Clopotul, 1954 (Anul 10, nr. 665-767)

1954-01-06 / nr. 665

Spre noi biruințe pe calea păcii și prieteniei popoarelor Pășind în noul an 1954, oamenii muncii din patria noastră și-au exprimat hotărîrea de a-și intensifica eforturile în lupta pentru triumful cauzei păcii, de a obține noi biruințe pe drumul întăririi prieteniei cu toate popoarele lumii. Popoarele din întreaga lume cer cu o hotârîre și fermitate înlăturarea primejdiei războiului, prin reglementarea pașnică a problemelor litigioase. Popoarele sunt conștiente că în calea voinței lor unite pentru pace, nu poate rezista nici o piedică. Răspunzând celor mai fierbinți năzuințe ale popoarelor, Guvernul Sovietic, prin răspunsurile date de G. M. Malencov, Președintele Consiliului de Miniștri al U RSS. la întrebările d-lui Kingsbury Smith, directorul general pentru Europa ai agenției americane„International News Service”, a făcut un prim pas în acest an nou, pe calea micșorării încordării în relațiile internaționale. Călduroasa urare de fericire și viață pașnică, de succese în dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele și rezultate rodnice în nobila acțiune , de apărare a păcii adresată poporului american prin declarația șefului Guvernului Sovietic, constitue expresia spiritului de prietenie și frăție între popoare, spirit care animă întregul popor sovietic. Fericirea și viața pașnică constitue într’adevăr năzuința cea mai fierbinte a poporului american, pe umerii căruia apasă tot mai puternic povara economiei de război, chiar acum, după ce au trecut câteva luni de la încetarea războiului din Coreea. In asemenea condițiuni crește mereu numărul luptătorilor americani și din întreaga lume pentru pace, pentru dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele. Glasul popoarelor iubitoare de pace,nu mai poate fi înăbușit. „Guvernele, și în primul rând guvernele marilor puteri — a spus tovarășul Malencov — nu pot să nu-și plece urechea la glasul popoarelor și nu pot să nu țină seama de năzuința lor crescândă spre o pace trainică”. Guvernul Sovietic duce o politică consecventă de îmbunătățire a relațiilor cu toate țările, prin lărgirea legăturilor economice și culturale. O însemnătate primordială în ansamblul internațional ar avea îmbunătățirea relațiilor dintre Statele Unite și Uniunea Sovietică. Și de astă datî, tovarășul Malencov a declarat că „nu există piedici obiective în calea îmbunătățirii in noul an a relațiilor dintre Uniunea Sovietică și S.U.A.”. Deosebit de încurajatoare și plină de speranțe este aprecierea tovarășului Malencov asupra perspectivelor și situației internaționale făcută pe baza analizei condițiunilor obiective ce s’au creat pe arena internațională. „Toate popoarele — a declarat șeful Guvernului Sovietic — sunt însetate de o pace trainică și există posibilități favorabile pentru slăbirea continuă a încordării internaționale în anul 1954”. In ciuda rezistenței înverșunate a cercurilor agresive — care nu vor să renunțe la cursa înarmărilor, încheierea armistițiului în Coreea și perspectivele ivite pentru terminarea războiului în Vietnam constitue noi pași pe calea înfăptuirii dorinței de pace a popoarelor. In răspunsurile sale, G. M. Malencotv, a arătat calea precisă care trebue urmată de forțele păcii pentru a se obține cele mai bune rezultate. In Declarația Guvernului Sovietic cu privire la discursul rostit de președintele S.U.A. Eisenhower, se propune încheierea unui Acord între state, în virtutea căreia semnatarii să-și ia angajamentul solemn și necondiționat de a nu folosi arma atomică — arma cu hidrogen și alte arme de exterminare în masă, încheierea unui astfel de Acord ar constitui— așa cum arată tovarășul Malencov — planul cel mai important care ar putea fi întreprins în interesul păcii în întreaga lume în anul 1954. In acelaș timp ar fi necesar să se ajungă la o înțelegere pentru reducerea considerabilă a tuturor tipurilor de armament și a forțelor armate. Oamenii iubitori de pace au primit cu o deosebită căldură cuvintele însuflețitoare ale tovarășului Malencov. Politica de pace a