Ceahlăul, octombrie-decembrie 1972 (Anul 5, nr. 1431-1509)

1972-10-07 / nr. 1436

NIHI MilHia In cinstea celei de a XXV-a aniversări a proclamării Republicii Fiecare zi, o cotă superioară pe graficul marii întreceri socialiste La întreprinderea de prefabricate Roman •decembrie ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL V, NR. 1.43 £> SIMBATA, 7 OCTOMBRIE 1972 4 PAGINI — 30 BANI RECOLTAREA CULTURILOR DE ____________________________ TOAMNA TRE SA FIE FĂCUTĂ ACUM! Orice delăsare înseamnă pierderi irecuperabile LEGUMELE, cit mai urgent din cîmp în depozite! Am Intrat, datorită timpului nefavorabil din această toamnă, într-o epocă în care toate lucrările din agricultură au caracterul de „urgențe“. Puși în fața unei situații dificile, aceea de a acoperi un front mare de lucru în condiții dintre cele mai grele cu frig și mai ales ploaie, cooperatorii au dat dovadă de un înalt spirit patriotic, participînd la muncă și salvînd produsele de la depreciere. Ploaia și frigul nu i-a putut determina pe oamenii ogoarelor să asiste neputincioși la pierderea rezultatelor muncii unui an întreg, fiecare cooperator fiind convins că nu contează de fapt ce producții s-ar fi realizat în condiții normale de lucru, ci ceea ce se află la adăpost în magazii. Inscrise cu majuscule printre urgentele acestei campanii se află recoltarea, sortarea, preluarea și transportul legumelor, ce au cel mai mult de suferit în condițiile acestei toamne. „Cu tot timpul nefavorabil, ne-a spus inginera Minodora Olaru, șefa fermei legumicole a CAP Roznov, am reușit să recoltăm întreaga suprafață cultivată cu ceapă, ardei grași, castraveți, tomate. Alaltăieri am transportat din cîmp ultima mașină cu ardei grași. Cooperatorii care lucrează în cadrul fermei au participat la recoltat indiferent de starea vremii. Dan URSACHI (Continuare in pag. a alla) Pe ogoarele județului se recoltează în ritm intens ultimele suprafețe cultivate cu soia Importante depășiri ale sarcinilor de plan In cinstea celei de a XXV-a aniversări a Republicii, colectivul întreprinderii de prefabricate Roman îndrumat cu competență de organizația de partid prezintă noi și valoroase realizări în îndeplinirea sarcinilor de plan și angajamentelor asumate. Prin punerea mai bine în valoare a rezervelor de creștere a producției materialelor de construcții, întreprinderea romașcană a anunțat depășirea principalilor indicatori la sfîrșitul celor 9 luni, cu 10.475.000 lei la producția globală și cu 9.760.000 lei la producția marfă. Semnificative sunt și sporurile de la producția fizică : 5.770 m.c. prefabricate total, din care 612 m.c. panouri, 2.189 m.p. elemente de planșeu și 8,6 km tuburi de presiune „Premo“ In același timp planul valoric la piese de schimb a fost depășit cu 605.000 lei. Nivelul acestor realizări va fi mult amplificat, colectivul întreprinderii de prefabricate Roman, fiind hotărît să raporteze în continuare alte importante realizări. 4Xii , .M La fabrica „Reconstrucția" Piatra Neamț Piese de schimb pentru noua mașină de hîrtie Pentru reducerea importului necesar procurării pieselor de schimb destinate noii mașini de hîrtie pergaminată fină și cu cristal de la fabrica „Reconstrucția", colectivul de aici este preocupat de realizarea unui volum apreciabil de diverse repere, fie în atelierul propriu, fie prin cooperare cu alte unități. Pînă acum s-au executat schițele și se găsesc în faza de finalizare piese de schimb, cum ar fi : statoare și rotoare pentru rafinoare, angrenaje grup cilindri, cuple de acțiune pentru wațt, site și cilindru uscător, axe pentru pompe, cuțite liniare și circulare etc. Un complicat dispozitiv din import, pentru reglat site și flanele a și fost executat în fabrică și urmează a fi montat la mașinele 1 și 2 cu ocazia opririlor pentru reparații. De altfel, la capitolul piese de schimb, planul anual al fabricii a fost realizat în numai 8 luni, obținîndu-se pînă acum un spor valoric de 450.000 lei. La atelierul central al U.M.T.F. Lucrări de înaltă complexitate tehnică Conceput și organizat pentru executarea lucrărilor de întreținere și reparații la parcul auto de transport al materialului lemnos, la celelalte utilaje și mecanisme forestiere, atelierul central de UMTF Piatra Neamț și-a exlatins considerabil gama preocupărilor și a prestațiilor. Colectivul de aici nu numai că se îngrijește, cu rezultate bune, de întreținerea în stare de funcționare a potențialului productiv din dotarea sectoarelor de exploatare a lemnului, dar aduce și importante modificări la utilajele cu care muncesc forestierii. Prin numeroase lucrări de îmbunătățiri tehnologice, prin inventivitatea de care dă dovadă harnicul colectiv, s-a reușit ca lucrările de reparații capitale la încărcătoarele mecanice (IFRON) să fie executate de mai multă vreme pentru toate unitățile din Moldova, aici la Piatra Neamț. Dar, între cele mai de seamă realizări din ultima vreme se situează finalizarea (Continuare in pag. a llla) Se reactualizează planul de sistematizare a municipiului Roman Convorbire cu Leonard GURGUȚA, arhitect șef al municipiului Roman, secretarul comisiei municipale de construcții, arhitectură și sistematizare — Directivele Conferinței Naționale a PCR cu privire la sistematizare prevăd, între altele, reactualizarea schițelor de sistematizare a județelor, municipiilor și orașelor, ținînd seama