Clopotul, 1955 (Anul 11, nr. 768-872)

1955-01-01 / nr. 768

AIVUL XI. Nr. 768 Sîmbătă 1 ianuarie 1955 4 PAGINI—20 BANI LA MULȚI TOVARĂȘI! 1955-AN DE NOI VICTORI! 1 ianuarie 1955. Iată-nepășind în noul an. La întilnirea anilor, așa după cum a intrat în tradiția popoarelor, acestea aruncă priviri asupra anului ce s-a scurs și scrutează perspectivele de viitor. Anul 1954 a fost un an de noi succese obținute de lagărul democrației și socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică, pe drumul dezvoltării economice și apărarea păcii și de slăbire continuă a lagărului reacțiunii și a războiului. Creșterea impetuoasă, gigantică a Uniunii Sovietice, bastionul păcii și libertății popoarelor, bucură nespus de mult oamenii cinstiți din întreaga lume. Ei văd în fiecare succes obținut pe tărîmul politic, științific, tehnic, încă un pas înainte pe drumul pe care pășesc hotărîte Partidul Comunist, guvernul și poporul sovietic, pentru dezvoltarea continuă a marii lor patrii și apărarea păcii în lumea întreagă, începutul noului an găsește Uniunea Sovietică în mers victorios spre comunism. Bazîndu-se pe dezvoltarea puternică și continuă a industriei grele, a fost posibil să se pună în fața statului sovietic sarcini calitativ noi : să se forțeze dezvoltarea industriei ușoare, alimentare și a agriculturii, astfel ca in următorii 2—3 ani să se creeze o abundență de bunuri de consum popular, care să corespundă cantitativ și calitativ, cu posibilitățile și cerințele crescînde ale poporului sovietic. Despre bogăția morală și materială a statului sovietic, vorbesc datele și cifrele cuprinse în textul convorbirii tovarășului N. S. Hrușciov cu profesorul John Bernal, om de știință și fruntaș, al vieții publice din Anglia. Ele sunt o expresie ale superiorității sistemului socialist față de cel capitalist. Nici o țară capitalistă din lume nu-și poate propune măcar înfăptuirea unor asemenea măsuri cum este vasta operă de desțelenire, pe care o înfăptuiește cu succes poporul sovietic în Siberia și Kazahstan. Pentru înfăptuirea acestei mărețe opere statul sovietic a concentrat uriașe forțe materiale și umane. In anul 1954, pentru valorificarea pămînturilor înțelenite s-au trimis 120.000 de tractoare (convenționale de 15 H.P.) 10 000 combine și multe alte mașini ,și unelte. Răspunzind chemării Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, zeci de mii de oameni s-au îndreptat spre locurile ridicate spre a fi redate agriculturii, înfăptuind grandioasa operă de dezvoltare a agriculturii, Partidul Comunist și statul sovietic prin cuvintele rostite de N. S. Hrușciov, a arătat totodată și importantul rol internaționalist al acestei acțiuni : „Valorificînd pămînturile înțelenite, țara noastră va căpăta o cantitate de cereale care se cere pentru acoperirea tuturor nevoilor populației ei, cit și pentru dezvoltarea creșterii animalelor, pentru export și pentru crearea rezervelor necesare. Vom putea în măsură mai mare să ajutăm țările prietene, de pildă Cehoslovacia și Republica Democrată Germană, care pe pămînturile lor nu pot produce o suficientă cantitate de cereale ,• România, Ungaria și Bulgaria, care în anii de secetă nu pot să satisfacă în întregime cerințele lor”. Folosind sprijinul multilateral al Uniunii Sovietice și bogata experiență a constructorilor comunismului, țările de democrație populară au obținut în anul care s-a scurs noi și însemnate realizări. In țara noastră în anul 1954 poporul muncitor a luptat cu hotărîre pentru sporirea producției bunurilor de larg consum și a producției agricole, vegetale și animale. In ajunul noului an, ca rezultat al îndeplinirii și depășirii planului de producție în majoritatea întreprinderilor și a obținerii unor recolte sporite de cereale față de 1953, a fost adoptată Hotărîrea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne cu privire la desființarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele și rații — eveniment economic deosebit de important în viața poporului nostru. Luptînd pentru traducerea în viață a plenarei lărgite a C.C. al P.M.R. din august 1953, oamenii muncii din raionul nostru, au obținut succese însemnate. Numeroase colective de muncă îndeplinindu-și planul înainte de termen, produc bunuri în contul anului 1955. La uzinele textile „Moldova”, planul anual în sectorul țesătorie a fost îndeplinit la 21 decembrie, iar