele sesizări primite . Semnificativă este sesizarea Lt. col. Aurel MIHALCEA, Șeful Inspectoratului județean de securitate (Continuare în pag. a ll-a) I m. țm Curier NOI BLOCURI DE LOCUIT ÎN CONSTRUCȚIE Ieri a început, în zona centrală a orașului Tîrgu Neamț, construcția a 4 blocuri însumînd un număr de 80 de apartamente din care 40 proprietate de stat și 40 proprietate personală. în prezent, constructorul (Șantierul nr. 2 Roman — lotul Tîrgu Neamț) execută lucrările de fundații. în total în acest an la Tîrgu Neamț se vor construi 120 de apartamente. AUTObUZE ÎN RODAJ O veste bună pentru pietreni: I.C.P.N. a fost dotată recent, peste planul prevăzut, cu 5 autobuze T.V. 200 care acum se află în rodaj și care în maximum o săptămînă vor fi introduse în plan, în felul acesta condițiile de transport în comun vor putea fi sensibil îmbunătățite îndeosebi pe traseele pînă acum aglomerate. PENTRU MAI BUNA SERVIRE A POPULAȚIEI întreprinderea industriei de morărit și panificație Neamț are prevăzute în planul pe acest an importante lucrări de construcție și amenajări a căror realizare va conduce la mai buna aprovizionare deservire a populației cu proși dusele specifice. Dintre acestea notăm: construcția a două silozuri pentru grîu la morile din Piatra Neamț și Roman ; extinderea halei la Fabrica de prine din Tîrgu Neamț cu un cuptor Dampir care produce 7 tone pîine în 24 de ore; amenajarea unei mori de porumb pentru fabricarea mălaiului grișat la Piatra Neamț ; punerea în funcțiune a iazului Arini și a pepinierei Trifești cu o suprafață de 95 ha ; amenajarea a două magazine (unul la Piatra Neamț și altul la Roman) pentru desfacerea produselor de franzelărie și covrigărie în stare caldă ; deschiderea unui magazin pentru peștelui viu la Piatra desfacerea Neamț. OBIECTE DE ARTIZANAT PENTRU EXPORT Se mărește numărul secțiilor de producție ale cooperativelor de consum care execută obiecte de artizanat foarte solicitate la export. Aflăm astfel că atelierul de artizanat al cooperativei de consum Viișoara execută ploști și alte obiecte din lemn, frumos încrustate, pentru Suedia. Secțiile de tricotaje din Rediu, Români, Dobreni, Vînători, Săbăoani și Ceahlău au expediat un prim lot de costumașe pentru copii din fire P.N.R., în R.P. Polonă, se vor Covoare pentru export lucra în curînd și la cooperativele din Săbăoani și Bicaz Chei.