Clopotul, 1952 (Anul 8, nr. 463-563)

1952-01-06 / nr. 463

ANUL VIII, Nr. 4634 PAGINI — 4 LEI Duminică 6 ianuarie 1952 Ssau cest mai«»««**: judecata poporului (pag. 2-a) Constituirea Comitetului regional pentru sărbătorirea centenarului nașterii lui V . Caragiale (pag. 2»a) Belșugul pătrunde in carele colectiviștilor din Stăuceni și Cristești (pag. 2) VIAȚA DE PARTID - M. Vzăr - Organizația de baza din satul Pălușeni pentru întemeierea gospodăriei colective (pag. 3,3) Nepăsare față de transformarea socialistă a^recurs turii la Dobârceni (pag. 4*a) Robii capitalului (pag. 4-a) Prefața volumului 12 al Operelor lui t . Italia NÎag. 3 ° a) înainte potrri îndeplinirea planului In cel de-al doilea an a Cincinalului Muncitorii, tehnicienii si funcționarii din fabrici și uzina au pornit cu elan, cu holara, cu puteri sporite la lupta pentru realizarea sarcinilor planului de stat pe 1952 , al doilea an al cincinalului. Ei au în fața lor un țel măreț: să dea viață cuvânsiuni partidului, să facă pași mari pe drumiul construirii socialismului în patria noastră. Capacitatea creatoare, hotărîea de a transforma în fapte sarcinile planului, de care au dat dovadă oamenii muncii din patria noastră, în anul ce a trecut, întăresc încrederea că succeselor obținuite până acum li se vor alătura noi și mărețe victorii. Datorită acestor succese în patria noastră s’a pus capăt haosului economic, iar în anii de economie planificată cu ajutorul Uniunii Sovietice volumul producției a crescut simțitor, creindu-se noi ramuri industriale Fapta că în numeroase întreprinderi planul anual pe 1951, a fost îndeplinit înainte de termen, că, la Uzinele Textile „Moldova”, „Republica”, Centrul Mecanic, etc., muncitorii au sărbătorit acum pentru a doua oară venirea anului noiu, constituie un succes deosebit de important. Aceasta ne îndreptățește să pornim cu încredere în noul an al cincinalului, să luptăm cu hotărîre și cu forțe sporite ponfiw iu uu vio îscil nai-vitwiui iihaim.MiI. parjul cincinal de desvoltare a economiei naționale va aduce o uriașă creștere a nivelului de trai al oamenilor muncii. Nivelul producției globale industriale va atinge 244 la sută față de valoarea producției din 1950, va fi terminată marea construcție a Canalului Dunăre - Marea Neagră, se vor construi 2.800.000 ffl.p. locuințe noi muncitorești, va fi stârpită racila analfabetismului, vom avea mai multe bunuri de larg consum, mai mulți muncitori calificați, va crește simțitor nivelul de trai al oamenilor muncii. In contrast puternic cu situația înfloritoare din Uniunea Sovietică și din țările de democrație populară, unde se clădește o viață nouă și fericită, în statele capitaliste, în zoria pactelor războinice, în statele supuse dominației dolarului, domnește criza și șomajul, mizeria și lipsurile, drept urmare a cursei nebunești a înarmărilor și a pregătirilor de război pentru țara noastră — ca și pentru toate țările din marele front al păcii în frunte cu Uniunea Sovietică — faimul 1952 înseamnă un nou amn de muncă pentru pace și bunăstare. O bună parte din sarcinile cincinalului, sunt repartizate în anul 1952. Ele trebuesc aduse la îndeplinire prin efortul comun al oamenilor munci . Organizațiilor de bază le revine marea sarcină de a mobiliza massele muncitoare ca din primele zile ale anului să pornească în bătălia pentru îndeplinirea planului. In anul 1952, producția industrială va depăși cu 24 la sută producția din 1951, și numai industria mijloacelor de pro duucție va crește cu 35 »/o față de 1951, și cu 750/0 față de 1950; volumul investiților va crește cu 70o/0 iar al construcțiilor cu 50o/o față de 1951 De aceea planul pe 1652 este ulti plan de mari construcții și investiții în domenii multilaterale ele economiei naționale, dar mai cu seamă în industria mijloacelor de producție, baza industrializării socialiste. Sumele considerabile ce le vor necesita »•este mari construcții cere o sporire simțitoare a volumului