Clopotul, 1950 (Anul 6, nr. 324-377)

1950-01-01 / nr. 324

Trăiască Republica Populară Română factor activ in marele lagăr al păcii, in frunte CU U.R.S.S. La cea de a doua aniversare a Republicii Populare Române S’au împlinit 2 ani de când clasa muncitoare, în frunte cu Partidul Comunist Român, a alungat de la conducerea statului pe ultimul stâlp al burghezo-moșierimii, monarhia, regele, care era cel mai puternic sprijin al celor ce jefuiau poporul nostru muncitor. După instaurarea Republicii Populare Române, clasa muncitoare, în alianță cu țărănimea muncitoare, conduse de P. M. R., au pășit cu hotărâre pe drumul construirii socialismului, obținând victorii după victorii, înfăptuind uriașe transformări revoluționare. Cu doborîrea monarhiei, întreaga putere de stat a trecut în mâinile clasei muncitoare aliată cu țărănimea muncitoare, instaurându-se dictatura proletariatului sub forma regimului de democrație populară. Pentru asigurarea victoriilor obținute până la acea dată și continuarea lor în viitor, Marea Adunare Națională a consfințit aceste victorii arătând și perspectivele de viitor prin noua Constituție a R. P. R. Întărirea puterii politice proletariatului, a făcut cu putință a ca la 11 iunie 19 & să se treacă la naționalizarea principalelor mijloace de producție prin smulgerea lor din mâinile capitaliștilor și industriașilor și trecerea lor în patrimoniul statului, ca bunuri comune ale întregului popor muncitor.tü.In urma acestui act, s’a dat o lovitură de moarte capitaliștilor și în acelaș timp s’a creat un nou sector socialist în economia noastră națională, în care a fost desființată exploatarea omului de către om. Oamenii muncii, odată eliberați de cătușele exploatării, au pornit cu avânt lupta pentru mărirea producției și productivității muncii, desvoltând neîncetat întrecerea socialistă, metoda comunistă de construire a socialismului. Sutere de mii de muncipri, avântați în întreceri socialiste, în fabrici, uzine sau pe ogoare, în cinstea zilei tovarășului Stalin și, în continuare, în cinstea celei de a 2-a aniversări a R. P. R., au arătat patriotismul lor înflăcărat datorită căruia, călăuziți de măreața învățătură marxistleninistă, au reușit să îndeplinească și chiar să depășească angajamentele luate. Numai în județul nostru au întrat în funcțiune în ultimele zile două unități socialiste : Uzinele Textile—de o însemnătate covârșitoare pentru economia regiunii noastre —și un sanatoriu T. B. C.—de o nu mai mică însemnătate pentru sănătatea poporului muncitor. Aceste succese au dovedit din nou capacitatea clasei muncitoare de a construi o nouă orânduire socială, fără burghezie și și împotriva burgheziei, de a conduce întreprinderile fără capitaliști și împotriva lor. t> Socialismul nu poate fi construit însă numai la orașe. Plenara C. C. al P. M. R. din 3-5 Martie, a arătat că țărănimea muncitoare trebuie să fie scoasă de sub influența chiaburilor. A hotărât astfel ca acolo unde condițiunile permit și țăranii muncitori își exprimă dorința, să se pună bazele primelor gospodării agricole colective. Și astfel pe întinsul țării, au luat ființă un număr de 56 gospodării agricole colective printre care și Gospodăria „Ilie Pintilie“din comuna Roma în județul nostru. Având ajutorul partidului și auvernului și luptând cu greutățile Începutului, gospodăriile agricole colective au muncit cu râvnă îndeplinind cu succes planul însămânțărilor și arăturilor de toamnă. Odată cu înfăptuirea reformelor economice. Partidul a trecut și la înfăptuirea revoluției culturale prin reforma învățământului public care va duce la educarea masselor în spirit comunist. Astfel au luat ființă în acest răstimp în orașul și județul nostru un număr de 118 nouă școli elementare și 4 școli tehnice, deosebit de numeroasele cursuri de calificare profesională, și un număr de 749 profesori și învățători au