Ceahlăul, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1276-1352)

1972-06-23 / nr. 1346

CEAHLĂUL Vineri, 23 iunie 1972 IN EFORTUL GENERAL DE A SE REALIZA CINCINALUL în patru ani și jumătate SI LUCRATORII DIN ÎNTREPRINDERILE AGRICOLE DE STAT SUNT ANGAJAȚI CU TOATE FORȚELE 1. îngrijitorul Vasile Răucescu. In următorii doi ani, producția medie anuală va fi de 7000 litri lapte in medie de la fiecare vacă 2. Și mecanizatorul Aurel Blaj iși va aduce contribuția la realizarea peste plan a 100 tone legume 3. îngrijitorul fruntaș Gheorghe Bulai va realiza peste plan 900 litri lapte 4. Mecanizatorul Nicolae Halit: „Vom face totul pentru a nu se pierde nici un bob din noua recoltă“ 5. Ciobanul Ion Lazăr este preocupat de creșterea eficienței economice Depășirile de plan pe care ni le-am propus, se vor realiza pe seama depășirii producțiilor pe unități de producție, lucru deosebit de important pentru creșterea eficienței economice a unităților agricole de stat. Acest deziderat va fi atins în sectorul vegetal, în principal prin aplicarea consecventă a celor mai noi tehnologii de lucru, care pe lângă faptul că asigură producții sporite la hectar, determină și reducerea cheltuielilor, iar în sectorul animal prin creșterea efectivelor în paralel cu îmbunătățirea lor calitativă. In acest an au fost erbicidate toate suprafețele cu cartofi, porumb boabe și siloz, soia, precum și însemnate suprafețe cu grîu și legume. Prin aceasta s-a redus mult volumul de muncă manuală și implicit cheltuielile la hectar. In unele ferme, ca Zănești, de exemplu, prașila manuală pe unele suprafețe nici nu a mai fost necesară, executîndu-se doar cele mecanice. Ne pregătim intens pentru recoltarea culturilor de păioase, ce acoperă 1.660 hectare. parcul de mașini agricole a Întreg fost reparat și verificat minuțios, după recepție urmîndu-se a se face remedierea eventualelor defecțiuni. S-a făcut instruirea personalului ce va lucra în cîmp în campania de recoltare, iar materialele ca : jaci, sfoară, sîrmă de balotat, piese de mare uzură au fost asigurate. Cu 10—15 zile înainte de declanșarea campaniei se vor asigura carburanții și lubrifianții necesari. Planurile întocmite pe ferme și întreprinderi au ca principal obiectiv încheierea campaniei de recoltare în 8—10 zile, cînd întreaga cantitate de cereale va fi în magaziile statului. Dorim ca prin respectarea angajamentelor pe care ni le-am asumat în acest an să creăm un avans serios pentru îndeplinirea sarcinilor cincinalului înainte de termen. Toate preprindem, măsurile pe care le învor avea ca rezultat îndeplinirea sarcinilor cincinalului odată cu recolta din vara anului 1975, adică în 4 ani și jumătate. Numai IAS Roman prin îndeplinirea mai devreme, planului cu 7 luni va înregistra la sfîrșitul anului 1975 o depășire a sarcinilor cincinalului de 6,9 milioane lei la producția globală, de 11,4 milioane lei la producția marfă, și de 2,9 milioane lei la beneficii. Și celelalte întreprinderi agricole din județ și-au propus obiective asemănătoare astfel incit sintem ferm hotărîți să îndeplinim cincinalul in patru ani și jumătate. Ing. Ioan FILIPOV, inginer-șef al Trustului I.A.S. Neamț In toate fermele întreprinderilor agricole de stat din județul nostru, startul în campania de recoltare și este așteptat cu întregul treieriș, parc de mașini agricole în perfectă stare de funcționare. Planurile operative întocmite în acest sens, au ca principal obiectiv încheierea campaniei de recoltare și treieriș în maximum 8—10 zile de la începere. Foto: P. ȘIMON îndeplinind angajamentul anual Trustul N.S. Neamț, va realiza: — Depășirea producției globale cu 1.259.000 lei. — Depășirea producției marfă cu 1.018.000 lei. — Reducerea cheltuielilor de producție cu 279.000 lei. — Creșterea beneficiilor cu 500.000 lei. Toate acestea își vor găsi echivalent în sute de tone de grâu, porumb, cartofi, legume, fructe, precum și lapte vacă, lapte oaie, carne peste plan. 1. „După mulsul mecanic, se pot cîștiga de la întregul lot de vaci aproape 27 000 litri lapte anual numai prin masaj și mulsul manual.