Ceahlăul, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1819-1894)

1974-03-29 / nr. 1892

) 4 PAGINI — 30 BANI [UNK] ANUL VII, NR. 1.892 VINERI, 29 MARTIE 1974 PRIN VOTUL UNANIM AL MARII ADUNARI NAȚIONALE, EXPRIMIND VOINȚA ÎNTREGULUI POPOR, TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUSESCU J _____ a fost proclamat întîiul Președinte al Republicii Socialiste România Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimate tovarășe și stimați tovarăși deputați. Doresc să încep prin a vă mulțumi dumneavoastră, aleșilor națiunii, pentru încrederea ce mi-ați acordat-o alegîndu-mă in cea mai inaltă și de răspundere funcție in stat — aceea de Președinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Știu că încrederea pe care acordat-o dumneavoastră, ca mi-ați și Încrederea și dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mișcarea revoluționară și am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale și naționale a poporului, cauza socialismului și comunismului. De mai mulți ani partidul și poporul mi-au încredințat cele mai înalte răspunderi in partid și în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condițiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economicosociale, a ridicării bunăstării și fericirii poporului. In toți acești ani, am acționat cu hotărîre neabatută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor in vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a țării. Acum, in aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate mărețele înfăptuiri din acești ani — ca de altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcției socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care iși îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, a harnicei și minunatei țărănimi muncitoare, care în strinsă alianță cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualități, care în colaborare cu muncitorimea și țărănimea aduce o contribuție de preț la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării noastre, tuturor oamenilor muncii, opera fără deosebire de naționalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulțumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegația și devotamentul cu care a înfăptuit și înfăptuiește politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez și cu acest prilej că toate marile realizări dobândite de poporul nostru demonstrează convingător justețea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a știut și știe să aplice, în mod creator, legitățile generale ale socialismului la condițiile concrete din țara noastră, identificind cele mai potrivite căi de dezvoltare a forțelor de producție, de organizare a societății, de edificare a noii orinduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societății socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit și se călăuzește neabătut, in întreaga sa activitate, după concepția revoluționară despre lumea proletariatului — materialismul dialectic și istoric. Am acționat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unității sale politice, organizatorice și ideologice, pentru creșterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considered că aceasta este garanția realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că in tara noastră locuiesc, de veacuri, și cetățeni de altă naționalitate, am militat neabătut pentru realizarea in cadrul societății a deplinei egalități în drepturi și a frăției in muncă și luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Am avut permanent in minte învățămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai in strinsă unitate, in condiții de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea și pot cuceri libertatea și independenta patriei, pot infringe orice greutăți, pot asigura progresul societății, pot da viață idealului de libertate și dreptate socială, pot înălța edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acționat neabătut pentru întărirea conducerii și muncii colective in toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii și muncii colective, a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid și de stat, a maselor largi populare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid și de stat au acționat în strânsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării țării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societății noastre. Iată de ce sunt pe deplin conștient că marile sarcini care stau in fața partidului și poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicind neabătut principiile conducerii și muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificind înțelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societății multilateral dezvoltate, a socialiste comunismului in România. (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi lui, a creșterii rolului său statude organizator in toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forțelor noastre armate, la ridicarea capacității de apărare a patriei, de a acorda atenție întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne și Justiției, pentru a-și putea îndeplini îndatoririle față de patrie și popor in conformitate cu Constituția și legile țării. Am considerat că are o importanță de prim ordin apărarea hotărită a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfințenie a legalității socialiste, a Constituției și legilor țării. Vă asigur că și in viitor, atita timp cit voi avea încrederea partidului și poporului, voi face totul pentru respectarea Constituției și legilor tării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpini pe destinele lor, care își făuresc, așa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă și intransigentă a abuzurilor și greșelilor săvârșite in trecut , împreună cu organele de partid și de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt și a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări și practici sunt străine atit orînduirii socialiste, cit și poporului nostru, moralității firii simțului său de omenie și drepsitate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă și efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotăririlor privind dezvoltarea societății noastre socialiste. Perfecționarea continuă a democrației socialiste, făurirea de către poporul însuși, in mod conștient, a propriului său destin constituie cerință logică a mersului înainte al societății noastre pe calea socialismului și comunismului și de aceea vom face totul și în viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalității umane și de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăți. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esența politicii partidului nostru, rațiu (Continuare în pag. a lll-a) JURAMINTUL depus de președintele Republicii Socialiste România in fața Marii Adunări Nationale și a Întregii națiuni române „Jur să slujesc cu credință patria, să acționez cu fermitate pentru apărarea independenței, suveranității și integrității țării, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului și comunismului in Republica Socialistă România! Jur să respect și să apăr Constituția și legile țării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democrației socialiste, pentru afirmarea in viața societății a normelor eticii și echității socialiste ! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie și alianță cu toate țările socialiste, de colaborare cu toate națiunile lumii, fără deosebire de oiinduire socială, pe baza deplinei egalități în drepturi, de solidaritate cu forțele revoluționare, progresiste de pretutindeni, de pace și prietenie între popoare ! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste și devotament pentru strălucirea și măreția națiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !“ In pagina ally LEGE privind modificarea Constituției Republicii Socialiste România Ziua de 28 martie 1974 va rămîne adine întipărită în istoria patriei, în conștiința poporului nostru, în această zi memorabilă, înfăptuind voința întregii națiuni, Marea Adunare Națională — Viorul suprem al țării în care sînt reprezentați muncitorii, țăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toți oamenii muncii din țara noastră —, convocată în a XII-a sesiune a celei de-a VI-a legislaturi, a proclamat președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această vnaltă investituri — intru totul sprijinită prin dragostea și încrederea nemărginită a tuturor cetățenilor patriei — constituie o și strălucită recunoaștere nouă meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a câștigat în fața partidului, aminent întregului popor, ca emilitant revoluționar, care conduce cu abnegație destinele țării spre înfăptuirea țelurilor socialismului și comunismului în România, slujește fără preget cauza păcii și progresului în lume. Așteptat cu îndreptățită emoție și bucurie de toți, cei ce trăiesc și muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanță unică în istoria patriei, și-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare națională, asupra întregii desfășurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de președintele Marii Adunări Naționale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestație, de dragoste și simpatie ii este rezervată secretarului general al partidului în sala de ședințe. In lojile oficiale iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Vermet, Vasile Vîlcu. Sunt de față membrii supleanți ai Comitetului Executiv al CC. al P.C.R. și secretari ai CC. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, oameni ai muncii, academicieni, alți oameni de știință și cultură, ziariști români și corespondenți ai presei străine. De asemenea, sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Deputații Marii Adunări Naționale, în picioare, prin îndelungi și puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului și statului nostru. In această atmosferă înălțătoare, tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Nationale, declară deschise lucrările sesiunii. In ședința istorică a Marii Adunări Nationale din dimineața zilei de 28 martie 1974, in conformitate cu noile prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, adoptate, in cadrul acelorași lucrări, cu puțin timp înainte de deputații M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii președintelui Republicii Socialiste România. In fata Marii Adunări Nationale a luat cuvântul tovarășul Emil Bodnaraș, vicepreședinte al Consiliului , de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus: Tovarășe deputate, Tovarăși deputați. Pentru alegerea președintelui Republicii, a primului Președinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naționale, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român si al Consiliului National al Frontului candidatura Unității Socialiste, omului care a dat atât de mult patriei și poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării pașnice între popoare, progresului, civilizației umane și păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Deputații Marii Adunări Naționale, întreaga asistentă salută cu entuziasm propunerea ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie de Republicii ales președinteSocialiste România. Răsună nesfirșite ovații puternice orale. Ora 11,35. Sunt clipe de profundă semnificație pentru viața partidului și statului nostru. In unanimitate, deputații Marii Adunări Naționale aleg pe tovarășul Nicolae Ceaușescu în vnasta funcție de Președinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al națiunii române, omul intre oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează șirul marilor bărbați de stat ai neamului nostru este președinte al Republicii primul Socialiste România. Ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naționale, care exprimă voința întregului popor român, tovarășul Nicolae Ceaușescu este proclamat Președinte al Republicii Socialiste România. (Continuare In pag. a II-a) m In paging a lll-a * Cuvîntarea tovarășului I Manea Mănescu ■ Cuvîntarea tovarășului I Miron Constantinescu ■ Cuvîntarea tovarășului Ștefan Voitec Tovarășului Nicola Secretar General al Partidului Comunist Român, Președintele Republicii Socialiste România Comuniștii, toți oamenii muncii din județul Neamț, alături de întregul popor, au primit cu deosebită satisfacție și bucurie vestea alegerii dumneavoastră, mult iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România. Ingăduiți-ne cu acest prilej să vă felicităm din toată inima și să vă urăm mult succes, sănătate și putere de muncă pentru a conduce patria, partidul și poporul nostru pe drumul socialismului și comunismului, al progresului, civilizației și fericirii tuturor celor ce muncesc pe străvechiul pămînt de la Dunăre și Carpați. Alegerea dumneavoastră în această funcție de cea mai inaltă răspundere corespunde pe deplin voinței, dorinței și sentimentelor noastre ca și ale întregului partid, ale tuturor cetățenilor patriei. Avîndu-vă în fruntea statului, a țării pe dumneavoastră, cea mai proeminentă personalitate a națiunii noastre socialiste, omul care întruchipează calitățile cele mai înalte de conducător, de patriot înflăcărat și internaționalist consecvent, suntem profund convinși că programul stabilit de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului se va înfăptui exemplar, că România va străbate cu deplin succes etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate și va păși pe drumul comunismului, creînd noi și noi trepte de progres și fericire pentru poporul său, de prestigiu în întreaga lume. Cunoaștem cu toții și apreciem din adincul inimii și conștiinței noastre rodnica, eroica și revoluționara activitate pe care o desfășurați încă din fragedă tinerețe pentru binele și fericirea poporului din rîndul căruia v-ați ridicat și ale cărui interese supreme le slujiți cu fidelitate și credință, pentru eliberarea socială și națională a patriei, pentru făurirea socialismului in România, pentru cauza socialismului și păc â în lume. Ne este scumpă și prețuim din toată ființa noastră remarcabila dumneavoastră personalitate, contribuția neobosită și hotărîtoare pe care ați adus-o la elaborarea și fundamentarea teoretică și practică a politicii interne și internaționale a României socialiste, a cursului novator inițiat de Congresul al IX-lea și dezvoltat de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului. Toate realizările obținute de România socialistă în construcția vieții noi pe pămintul patriei noas-Biroul Comitetului județean Neamț al Partidului Comunist Român, fie, în ridicarea continuă a nivelului de civilizație și bunăstare a întregului popor sunt strîns legate de lupta și activitatea dumneavoastră neobosită și creatoare. Prin legătura idisolubilă cu poporul și realitățile țării, prin capacitatea remarcabilă de conducător marxist, prin dinamismul, spiritul novator, prin clarviziunea, pasiunea, principialitatea revoluționară, devotamentul nețărmurit față de patrie și popor, dumneavoastră v-ați afirmat ca cel mai de seamă conducător pe care l-a avut vreodată poporul român. Cunoaștem, prețuim și susținem de asemenea strălucita și neobosita activitate desfășurată de dumneavoastră pe plan internațional, ca cel mai de seamă și prestigios reprezentant al poporului român, in lupta pentru instaurarea și dezvoltarea unui curs nou în viața internațională, pentru întărirea unității mișcării comuniste și muncitorești, pentru creșterea prestigiului României și al socialismului în lume, pentru triumful înțelegerii, păcii și socialismului pe întregul pămînt, întreaga dumneavoastră activitate pe plan internațional, numeroasele și fructuoasele vizite pe care le-au întreprins peste hotare au făcut ca astăzi România să se bucure de un prestigiu făra precedent în lume, să avem prieteni pe care meridianele, să fim respectați și apreciați tot mai mult și peste tot. Exprimindu-ne încă o dată deplina adeziune și profunda satisfacție pentru alegerea dumneavoastră în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România, ne angajăm în fața dumneavoastră, a conducerii partidului și statului nostru, că vom munci cu și mai multă abnegație și dăruire patriotică pentru a înfăptui toate indicațiile pe care ni le veți da, pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului nostru de făurire a socialismului și comunismului în România. Suntem deplin angajați și facem totul pentru realizarea actualului cincinal înainte de termen, pentru a întimpina a XXX-a aniversări a Eliberării patriei și Congresul al XI-lea al P.C.R. cu cele mai de prestigiu succese in toate domeniile vieții județului, convinși fiind că în acest mod răspundem grijii deosebite ce ne-o poartă partidul și statul, contribuind la triumful socialismului și comunismului în România. Comitetul executiv al Consiliului popular județean