absolvit cursurile de îndrumare a corpului didactic. Editurile, în frunte cu cea a P. M. R., tipăresc cărți și broșuri științifice și literare, originale sau traduse, în sute de mii și milioane de exemplare care se difuzează până în cele mai depărtate colțuri ale țării. Ziarele și presa noastră sunt răspândite în sute de mii de exemplare și duc cuvântul partidului în masse. Ziarul „Scânteia", organul central al P. M. R., este ziarul cel mai răspândit și cel mai iubit al oamenilor muncii. Din inițiativa muncitorimii și cu aprobarea Partidului s-a pornit o acțiune de massă pentru subscrierea la fondul „Casei Scânteii“, casă, care va fi un centru modern de industrie poligrafică și care va acoperi nevoile crescânde ale masselor. Intelectualitatea progresistă își pune și ea forțele creatoare în slujba poporului muncitor. Ea iși dă seama, că numai în strânsă legătură cu poporul și cu interesele lui, va putea crea opere de adevărată valoare științifică și de artă. Toate aceste înfăptuiri revoluționare nu se puteau realiza cu oamenii cu mentalitatea și apucăturile trecutului. Pentru aceasta s-a făcut primenirea aparatului de stat, înlocuindu-se elentele reacționare și dușmănoase cu elemente sănătoase din rândurile clasei muncitoare și țărănimii muncitoare, înființarea miliției, reforma justiției și înființarea asesorilor populari formează un scut puternic al apărării cuceririlor poporului muncitor. In Ianuarie 1949, Marea Adunare Națională a votat legea pentru organizarea Sfaturilor Populare, și în Aprilie au fost instalate Comitetele Provizorii ale acestora, care au înlocuit vechile forme ale Aparatului de Stat cu altele noi, corespunzătoare conținutului de clasă ale Statului nostru de democrație populară. Comitetele Provizorii, organe locale ale puterii de Stat, reprezintă cea mai democrată formă de guvernare cunoscută în istoria poporului nostru. Ele înlătură prăpastia care a existat în trecut între Stat și massele populare, acestea fiind organe de Stat ale poporului, puse în slujba poporului. Consolidarea politică și economică a țării noastre, face ca ea să fie un factor activ al lagărului păcii, democrației și socialismului, care în frunte cu U. R. S. S., luptă împotriva imperialiștilor ațâțători la războaie. De aceia întâmpinăm această sărbătoare : condițiunile slăbirii continue a lagărului antidemocrat, imperialist, în frunte cu Statele Unite ale Americii și al întăririi și mai puternice a lagărului democratic, antiimperialist, în frunte cu Uniunea Sovietică. Prin deslănțuirea unui nou război, imperialiștii speră să poată subjuga toate popoarele lumii și să le pună la cheremul lor. In pregătirile lor războinice se folosesc de clica fascistă a lui Tito Rankovici, de spioni și provocatori. In acelaș timp, forțele păcii și ale democrației cresc și se întăresc mereu. Politica externă a țării noastre este o politică închinată apărării păcii. Ea este o politică profund populară care corespunde celor mai vitale și mai arzătoare năzuințe ale poporului nostru, căci forța conducătoare în R. P. R. este Partidul Muncitoresc Român, purtătorul de cuvânt al intereselor și năzuințelor masselor largi. Politica externă a R. P. R., legăturile strânse care le-a creat cu cea mai puternică țară din lume, U. R. S S., cu țările de democrație populară și cu celelalte forțe care formează uriașul front antiimperialist al păcii, asigură desvoltarea pașnică a țării noastre spre socialism, întărind scumpa noastră Patrie, Republica Populară Română, oamenii muncii din țara noastră, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înaintează cu hotărâre pe drumul socialismului luptând cu mândrie și încredere în frontul de partea căruia este victoria, pacea, viitorul fericit. Ioan Gh. lonescu Președintele Comitetului Provizoriu al Județului Botoșani Anul VI Nr. 3244 PAGINI 4 LEI Duminică 1 Ianuarie 1950 Proletari