Ceahlăul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1510-1584)

1973-03-22 / nr. 1576

Pag. 2 In dezbatere publică Proiectul Legii privind dezvoltarea construcției de locuințe și proiectul Legii privind administrarea fondului locativ Noua normă locativă in avantajul chiriașilor Proiectul de lege privind administrarea fondului locativ reglementarea raporturilor dinșitre proprietari și chiriași prevede, între altele, la capitolul II că norma pentru fiecare persoană va fi de 10 mp suprafață locuibilă, venind cu îmbunătățiri în ceea ce privește reducerea chiriei pentru familiile deținătoare de unele spații excedentare. Pentru a demonstra acest lucru și pentru a răspunde întrebărilor puse de unii cetățeni, am luat la întîmplare cîteva cazuri de locatari din noul cartier Dărmănești care locuiesc cu chirie în apartamente proprietate de stat. Spre exemplu, Pavel Chirilă din blocul A3, apart. 101, deține o suprafață locuibilă de 42,60 mp, familia avînd 4 persoane și salariul tarifar de peste 1.600 lei. In prezent spațiul său excedentar este de 10,60 mp din care tranșa 1 — 10 mp se plătește cu 3,38 lei mp. Pe baza noului proiect de lege, spațiul excedentar se va reduce la numai 2,60 mp. Vecinul său, pensionarul Grigore Șandru, din apartamentul 102, același bloc, cu familia compusă din 3 persoane și o pensie de 1.190 lei, deține 31,20 mp suprafață locuibilă. Conform noului proiect, i se va reduce plata a 6 mp excedentari, rămînînd să plătească numai 1,20 mp cu 3 lei mp, iar diferența — la tariful de bază. Gheorghe Iosub care locuiește tot în blocul A3, la apartamentul nr. 107, cu familia compusă din numai 2 persoane și un salariu tarifar de peste 1.600 lei, deține, de asemenea, o suprafață locuibilă de 31,20 m.p. In prezent, are o suprafață excedentară de 15,20 m.p., din care primii 10 m.p. se plătesc cu 3,38 lei/m.p., iar 5,20 m.p. la tariful de 4,05 lei/m.p. Prin noul proiect de lege, acestei familii i se atribuie 20 m.p. suprafață locuibilă ce se va plăti lunar la tariful de bază, iar tranșa a II-a excedentară, în loc de 5,20 m.p., se va plăti numai pentru 1,20 m.p. t. In toate aceste cazuri și foarmulte altele, prevederea amintită privind normarea locuințelor din fondul locativ de stat este evident în avantajul chiriașilor. Vasile CALISTRU, șeful serviciului fond locativ I.L.L. Piatra Neamț în spiritul dreptății și echității socialiste Din întregul conținut Proiectului de lege privind dezavoltarea construcției de locuințe, vînzarea de locuințe din fondul de stat către populație, cît și al celui referitor la administrarea fondului locativ și reglementarea raporturilor dintre proprietari și chiriași, se degajă cu putere spiritul echității socialiste, care este înfăptuit cu consecvență de conducerea partidului și statului nostru. Echitatea socială este incompatibilă cu contrastele de nivel de trai, cu discrepanțele nejustificate în modalitățile de obținere de la societate a unor mijloace sau bunuri pentru organizarea vieții particulare. Iată de ce socotesc că aceste acte normative vor duce la perfecționarea pe mai departe a relațiilor sociale reglementate, în sensul asigurării unor condiții tot mai bune de locuit și într-un timp mai scurt pentru diferite de oameni ai muncii. categorii Iată și cîteva propuneri . Pentru evitarea unor interpretări diferite a prevederilor legii privind administrarea fondului locativ propun introducerea la art. 7, alin. 2 in locul cuvîntului „poate fi“, „va fi", adică textul propus avînd următorul conținut : „Suprafața excedentară compusă din una sau mai multe camere separate va fi închiriată altor persoane îndreptățite“... Ar urma astfel ca, în viitor, în afara excepțiilor permise de lege, nimeni să nu mai dețină suprafață locuibilă disponibilă. In privința ordinii de prioritate la repartizarea locuințelor cetățenilor cu un venit mediu pe fiecare membru de familie de pînă la 900 lei lunar (art. 8 din lege) propun, ca familiile cu mai mulți copii sa fie incluse cu trei trepte mai sus, după muncitorii calificați adică din marile unități industriale. Este motivată această propunere tot de cerințele echității socialiste, de