Clopotul, 1961 (Anul 17, nr. 1388-1491)

1961-01-04 / nr. 1388

*nul XVII. Nr. 13881 Miercuri 4 ianuarie 1961 4 pagini—20 bani PRIMA ZI—PRIMELE REALIZĂRI La Centrul mecanic Muncitorii de aici s-au intîlnit ca de obicei cu citeva minute înainte de începerea lucrului. Și-au sterns cu putere mîinile și după ce și-au urat tradiționalul «La mulți ani» s-au apucat de lucru voioși. De fapt ei lucrează acum în contul lunii februarie. Insă prima zi de muncă în noul an este totuși aceasta. Muncitorii Centrului mecanic execută în această perioadă reparații la motoare și tractoare și produc piese de schimb necesare acestora. Iată-i pe ajustorii Ababei Ioan și Coșman Petru. Mîinile lor harnice așează cu iscusință piesele pe raboteză, ajustîndu-le cu precizie. Sînt în întrecere. Și-au pus în gînd ca anul acesta să lucreze cît mai bine și nud mult. Tovarășii Corneanu Teodor și Danalache Constantin sînt hotărîți ca în acest an să execute reparații numai de bună calitate. Exemplul acestor harnici muncitori este urmat și de ceilalți muncitori din întreprindere. Rezultatul muncii lor entuziaste din prima zi a noului an este cifra înregistrată pe graficul de producție : depășirea planului cu 6 la sută. Coresp. O. CHITLARU La fabrica de confecții „Botoșani" — La mulți ani! — Noroc și spor la muncă! Așa și-au început muncitorii de la fabrica de confecții «Botoșani» prima zi de munca din acest an , cu urări de bine și succese, cu angajamente în care se manifestă dorința de o da cît mai multe confecții peste plan și de bună calitate, de a realiza cît mai multe economii, încheind bilanțul pe anul 1960 cu succese deosebite în producție, muncitorii lucrează cu entuziasm, cu hărnicie. Mărturie a muncii lor sîrguincioase sînt realizările dobîndite de primul schimb. Numai în dimineața primei zile de muncă a anului 1961 la sectorul confecții s-a înregistrat o depășire de 120 perechi pantaloni, iar la sectorul lenjerie — 70 cămăși. Cu multă însuflețire au lucrat tovarășii Anghelache Tudor, Romaniuc Iuliana, Amortoaie Maria, Chilian Maria, Crețanu Aurica care s-au situat in fruntea întrecerii socialiste. Coresp. I. SCHWARTZBERG La stațiunea de mașini și tractoare Mecanizatorii de la S.M.T. Botoșani au început cu elan prima zi de muncă din noul an. Ei dau zor reparațiilor tractoarelor și a mașinilor agricole. Entuziasmul cu care au lucrat în prima zi din noul an a făcut posibilă ieșirea din reparație a 6 tractoare, 4 semănători, 4 pluguri, 5 cultivatoare și 20 cîmpi-grapă. întrecerea, ce se desfășoară chiar din primele ore de muncă în noul an îl face pe fiecare mecanizator să acorde o atenție deosebită calității reparațiilor pe care le execută. Ca întotdeauna în fruntea întrecerii se află comuniștii. Membrii de partid Iacobiță Gheorghe, Iirișcanu Troian și Eroicu Dumitru sînt exemple însuflețitoare pentru ceilalți mecanizatori. Coresp. L. MIHAILOVICI -------------------------------------* ------------------------------------ Echipa de mecanizatori de la stațiunea de mașini și tractoare condusă de tov. Butnaru Vasile, montînd pe sasiu uri motor. își însușesc cunoștințe agrozootehnice cu comuna Vlădeni, în toate satele au fost organizate cercuri agrozootehnice. La cercul agrozootehnic din satul Brehuești, secțiile au fost predate după programul stabilit și s-au dat exemple semnificative din viața gospodăriilor agricole colective din raionul nostru. Și la cercul agrozootehnic din satul Mîndrești, al cărui lector este tov. Mihăilescu Mihai, s-au predat pînă în prezent toate lecțiile din programul stabilit. Aici, frecvența cursanților este bună. Țăranii muncitori Damian Mihai, Vicol Haralambie, Ionel Gheorghe, Constantin Mihai și alții, participă cu regularitate la lecțiile predate. Expoziție apicolă La expoziția apicolă din orașul nostru vin zilnic zeci de vizitatori. Aici ei au posibilitatea să cunoască unele metode avansate în creșterea albinelor. Un grafic arată felul cum s-a dezvoltat apicultura în gospodăriile colective. Dacă în 1957 în gospodăriile agricole colective din raionul nostru existau 3 stupine cu 136 familii de albine, în 1960 s-a ajuns la 9 stupine cu peste 400 familii de albine. Membrii gospodăriei agricole colective «11 fe Pintilie» din satul Roma, au obținut cea mai mare producție de ceară și miere de la cei 153 stupi. Baza meliferă este reprezentată prin facelia, sparcetă, lucerna, tend, salcîmul, floareasoarelui, etc. . Vizitatorii acestei expoziții își întăresc convingerea că albinăritul este o îndeletnicire plăcută, interesantă și rentabilă. BUCECEA Din biroul comunal al F.D.P. fac parte tovarășii : Mateiuc Trifan, secretar al comitetului comunal de partid ; Mihalache Gheorghe, directorul fabricii de zahăr «Șiretul»; Moruzi Vasile, învățător; Ilincu Iordache, muncitor la fabrica de zahăr «Șiretul»; Amurăriței P. Nicolae, felcer și alții. Ca președinte al biroului comunal al F. D. P. a fost ales tov. Mateiuc Trifan, secretar al comitetului comunal de partid