din toate țirile, uniți-va ! " ORgBOlTOMITETULUI JUDEȚEAN P.M.B. BOTOȘANI SI AL COMITETOtill PB0 ¥ 17017P1 JUDEȚEAN 80TOS0N1 De ziua ta, Republică bogată! Ca intri un film văd totul ce-a fost , înainte. Mi-aduc aminte... Era’n Decembrie treizeci. Afară cădeau rar fulgii reci. Oamenii muncii au împins a istoriei roată. Au prăvălit Domnul în haine de gală. Și cu ei odată, coroana regală. S’au desprins de pe ea pietrele nestemate, s’au desprins topazele sondelor secate, Smaraldele codrilor străbușiți, rubinele din sângele celor oropsiți. Pe cerul albastru și nesfârșit, un soare nou, mai cald, mai vesel « răsărit. De ziua ta, Republică bogată, cânt holda cea înaltă, cânt adâncul minei, cânt cărturarii, soli ai luminei, cânt piscurile învelite în nori, cânt holda cea înaltă. Ascultă, Republică, cum cântă sirena din fabrică, cum huruie din greu tractorul, spintecând în brazdă adâncă ogorul. Privește, Republică, cum fonta se toarnă în forme, cum sunt lăsate în urmă zeci de norme privește școlarul cum scrie, privește-ne fețele în bucurie. " ! E ziua ta, Republică bogată. ! !.U Ii ! Te-ai îmbrăcat în iia înflorată. Eu pot să-ți dau în dar doar dragostea-mi curată. Și inima mea, e inima care vrea pieptul să mi-l străbată, Să vie lângă milioanele de inimi din pieptul tău larg, Să bată acolo și mai cu drag. Decembrie treizeci ! 1 ! Te privesc Republică, cum treci, cum pășești, cu pași voinicești, , î n sus spre viață, spre soarele fierbinte, ’minte, mereu ’nainte ! Andi Andrieș Un tineret nou crește astăzi în armata Republicii Populare Române S’au împlinit doi ani de când clasa muncitoare sub conducerea partidului său de avantgardă , înlăturat de la cârma, țării și ultimul stâlp al reacțiunii burghezo-moșierești monarhia, care se opunea în calea desvoltării noastre pe drumul deschis la 23 August 1944. In acești doi ani în care s’au petrecut schimbări adânci în țara noastră, viața a devenit cu totul alta. Cuvântul partidului a pătruns adânc în rândurile oamenilor muncii de la orașe și sate, îndrumându-i și Insu, floțindu-i în construirea unei vieți noui, libere și fericite. Sunt ostaș al armatei noul, armata Republicii Populare Române, în care noi fiii de muncitori și țărani muncitori suntem educați în spiritul dragostei față de popor, față de munca constructivă, pregătindu-ne totodată să devenim buni apărători a cuceririlor clasei muncitoare. Armata este pentru noi școala în care crește un tineret nou, pregătit nu numai din punct de vedere militar ci și pentru a fi un vrednic constructor al socialismului. Mi-amintesc despre cele ce-mi povesteau cei care-și făcuseră stagiul militar în „armata regelui”, armata îi are ostașul umbla flămând și desbrăcat, înjurat și bătut, fiind folosit ca o unealtă a burghezo-moșierimei pentru oprimarea poporului muncitor. Astăzi, când datorită Partidului Muncitoresc Român, la fel ca și în celelalte sectoare și in armată s’au petrecut schimbări mari, viața de ostaș este frumoasă, plină de învățăminte și noi utemiștii putem să ne continuăm nestingheriți viața de organizație. . . . Este o mândrie [pentru noi de a fi ostași ai Republicii Populare Române și învățând din experiența glorioșilor noștri prieteni, ostașii sovietici, ne străduim să ne însușim cât mai bine arta militară, ascuțindu-ne vigilența împotriva tuturor dușmanilor și fiind hotărîți să apărăm liniștea și libertatea celor ce muncesc pentru construirea socialismului în Republica noastră dragă.: Fruntaș Ionescu C-tin O nouă viață a început și pentru noi datorită eliberării noastre și ajutorului permanent al Uniunii Sovietice . La a doua aniversare a Republicii — Sunt țăran muncitor din comuna Hlipiceni. Toată viața am trudit pe moșiile boerilor din Todireni și Flămânzi, precum și la chiaburii din sat. In 1921 prin „reforma agrară” a moșierilor care au încercat prin aceasta să adoarmă nemulțumirile