Cinema, 1966 (Anul 4, nr. 1-12)

1966-01-01 / nr. 1

„Ne preocupă un succes de natura fundamentală“ Interviu cu prof. dr. MIHNEA GHEORGHIU, vicepreşedinte al Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artamatografie: acesta e un fenomen propriu dezvoltării în comun a filmului şi literaturii contemporane, în toate ţările cu o producţie cinematografică recunoscută. Primejdia literaturizării peliculei, existentă şi la noi pînă nu demult, a dispărut. Scriitorii au înţeles acest limbaj nou care li se pretinde şi au constatat că el nu presupune obstacole artistice insurmontabile. Cu o oarecare aproximaţie pot spune că majoritatea scriitorilor noştri, atraşi de „stilul cinematografic", colaborează cu studiourile. Totuşi problema scenariului de film continuă să ne preocupe şi anul acesta, dar în profesia noastră e o problemă universală. — Ce măsuri preconizaţi pentru îmbunătăţirea bazei materiale şi creşterea de cadre pentru cinematografie? — Aceasta e o chestiune cu multiple aspecte, fiindcă Bibliotecă jus pe de o parte elementul uman de maximă tehnicitate este, o rara avis şi nici nu se produce în bandă rulantă şi, pe de altă parte, ameliorarea reală a bazei materiale a studiourilor noastre de filme intră într-un complex general de măsuri ce se iau azi în vederea introducerii tehnicii noi. în conformitate cu Directivele Congresului al IX-lea al P.C.R. au fost introduse în planul de stat cîteva obiective principale. O dată cu extensiunea Centrului de producţie „Bucureşti“, se va construi Studioul de filme ştiinţifice şi se va dezvolta baza tehnică a studioului „Anima-Film", se vor construi noi cinematografe. Avem încă multe de făcut. — Prezenţa ţării noastre la principalele manifestări cinematografice internaţionale este din ce în ce mai marcată. Ce ne puteţi spune despre perspectivele relaţiilor internaţionale ale ţării noastre pe tărîm cinematografic, atît în privinţa participării la diferite festivaluri cît şi a conlucrării noastre cu alte cinematografii? — Anul acesta am participat, cu depline drepturi (cu un lung şi cu un scurt metraj) la Festivalul festivalurilor de la Acapulco. A fost prima oară. Unii dintre realizatorii noştri au şi început să se blazeze de premiile internaţionale şi le preferă pe cele, mult disputate, de la Mamaia. Dar, lăsînd gluma la o parte, e un adevăr în asta. Nu numai prezenţa festivă la o confruntare internaţională e ţelul nostru, ci în primul rînd calitatea reală a producţiei, în lumina sarcinilor ce ne revin în frontul nostru ideologic. Şi e bine că este aşa. O dată cu planul cinematografiei naţionale de afirmare pe piaţa mondială a filmului, ceea ce ne preocupă e un succes de natură fundamentală care nu se răsplăteşte întotdeauna cu medalii şi diplome. Vom participa şi pe mai departe la competiţiile internaţionale şi vom realiza noi coproducţii (cu Franţa, Italia, Ungaria) respectînd criteriile calităţii. /V UI li E S TIRGU-MURES 1