în sectorul filatură la 28 decembrie, producîndu-se însemnate cantități de pînză de calitate superioară peste plan. De asemenea, fabrica de confecții și tricotaje „Republica”, fabrica de jucării „Pionierul”, cooperativele meșteșugărești „1 Mai”, „21 Decembrie” și altele, produc de mult bunuri de larg consum in contul anului 1955. Succese însemnate în sporirea producției agricole au obținut gospodăriile agricole colective și întovărășirile agricole din satele Roma, Bălușeni, Cotîrgaci, Cucorăni, Dolina și altele, ceea ce a contribuit la ridicarea nivelului de trai al membrilor colectiviști și întovărășiți. Aplicînd regulile agrotehnice, folosind sprijinul permanent din partea partidului și guvernului, numeroși țărani muncitori cu gospodării individuale au obținut recolte bogate și au achitat la timp cotele datorate statului, contribuind astfel la îmbunătățirea aprovizionării oamenilor muncii. In timp ce în țările lagărului democratic se desfășoară cu avînt lupta pentru dezvoltarea economică și creșterea continuă a niveluluii de trai material și cultural al maselor, în statele capitaliste se adîncește mizeria oamenilor muncii, cauzată de goana după profituri maxime ale cercurilor monopoliste și de pregătirile febrile pentru un nou război mondial, împotriva mizeriei, ruinei, șomajului și a pnvarii cursei înarmărilor ce ridică din ce în ce mai mult masele populare, dornice de o viață demnă, libertate și pace." Mizeria și mai cruntă în care se zbat popoarele coloniale și semicoloniale, întărește împotrivirea acestora și fac să crească avântul mișcărilor de eliberare națională. In fruntea luptei pentru libertate, independență și o viață mai bună sunt partidele comuniste și muncitorești Anul 1954 a fost un an de mari succese politice a forțelor păcii în frunte cu Uniunea Sovietică. Datorită luptei permanente a Uniunii Sovietice cu sprijinul marii Republici Populare Chineze, a fost stinsă împotriva voinței cercurilor agresive din S.U.A. și a altor state capitaliste— focarul de război din Indochina, căpătînd o largă răspîndire ideia posibilității rezolvării problemelor internaționale litigioase pe baza tratativelor. Cercurile agresive din S.U.A., împinse din urmă de spectrul crizei, încearcă însă să intensifice încordarea internațională prin promovarea așa zisei politici „de pe poziții de forță”. In acest scop ei exercită presiuni asupra statelor occidentale și îndeosebi asupra Franței pentru a grăbi organizareaunei coaliții militare, în care rolul principal să-l aibă noul Wehrmacht, la fel de odios ca cel hittlerist, îndreptat împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară. In fața acestor amenințări, popoarele iubitoare de pace — așa cum se arată în Declarația conferinței de la Moscova — sunt hotărîte ca în cazul că acordurile de la Paris vor fi ratificate, să ia măsuri comune în domeniul organizării forțelor armate și a comandamentelor lor, cit și alte măsuri necesare pentru întărirea capacității lor de apărare, pentru a ocroti munca pașnică a popoarelor lor, a garanta inviolabilitatea frontierelor și teritoriilor lor, și a asigura apărarea lor împotriva unei eventuale agresiuni. In acelaș timp, statele iubitoare de pace, și-au reafirmat hotărîrea de a apăra pe toate căile, și de acum înainte interesele păcii și securității generale, de a face tot ce va fi necesar pentru a asigura calea pașnică a dezvoltării lor în viitor și securitatea necesară a statelor lor. Poporul român privește cu încredere în viitor, deoarece face parte din puternicul lagăr al democrației și socialismului în frunte cu măreața țară a constructorilor comunismului Uniunea Sovietică. In aceleași coloane, alături de U.R.S.S. pășesc cu încredere marea Republică Populară Chineză și țările democrat-populare. Lagărul democrației și socialismului care cuprinde 900 milioane de oameni reprezintă o forță de neînvins. Sub conducerea partidului, oamenii muncii vor depune și în acest an, toată priceperea și puterea lor creatoare pentru traducerea în viață a măsurilor economice îndreptate spre crearea unei abundențe de bunuri de larg consum și dezvoltarea agriculturii, în vederea ridicării continue a nivelului de trai material și cultural al celor ce muncesc, pentru triumful deplin al cauzei socialismului în patria noastră și apărarea bunului cel mai de preț — pacea. . Comitetul raional de partid Botoșani — cu