“ Acest îngrijitor a depășit planul pe primele cinci luni ale anului cu 62471 lapte. Cînd, îngrijind un lot de 18 capete vaci cu lapte, obții o producție minimă pe fiecare exemplar de 20 litri zilnic, realizezi un record. Cînd ai planificată o producție anuală medie de 4.100 litri și-ți iei angajamentul să o depășești cu circa 600 litri, realizezi cel puțin un act temerar. Am vrut să-l cunosc pe VASILE RĂUCESCU, îngrijitor animale la ferma zootehnică Holstein a IAS Dumbrava, cel care și-a propus aceste obiective pentru anul în curs — de ce n-aș mărturisi — marcat de o oarecare neîncredere în ce privește realismul acestui angajament. Dar neîncrederea mi-a fost grabnic risipită. Angajamentul luat nu este deloc exagerat — mi-a spus Vasile Răucescu — deoarece animalele pe care le îngrijesc sunt foarte bune producătoare de lapte. La ora actuală am vaci care dau în jur de 30 litri zilnic și nu uitați că sunt la a doua lactație, cota maximă realizîndu-se abia la cea de a patra. Deci în următorii doi ani va trebui să obținem de la aceste animale o producție anuală medie între 6.000—7.000 litri. Dar aceste „uzine vii“ de producere a laptelui sunt foarte sensibile la orice dereglări de la programul zilnic stabilit. Ele necesită o îngrijire deosebit de atentă, o furajare rațională respectată cu strictețe. Acestea sînt și principalele direcții prin care putem influența creșterea producției, formăm acum deoarece, așa cum aceste animale, tot așa ele vor atinge mai tîrziu, maximum de producție. Foarte importantă în menținerea unei producții zilnice mari și constante este executarea mulsului. Am constatat că după executarea mulsului mecanic, prin masaj și muls manual se mai obțin la cele două mulsuri zilnice circa 30 litri lapte de la întregul lot, cu un grad de grăsime foarte ridicat (9 sau 10), ceea ce înseamnă aproape 90 litri lapte cu 3,5 grăsime. Se cîștigă anual, doar prin executarea corectă a acestei operații, aproape 27.000 litri. Pe primele cinci luni din acest an Vasile Răucescu și-a depășit planul la producția de lapte cu 6.247 litri. Este aceasta, premisa realizării integrale în următoarele șapte luni a angajamentului asumat (12.000 litri) și chiar a depășirii lui. 2.  Mă preocupă adaptarea mașinilor la o gamă cît mai largă de lucrări. „A fi mecanizator într-o fermă legumicolă înseamnă să ai o calificare complexă“. Despre mecanizatorul AUREL BLAJ mi-a vorbit întîi secretarul organizației de bază al fermei legumicole Traian — IAS Roman, economistul Gheorghe Alexandru : „Cînd ne-am luat angajamentul să ne depășim sarcinile de plan în acest an cu 100 tone legume, ne-am bazat in primul rind pe oamenii cu care muncim și care sînt hotărîți să facă totul pentru respectarea obligațiilor asumate. Dintre se distinge comunistul aceștia Aurel Blaj care prin munca, prin preocuparea statornică pe care o manifestă pentru destinele fermei, constituie cu toată tinerețea lui (25 ani — n.a.) o pildă pentru tovarășii săi de muncă". Am stat de vorbă cu tînărul mecanizator, „cel mai bun muncitor din cadrul fermei“, îl caracterizase secretarul cum organizației de bază. „Un bun mecanizator — îmi spunea Aurel Blaj — trebuie să se