Bucecea. Constituirea birourilor comunale ale Frontului Democrației Populare Zilele trecute, în cuprinsul raionului nostru au avut loc adunări ale comitetelor comunale de partid și U.T.M., ale organizațiilor sindicale, comitetelor comunale de femei și ale altor organizații de masă și obștești, pentru DURNEȘTI Printre tovarășii aleși în biroul comunal al F. D. P. Durnești sînt : joldi Emeric, secretar al comitetului comunal de partid ; Costînceanu Mihai, învățător; Bursuc Ioan, președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal ; Sofian Nicanov, președintele cooperativei de consum. Ca președinte al biroului comunal al F.D.P. aaleri tov. Joldi Emeric, secretar al comitetului comunal de partid; POIANA Din biroul comunal al F.D P fac parte tovarășii : Puiu Ghioan, secretar al comitetului comunal de partid ; Costîn [UNK] Mihai, învățător; Brehuescu Gh. Maria, țărancă muncitoare întovărășită și alții. Ca președinte al biroului cudesemnarea reprezentanților în birourile comunale ale F.D.P. Apoi, au avut loc ședințe de constituire a birourilor comunale ale F.D.P. la care au luat parte oameni ai muncii din diferite sectoare de activitate. numai al F.D.P. Poiana a fost ales tov. Puiu Gh. loan, secretar al comitetului comunal de partid. SIMINICEA Din biroul comunal al F.D.P. Siminicea, printre alții, fac parte tovarășii: Simioniuc Constantin, secretar al comitetului comunal de partid ; Creta Constantin, directorul căminului cultural; Hrebenciuc Ilie, președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal ; Pîntea Vasile, președintele întovărășirii agricole «Cel de al III-lea Congres al P.M.R.» din satul Grigorești; Antoneac Eugenia, președinta comitetului comunal al femeilor. Ca președinte al biroului comunal al F.D.P., Siminicea a fost ales tov. Simioniuc Constantin, secretar al comitetului comunal de partid. GORBĂNEȘTI Printre tovarășii aleși în biroul comunal al F. D. P. Gorbănești sînt : Paveliuc Alecu, secretar al comitetului comunal de partid ; Ojog loan, președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal; Sadurschi Paul, învățător; Drișcu Constantin, președintele cooperativei de consum. Ca președinte al biroului comunal al F.D.P. Gorbănești a fost ales tov. Paveliuc Alecu, secretar al comitetului comunal de partid. Venituri însemnate Bogat In realizări a fost anul care a trecut pentru membrii gospodăriei agricole colective «în Martie» din Mînăstireni. Cu ajutorul mecanizatorilor de la S.M.T. și aplicînd o agrotehnică diferențiată, colectiviștii au obținut cu 500— 600 kg, mai mult gri și porumb la hectar față de producția medie pe comună. Producții mari au obținut și la celelalte culturi. De exemplu, colectiviștii au realizat cîte 2.050 kg. orz și 1.630 kg. floareasoarelui la hectar. Succese importante s-au obținut și în dezvoltarea multilaterală a ramurilor de producție și îndeosebi a zootehniei. Rezultatele bune obținute în dezvoltarea economico-organizatorică a gospodăriei colective au asigurat colectiviștilor mari venituri. Cu prilejul împărțirii veniturilor pe 1960, colectiviștii au primit mari cantități de produse și bani pentru zilele muncă efectuate. De exemplu, colectivistul Miron Alexandru pentru cele 177 zile muncă efectuate împreună cu familia sa a primit 3.437 kg. cereale, 715 kg. cartofi, 33 kg. brânză, 48 litri vin, 4.770 kg. furaje și 5.724 de lei, Ionel Gheorghe pentru 412 zile-muncă a primit aproape 3.000 kg. cereale, 28 kg. zahăr, 28 kg. brînză, 1.120 kg. furaje și 4.944 de lei. Cantități însemnate de produse și bani au primit și colectiviști: Coropciuc Gheorghe, Costaș, Vasile și alții. In atenția consiliului de conducere al gospodăriei a stat grija pentru cei bătrîni și inapți de muncă. In anul 1960, un număr de 18 familii de bătrîni au primit sub formă de ajutor însemnate cantități de produse agricole și bani. De exemplu, familia bătrînului Chișcari Iancu, în vîrstă de 64 ani a primit drept ajutor pentru bătrînețe 250 kg. grîu, 500 kg. porumb, 4,200 kg. zahăr, 4,5 kg. brînză, 9 litri de vin și 1800 de lei, bătrîna Ciobanu Natalia, a primit 100 kg. grîu, 200 kg. porumb, zahăr, brînză, vin și suma de 600 de lei Coresp. MURARU TEODOR Faptele i-au convins Rezultatele obținute de gospodăria agricolă colectivă «Octombrie Roșu» din satul Dorobanți, a convins mulți țărani muncitori să se îndrepte spre gospodăria colectivă. Membrii de partid, colectiviștii, deputații, desfășoară o susținută muncă politică de masă în rîndul întovărășiților popularizînd succesele obținute de gospodăria colectivă, veniturile mari realizate de colectiviști. Ca urmare, zi de zi crește numărul acelora care pășesc pe calea gospodăriei colective. La sfîrșitul anului trecut, de pildă, un număr de 215 familii de țărani muncitori s-au înscris în gospodăria colectivă. Printre cei care au făcut cereri pentru gospodăria colectivă sînt întovărășiții Balan Dumitru, Aluculesei Iosif, Popovici Filaret, Bereșteanu Ioan și alții. Coresp. GH. ILAȘ