acumulărilor socialiste și sun sever regim de economii, lata * ce se pune acum cu atâta tărie problema luptei pentmu Kumumil. Această luptă trebuie extinsă în toate sectoarele prin folosirea rațională a materiilor prime, a materialelor, combustibilului, reducerea deșeurilor și rebuturilor, cât și reducerea cheltuelilor de regie și administrație, prin lichidarea risipei de rechizite, energie electrică, etc. întrecerea pentru realizarea de cât mai multe economii, folosită în anul trecut pe scara largă la „Republica” și „Centrul Mecanic”, trebue să consumue exemplu pentru toate întreprinderile. De lupta pentru economii, trebuește strâns legată lupta pentru folosirea resurselor interne, prin punerea în mișcare a capacității integrale a mașinilor, prin organizarea rațională a muncii, evitându-se golurile și gâtuirile în producție. . In anul acesta, sarcinile sporite ale planului, pun un accent deosebit pe problema întăririi disciplinei socialiste a muncii, a întăririi disciplinei de plan și de stat. Organizația de bază de la Uzinele Textile „Moldova” trebuie să sprijine conducerea întreprinderii pentru a fi îmbunătățită disciplina în mujică. Aceasta tro n..» "•«an.nv.‘vru introducerea și adâncirea experienței sovietice de organizare, prin întărirea sistemului de gospodărire chibzuită. Nu trebue neglijată, una din principalele sarcini ale planului, pregătirea rapidă a cadrelor calificate. Cadrele asigură în primul rând îndeplinirea planului. De aceea trebue acordată o mare atenție formelor de pregătire a cadrelor. Aceste forme trebuiesc extinse astfel, încât să fie evitate neglijențele din anul trecut de la fabrica de tricotaje „23 August”, unde nu s’a acordat toată importanța cuvenită burei funcționări a școlii de calificare profesională. Realizările obținute până acum de oamenii muncii din patria noastră se datoresc entuziasmului cu care muncitorii și tehnicienii din fabrici și Uzine s’au avântat în Întrecerea socialistă. Urmând îndemnul partidului, muncitorii și tehnicienii au pornit să aplice cu avânt metoda de bază pentru realizarea planului, întrecerea socialistă. In acest an muncitorii vor trebui să lucreze în așa fel ca să devină fruntași în producție iar din rândul acestora să se ridice în permanență noi stahanoviști. Descoltarea întrecerii socialiste trebuie să fie în centrul preocupărilor organizațiilor de bază. Ele au datoria să îndrume organizațiile sindicale pentru ca în fiecare întreprindere, întrecerea socialistă să devină larg folosită și în cadrul întrecerii să se extindă mereu metodele avansate de muncă ale stahanoviștilor sovietici și ale sahanoviștilor noștri. Succesele planului depind de felul cum va fi desfășurată munca politică în jurul acestei metode de construire a socialismului. Să ne înzecim eforturile pentru ca sub conducerea partidului, cu ajutorul Uniunii Sovietice și al marelui Stalin să obținem în albul 1952 n noi victorii pe drumul construirii socialismului în patria noastră, pe drumul întăririi uriașului front al păcii. Telegrama tovarășului Stalin adresată redactorului șef al Agenției japoneze „Kyodo”/ MOSCOVA ” (Agerpres).— TASS transmite telegrama adresată de I. V. Stalin d-lui Kiisi Iwamoto, redactor șef al Agenției KYODO . D-lui Kiisi Iwamoto, redactor șef al Agenției KYODO Tokio Stimate domnule K. Iwamoto ! Am primit solicitarea Dvs., prin care mă rugați să adresez poporului japonez un mesaj de Anul Nou! Nu este în tradiția oamenilor politici sovietici ca un premier al unui stat străin să adreseze urări poporului altui stat. Totuși, adânca simpatie a popoarelor Uniunii Sovietice față de poporul japonez, căzut în nenorocire din cauza ocupației străine, mă silește să fac o excepție de la regulă și să vă satisfac rugămintea. .... Vă rog să transmiteți poporului japonez că îi urez libertate și fericire, că îi urez deplin succes în lupta sa curajoasă pentru independența patriei In trecut, popoarele Uniunii Sovietice au avut ele însele de