priceapă la toate, să fie întotdeauna cu utilajele puse la punct, pentru orice lucrare posibilă, a executa Munca într-o fermă legumicolă ridică pentru mecanizatori problema unei calificări complexe la locul de muncă. Avem utilaje din import, trebuie să știi să le mînuiești, să le repari, instalațiile de Irigat trebuie bine întreținute și supravegheate pentru că orice defecțiune de lungă durată înseamnă pierderi de recoltă. Mă preocupă adaptarea mașinilor și utilajelor pe care le avem, la gamă cît mai largă de lucrări o și executarea concomitentă a cite 2—3 lucrări la o singură trecere a tractorului. Astfel, prin ridicarea instalației tractorului RS—09 — am reușit să montez un cultivator pe cadru, executînd concomitent bilonatul și erbicidatul cartofilor. Am adaptat semănătoarea Saxonia pentru toate plantele ce le avem în cultură. Lipsa unor piese mai simple nu m-a împiedicat să le construiesc aici pentru ca mașinile să poată fi folosite. Angajamentul fermei de depășire a producției mă obligă, firește, și pe mine și îl consider ca angajamentul meu. De aceea voi căuta să execut numai lucrări de bună calitate, întotdeauna utilajele să fie bine întreținute și gata de lucru, pentru că producția depinde și de noi, mecanizatorii". 3. - „Nu pot fi liniștit cînd un lucru nu merge bine." „Sînt hotărît să întîmpin Conferința Națională a partidului cu rezultate foarte bune.“ „Cînd m-am angajat ca în acest an să dau peste plan 900 litri lapte de la lotul de vaci pe care-l îngrijesc — îmi spune GHEORGHE BULAI, îngrijitor la ferma zootehnică Cordun — IAS Roman — m-am gîndit și cum îl voi îndeplini: dacă voi îngriji vacile mai bine, dacă voi respecta programul zilnic de furajare și de muls cu mai multă grijă, de la fiecare dintre ele voi obține în medie încă 50 de litri cel puțin". Și omul uscățiv din fața mea, continuă să-mi vorbească despre munca lui, în care pe lingă hărnicie îți trebuie pricepere și încă infinit multă mai multe cunoștințe decit îmi imaginam că ai nevoie. In fiecare an, începînd cu 1962 de cînd a fost primit în partid, comunistul Gheorghe Bulai, decorat cu „Medalia Muncii", s-a aflat printre fruntașii unității în întrecerea socialistă. Toate acestea definesc pe omul, pe comunistul, care nemulțumit de ceea ce a nul, se frămîntă, caută și obțigăsește noi posibilități de autodepășire. „Nu mă pot mulțumi doar cu numele de Îngrijitor și să încasez salariul și alocația. Trebuie să arăt că te merit pe bună dreptate. Mulți Îmi spun : „liniștește-te omule, nu vezi că slăbești ?". Poate așa mi-i felul, dar tot atît de adevărat este că nu pot fi liniștit cînd un lucru nu merge bine, cînd una din vaci este bolnavă, sau ti scade producția de lapte“. Și astfel aflu că la fel ca pentru oricare meserie și aici se cere pasiune, dragoste pentru munca pe care o faci: „Să scrieți la ziar că eu, comunistul Gheorghe Bulai, sunt hotărît să întimpin Conferința Națională a partidului și cea de a XXV-a aniversare a Republicii cu rezultate foarte bune, să fiu tot printre fruntași“. Un singur argument: pe primele 5 luni ale anului, Gheorghe Bulai a realizat o depășire a planului de 537 litri lapte. 4.„In acest an vom obține producții și mai mari.“ „Angajamentul fermei va fi îndeplinit și chiar depășit.