necesitatea asigurării condițiilor corespunzătoare pentru generațiile viitoare. Totodată, prin această modificare, s-ar asigura o concordanță mai deplină cu prevederile de la art. 7, alin. 2, care arată că „închirierea se face cu prioritate persoanelor îndreptățite... în funcție de veniturile cele mai mici care revin pe membru de familie și de numărul copiilor în întreținere". Sancționarea și chiar penală, contravențională prin privarea de libertate pe termen de pînă la un an, vor încălca a persoanelor care dispozițiile acestei legi este o măsură dreaptă, cerută de normele eticii și justiției socialiste, care vor duce la stîrpirea speculei de locuințe. Cred că aceste prevederi vor fi însușite cît mai curînd și de acei proprietari sau chiriași din Piatra Neamț, care încasează încă sume mari de la unele persoane pe care le găzduiesc, încălcînd normele legale și etica socialistă. Gh. DASCALU, activist al Comitetului județean Neamț al PCR 10 ORE DE ALERTA ... In urmă cu cîteva zile la Maternitatea din Piatra Neamț era adusă o femeie in stare gravă. Acasă, pe str. I. L. Caragiale nr. 4, teama și îngrijorarea își înfipsesc colții în inimile a patru copii și a soțului Măriei Popovici. Consultul efectuat de urgență stabilește că M.P. trebuia să nască dar avea hemoragie. La solicitarea noastră, dr. Nicolae Pavlidis ne-a derulat „filmul“ acestui caz. In cele ce urmează, vă redăm întocmai discuția purtată. — Deoarece pacienta avea hemoragie prin placentă praeina laterală, s-au luat măsuri imediate, astfel că nașterea a decurs în bune condițiuni. — Așa a venit pe lume cel de-al cincilea copil al familiei Popovici! — Da... un băiat de aproape 3 kg și jumătate, perfect sănătos. Însă, după naștere, au început complicațiile, in primul rînd placenta n-a ieșit normal și a trebuit să fie extrasă manual. Hemoragia continua. Bineînțeles că am administrat imediat medicamente împotriva singerării și a tulburărilor de coagulare. Hemoragia continua totuși. Am încercat atunci rezolvarea prin sutură (coasere obișnuită) dar fără rezultat. In ultimă instanță am hotărit efectuarea unei operații pe cale abdominală. — O operație dificilă ? — Foarte dificilă, pentru că persista hemoragia și, cu toate măsurile de prevenire luate, se instalaseră tulburări de coagulare a singelui. Insă, cu ajutorul întregului nostru personal aflat în maternitate și chemat de la domiciliu — subliniez că a fost o mobilizare generală — femeia fost salvată. Totul s-a termianat, deci, cu bine, spre satisfacția noastră, iar acum pacienta este in afara oricărui pericol. — Cu timp a durat intervenția ? — De la naștere și pînă la restabilirea completă a pacientei au trecut 10 ore fără cîteva minute... — Așadar,10 ore de alertă ! Ați avut emoții in acest interval de timp ? — Desigur... Aveam o mare responsabilitate fiindcă nu era vorba numai de viața mamei ci și de desfășurarea normală a vieții copiilor ei. Gradul că femeia este mamă a cinci copii ne copleșise, la un moment dat, pe toți... — in încheierea convorbirii noastre, vă rugăm să menționați numele celor care au contribuit la salvarea Măriei Popovici. — Da, cu plăcere ! Sunt colegii mei, dr. Eleonora Ghinealescu, și dr. Alexandru Săvumedicul anestezist dr. Aurica Popovici, asistentele Ana Savu, Silvia Diaconu și Veta Neagu, moașa Maria Drumea, asistenta principală Corina Apopii, sora Maria Tăzlăoanu și alții pe care-i rog să mă scuze dacă i-am omis. Emil SIMION L CEAHLĂUL Nu o dată ni s-a întîmplat caplinind comuniștilor din atelierele secției întrebarea : „Care este preocuparea voastră principală în această perioadă ?