tot mai mari ale țărănimii, am primit și eu 4,5 hectare de pământ. Lipsindui-mi însă uneltele agricole și vitele de muncă, nu mă puteam folosi de pământ, de aceia am încercat să-mi ușurez situația, împrumutând bani la bancă din care mi-am cumpărat apoi un plug și vite de muncă. Acest împrumut însă mi-a adus o și mai mare sărăcire. Burghezo-moșierimea își făcuse bine socoteala, ne-a îndatorat pentru ca apoi să ne ia și ultima bucată de pâine din casă. Ca să scap de datorii, a trebuit să vând pământul, vitele și tot ce aveam pe lângă casă, rămânând sărac lipit pământului. Din ce în ce mai cruntă era exploatarea moșierilor, pe moșiile cărora robeam împreună cu cei 4 copii. Biciul vătafilor și patul de pușcă al jandarmilor erau răsplata muncii noastre din zori până’n noapte, iar mizeria și bolile ne rodeau adânc sănătatea istovită de munca de rob. Această viață chinuită mi-a sădit în suflet o ură neîmpăcată împotriva tuturor exploatatorilor și când la 30 Decembrie 1947 a fost isgonit dela cârma țării regele, cel mai mare moșier și sprijinitor al bancherilor și moșierilor, am simțit că parcă o piatră mi s’ar fi luat de pe inimă, că o nouă viață s’a deschis și pentru noi țăranii muncitori ca și pentru întregul popor muncitor, ca urmare a eliberării noastre și ajutorului permanent al Uniunii Sovietice. Intr’adevăr, sub conducerea clasei muncitoare în frunte cu Partidul și cu ajutorul Uniunii Sovietice, țărănimea muncitoare a pornit să-și croiască o viață nouă. Impozitele nu mai apasă astăzi asupra celor săraci, ci apără interesele țărănimii muncitoare lovind în chiaburi, iar colectările se fac în acelaș spirit al luptei de clasă. Cooperativa dela noi din sat, de la conducerea căreia au fost alungate elementele chiabure și afaceriste, ne vine în ajutor prin închiriere de lineite agricole, aprovizionare din belșug cu mărfuri și valorificarea produselor noastre. Avem de asemenea în apropiere Gospodăria de Stat Todireni care este un model de gospodărire pentru noi și un îndemn să ne lucrăm și noi pământul cu mașinile pe întinderi mari, după exemplul agriculturii sovietice. La conducerea comunei noastre în Comitetul Provizoriu sunt astăzi țărani muncitori care apără interesele țăranilor săraci și mijlocași spre deosebire de vechile primării care erau unelte de opresiune împotriva țărănimei muncitoare. La împlinirea a doi ani de la instaurarea Republicii, realizările de până acum ne fac să privim cu încredere în viitor având în față deschis drumul spre o viață fericită. Călăuziți de învățătura Partidului să muncim din toate puterile pentru a lichida cât mai de grabă și ultimele rămășițe ale trecutului. Trăiască Republica Populară Română ! ! Gh. Biliuță-țăran muncitor, Deschiderea sesiunii ordinare a Marii Adunări Naționale Tov. Miron Constantinescu a depus proectul de lege pentru Planul de Stat al R. P. R. pe anul 1950 Marea Adunare Națională i s-a întrunit Miercuri dimineață ,în sesiune ordinară, în Palatul Marii Adunări Naționale. Sesiunea care a început acum este cea de a doua sesiune ordinară a anului. Prima a avut loc între 5 și 12 iulie a. k. și a fost prezidată de tov. Dumitru Petrescu, membru supleant în Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român. In cursul acestei prime sesiuni, Marea Adunare Națională a votat Legea supra impozitului agricol, Legea pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre Republica Populară Română și Republica Polonă și Legea pentru ratificarea unor decrete emise de Prezidiul Marii Adunări Naționale în intervalul dintre sesiuni. 