Ceahlăul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1510-1584)

1973-01-31 / nr. 1533

/ ANUL VI, NR. 1.533 MIERCURI, 31 IANUARIE 1973 4 PAGINI — 30 BANI Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc ședința Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. In cadrul ședinței, tovarășul Nicolae Ceaușescu a făcut o informare în legătură cu vizitele efectuate de președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Pakistan și Iran, la începutul lunii ianuarie a.c. Comitetul Executiv a luat cunoștință cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor și despre posibilitățile însemnate de dezvoltare colaborării bilaterale dintre România și Pakistan, precum și dintre România și Iran. Comitetul Executiv a dat o înaltă apreciere activității desfășurate de președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor și a stabilit ca ministerele și organizațiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea în viață a înțelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. In legătură cu evoluția situației din Sud-Estul Asiei, Comitetul Executiv al CC al PCR salută cu deosebită satisfacție încheierea acordului de încetare a războiului și restabilire a păcii în Vietnam" întreaga evoluție a evenimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărît să-și apere dreptul la viață liberă, independentă și demnă, să-și făurească destinele potrivit voinței sale, nu poate fi înfrînt de nici o forță din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor țărilor socialiste și a forțelor iubitoare de pace de pretutindeni, și-a cucerit respectul și simpatia tuturor națiunilor lumii. Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că în zilele noastre singura cale de soluționare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv își exprimă speranța că acordul realizat va crea condiții pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-și poată consacra forțele dezvoltării lor economice și sociale, să-și poată soluționa problemele corespunzător voinței și hotărîrii lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmînd solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspirațiile naționale ale poporului vietnamez, cu lupta sa, Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român și Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, între Republica Socialistă România și Republica Democrată Vietnam se vor dezvolta continuu relații de prietenie și solidaritate frățească, în interesul celor două popoare, al unității țărilor socialiste și al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea că între poporul român și toate popoarele din Indochina se va dezvolta o largă colaborare, considerînd că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a urmărilor războiului, la dezvoltarea acestor țări, la întărirea prieteniei între poporul român și popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecția mediului înconjurător și a stabilit ca, pe baza observațiilor făcute în cadrul ședinței, proiectul să fie definitivat și apoi supus dezbaterii publice în vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naționale. Comitetul Executiv a discutat și aprobat unele propuneri de modificare și completare a unor prevederi ale legislației penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancționarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracțiuni, să fie în viitor sancționate ca abateri cu caracter administrativ; să se introducă în legislația penală munca corecțională fără privare de libertate ; să se introducă unele simplificări în activitatea judiciară pentru a mări operativitatea și a înlătura unele paralelisme; de asemenea, au fost sporite atribuțiile comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi înaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. Precizări în legătură cu Concursul nostru pentru corespondenții voluntari După cum am mai anunțat, din dorința de a stimula activitatea publicistică a corespondenților voluntari din fabrici și uzine, de pe șantierele de construcții, din unitățile agricole, din instituții etc. în prezentarea muncii și vieții omului zilelor noastre, de a descoperi și promova talente autentice în gazetărie, ziarul nostru și filiala Neamț a Uniunii ziariștilor a organizat un concurs de reportaje, portrete și însemnări care urma să se încheie la finele lunii ianuarie a.c. Precizăm că durata concursului s-a prelungit pînă la 15 februarie 1973. Câștigătorilor concursului li se vor atribui următoarele premii : — un premiu I în valoare de 700 lei ; — un premiu 11 în valoare de 500 lei ; — un premiu III în valoare de 300 lei ; — trei mențiuni în valoare de 200 lei. Reamintim, totodată, că concursul, are ca scop și o preselecție a celor dornici să candideze la concursul de admitere la Facultatea de ziaristică din cadrul Academiei „Ștefan Gheorghiu". 