Clopotul, 1961 (Anul 17, nr. 1388-1491)

1961-07-22 / nr. 1445

Probien dm ifce/clarife., unifí-vsf Anul XVII. Nr. 1445 Sîmbătă 22 iulie 1961 ORCAI AL COMTETULUI RAIONAL P IBil. BOTOȘAHI ȘI AL SFATULUI POPULAR RAIONAL 4 pagini—20 bani TOATE FORȚELE PENTRU EXECUTAREA LA TIMP x>oc > oc-cx 00000000oc'0000000000000000000000ex?00ococ0000060000000000000000ooo ooooooooooooooooooooooooocooaer'csoooocoooc'Si 0000OCCCococ ocoo0000 A LUCRĂRILOR AGRICOLE ! OCCOOOeOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOrOOUOeOCOOOOOOOOOCeOOOOOOOO© 00000000000 Arături adinei de vară și culturi duble pe suprafețe cit mai mari In majoritatea gospodăriilor agricole de stat și colective. Întovărășirilor agricole din raionul nostru, recoltatul cerealelor păioase este pe terminate. Sporindu-și eforturile pentru a strînge la timp și fără pierderi recolta de cereale din acest an, muncitorii din gospodăriile agricole de stat, colectiviștii și întovărășiții, îndrumați de organizațiile de partid și de comitetele executive ale sfaturilor populare comunale se preocupă cu grijă de recolta anului viitor. Experiența din ultimii ani a dovedit că arătura adîncă de vară este una din lucrările hotărâtoare pentru obținerea unor recolte bogate la culturile păioase. In multe gospodarii agricole de stat și colective, s-au eliberat terenurile de paiele rezultate de la combine, ori de snopi, pentru a se putea trece cu toate mijloacele la executarea arăturilor. La gospodăria agricolă de stat din Zăicești, de exemplu, consiliul gospodăriei, îndrumat de organizația de partid, a întocmit astfel planul de muncă pe campania de vară încît concomitent cu recoltatul să se execute și arăturile adînci de vara. Munca este organizată în două schimburi : ziua se recoltează și se string paiele, iar noaptea se execută arăturile. Comuniștii Neagu Ilie, Țurcanu Vasile, Puișor Nicolae, Pădurarii Gheorghe și alți mecanizatori au recoltat păioasele de pe 350 ha, și au arat 170 ha. Exemple asemănătoare sunt în gospodăriile agricole de stat Cătămarești, Socmjeni și altele. Cu sprijinul mecanizatorilor de la S. M. T. Botoșani, colectiviștii din Vînători, Roma, Bălușeni, Bucecea au obținut succese la executarea arăturilor de vară. Condițiile favorabile de umiditate ale solului din acest an permit ca pe terenurile eliberate de cereale să se însămînțeze culturi furajere și în special porumb. In această privință este demn de urmat de către toți colectiviștii exemplul membrilor gospodăriei agricole colective «Ștefan Gheorghiu» din Vînători care, de îndată ce au terminat recoltatul orzului de toamnă au însămînțat 40 ha, cu porumb în amestec cu mazăre și secară. Se recomandă ca în cel mai scurt timp în toate gospodăriile colective să se însămînțeze culturi furajere pe suprafețe cît mai mari. In raionul nostru sînt condiții bune pentru executarea arăturilor adînci de vară într-un timp scurt și pe suprafețe cît mai mari. Cu toate acestea, în unele gospodării agricole de stat și colective, întovărășiri agricole s-am făcut arături pe suprafețe mult prea mici față de posibilitățile existente. Deși la gospodăriile agricole colective din Albești, Mînăstireni, Leorda, Socrujeni recoltatul păioaselor este pe terminate, transportul snopilor la aici se desfășoară anevoios. Din această cauză arăturile nu s-au făcut decît pe mici suprafețe. Posibilitățile existente de a ara suprafețe cît mai mari, nu sunt folosite îndeajuns de conducerile Stațiunilor de mașini și tractoare Albești și Botoșani care au neglijat organizarea muncii mecanizatorilor la toate" brigăzile în două schimburi. De aceea, pînă la 20 iulie în întregul raion s-au executat alături pe numai 1000 ha, din cele peste 36.000 ha. cultivate cu păioase. Grăbesc recoltatul Desfășurînd întrecerea socialistă sub lozinca «Nici un bob pierdut din noua recoltă» lucrătorii de la gospodăria agricolă de stat Albești, grăbesc recoltatul cerealelor păioase. Folosind întreaga capacitate de lucru a combinelor, mecanizatorii au recoltat pînă acum griul de pe o suprafață de peste 320 ha. Paralel cu recoltatul ei execută și celelalte lucrări agricole de vară. Astfel, s-au strîns și balotat paiele de pe suprafața de 90 ha. și s-au făcut arături adînci de vară pe 90 ha. Fruntași la aceste lucrări sînt mecanizatorii Tucaliuc Constantin, Aconstantinesei Dumitru, Cimpoieșu Ioan, Miron Gheorghe și alții. Coresp. GIF MOLDOVEAN!] Au început treierișul Colectiviștii din Bobulești au terminat recoltatul păioaselor pe suprafața de 415 ha. De cîteva zile ei au început și treierișul. Anul acesta producția de grîu este bogată. De pe primele hectare treierate colectiviștii au obținut o producție de grîu cu 450 kg, mai mult la hectar decît anul trecut. Colectiviștii Lucachi Gheorghe, Lucachi Neculai, Gagus Mihai, Nichita Maria și alții muncesc cu multă însuflețire la treieriș. Coresp. D. GH. MELINTE la cuprinsul ziarului : — Pagina femeii. — A Huțanu : Educarea comunistă — în centrul atenției — A. M. Volbură: — Cronică teatrală: «Pygmalion», — A. Adrian: Din activitatea asociației sportive «Confecția». ^LA