“ aceștia să-mi răspundă : „planul tovarășe secretar, îndeplinirea planului este obiectivul nostru principal“. Aveau și dreptate, dar numai într-o anumită măsură. Desigur, toate forțele dintr-o întreprindere, secție sau atelier trebuie concentrate spre îndeplinirea planului. Sunt cazuri cînd trebuie să-ți îndrepți mai mult atenția spre un anumit indicator. Nu se poate să nu ții seama în munca de partid de asemenea împrejurări dacă vrei ca planul să fie îndeplinit în mod ritmic, la toți indicatorii. De aceea ziceam că nu mă satisfăcea deplin răspunsul acestor tovarăși, care, spuneau că obiectivul principal al muncii de partid ar putea fi planul privit așa, în general. Utilajul perfecționat de care dispunem și gradul de calificare al oamenilor ne-au permis ca an de an planul de producție să fie realizat și chiar depășit. Dar noi nu ne putem rezuma la o evoluție obișnuită a treburilor. Comitetul de partid și-a pus întrebarea : Care sunt oare rezervele pentru realizarea unor angajamente mai îndrăznețe cu privire la creșterea producției pentru export ? Rezerve existau, numai că multe dintre ele nu erau suficient cunoscute. Trebuia deci stimulată gîndirea creatoare a specialiștilor, a întregului colectiv pentru a cerceta atent și a descoperi rezervele interne ale secției și a renunța la ideea susținută de unii tovarăși potrivit căreia, pe actualul utilaj, nu se mai poate face mare lucru, pentru creșterea producției de țevi fabricate după norme de largă circulație internațională. Cum am procedat practic ? Pentru a da un caracter larg și organizat acestei activități, comitetul de partid, a alcătuit un larg colectiv din oameni competenți, care au primit sarcina de a studia cu atenție în cadrul secției, posibilitățile care există fie modernizare a tehnologiilor de fabricație, procedeele tehnologice cele mai avansate, condițiile de lucru la fiecare agregat, nivelul de calificare al muncitorilor etc Așadar, principalele forțe ale organizațiilor de partid, sindicat, UTC, o parte însemnată dintre cadrele tehnice au fost concentrate spre acest obiectiv esențial : sporirea producției destinate exportului, indice de realizarea și depășirea căruia depindea în mod hotărîtor înfăptuirea unei importante sarcini de partid și a unor obligații stabilite prin lege, planul de stat. Am spus: „principalele forțe", deci nu toate forțele, întrucît comitetul de partid a considerat că n-ar fi bine să dirijeze absolut toate forțele spre realizarea acestui obiectiv și să lase descoperite alte sectoare importante ale luptei pentru îndeplinirea planului, cum ar fi continua îmbunătățire a calității produselor, economisirea de materii prime și materiale etc. și Prin întreaga activitate politică organizatorică, comitetul de partid și organizațiile sale de bază au urmărit să sădească în mintea oamenilor încrederea că totul depinde de ei, de conștiinciozitatea și priceperea cu care lucrează, cu care se ocupă de continua perfecționare a procesului de producție. Și această sarcină n-a fost și nu este deloc ușoară într-o secție cum este a noastră, unde lucrează cîteva sute de salariați, în marea lor majoritate veniți din mediul rural, cu concepții și caractere diferite, cu niveluri de pregătire politică și profesională deosebite. A fost, de pildă, o vreme cînd dezinteresul manifestat de unii salariați, lipsa lor de răspundere față de calitatea lucrărilor executate, rutina, ducea la „salturi" în producție și avea influențe negative asupra obținerii unor produse care să corespundă cerințelor pentru export. Or, fără a-i uni pe acești oameni într-un tot, fără a-i face pe fiecare să înțeleagă că numai printr-o muncă asiduă, conștientă din partea fiecăruia se pot obține succese, era greu ca organizațiile de partid să-și realizeze obiectivul propus. Tocmai în această direcție a socotit comitetul de partid că trebuie să concentreze principalele forțe de care dispune, pentru ca acțiunea întreprinsă să fie încununată de succes. Prin munca de la om la om desfășurată de membrii comitetului, de membrii birourilor organizațiilor de bază, ai comitetului sindical, de propagandiști și agitatori, prin intermediul gazetei de perete noi am explicat cu răbdare muncitorilor ce important este ca fiecare să-și facă datoria în mod conștiincios la locul de muncă, ce greutăți pricinuiesc ei secției, întreprinderii, economiei naționale și ce prejudicii aduc propriului lor nivel de trai prin executarea lucrului de mîntuială. Toate acestea au stimulat atitudinea creatoare a colectivului, preocuparea acestuia pentru ridicarea producției pe o treaptă superioară. Putem afirma că în prezent nu există om în secția noastră pe care să nu-l preocupe găsirea unor