Guvernului Sovietic se sprijină pe munca pașnică a popoarelor sovietice care strâns unite în jurul Partidului Comunist și a Guvernului Sovietic, dobândesc noi victorii în munca lor constructivă. In cuvântul rostit în noaptea de Anul Nou, G. E. Voroșilov, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. evocând avântul muncii pașnice a popoarelor sovietice și marea lor dorință de a apăra pacea lumii a spus: „Năzuința noastră de a asigura pacea între popoare — iată baza de granit a politicii externe, pe care a dus-o și o va duce ferm Guvernul Sovietic, îndeplinind voința poporului său”. Făcând bilanțul marilor realizări obținute în 1953, oamenii muncii din țara noastră își exprimă la început de an nou nețărmurita încredere în înțeleaptă politică a partidului, care îndrumează lupta pentru creșterea bunei stări a celor ce muncesc, pentru realizarea năzuințelor de pace ale poporului. Mesajul de Anul Nou rostit la radio de tovarășul dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, a scos în evidență hotărîrea poporului nostru de a-și intensifica eforturile în lupta pentru preîntâmpinarea unui nou război, sprijinind cu căldură noua propunere a Uniunii Sovietice, privind interzicerea folosirii energiei atomice în scopuri de război. La începutul unui nou an de muncă și succese pe drumul construirii socialismului, poporul nostru își exprimă hotărîrea de a lupta pentru consolidarea păcii în lume pentru ca acest an să însemne noi biruințe pentru triumful unei păci trainice și îndelungate. In acest număr : LEGEA privitoare la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor, în anii 1954—1956, în Republica Populară Română (pag. 2-S-4-5 și 6). Răspunsurile lui G. M. Malencov, președintele Consiliului de Miniștri al U. R. S. S., la întrebările d-lui Kingsbury .Smith MOSCOVA 1 (Agerpres).—TASS transmite: Ziarele din 1 Ianuarie publică răspunsurile lui G. M. Malencov, președintele Consiliului de Minișri al U. R. S. S., la întrebările d-lui Kingsbury Smith. La 2S Decembrie 1953, d-l Kingsbury Smith, directorul general pentru Europa al agenției americane „International News Service“, a adresat lui G. M. Malencov cu prilejul Anului Nou rugămintea de a»i răspunde la câteva întrebări. Dăm mai jos întrebările d-lui Kingsbury Smith și răspunsurile lui G. M. Malencov . Prima întrebare: Care sunt urările dvs. pentru poporul american în anul 1954 ? Răspuns: Urez din toată inima poporului american fericire și viață pașnică. Urez poporului american succes în dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele și rezultate rodnice in nobila acțiune de apărare a păcii împotriva tuturor încercărilor de a o tulbura. A doua întrebare: Sperați că noul an va fi marcat de o întărire a legăturilor de prietenie dintre popoarele Americii și Rusiei ? Răspuns: In primul rând ar fi de dorit îmbunătățirea relațiilor dintre țările noastre. Eu cred că nu există piedici obiective în calea îmbunătățirii în noul an a relațiilor dintre Uniunea Sovietică și S. U. A. și a întăririi legăturilor tradiționale de prietenie dintre poppoarle țărilor noastre. Și sper că așa va fi. A treia întrebare: Cum apreciați dvs. posibilitățile de menținere a păcii în întreaga lume și de slăbire a încordării internaționale în anul 1954? Răspuns: Toate popoarele sunt însetate de o pace trainică și există posibilități favorabile pentru slăbirea continuă a încordării internaționale în anul 1954. Guvernele, și în primul rând guvernele marilor puteri, nu pot să nu-și plece urechea la glasul popoarelor și nu pot să nu țină seama de năzuința lor crescândă spre o pace trainică. In ceea ce privește Guvernul Sovietic, el a făcut, face și va face și de aici înainte totul pentru ca popoarele să trăiască în pace, pentru ca încordarea internațională să fie slăbită și între state să fie stabilite relații normale. A patra întrebare : Care este, după părerea dvs, cel mai important pas care ar putea fi întreprins în interesul păcii în întreaga lume în anul 1954? Răspuns. Un astfel de pas ar fi încheierea unui Acord între state, în virtutea căruia