ocazia anului nou 1955, felicită oamenii muncii din raionul nostru, urîndu-le noi succese în muncă în vederea traducerii în viață a Hotărîrilor partidului și guvernului, pentru ridicarea nivelului de trai al poporului muncitor, pentru construirea socialismului în Patria noastră dragă și întărirea păcii în lumea întreagă. URARE E-un vechi obicei din strămoși, De vremuri păstrat în popor, In versuri și-n sunet de scripcă Să evite în anii cu spor. Și fluiere cîntă, țambale Și joacă întregul norod, Atunci cînd prinosul de muncă î Prinos de belșug și de rod. Și-n anul acesta de bine jucați, dragi tovarăși, jucați ! Și-n cinstea belșugului țării Paharul cu vin închinați. DO REL SCHOR Să beți pentru munca-nfrățită Și pentru victorii să beți, Ca și pentru gîndul ce slobod Se urcă pe culmi îndrăzneț. Cîntați și jucați, dragi prieteni Dau ghes bucuriile-acum, Mai sînt însă stăvili destule Ce dușmani-n drum ni le pun. Cîntați, dragi tovarăși, cîntați. Da-n jur, cu ochii treji să veghiați. . .' E-un vechi obicei din strămoși, Păstrat peste vremuri și ani . A celui ce pacea dorește, Din suflet să-i spui : LA MULȚI ANI. Orășelul S-a inserat. Pe străzile orașului este o mișcare mai vie ca oricînd. Luminile încep să se aprindă. Copiii mici și părinții lor, elevii și chiar cetățeni mai în vîrstă, sînt parcă mai grăbiți ca oricînd și toți merg în aceeași direcție. ★ In această seară, pionierele de la Școala nr. 2 fete, adunate în jurul pomului de iarnă ce este încărcat cu jucării, dulciuri, și în jurul lui Moș Gerilă, cîntă minunatele melodii : „Bradule de anul nou”, „Valsul schiorilor”, „In jurul pomului” și altele. La hora ce o joacă pionierele, Moș Gerilă „le zîmbește”. Pe lingă pioniere se înveselesc toți cei ce vizitează orășelul copiilor. Dintr-un colț în altul, în acest orășel ochiul îți fuge mereu și parcă nu se mai satură privind copiilor La numai cîțiva pași de ciuperca sub a cărei pălării uriașe se găsesc tot felul de cărți, jucării și dulciuri se află colțul celor mici. Aici micuții Nicoleta Sandu, Panțîru Aurel și mulți alții, discută înflăcărați și cu cuvinte abia înțelese — cum să facă ei ca să poată lua elefantul acasă — deoarece este mai mare decit dînșii. Deodată larma copiilor este întreruptă de o voce, ce anunță la difuzor, că pe scena improvizată pentru teatrul de păpuși se va juca piesa „Lacul lui Moș Gerilă”. Sute de copii rud și se amuză din plin de felul cum este prezentat „Vasilache” în această piesă. Sunt multe surprize și aspecte care de care mai frumoase. Desigur, că vizitînd acest orășel se bucură atît cei mari cit și cei miei. Prin magazine după desființarea cartelelor este ora 8 dimineața... Se ridică rulourile, se deschid magazinele. In interiorul spațiosului magazin central al O.C.L. Produse Industriale, e un du-te-vino neîncetat. In fața raionului cu stofe sînt grupați cei mai mulți cumpărători. Nici la raionul încălțăminte numărul cumpărătorilor nu e mai mic. In prima zi de vînzare după desființarea cartelelor raionul de încălțăminte a vîndut 185 perechi încălțăminte, adică mai mult cu 120—140 perechi ca înainte, iar la raional stofe s-a vîndut cu 150 metri mai mult ca în celelalte zile. Muncitorul Muraru Constantin de la întreprinderea „Flamura Roșie” a făcut mai multe cumpărături. El știe că muncind mai bine ca înainte, cu mai mult efort, sprijină și el alături de toți ceilalți oameni ai muncii din patria noastră. Hotărîrea partidului și guvernului cu privire la desființarea comerțului pe bază de cartele și rații. In fața unei vitrine mari, frumos aranjată, erau strînși un grup de copii. Subiectul lor de discuție era : urși, iepurași, păpușele, și celelalte jucării. Aceasta este vitrina magazinului ce cuprinde articole speciale pentru copii, sau magazinul copiilor cum i se mai spune în oraș. Mereu se perindă prin magazine noi consumatori. In aceste zile în magazinul copiilor, vânzarea a crescut față de celelalte zile cu 50 °/o. Vînzătoarea Abramovici Hava îi ajută pe cumpărători să-și aleagă mărfurile dorite. Ea nu uită să vorbească și despre noile reduceri de prețuri la îmbrăcăminte, încălțăminte și jucării pentru copii. ...Raioanele magazinelor sînt asortate cu tot felul de mărfuri necesare pentru iarnă — de la stofe pînă la încălțăminte de tot felul. De dimineață și pînă la ora închiderii, magazinele sunt vizitate de numeroși cumpărători." Elenia Stolo*