metode și soluții care să ducă la creșterea procentului de țevi de categorie superioară. Concludent în acest sens este și următorul exemplu. Pînă nu de mult în rîndul muncitorilor și chiar al maiștrilor din secție circula părerea că nu se poate obține mai mult de 30 la sută țevi după normele „API" și „DIN" din prima laminare. Oamenii se obișnuiseră cu o concepție greșită potrivit căreia atribuția celor de pe linia de laminare era de a introduce metalul în mașină și apoi a-I trimite mai departe, ca și cum calitatea materialului produs n-ar fi fost și treaba lor. „Nu-i bună țeava ? laminăm asta din nou". Că se făceau cheltuieli în plus la asta nu se gîndeau. Dar lucrurile nu puteau să meargă așa la infinit. Pornind de la propunerile colectivului care studia rezervele interne din laminor, comitetul de partid a cerut conducerii tehnice a secției să stabilească norme precise care să stimuleze muncitorii în fabricarea țevilor pentru export. In același timp a pus în fața comitetului sindical sarcina de a prevedea în criteriile de întrecere și problema livrării țevilor la export. Conducerea secției a luat totodată măsura ca la fiecare laminare a țevilor pentru export să asiste și un cadru tehnic cu pregătire superioară. Așa se face că situația s-a îmbunătățit mult, în sensul că la unele campanii s-au obținut din prima laminare peste 80 la sută țevi pentru export. De unde înainte era greu să-i convingem pe laminatori să producă țeavă pentru export, acum lucrurile au ajuns pînă acolo, nicit ei sînt nemulțumiți cînd nu li se acordă Laminarea unor asemenea comenzi. Așa s-a reușit ca anul acesta să se dubleze sarcinile de plan, privind fabricarea țevilor după normele A.P.I. și D.I.N. Experiența muncii noastre ne-a convins că atunci cînd organizația de partid îndreaptă prioritar activitatea spre obiectivele esențiale, rezultatele sunt dintre cele mai bune. Gheorghe APOSTOAIE, secretarul comitetului de partid de la laminorul de 16 țoli EXERCITAREA ROLULUI SPORIT AL ORGANIZAȚIILOR DE BAZĂ cerință de prim ordin în înfăptuirea programului actual al partidului Surprinderea esențialului asigura succesul acțiunilor întreprinse din experiența organizațiilor de partid de la Uzina de țevi din Roman Municipiul Roman mai frumos, mai curat (Urmare din pag. Idului viu în spațiile și aleile din cvartalele de blocuri și pe diferite străzi ale municipiului. S-a completat și reparat necesarul de unelte. Cele 35 obiective de înfăptuit în acest an au fost repartizate pe circumscripții electorale și asociații de locatari, care vor răspunde de mobilizare și executare. In adunările cetățenești care au avut loc s-a popularizat chemarea la întrecere lansată de Circumscripția electorală nr. 56 și Asociația de locatari de la blocul Dl Smirodava, cu privire la obiectivele întrecerii patriotice din acest an. Obiective precise și termene de execuție și-au asumat, cu entuziasm, și organizațiile de sindicat, UTC, organizațiile de pionieri din școli, Comitetul femeilor. S-a obținut municipal al asigurarea unui mai larg concurs în acest an a întreprinderilor de interes local. Firește că pe parcurs, cu prilejul prezentărilor de dări de seamă ale deputaților în adunările cetățenești, s-au primit noi propuneri, care au întregit ansamblul de măsuri și lucrări care să asigure chiar depășirea angajamentelor asumate pe municipiu, înfăptuirea obiectivelor este începută deja la Roman. Pînă la finele lunii februarie 1973 se realizaseră deja lucrări în valoare de peste 1.500.000 lei, concretizate în lucrări de canalizare în cartierul muncitoresc, în lungime de peste 1 km ; plantarea a 3.000 de arbori și arbuști, procurați din resurse proprii, în zona blocurilor A. Pann, aleea T. Vladimirescu, aleea Păcii. La apelul făcut, numeroși cetățeni ce domiciliază în circumscripțiile nr. 60, 34, 41, la blocul nr. 4 de pe str. Tineretului, blocul nr. 2 Smirodava, blocul nr. 19 A. Pann, au donat în total 2 kg semințe de flori, ceea ce echivalează cu milioane de fire ce se vor planta în sezonul de primăvară în grădinile și de-a lungul aleilor orașului. Inzăpezirile recente au oprit pentru o perioadă cursul înfăptuirilor, dar