1 . Academicianul prof. dr. C. /. Parhon, deschide ședința și dă cuvântul tov. Marin Florea Ionescu, secretarul Prezidiului care citește •decretul de convocare a Marii Adunări Naționale in sesiune ordinară. •Continuare în pag. 4-a Munca sergentului de miliție Vlad Gheorghe, un exemplu demn de urmat Jandarmeria regimurilor burghezemoșierești a fost o spaimă pentru poporului muncitor. Datorită victoriei Armatei Sovietice, țara noastră a fost eliberată de sub cotropirea hoardelor fasciste la 23 August 1944, iar dela 6 Martie s’a f putut trece rând pe rând la numeroasele reforme revoluționare. La 30 Decembrie 1947, a fost bir depărtat și ultimul stâlp al burghezo-moșierimii care a fost regele, proclamându-se Republica Poppulară. După aceasta au urmat noi și multe reforme adânci invechiul aparat de stat printre care și înființarea Miliției Poporului, care 'apără interesele și cuceririle poporului. Un exemplu al spiritului Ce domnește in această nouă miliție populară,'ni-l arată Cazul din comuna Cristești unde tov. Serg. Major Vlad Gheorghe de la Postul de Miliție Cristești, pe lângă serviciul pe care-l îndeplinește ca milițian, mai dă unutare și prețios ajutor. Comitetului Provizoriu Cristești,aducând muncă de lămurire în rândurile țărănimii muncitoare pentru executarea diferitelor campanii și munci ce trebuiesc executate în folosul populației din comună, pentru care pe timpul Jandarmeriei se recurgea la forță, ele fiind făcute atunci în folosul moșierilor și al'chiaburilor. ' Ține conferințe în adunări de mase lămurind țărănimea muncitoare despre însemnătatea creerii marilor gospodării agricole colective și foloasele acestora, pentru îmbunătățirea condițiilor de viață a țărănimii mănătoare, îndemnul său îndrumat de învățăturile Partidului este urmat cu plăcere. . . . Coresp. loan Șchiopii In Republica Populară Română, poporul muncitor pășește spre o viață nouă La împlinirea a doi ani de la înlăturarea monarhiei, oamenii muncii din orașul și județul Botoșani privesc cu mândrie și încredere în viitor, realizările noului regim La 30 Decembrie 1947 pe întreg cuprinsul țării au răsunat cuvintele scumpe care au adus bucurie de nespus în inimele milioanelor de oameni ai muncii. Republica Populară Română. Doborîrea monarhiei, care a asuprit și exploatat veacuri dearândul poporul muncitor din țara noastră și instaurarea Republicii Populare, a deschis zări noui, luminoase, oamenilor muncii. Sub conducerea Partidului și cu sprijinul marii noastre eliberatoare și prietene, Uniunea Sovietică, ei au pornit să dea viață nouă satelor și orașelor noastre, construind ca sete și bucurie, o viață fericită. In acești doi ani de realizări mărețe, fapte noui ,și mari viza să arate că în " Republica Populară Română poporul muncitor "merge cu pași hotărîți spre socialism. Viața fabricelor și întreprinderilor s'a schimbat cu totul, iar Planul de Stat a fost îndeplinit și depășit După 23 August 1944, când țara noastră a fost eliberată de glorioasele Armate Sovietice,, iar clasa muncitoare, sub conducerea Partidului, a pășit la reconstrucția orașelor și satelor distruse de război, burghezo-moșierimea și uneltele sale, având ca sprijin pe rege, căutau ca prin sabotaje și alte uneltiri să-și mențină vechile poziții Dar prin lupta clasei muncitoare condusă de Partid, a fost înlăturat și acest ultim stâlp al reacțiunii burghezo-moșierești, regele. După consolidarea puterii politice, (Continuare în pag. 4-a) Colectarea porumbului, o sarcină de onoare a Comitetului Provizoriu Comunal, mijloc de întărire a alianței țărănimii muncitoare cu clasa muncitoare în vederea asigurărei hranei populației muncitoare, pentru aprovizionarea cu porumb a centrelor industriale și muncitorești, Comisiunea de Stat pentru colectarea cerealelor a elaborat planul de colectare a porumbului pe întreaga țară, din care a revenit și o sarcină pentru județul nostru. In țară sunt regiuni neproducătoare de porumb, precum și regiuni deficitare care trebuiesc ajutate. Cantinele, căminele, creșele și spitalele, armata și industria prelucrătoare, trebuiesc asigurate cu necesarul de porumb. Deaceea, operațiunea colectărei în (Continuare In pag. 4-a). , j