Ceahlăul, aprilie-iunie 1973 (Anul 6, nr. 1585-1662)

1973-06-10 / nr. 1645

/ A > y ANUL VI, NR. 1.645 DUMINICA, 10 IUNIE 1973 4 PAGINI 30 BANI în întîmpinarea celei de a 29-a aniversări a eliberării patriei die întrecere pentru înfăptuirea angajamentului Conferinței organizației județene de partid CINCINALUL IN PATRU ANI $1 JUMĂTATE Combinatul de îngrășăminte chimice Piatra Neamț 2.000 tone amoniac prin reducerea perioadei de revizie și reparații Executarea la timp și de înalt calitativ a lucrărilor de reparații și revizii la toate instalațiile în funcțiune, a constituit un principal obiectiv al preocupărilor salariaților Combinatului de îngrășăminte chimice Piatra Neamț. Acum, cînd aceste dificile operații au fost terminate, putem aprecia nu numai modul în care au fost pregătite lucrările, dar și rezultatele practice care s-au obținut. O primă constatare se impune chiar de la început , planificate inițial ca reviziile și reparațiile să se desfășoare pe parcursul unei perioade de 20 zile, întregul volum de muncă a fost executat în numai 7 zile. Nu trebuie să se înțeleagă că prin această substanțială reducere a timpului de reparații s-ar fi renunțat la realizarea unor lucrări sau că nivelul calitativ nu ar fi fost cel dorit. Dimpotrivă, așa cum ne informau factorii de răspundere din combinat, perioada în care s-au executat reviziile și reparațiile s-a caracterizat printr-o largă concentrare de forțe, prin dăruirea și pasiunea cu care au muncit oamenii. Printre lucrările mai deosebite efectuate la instalațiile în funcțiune se detașează cele referitoare la schimbarea unui interior la coloana a III-a de sinteză, bobinarea motorului de antrenare a compresorului de gaz convertit nr. 4, reviziile și reparațiile la un bloc de separare aer și modernizarea tehnologiei la un turbocompresor de gaze nitroase de la acid azotic etc. Scurtarea perioadei de revizie și reparații la instalațiile combinatului au drept eficiență obținerea unei producții de 2.000 tone amoniac. Iar pe alt plan se remarcă faptul că toate instalațiile au repornit la parametrii normali. IKi Fabrica „Comuna din Paris“ S-a realizat aproape 80 la sută din angajamentul anual Din dorința de a traduce în fapte în mod exemplar hotărîrea Conferinței județene de partid din ianuarie a.c. privind îndeplinirea cincinalului în patru ani și jumătate și de a întîmpina ziua de 23 August cu rezultate cît mai rodnice, colectivul fabricii „Comuna din Paris“ desfășoară o susținută întrecere în care își găsesc valorificarea noi și însemnate rezerve. Ca urmare, mașinile și utilajele au fost exploatate mai eficient, iar calitatea produselor a cunoscut o continuă creștere. In aceste direcții, un ajutor substanțial l-a constituit aplicarea noilor norme de structură, după care, în secțiile și sectoarele de activitate, a fost suplimentat numărul muncitorilor direct productivi și a specialiștilor pentru asistența tehnică pe toate schimburile. Aceste avantaje au fost mai evidente în perioada unor reparații, care s-au desfășurat aici și care au fost încheiate înainte de termenul planificat. La mașina de cartoane duplex-triplex de exemplu, lucrările s-au terminat cu două zile mai devreme. Dar cel mai sintetic, eforturile colectivului din fabrică sunt reflectate în cantitățile de realizare în plus care s-au înregistrat pînă producție acum. La producția globală și marfă, de la începutul anului și pînă în prezent, depășirile sunt de 2.550.000 lei și, respectiv, 2.600.000 lei. Prin aceste sporuri, muncitorii, tehnicienii și inginerii de aici au realizat pînă la ora actuală aproape 80 la sută din angajamentul anual. ing. Mihai IONESCU șef birou plan dezvoltare La Tîrgu Neamț Expoziție de scenografie și costume de epocă După cum v-am anunțat în ziarul nostru de vineri, la Mănăstirea Neamțului a început turnarea noului film românesc „Frații