sem»natarii Acordului să-și ia angajamentul solemn și necondiționat de a nu folosi arma atomică, arma cu hidrogen și alte arme de exterminare în masă. Un astfel de Acord ar ușura posibilitatea de a se ajunge la o înțelegere cu privire la interzicerea complectă a armei atomice și cu privire la instituirea unui strict control internațional asupra înfăptuirii interzicerii de a se folosi energia atomică în scopuri de război. In acelaș timp Guvernul Sovietic ar considera necesar să se ajungă la o înțelegere cu privire la reducerea considerabilă a tuturor celorlalte tipuri de armament și a forțelor armate. Toate acestea ar micșora, fără îndoială, cheltuielile de stat pentru nevoile militare și ar ușura situația economică a populației. PRIMELE SUCCESE ÎN NOUL AN La uzinele textile «Moldova» Sutele de muncitori care se îndreptau cu pași grăbiți spre uzină în prima zi de lucru din noul an erau hotărîți ca să lucreze mai cu spor pentru a obține primele succese din acest an. La sfârșitul primei zile de lucru, muncitorii uzinelor aveau cu ce sei mândri. In sectorul țesătorie, planul a fost realizat în această zi în proporție de 102,2 o/o. Secția I și a II-a din schimbul C conduse de tov. Silveanu Mihai, au dobândit cele mai bune rezultate. Cunoscuta stahanovistă Curcă Elena a venit în această zi mai devreme la lucru și odată cu ea au venit și alte muncitoare. Organizându-și temeinic munca și folosind din plin fiecare minut, stahanovista Curcă Elena a reușit să dea în această zi 24 metri de pânză peste plan la cele 6 războaie pe care le conduce.Cu însuflețire au lucrat și muncitoarele : Tudorache Viorica, care a dat 3 metri pânză peste plan, Neamțu Ecaterina, 5 metri pânză, slahanovistul Șmil Faibiș 3 metri pânză și Loghin Maria 2 metri pânză peste plan. Și în sectorul filatură muncitorii au dat mai multe fire de calitate superioară. Filatoarea Coloniali Zoița care lucrează la trei părți de ring a dat 5 kg. fire peste plan, Onofrei Maria și Gramozi Elefteria au dat fiecare câte 3 kg. fire peste plan, iar Biuciuc Saveta și Nichifor Natalia câte 2 kg. fire peste plan. Muncitorii de la uzinele textile „Moldova”, au pornit la muncă, cu mai mult avânt pentru a da oamenilor muncii fire și pânză de bună calitate, pentru a descoperi rezervele interne care să ducă astfel la sporirea producției și productivității muncii, la reducerea prețului de cost, pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului muncitor. Coresp. Condratov Elisabeta La cooperativa «21 Decembrie» Anul care a trecut a fost bogat în realizări pentru colectivul cooperativei de producție meșteșugărească „21 Decembrie” din localitate. Depășind planul producției anuale cu 64 0 0 și sporind considerabil productivitatea muncii, membrii cooperatori au reușit să pună la dispoziția oamenilor muncii peste 4300 articole de confecțiuni realizate numai prin valorificarea resurselor locale. Printr-o justă șablonare a materialului, la secția de croit, au fost realizate în cursul anului trecut, economii de 6800 metri pânză de doc în valoare de peste 80.000 lei, iar prețul de cost al produselor a fost redus cu 2,4 o0 față de cel planificat. Pentru o mai bună deservire a oamenilor muncii, în cursul anului 1953, au fost create încă cinci centre pentru realizarea confecțiunilor de comandă, iar numărul cooperatorilor a crescut cu peste 50. Succesele obținute în anul care a trecut, îi însuflețește in muncă pe membrii cooperativei „21 Decembrie” pentru ca în acest an să dobândească rezultate și mai frumoase. In prima zi de lucru a anului 1954, planul de producție a fost depășit cu 25o/o. In întrecerea între schimburi, în frunte sunt cooperatorii din schimbul I condus de tov. Herșcovici Moișe, care a depășit planul zilei cu 27o/o. Succese importante au obținut și muncitorii din schimbul II, condus de tânărul Cuciureac Petru. Cooperatorii fruntași în producție Tambric Elena, Sin Fischer Rașela, Ceaușii Eli, Znacom Maria, Idel Leib Strul, Schwartz Iancu și alții au obținut succese în depășirea planului din prima zi de lucru a noului an.  Coresp. M. Tarasciuc