și în acest timp sentimentul civic și patriotic al romașcanilor s-a manifestat din plin, mii de cetățeni, de toate profesiunile și vîrstele, participînd la bătălia contra nămeților. Odată cu revenirea timpului bun, munca patriotică de înfăptuire a obiectivelor stabilite trebuie reluată cu și mai multă vigoare. Comisiile permanente pot și trebuie să aibă un mai mare aport la studierea posibilităților de localizare și amplasare a obiectivelor, evitîndu-se cheltuirea de fonduri bugetare pentru perioada de provizorat. Planurile de muncă ale comitetelor de cetățeni și asociațiilor de locatari trebuie puse treptat în aplicare, odată cu desprimăvărarea, accent deosebit punîndu-se pentru început pe acțiunile de curățenie, de îndepărtare a rămășițelor iernii, de înfrumusețare a gospodăriilor, blocurilor, aleilor, grădinilor. Există toate posibilitățile ca chiar din prima etapă a întrecerii patriotice din acest an, municipiul nostru să cîștige mult în frumusețe și buna gospodărire. Joi, 22 martie 1973 Corespondenții voluntari de la sate ne transmiți Ziarul — în ziua tipăririi lui în anii precedenți, ziarul nostru „Ceahlăul" se primea aici, la Borca, cu unele întîrzieri, ceea ce pe noi, localnicii, ne supăra. In prezent însă, cei abonați primesc ziarul județean „Ceahlăul" chiar în ziua tipăririi lui, între orele 9—11 dimineața. Poștașii nu pleacă în cursă pînă nu vine autobuzul de la Piatra Neamț care aduce, odată cu pachetul de ziare, și mult doritele vești de pe cuprinsul județului nostru drag. Vasile C. BEJAN Borca C.A.R. pentru pensionari in comună Pînă acum, pensionarii din mai multe comune din județul nostru (dintre care Zănești, Podoleni, Costișa, Roznov, Borlești, Tazlău, Cîndești) erau înscriși la C.A.R.P. Buhuși. Cu prilejul recentei adunări generale a Casei de ajutor reciproc a pensionarilor Buhuși, unii participanți la cuvînt din Zănești (D. Pricop, I. Blaga, N. Ciubotaru) au propus să-și organizeze la ei în comună o astfel de casă de ajutor reciproc, cu condiția ca partea cuvenită din fondurile existente la C.A.R.P. Buhuși împreună cu fondul S.A.D. să fie vărsate la comună. Conform statutului, propunerea le-a fost aprobată. Ion. I. AXINTE Zănești Nu vom mai avea de înfruntat noroaiele Toți locuitorii de pe ulița numită Băicănescu sîntem mulțumiți că, în una din zilele dinaintea înzăpeziților, 4 tractoare cu remorci au cărat prundiș pe această cale de acces. După cum se și cuvenea, cu toții am ieșit la împrăștiat și la nivelat acest prundiș. Ținem să mulțumim cu acest prilej deputatului din circum Lucrări de mare Adunarea delegaților circumscripțiilor electorale din Roznov a hotărit să se efectueze în acest an, din contribuția voluntară bănească și în muncă a locuitorilor, lucrări de mare și strictă necesitate. Pe lângă amenajarea și dotarea atelierului-școală de la liceu și extinderea dispensarului uman, s-au prevăzut, mai ales, lucrări de îndiguire și regula inscripția noastră, Dumitru Micu, tractoriștilor care au făcut transporturile, consiliului popular al comunei. Acum, la dezgheț, nu vom mai avea de înfruntat noroaiele pînă să ajungem la șoseaua asfaltată. N. DELEAGĂ Agapia necesitate zare a albiilor unor pîraie (care în anii trecuți, în timpul ploilor mari, s-au revărsat și au inundat unele suprafețe de teren și bunuri, consolidări de maluri, o pasarelă peste Cracau, repararea și întreținerea unor drumuri și șanțuri. Elena V. MURARU Roznov (Urmare din pag. 1) partidului și Plenarei C.C. al P.C.R. din 20—21 noiembrie 1972, al celorlalte documente de partid și de stat adoptate în ultima perioadă, activitatea de educație socialistă a maselor fiind subordonată mobilizării acestora la îndeplinirea exemplară a sarcinilor economico-sociale, la realizarea înainte de termen a planului cincinal în profil județean". Dispunem apoi de spații și bază tehnică modernă, dacă nu în măsura necesităților, suficientă totuși pentru a se realiza mai mult decît în prezent, atît la orașe cît și la sate. Avem numeroase cadre a căror autoritate politică, culturalprofesională și morală le îndreptățește să desfășoare activitate cultural-educativă de masă. Dispunem