de investițiile ce sunt prevăzute a se realiza în acest cincinal, precum și de propunerile pentru cincinalul viitor. Ce se intenționează în acest sens la Roman, tovarășe arhitect șef ? — Ca urmare a prevederilor acestui înalt for al partidului, organele municipale locale au hotărît reluarea studiului planului general de sistematizare pe compartimente și probleme. Deosebit de vechea manieră, de data aceasta studiul preconizat va aborda în principal relația Roman — zona înconjurătoare și analiza factorilor de dependență și influență ca: aprovizionarea cu produse agricole, exploatarea și folosirea resurselor proprii regiunii, gradul de utilizare a forțelor de muncă, avînd ca obiectiv final pentru etapa 1985 sporirea indicelui de urbanizare și crearea unui raport avantajos între municipiu și comunele înconjurătoare. La concret acestea înseamnă sistematizarea (în colaborare cu organele de specialitate departamental și județean) a teritoriilor destinate culturilor și zonelor silvice etc, regularizarea cursurilor de apă și restituirea în circuitul agricol a bazinului celor două ape (Siret-Moldova), studiul de perspectivă a evoluției comunelor din jur din punct de vedere teritorial, demografic, precum și gradul de utilizare a forțelor de muncă în funcție de cei doi parametri fundamentali :nicipiului, industrializarea mumecanizarea agriculturii. Planul de sistematizare va fi caracterizat de data aceasta în mod special de o fundamentare știintifico-economică, va fi un studiu de urbanism, diferit de cele anterioare care dezvoltau mai accentuat latura grafică arhitecturală. Ne propunem deci ca în cel mai scurt timp posibil să readucem în discuția cetățenilor municipiului un nou plan de sistematizare pentru etapa 1985 cu deri pentru perspectiva preve2000 — plan care apoi să fie pro (Continuare in pag. a II-a) M. ASMARANDEI Recoltarea cartofilor constituie una dintre lucrările cel mai mult stînjenite de starea timpului. Desigur, aceste condiții grele de lucru nu au împiedicat pe bunii gospodari dintr-o serie de unități să încheie scosul tuberculilor, sortatul și livrarea lor de pe mari suprafețe. Din păcate, dînd mereu vina pe „timpul nefavorabil" și așteptînd „zile senine" în alte unități recoltarea cartofilor este rămasă în urmă, dar mai ales transportul de la marginea tarlalelor în baze. La CAP Zănești, din cele 50 hectare s-au recoltat 25, iar în bază fuseseră cărate doar 8 tone, urmînd ca în cursul zilei de 5 octombrie să mai fie transportate încă 12 tone ce se aflau depozitate în curtea cooperativei. „In scopul rezolvării problemei transportului, ne-a relatat președintele unității, inginerul Ioan Adochiței, au fost convocați astăzi la consiliul popular toți cărăușii particulari din comună (29 atelaje), s-a discutat cu ei și vor participa la căratul produselor din cîmp, împreună cu atelajele și mașinile noastre încercăm să scoatem din cîmp toate produsele și în primă urgență cartofii“. O singură nedumerire , de ce v-ați gîndit atît de tîrziu la aceste soluții ? La CAP Podoleni, 30 de atelaje au cărat paie din cîmp pentru a acoperi cartofii, pentru a-i apăra de ploaie. Cele 50 de hectare erau recoltate, tuberculii sortați, o parte din ei depozitați în grămezi la marginea tarlalelor, dar în bază nu se cărase nimic. După cum ne-a spus contabilul șef, lușcă, tovarășul Alexandru Găîn acest răstimp, din cele 3 mașini și un tractor cu remorcă, proprietate a unității, 2 mașini cu tractorul remorca erau în gară după înșigrășăminte iar o mașină la ferma Negrilești cu niște materiale. Desigur, sunt și acestea transporturi care au importanța lor, dar înainte de toate trebuie cărate produsele din cîmp. Chiar dacă ploaia va reveni, trebuie să se găsească mijloace pentru a se scoate recolta din cîmp. Nici un efort nu e prea mare, este în joc soarta unui cînd an de muncă. Atelajele și mașinile să fie folosite in primul rind la transportul recoltei! — Țărani cooperatori, mecanizatori! — Participînd la strîngerea și punerea la adăpost a producției, răspundeți unei înalte chemări patriotice. Perioada de vîrf a lucrărilor din agricultura, luna octombrie impune mobilizarea tuturor forțelor la recoltarea producției acestui an, cît și la pregătirea recoltei anului viitor. Condițiile grele de lucru ale acestei toamne au determinat aglomerarea unui mare volum de activități de sezon și scurtarea perioadelor optime de desfășurare a acestora. . . ..i . ..... De aceea duminică, 8 octombrie, tot satul la strîngerea recoltei ! Cu cîteva zile în urmă, la C.A.P. Tămășeni, eforturile cooperatorilor de a recolta cârti erau umbrite de „grija" celor care trebuiau să organizeze transportul din cîmp.. Imaginea față poate îi va trezi pe cei în cauză. ,fii de € Contraste . Ferma legumicolă a C.A.P. Roznov și-a depășit de pe acum sarcina planificată la total tone produse predate statului cu circa 114 tone. Planul valoric a fost depășit la venituri cu circa 228 mii lei. Rezultatele sunt pe măsura eforturilor IE3 S-a închis baza de recepție din gara Roznov, cooperativele agricole de producție din această zonă fiind nevoite să transporte cartofii la Piatra Neamț. A cui o fi fost ideea ? 3 La Zănești, într-o adunare la consiliul popular, cărăușii particulari din comună au hotărît să ajute cooperativa agricolă de producție la transportul produselor din cîmp. Să-i vedem și la lucru I i