Jderi“, după romanul cu același nume de Mihail Sadoveanu. Acest eveniment a prilejuit deschiderea — ieri seară — a unei expoziții de costume de epocă și schițe de scenografie folosite în realizarea filmului. Expoziția este găzduită de Casa de cultură din Tîrgu Neamț ; după vernisaj, a avut loc o interesantă discuție între public și echipa de filmare. . Și importantul eveniment socialpolitic pe care îl aniversăm la 11 iunie prilejuiește conducerii Casei de cultură a sindicatelor din Roman organizarea unei conferințe cu tema: „Un moment deosebit în lupta pentru cucerirea puterii de către clasa muncitoare — 11 iunie 1948". Publicul este invitat să participe la această manifestare, astă seară, la ora 18, în sala bibliotecii casei de cultură. Astăzi se încheie ciclul de inițere muzicală destinat tineretului școlar din Piatra Neamț și Tîrgu Neamț. Incepînd cu ora 9 , în sala de festivități a liceului „C. Hogaș“ și de la ora 11,30 — în sala Casei de cultură din Tîrgu Neamț, prof. George Grigorică va susține tema „Evoluția muzicii de dans și a baletului“. Expunerea va fi însoțită de exemplificări din literatura muzicală românească și universală, oferite de elevii Școlii de muzică din Piatra Neamț. AȘTEPTAM COLABORAREA DUMNEAVOASTRĂ LA ACEASTA RUBRICA, LA TELEFON 12586 Conferință Ciclul de inițiere muzicală pentru tineret Activități ale Școlii populare de artă : După ce duminica trecută au prezentat la căminele culturale din Dămuc și Bicaz Chei un frumos spectacol, elevii Școlii populare de artă din Piatra Neamț vor fi astăzi oaspeții țăranilor cooperatori din comunele Țibucani, Păstrăveni și Urecheni. Programul va cuprinde cintece și versuri patriotice, muzică populară, ușoară și clasică, dansuri populare, momente de brigadă. ¹ ¤ Totodată, cu ocazia examenului de diplomă al clasei de țesut-cusut din Țibucani, azi are loc, la clubul CAP, vernisajul unei expoziții de artă populară, care va cuprinde țesături și cusături realizate de elevii Școlii populare de artă. Deschide■ (Continuare in pag. a IV-a) naiiaiii R Intilnirea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU > * cu participanții la Conferința națională a Uniunii artiștilor plastici, cu prilejul vizitării expoziției „125 de ani de la Revoluția din 1848 in România“ In prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, s-a deschis, sîmbătă la amiază, la sala „Dalles“ din Capitală, expoziția jubiliară de artă plastică „125 de ani de la Revoluția din 1848 în România“. Ea reprezintă un vibrant omagiu pe care pictorii, sculptorii și graficienii de pe întreg cuprinsul țării îl aduc glorioasei aniversări, marilor înaintași, celor ce au purtat steagul mișcării revoluționare pașoptiste, luptînd, cu inimile înflăcărate de o nobilă iubire de neam și țară, pentru libertate și progres, pentru unitatea și independența națiunii române. La vernisaj au luat parte tovarășii Manea Manescu, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Uie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț. De asemenea, erau prezenți membri ai C.C. al P.C.R., miniștri, con(Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Aș dori să încep — deși sînteți la sfîrșitul lucrărilor conferinței — prin a vă adresa salutul și felicitările Comitetului Central, ale Consiliului de Stat și guvernului, ale mele personal, pentru încheierea cu succes a conferinței pe țară a Uniunii artiștilor plastici. (Vii aplauze). Am fost invitat de conducerea uniunii să particip la Conferinței. Nu am avut deschiderea posibilitate. Ne-am gîndit, această pină la urmă, să mai aducem și aici unele inovații, să ne întîlnim în cadrul acestei expoziții alcătuite de artiștii plastici în cinstea aniversării a 125 de ani de la Revoluția din 1848. Cred că am făcut bine că am procedat în felul acesta, deoarece, vizitînd expoziția, am putut căpătă o imagine a ceea