de o foarte bogată experiență și bază metodică documentară proprie, la dispoziția tuturor celor interesați, organizată pe criterii științifice, în cadrul Centrului de informare documentare social-politică al Coimitetului județean de partid. Pe bază acestor disponibilități, ca și a altor măsuri adoptate de organele și organizațiile de partid, s-a putut remarca, mai ales în ultimul timp, preocuparea unora dintre factorii culturali, pentru acțiuni comune pe baza realităților comune. Așa sunt realizarea de planuri lunare comune la Comitetul județean de cultură și educație socialistă, cu participarea unora dintre factorii educaționali , organizarea în colaborare a Unor acțiuni ca : „Sărbătoarea fruntașilor", „Cultură, creere, sport", unele festivaluri reși concursuri artistice. Dar, după cum se vede, enumerarea este destul de săracă. Deși organisme ca UJCAP, CJEFS, sau Consiliul județean al Organizației pionierilor manifestă un interes deosebit pentru parteneri de acțiune, alte organisme județene consideră cooperarea mai ales ca o simplă „adeziune de ședință". De aici și tendința, care se manifestă de mai mulți ani, de a organiza sectar cele mai „importante și de prestigiu" manifestări cultural-educative. Dacă așa stau uneori lucrurile la nivelul relațiilor județene între cei interesați, trebuie să remarcăm faptul că la nivelul municipiilor, orașelor și comunelor această situație se concretizează în necooperare între case de cultură, cluburi, biblioteci, multe din ele subordonate unuia și aceluiași for. Am scos în evidență aceste situații, de multe ori discutate cu toți cei care pot determina revirimente de mult timp așteptate, pentru a putea enunța în final cîteva concluzii. In viitor, așa cum spunea secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, „la desfășurarea activității educative, la afirmarea în viață a principiilor eticii și echității socialiste este necesar să participe în mod susținut toate cadrele și întregul activ, de partid și de stat". Așadar , toți factorii cu atribuții educaționale din județul nostru, fapt ce poate fi realizat pe baza programului adoptat de Conferința județeană de partid. Conducerea de către Comitetul județean de partid a întregii vieți politico-ideologice și culturaleducative din orașele și satele județului reprezintă o garanție că lipsurile ce se mai manifestă încă pot fi înlăturate. Pentru aceasta este nevoie ca fiecare factor interesat să acționeze în primul rînd ținînd seama că propriile-i sarcini fac parte dintr-un ansamblu, că pentru realizarea integrală a programului de educație socialistă e nevoie de disciplină partinică, dar și de inițiative care să declanșeze participarea colectivi la actele de cultură. Spiritul îngust, departamental sau instituțional, trebuie lichidat cu desăvîrșire. Pentru aceasta nu e nevoie de controlori, ci de animatori ai vieții spirituale. Avem forțe suficiente care au demonstrat de atîtea ori că în județul nostru se pot face lucruri minunate pentru satisfacția spirituală a făuritorilor de bunuri materiale. Avem organizații de partid puternice care pot și trebuie să conducă direct toate acțiunile pe plan educativ. Comitetul județean de cultură și educație socialistă va trebui să se preocupe mai mult de sprijinirea activității culturale a celorlalți factori educaționali, fără a tutela și fără a știrbi competențele acestora. Organizațiile de masă și obștești, asociațiile profesionale trebuie să-și facă mai mult simțită prezența în tot ceea ce se întreprinde pe plan politico-educativ, nu singure, nu „pe felii", ci printr-un efort comun pentru succese comune. Instituțiile culturalanistice, indiferent de apartenența administrativi, trebuie să aibă în primul rînd în vedere că sînt destinate acelorași proprietari, beneficiari și creatori de bunuri și că acționează cu aceleași mijloace și în același scop. Am trecut sumar în revistă cîteva aspecte ale activității cultural-educative, am scos în evidență unele neajunsuri, nu pentru că acestea ar caracteriza munca de ansamblu, ci pentru a determina și pe această cale cît mai grabnica lor înlăturare. Coordonare, îndrumare și acțiune unitară