4 CHEMARE către toate consiliile populare comunale din Republica Socialistă România Consiliul popular al comunei Stoicănești, județul Olt, în sesiunea din 30 ianuarie 197? a dezbătut într-o atmosferă de exigență și responsabilitate modul de îndeplinire a sarcinilor economice și bugetului local pe anul 1972, precum și prevederile planului de dezvoltare economicosocială în profil teritorial și ale bugetului local pe anul 1973. Consiliul popular apreciază că sub îndrumarea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii din Cooperativa agricolă de producție, din unitățile de comerț prestări de servicii, din instișituțiile de învățămînt, sănătate și cultură, toți locuitorii comunei, au obținut în anul care a trecut succese însemnate în sporirea producției vegetale și animale. In buna aprovizionare și servire populației, în domeniile edițiativ-gospodăresc, al învățămîntului, sănătății,uzurii, educației socialiste și sportului, care au creat o puternică baza materială și pentru dezvoltarea în spirituală continuare a comunei. Ca urmare a organizării producției și a muncii, pe baza acordului global, a eforturilor depuse și a folosirii unor tehnologii moderne. Cooperativa agricolă de producție din comuna noastră a obținut în anul 1972 o producție medie la hectar, în teren neirigat, de 4.655 kg griu față de planul de 3600 kg; 4.827 kg porumb boabe față de 4.000 kg planificat, 41.067 kg sfeclă de zahăr față de 30.000 kg prevăzute în plan. Efectivele de animale la sfîrșitul anului au fost în proporție de 104 la realizate sută la bovine și de 147 la sută la porcine. De la cele peste 700 vaci furajate s-a obținut o producție medie de 3070 litri lapte pe cap de vacă, față de 3.000 litri planificat. Rezultatele obținute în producția agricolă au creat posibilitatea livrării la fondul de stat a unor cantități de: 4.060 tone cereale, cu 1.050 tone peste plan; 8.000 tone sfeclă zahăr cu 2.000 tone peste plan; 656 tone carne, mai mult cu 230 tone față de planul stabilit; 15.009 hl lapte, cu 2.509 hl peste plan și a altor însemnate cantități de produse agroalimentare. Livrarea către stat a acestor cantități sporite de produse a făcut ca în anul 1972 valoarea producției marfă la 100 ha să fie de 790.969 lei, contribuind în acest fel la o mai bună aprovizionare a populației din mediul urban, creșterea cantităților de produse livrate la export și, totodată, la sporirea veniturilor cooperativei agricole de producție, la ridicarea nivelului de trai al populației din comuna noastră. Totodată s-a efectuat lucrări prin muncă patriotică în valoare de 512 mii lei, revenind 109 lei pe fiecare locuitor. Un rol de seamă în obținerea acestor succese l-a avut întrecerea socialistă organizată în cinstea Conferinței Naționale a partidului și aniversării a 25 ani de la proclamarea Republicii, precum și mobilizatoarea chemare la întrecere pentru realizarea sarcinilor economice, edilitare și socialculturale, adresată tuturor comunelor din țară de către comuna Pechea, județul Galați. Consiliul popular, exprimînd adeziunea locuitorilor comunei Stoicănești de a traduce neabătut în viață hotărîrile Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului, sarcinile reieșite din rezoluția Conferinței pe țară a secretarilor Comitetelor comunale de partid și primarilor din comune, privind creșterea producției agricole și dezvoltarea economico-socială a satelor, adresează tuturor consiliilor populare din țară chemarea la întrecere pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor pe anul 1973, în principal la următoarele obiective : I. IN DOMENIUL ECONOMIC A. — In agricultură 1. — Acționînd cu mai multă fermitate pentru aplicarea legii fondului funciar și intensificarea lucrărilor de desecare, de scurgerea apelor și de corectare a excesului de umiditate a terenurilor, precum și a altor lucrări de îmbunătățiri funciare ca : nivelări, combaterea eroziunii solului, defrișări de mărăcinișuri, reduceri de drumuri etc., prin mobilizarea locuitorilor comunei și a mijloacelor materiale locale, se va asigura cultivarea întregii suprafețe arabile de 3.595 ha, precum și folosirea integrală, în scopuri productive, a suprafețelor din centrele gospodărești, a grădinilor populației și terenurilor intravilane. Totodată, se vor lua măsuri pentru fertilizarea a 600 ha teren arabil cu îngrășăminte naturale. 