ce ați realizat, a ceea ce puteți realiza atunci cînd vă propuneți să dați expresie unor momente importante din istoria națională, să înfățișați eroismul, lupta pentru o viață mai bună, mai dreaptă, pentru progres și civilizație, a poporului nostru. Impresia pe care mi-am făcut-o despre expoziție este bună. Sunt înfățișate, prin imagini variate, momente importante, în stiluri deosebite. Ceea ce constituie însă caracteristica generală a expoziției, caracteristică ce corespunde orientărilor date de Congresul al X-lea și de Conferința națională ale partidului este că, folosindu-se stiluri și maniere diferite de expresie, s-au realizat lucrări bune, cu un conținut menit să servească educării poporului. Cred că această expoziție a reușit in mod minunat să dea expresie orientării date de Congresul al X-lea al Partidului nostru. (Aplauze puternice), înțelegeți că mi-ar fi greu să spun ce mi-a plăcut mai mult. Mi-ar fi greu ca, în fața tuturor celor care au expus aici, să exprim preferințele mele. Pot spune însă că, în general, atât ca orientare, cit și ca expresie artistică, mi-au plăcut mai toate aș dori să-i felicit lucrările. De aceea, călduros pe toți artiștii plastici care au contribuit la realizarea expoziției, care au creat lucrări consacrate acestui eveniment — chiar dacă nu sînt expuse aici — propunîndu-și ca prin arta lor să evoce unul din marile momente ale istoriei României, și să le urez succese și mai (Continuare In pag. a II-a) O veritabilă performeră în marea întrecere socialistă : Ana Chertic, operatoare la atelierul etrat, C.F.S. Săvinești. Foto : Șimon POMPEI în pagina a IlI-a UN SFERT DE VEAC DE LA NAȚIONALIZARE Stăpini pe munca noastră, stapini pe mijloacele de producție infăptuiri ! UN IMPETUOS AVINT INDUSTRIAL I Vizita in județul nostru a unui sector al C.C. al P.M.S.U. Aflat în țara noastră într-o vizită de prietenie, tovarășul Fodor László, sector al C.C. al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, șeful sectorului presă din cadrul Secției de agitație și propagandă a C.C. al P.M.S.U., a sosit ieri în județul nostru, însoțit de tovarășul Gergely Ladislau, lector al C.C. al P.C.R. In cursul dimineții de sîmbătă, oaspetele a fost primit la Comitetul județean de partid de tovarășul Ștefan Boboș, membru al C.C. al P.C.R., prim secretar al Comitetului județean de partid. Au participat tovarășii Nicolae Acrîșmăriței, secretar al Comitetului județean de partid și Pavel Pîntea, membru al biroului Comitetului județean de partid, redactor șef al ziarului „Ceahlăul“. Tot în cursul zilei de ieri, oaspetele a făcut o expunere la Cabinetul județean de partid, pe tema „Sarcini actuale ale construirii socialismului în R.P. Ungară" — expunere urmărită cu deosebit interes de participanți — lectori ai Comitetului județean de partid, propagandiști din municipiul Piatra Neamț, activiști de partid și de stat și ai organizațiilor de masă și obștești, oameni de cultură și artă. De asemenea, au fost vizitate Muzeul județean de istorie, Muzeul de științe naturale, precum și expoziția Iuliei Flărăucescu deschisă recent în municipiul Piatra Neamț. Astăzi, oaspetele maghiar vizitează obiective turistice și culturale din zona Tîrgu Neamț iar mîine, ultima zi a șederii sale în județul nostru urmează să viziteze Combinatul de fibre sintetice Săvinești — unde va susține și o expunere în fața activului de partid al combinatului, orașul Bicaz, barajul și lacul de acumulare al Hidrocentralei „V. I. Lenin“, precum și redacția ziarului „Ceahlăul“, și Tipografia din Piatra Neamț. In cursul săptămînii care urmează Sa se încheie prima coasă de pe întreaga suprafață de trifoliene! Asigurarea unei balanțe furajere care să garanteze obținerea unor producții sporite de carne și lapte depinde, în bună măsură, de executarea la timpul optim a primei coase la trifoliene, lucrare