“ „Lucrez de 18 ani la ferma Zănești — îmi spunea mecanizatorul NICOLAE HALIȚ — și cunosc pămîntul de aici ca pe mine însumi. Mă simt legat de el și nimic nu m-a determinat să-mi schimb locul de muncă. Sunt fiu de țăran și dragostea pentru pămînt, pentru muncă mi-a fost sădită în inimă de părinți , mama lucrează și acum în CAP. Meseria nu e dintre cele mai ușoare fără dragoste de muncă nu reușești să-ți faci datoria. Mie mi-a plăcut să fiu tractorist, să pot lucra pămîntul mai bine decit au făcut-o părinții și bunicii mei, să-l oblig să dea grîne din belșug". Și succesele nu l-au ocolit pe acest om plin de vigoare pentru care „munca — după propria-i afirmație — este bucuria vieții". In fiecare an, începînd din 1958, a fost fruntaș în întrecerea socialistă, a fost decorat de două ori cu „Medalia Muncii". „Anul trecut am obținut cea mai mare producție medie de grâu pe județ, de 4.470 kg grîu stas la hectar. La cartofii de vară am realizat circa 23 tone la hectar, iar la cei de toamnă în jur de 29.000 kg la hectar Hotărîrea tuturor mecanizatorilor în frunte cu comuniștii din ferma noastră, este să obținem, în acest an, producții și mai mari — a ținut să precizeze mecanizatorul Nicolae Halit. Colectivul fermei și-a asumat un angajament care trebuie respectat și avem toate condițiile să-l și depășim. Modul în care se prezintă culturile acum, anunță producții frumoase. Le vom îngriji și în continuare cu atenție. Producțiile obținute reflectă destoinicia și hărnicia noastră, de aceea pentru campania de recoltare a păioaselor ne pregătim pentru ca în timpul cel mai scurt toate combinele, balotierele și celelalte utilaje să fie în perfectă stare de funcționare, să nu se piardă nici un bob, în ceea ce mă privește, doresc să-mi mențin în continuare locul de fruntaș în întrecerea socialistă, muncind mai bine și mai mult ca pînă acum“. 5.  „Ion Lazăr va aduce o importantă contribuție la realizarea angajamentului I.A.S. Dumbrava de a da peste plan 200 hl. lapte de oaie și 2 tone lînă. Străveche îndeletnicire, coborîfnd din istoria acestor locuri, creșterea oilor a cunoscut ca și celelalte ramuri ale zootehniei influența timpurilor noi. Ciobanul de altădată, atît de pitoresc prezent în tablourile lui Grigorescu, cu sarica pe umeri, rezemat în bîtă, și cîntînd minunata doină din caval este astăzi preocupat de probleme de eficiență economică, de creșterea producției, de mărirea prolificității. De realitatea acestor lucruri pe care le știam doar în principiu, m-am convins în discuția avută cu șeful de turmă ION LAZĂR de la ferma ovine a IAS Dumbrava. Cunoscut în unitate ca unul dintre cei mai răzbătători oameni, I. Lazăr răspunde de cel mai bun nucleu de oi din rasa Caracul-brumăriu. Fruntașani la rând în întrecerea socialistă, comunistul Ion Lazăr a obținut rezultate foarte bune în muncă, bucurîndu-se de prețuirea tovarășilor, fiind ales în biroul organizației de bază al fermei. O bună parte din angajamentul întreprinderii de a da peste plan 200 dl lapte oaie și 2 tone lînă revine turmei de care răspunde. Angajamentul luat de a se depăși producția cu 5 litri pe cap de oaie la produsul lapte și cu 0,200 kg lînă pe cap de oaie tunsă a avut la bază o analiză temeinică a resurselor existente. „Dînd mare atenție montei, menținerii sarcinii prin îngrijirea atentă a oilor gestante, am realizat și depășit planul fătări (105 la sută), planul de la pielicele, miei și lapte pe primele cinci luni ale anului. Atenția noastră a fost îndreptată în special spre o îngrijire cît mai bună a animalelor. Pășunatul se face pe pășuni parcelate care permit folosirea cît mai bună a stratului ierbos, și în același timp împiedică distrugerea acestuia. Suntem hotărîți să ne depășim planul și acordăm multă atenție respectării angajamentelor luate în adunarea pe întreprindere. Modul în care ne-am organizat munca ne dă siguranța realizării acestor obligații pe care ni le-am asumat față de stat, dar mai ales față de noi înșine". Pagină realizată de Dan URSACHI