UNIVERST EMINESCU“ IA (Continuare în pag. 3-a) Intîrzie cu transportul la alți Țăranii întovărășiți din comuna Blîndești, cu ajutorul mecanizatorilor de la Stațiunea de mașini și tractoare Botoșani, au recoltat pînă acum 645 ha. cu grîu, ceea ce reprezintă peste ”0 la sută din întreaga suprafață. Rezultate mai bune au obținut membrii întovărășirii agricole din satul Blîndești, care au secerat griul de pe 155 ha. Cu multă hărnicie au muncit întovărășiții Grindei Mihai, Țurcanu Nicolae, Toader Mihai și alții care au terminat printre primii secerișul și au început transportul snopilor la aici. Dar, în comuna Blîndești, recoltatul păioaselor nu se desfășoară peste tot în ritmul stabilit. La întovărășirea agricolă din Silișcani, pînă la data de 19 iulie s-a recoltat abia 50 la sută din suprafața cultivată cu grîu. In planul operativ pentru desfășurarea lucrărilor agricole de vară, comitetul executiv al sfatului popular comunal prevăzut măsuri bune. Din păcate însă nu s-a urmărit îndeplinirea lor, ceea ce a făcut ca viteza zilnică prevăzută la recoltări să nu fie realizată decît în proporție de 65 la sută. Imediat după seceriș trebuia să se treacă la transportul snopilor, la amenajarea ariilor, iar pe măsura eliberării terenului să se execute și arăturile de vară. Or, pînă acum din cele 12 arii ce au fost stabilite nu s-a amenajat încă nici una. Cît privește arăturile adînci de vară ele n-au fost începute. Abia de cîteva zile s-a trecut la transportul snopilor. Se cere din partea comitetului executiv al sfatului popular comunal să urgenteze transportul snopilor la aici, să organizeze în bune condițiuni treierișul și executarea arăturilor adînci de vară pe întreaga suprafață planificată. E. CARADIMOS FASA Preocupare pentru îndeplinirea prevederilor contractului colectiv In sala colțului roșu, de la Centrul mecanic, zilele trecute s-au adunat muncitorii, tehnicienii și inginerii din toate secțiile. Ei au discutat pe larg despre măsurile tehnico-organizatorice luate de conducerea întreprinderii și comitetul sindicatului în primul semestru, pentru realizarea angajamentelor reciproce prevăzute în contractul colectiv. Un loc important l-au ocupat problemele referitoare la îndeplinirea sarcinilor de producție. Prin dezvoltarea întrecerii socialiste și ridicarea nivelului tehnic al producției, în primul semestru, planul producției globale a fost depășit cu 6 la sută, iar al producțieimarfă cu 12,6 la sută. De asemenea, productivitatea muncii a crescut cu 11,1 la sută față de sarcina planificată. Prețul de cost la producția comparabilă a fost redus față de anul trecut cu 7,8 la sută, iar cheltuielile la întreaga producție-marfă au scăzut cu 1,2 la sută. In sectorul de reparații, de exemplu, prin lărgirea gamei pieselor recondiționate și introducerea unor procedee înaintate de lucru, prețul de cost la reparația unui motor K.D. și U.T.O.S. a scăzut în acest an față de 1960 cu 430 de lei. In întreprindere s-a dat o mare atenție confecționării unor dispozitive pentru demontare, montare și control la toate operațiile și fazele de reparații ale motoarelor și tractoarelor. De asemenea, la mașinile-unelte s-au introdus dispozitive care au asigurat realizarea operațiunilor în timpii optimi. Aceste măsuri au contribuit efectiv la creșterea productivității muncii, îmbunătățirea calității pieselor și reparațiilor, la reducerea prețului de cost. Comitetul sindicatului a organizat cu regularitate consfătuirile de producție — ca una din formele cele mai importante pentru atragera maselor la rezolvarea tuturor problemelor legate de conducerea producției. In consfătuirile de producție, a fost generalizată M. ILIESCU (Continuare în pag. 3-a) Ulei mai mult și de calitate «Ulei mai mult și de bună calitate»— este obiectivul principal pe care-l urmărește în întrecerea socialistă întregul colectiv de muncă de la fabrica «Raza». Aceasta se oglindește și în rezultatele pe care le-au obținut în prima jumătate a acestei luni. Prin curățirea mai bună a miezului din coji, condiționarea și prăjirea corespunzătoare a făinei de miez, folosirea la maximum a preselor, muncitorii obțin rezultate frumoase. In primele 15 zile ei au realizat economii în valoare de 3.440 lei prin reducerea normativului de pierderi în secțiile de cotire și prese. O preocupare deosebită manifestă în această privință tovarășii Asavei Vasile, Chihaia Gheorghe și alții. Produse lactate peste plan La fabrica de unt, muncitorii și tehnicienii desfășoară o vie întrecere pentru sporirea producției și îmbunătățirea calității produselor lactate. In primele 18 zile ale lunii iulie, colectivul fabricii de unt a produs 3226 kg. telemea dintr-un nou sortiment, 39.416 kg. unt și alte produse lactate depășind planul de producție. Laboranții Aslan Dumitru și Strungarii Ioan, muncitorul telemegiu Șulea Constantin, maiștrii untari Găinara Victoria și Șulea Petru aduc o contribuție însemnată la sporirea producției și îmbunătățirea produselor calității lactate. DE PE ÎNTINSUL PATRIEI O frumoasă vedere de pe lacul Herăstrău din Capitală.