2. — Prin continua îmbunătățire a folosirii forței de muncă și a mijloacelor de producție, a structurii culturilor și a raselor de animale, aplicarea de noi măsuri de cointeresare a cooperatorilor și lucrătorilor din SMA, prin introducerea și generalizarea acordului global în legumicultură, viticultură, pomicultură creșterea animalelor, în anul 1973, se vor obșiține : — depășirea producției medii planificate de 4.000 kg /ha la grâu, cu 750 kg ; a producției de 4.800 kg/ha la porumb, cu 600 kg; a producției de 35.000 kg/ha sfeclă zahăr cu 6.500 kg , precum și depășirea producției medii cu 250 t lapte față de planul de 3.000 t pe cap de vacă furajată ; — sporirea efectivelor de animale planificate cu 200 capete taurine, 500 capete por( Continuare in pagina a IV) Acționînd în spiritul hotărîrii recentei Conferințe a Organizației județene de partid CAPACITĂȚILE DE PRODUCȚIE să fie folosite integral și eficient De mai mult timp, statul nostru face eforturi deosebite pentru înzestrarea întreprinderilor cu tehnică nouă și prin urmare, de la un an la altul, au intrat în funcțiune numeroase capacități de producție echipate cu utilaje din cele mai moderne Răspunzînd acestor preocupări, oamenii muncii desfășoară o activitate susținută, reușind să folosească potențialul tehnic la an randament din ce în ce mai ridicat. Din păcate însă, aceste eforturi nu sunt însoțite peste tot de o utilizare corespunzătoare a mașinilor și instalațiilor, uneori prevăzîndu-se chiar prin plan o încărcare necorespunzătoare. Adesea se uită prea ușor că pe baza valorificării rezervelor existente în această direcție se pot obține sporuri importante de producție și deci se asigură posibilități de depășire a sarcinilor maximale prevăzute prin planul de stat. Din unele analize întreprinse mai recent, a reieșit că se mai manifestă încă destule neajunsuri și în unitățile economice ale județului nostru. La întreprinderile din ramura construcțiilor de mașini, de exemplu, deși s-au preconizat măsuri interesante, în 1972 indicii de utilizare a mașinilor s-au situat la un nivel scăzut față de posibiliteți. O situație necorespunzătoare se întîlnește și la alte unități unde nu se acordă atenția cerută întreținerii utilajelor, reparațiilor și confecționării pieselr de schimb. Astfel, în secțiile auxiliare de la UFinești, utilajele sînt folosite Săviîn proporție de pînă la 70 la sută, la „Metalurgica“ — sub 60 la sută, la fabrica „8 Martie’ chiar sub 50 la sută. Iată de ce considerăm că se D. CHELARU, activist al Comitetului județean Neamț al P.C.R. (Continuare In pag. a lla) întreprinderea de prefabricate Roman, imagine din depozitul de produse finite. ifi J Tmijisto SĂRBĂTORIREA FRUNTAȘILOR ÎN PRODUCȚIE Zilele trecute, în sala de festivități a căminului cultural din Trifești, a avut loc o adunare festivă consacrată sărbătoririi fruntașilor in muncă de la SMA Dulcești, care, în condițiile grele ale anului trecut, au depus toate eforturile pentru ca recolta obținută să întreacă prevederile planului. Cu această ocazie a loc înmînarea diplomelor avut insignelor de fruntaș în proiducție unui mare număr de mecanizatori, după care a urmat un concurs „Cine știe cîștigă“ pe teme profesionale, în care primele trei locuri au fost ocupate de mecanizatorii Vasile Isciuc, Marin Cazacu și Valeriu Căldare. Festivitatea s-a încheiat cu o reuniune la care au participat mecanizatorii și familiile lor. AȘTEPTAM COLABORAREA DV. LA ACEASTA RUBRICĂ LA TELEFON 12586 CONCURS „CULTURA ROMÂNĂ - PROMOTOARE A IDEALURILOR PĂCII, UMANISMULUI ȘI RESPECTULUI ÎNTRE POPOARE“ — este tema concursului inițiat de Comitetul Național pentru Apărarea Păcii din Republica Socialistă România în anul 1973. Elaborînd răspunsurile exacte la cele 15 întrebări, participanții la concurs au prilejul de a-și verifica și îmbogăți cunoștințele asupra istoriei culturii românești de la începuturi și pînă în zilele noastre. Buletinele — difuzate prin comitetele municipale și orășenești de luptă pentru pace, căminele culturale, întreprinderi și instituții — cuprind o bibliografie a cărei cercetare lămurește și ajută în rezolvarea răspunsurilor. Concursul este dotat cu 810 premii, din care premiul T în valoare de 25.000 lei, 5 premii TT în valoare de 10.000 lei fiecare, 0 premii TN în valoare de 5.000 lei fiecare. Ele vor fi atribuite prin tragere la sorți concurenților care dau cel puțin 11 răspunsuri exacte. Comitetul județean Neamț de luptă pentru pace face un apel călduros către toți locuitorii de a participa la concurs pentru a-și aduce astfel o contribuție modestă la FONDUL PĂCII. Prețul unui buletin este de 2 ‘lei. Un concurent poate participa cu maximum 100 de buletine, care — completate cu răspunsurile la întrebări — pot fi trimise pe adresa Comitetului National pentru Apărarea Păcii (București, str. Polonă, nr. 19) pînă la 31 mai 1973. BILETE PENTRU TRATAMENT în cursul lunii februarie. Agenția OJT Neamț poate oferi doritorilor bilete pentru tratament în diverse stațiuni balneoclimaterice din țară :Slănic Moldova (1 și 20 februarie) ; Băile Felix (23); Govora (14); Herculane (17); Olănești (16). La cerere, pot procurate bilete și în alte stari țiuni, în afara datelor de mai sus. Durata tratamentului este de 18 zile. SCRISORI PE ADRESA REDACȚIEI Petru Macovei —■ Podoleni ; Gh. Abânculesei — Topolița ; Mircea Lichi — Cîndești ; Petru M. Mihăeș — Barticești Elena Gheorghe Ticămacă — Roman Niță — Pipirig Gheorghe Teodoru — Secueni Elena V. Muraru — Roznov Vasile Diaconesculești; Gh. Filimon — Grumă— Piatra Neamț ; Ion P. Acatrin — Piatra Șoimului ; M. Cecheri Piatra Neamț; Constantin Dușcă — Piatra Neamț; Mihail David — Borlești ; Tache Vasilache — Cîndești ; Elena V. Lupu — Luțca ; Anton Burcă — Bîrgăoani , Gheorghe C. Grigoraș — Pluton. Adunările sătești și generale în cooperația de consum și de credit Prilej de analiză temeinică și de jalonare a activității Adunările sătești și generale de dări de seamă și alegeri din acest an reprezintă un eveniment deosebit de important în viața tuturor organizațiilor cooperației de consum, fiind chemate să asigure o analiză temeinică a activității din perioada ce a trecut, a rezultatelor obținute a lipsurilor constatate în activișitatea acestor organe. Adunările sătești și generale de dări de seamă și alegeri vor constitui în același timp un prilej de îmbunătățire a muncii consiliilor cooperativelor, în vederea asigurării unei mai bune aprovizionări a populației de la sate cu mărfurile necesare, a realizării unui volum sporit de achiziții de produse agroalimentare și prestații de servicii. Conducerile cooperativelor, respectiv consiliile și birourile executive ale acestora, vor trebui să ia din timp măsuri ca pregătirea și desfășurarea acestora să contribuie la mobilizarea generală a organelor de conducere, lucrătorilor și maselor de membri, la dezbaterea temeinică a activității fiecărei unități, pentru descoperirea și valorificarea tuturor rezervelor, pentru găsirea unor metode noi, eficiente, în toate sectoarele de activitate, condiție esențială pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan și a angajamentelor pe anul 1973. Pentru a asigura reușita acestor adunări, materialele ce vor fi prezentate vor trebui să reflecte modul în care consiliile de conducere ale cooperativelor s-au preocupat de buna aprovizionare a consumatorilor cu mărfurile solicitate, de dezvoltarea și diversificarea prestărilor de servicii către populație, achiziționarea produselor agroalimentare, asigurarea creșterii continue eficienței economice și a rentabilității fiecărei unități. Totodată se vor face referiri la rolul și sarcinile cooperativei de credit. Numai în felul acesta materialele vor constitui o bază de discuții în scopul îmbunătățirii muncii de viitor. Biroul executiv al UJCC și birourile executive ale cooperativelor vor lua toate măsurile ca adunările sătești și generale să se desfășoare cu respectarea strictă a prevederilor statutare și a democrației cooperatiste, creîndu-se condiții ca participanții să ia cuvîntul și să-și spună deschis părerea, să aprecieze și să critice cu curaj activitatea consiliului, a conducerii cooperativei de consum sau de credit, precum și a lucrătorilor cooperativei. O condiție de prim ordin pentru buna desfășurarea acestor adunări este folosirea de către conducerile de cooperative a perioadei pregătitoare, pentru desfășurarea unor largi acțiuni de masă, pentru lămurirea cooperatorilor asupra importanței adunărilor, asupra necesității de a participa în număr cut mai mare la acestea și de a-și spune deschis părerea despre problemele puse în discuție, menite să contribuie la îmbunătățirea activității de viitor; în același timp, adunările vor fi astfel conduse și orientate pentru ca un număr tot mai mare de membri să-și ia angajamente concrete pentru valorificarea produselor agricole prin cooperativă, depunerea fondului social scris, achitarea contribuției saleîn bani și materiale, prestarea de muncă patriotică pentru construirea și amenajarea de noi unități, în prezentarea sarcinilor de plan pe anul 1973 vor trebui să reiasă în mod evident angajamentele concrete luate de cooperatori, un bun exemplu în acest sens constituind președintele ■ cooperativei, membrii consiliului Gheorghe BÎGU, președintele U.J.C.C. Neamț (Continuare in pag. a II-a)