executată, pe numai 3707 ha din 10.800 planificate, ceea ce trebuie s-o spunem, este foarte puțin în comparație cu starea de vegetație a culturii, cu timpul înaintat și mijloacele de care dispun unitățile cooperatiste. Cele cîteva cooperative în care prima coasă la lucernă se află într-un stadiu înaintat. Dochia, Miron Costin, Țibucani, Bozieni, Butnărești sînt doar cîteva lăudabile excepții. ; In marea majoritate, a cooperativelor agricole de producție, prima, coasă la lucernă se desfășoară într-un ritm cu totul nesatisfăcător. Avînd ca pretext ploile, mulți conducători de unități preferă să amine intrarea cositorilor în tarla fără să folosească la maximum, așa cum ar trebui, fiecare oră bună de lucru. "Ult exemplu este concludent în această privință. Dacă la Miron Costin s-au recoltat pînă vineri dimineața 180 ha cu lucernă din cele 200 existente și se lucrează de zor la conservarea acesteia cu ajutorul curenților de aer, la Pildești, în ziua vizitei noastre, din cele 85 ha cu lucernă se recoltaseră abia 20 ha din care se însilozase lucerna de pe 13 ha. Situația poate fi întîlnită, așa cum spuneam, în multe unități din județ, chiar și în unele ferme ale IAS. Ferma Bălănești, de pildă, care dispune de numeroase mijloace mecanice nu a început încă prima coasă pe cele 100 ha cu lucerna care urmează să fie transformată în semisiloz. De ce ? Terenul nu permite intrarea tractoarelor și mașinilor de recoltat ne explică tovarășul Mihai Mîndru, șeful fermei vegetale. Dar dacă va continua să plouă, ca și pînă acum, se va sta mai departe în expectativă, așteptîndu-se deprecierea lucernei ? La această întrebare răspunsul trebuie să se concretizeze prin măsuri organizatorice care să ducă la impulsionarea ritmului de lucru atit prin folosirea la capacitatea maximă a mijloacelor mecanice cît și prin folosirea unui număr cît mai mare de cosași acolo unde, în adevăr, nu se poate intra, deocamdată, cu mijloacele mecanice din dotare. O deosebită atenție trebuie acordată, în continuare, respectării tehnologiei de conservare atit sub formă de semisiloz cît și prin uscare cu ajutorul curenților de aer. în afara de o tasare cît mai perfectă, lingă fiecare siloz trebuie să existe folii de polietilenă și alte materiale care să permită acoperirea imediată a acestuia odată cu începutul ploii, deoarece apa care pătrunde în siloz influențează procesul de fermentație dînd produsului un gust deosebit. Cum producția nu numai a acestui an ci și a celui viitor se hotărăște de pe acum, în toate unitățile prima coasă la trifoliene trebuie să se încheie în cursul săptămînii care urmează. Acest deziderat este pe deplin realizabil dacă, așa cum spuneam, se acordă importanța cuvenită lucrarii concentrîndu-se, în această direcție, toate mijloacele disponibile. 1 Astăzi, la Piatra Neamț Crosul ziarului „Ceahlăul“ organizat în întîmpinarea celei de a 29-a aniversări a eliberării patriei, „Crosul ziarului Ceahlăul“, programat să se desfășoare în cursul acestei dimineți, pe arterele principale din centrul municipiului Piatra Neamț invită la start pe toți iubitorii de sport, de mișcare în aer liber. In afara trofeelor oferite câștigătorilor, competiția este dotată cu numeroase premii și diplome de onoare. Programul de desfășurare : ora 9 — proba de 1.000 m fete (pînă la 18 ani) ; ora 9,20 — proba 1.500 m fete (peste 18 ani) ; ora 9,45 — proba 2.000 m băieți (pînă la 18 ani) ; ora 10,10 — proba 2.500 m băieți (peste 18 ani) ; ora 10,30 — proba rezervată concurenților peste 30 de ani. Startul se va da în zona centrală a municipiului. La sfîrșitul concursului va avea loc festivitatea de premiere. Din partea organizatorilor — Consiliul județean al sindicatelor, Inspectoratul județean școlar, Consiliul județean pentru educație fizică și sport, precum și a redacției noastre — urăm tuturor concurenților mult succes !