suferit de pe urma ororilor ocupației străine, la care au participat și imperialiștii japonezi. De aceea, ele înțeleg întru totul suferințele poporului japonez, nutresc fața de el o adâncă simpatie și sunt convinse că el va obține renașterea independența patriei sale, așa cum le-au obținut, la timpul lor, popoarele și Uniunii Sovietice. „ Urez muncitorilor japonezi eliberare de șomaj și de salariile scăzute, lichidarea prețurilor ridicate la mărfurile de larg consum și succes in lupta pentru menținerea păcii. „ „ . . Urez țăranilor japonezi eliberare de lipsa de pământ și de sărăcia de pământ, lichidarea impozitelor mari și succes în lupta pentru menținerea r istoriei deplină a păcii. TJre t întregi.”? iraț . ? ■’ •* A forțelor democrate din Japonia, înviorarea și avantul vieții economice a țarii, înflorirea culturii, științei și artei naționale și succes în lupta pentru menținerea pacii. Cu stimă: STALIN /. 31 Decembrie 1951 Imi voi spori eforturile pentru răspândirea culturii la sate Am fericirea să fiu în rândul cadrelor didactice decorate recent de Prezidiul Marii Adunări Naționale, pentru succesele obținute în munca de culturalizarea masselor. Distincția înaltă pe care am primit-o — „Ordinul Muncii” cl. III-a — o datoresc în primul rând partidului care m’a educat și înarmat cu învățătura marxist-feministă în spiritul patriotismului socialist și internaționalismului proletar. învățăturile partidului mi - am arătat calea frustă pe care trebue s’o urmez în munca de educare a tineretului nostru în spirit comunist și de culturalizare a masselor, verigă principală în opera de construire a socialismului în patria noastră. Cu sprijinul și sub îndrumarea partidului, în raionul Săveni problema învățământul public este o preocupare de seamă . Nu există cătun fără școală. Copiii țăranilor muncitori din satele Moara Jorii, Slobozia-Hăiești, Ibăneasa, Liveni - Loturi, și altele nu vor mai rămâne în întunericul neștiinței de carte; ei au acum școală în satul lor și nu mai trebue să bată kilometri până la școlile din satele vecine. Condiții de învățătură din ce în ce mai buune sunt create copiilor de țărani muncitori. Noi localuri de școală au fost constuite la Bozieni, Dimitrie Cantemir și în alte sate, s’au deschis internate pentru elevi în comunele Drăgușeni, Adășenii, Săteni, etc. [11 raion funcționează azi zece școli elementare de 7 ani, iar numărul grăjdinițelor de copii a crescut de la 1944 încoace cu, alte 3 fiind în curs de amenajare. 1 • j~ ț | [ [ ■ j | Odată cu creșterea calitativă a învățământului a crescut și frecvența la cursuri, care atinge acum un procent de 9700 pe raion, față de 60% cât era în 1944. Cadrele didactice din raionul nostru au obținut rezultate frumoase și în domeniul muncii de alfabetizare. Din cei 15.000 de neștiutori de carte ce erau în 1944, 11.000 au fost alfabetizați, iar în anul acesta alți 2800 ne i "știutori de carte din raionul Săveni vor fi alfabetizați. In această operă de mare însemnătate pentru Construirea socialismului în țara noastră, Hotărârea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri, cu privire la îmbunătățirea condițiilor de muncă și de trai a cadrelor didactice din învățământul mediu și elementar, constituie un "îndreptar prețios și un imbold puternic în munca noastră pentru educarea copiilor, viitorii constructori ai socialismului și pentru ridicarea necontenită a nivelului cultural al masselor muncitoare. Voi ști sa răsplătesc înalta prețuire ce am primit-o, și ca șef al secției de învățământ public a raionului Săveni voi stărui mai mult, și cu eforturi sporite voi lupta pentru ca nici un copil de vârstă școlară să nu rămână în afara școlii, pentru a stârpi cu totul neștiința de carte, pentru a dobândi noi succese pe drumul Culturalizării masselor, pentru transformarea socialistă a satelor noastre. 1 Blumental Leib șeful secției de învățământ public a raionului Săveni II ! ! decorat cu Ordinul Muncii cl. III