Clopotul, 1961 (Anul 17, nr. 1388-1491)

1961-10-14 / nr. 1469

ppoleiari din fo.fo.prife., uni/i-vsf Anul XVII. Nr. 1469 Sîmbătă 14 octombrie 1961 AL COMIIETULUI RAIONAL P.M.R. BOTOȘARI ȘI AL SFATULUI POPULAR BIllONAL 4 pagini—20 bani Lucrările agricole de toamnă — la timp și de bună calitate! Contribuția noastră —— Intîrziere In actuala campanie agricolă, brigada a XV-a de tractoare de la Stațiunea de mașini și tractoare Botoșani care deservește de mai mulți ani Comuna Bucecea , are de realizat 2.263 hectare arătură normală. Cea mai mare parte din acest volum de lucrări reprezintă arăturile și însămînțările de toamnă, pe aproape 500 hectare, lucrări pregătitoare pentru culturile de primăvară, etc. Cu ocazia defalcării acestor sarcini pe fiecare tractor și pe decade, în cadrul primei noastre consfătuiri de producție ne am angajat să depășim cei 400 lantri sarcina planificată. Ne-am dat seama că nu-i lucru atît de ușor, dar dacă fiecare ne vom strădui să folosim din plin capacitatea de lucru a tractoarelor, vom putea îndeplini angajamentul. In obișnuitele consfătuiri din fiecare seară care nu durează mai mult de jumătate de oră, împreună cu conducerile gospodăriei colective și întovărășirilor agricole, brigadierii de cîmp și tehnicienii agronomi, stabilim lucrările pentru a doua zi pentru a evita staționarea inutilă a tractoarelor. Așa a reușit brigada noastră să realizeze pînă la data de 10 octombrie 70 la sută din volumul de lucrări planificate. Rezultatele cele mai bune le-au obținut mecanizatorii Verescu Emil, Preot Constantin, Adabel Mina și alții care au realizat chiar 75—80 la sută din planul pe campanie. Paralel cu executarea la timp a lucrărilor, noi urmărim ca ele să fie și de calitate. Chiar acum se poate observa deja uniformitatea cu care a răsărit orzul de toamnă și grîul de pe unele tarlale. S. PIATCOVSCHI șeful brigăzii XVI de la S.M.T. Botoșani Aceleași condiții — rezultate diferite la însămînțări In comunele M-rea Doamnei și Știrbești există aceleași condiții pedoclimatice, aceleași posibilități de a executa lucrările agricole din campania însămînțărilor de toamnă. Cu toate acestea rezultatele de pînă acum sînt mult diferite. Ior o producție sporită de grîu la hectar, sînt folosite semințe de mare productivitate din soiurile „Bezostaia“, ,,„Scorospelca“, etc. Buna organizare a muncii în campania însămînțărilor de toamnă și-a spus pe deplin cu- In comuna M-rea Doamnei ajutați de mecanizatorii din brigada XIX a de la Stațiunea de mașini și tractoare Botoșani, întovărășiții au efectuat arături pentru însămînțări pe 408 ha., au însămînțat 22 ha. cu orz și 315 ha. cu grîu din cele 555 ha. cîte sînt prevăzute să însămînțeze în această toamnă. Pentru a obține în anul viivîntul , pînă la data de 12 octombrie în comuna Mrea Doamnei, însămînțările au fost efectuate în proporție de peste 60 la sută, în comuna Stîncești, care este vecină cu Mrea Doamnei, însăra înțările de toamnă sînt cu totul rămase în urmă. Pînă GH. IACOB (Continuare în pag. 3-a) Tractoristul Vasilache Vasile executînd în însămînțările pe tarlalele întovărășirii agricole din M-rea Doamnei. nejustificată Colectiviștii și întovărășiții din Coșula și Oneaga au de însămînțat în toamna acestui an 785 ha. cu grîu. Cu toate că timpul este destul de înaintat nu s-au însămînțat decît 91 ha. Cauza ? Mecanizatorii din brigada V-a de la Stațiunea de mașini și tractoare Botoșani lucrează cu multă încetineală. în ziua de 12 octombrie, de exemplu, din cele 9 tractoare existente la această brigadă lucrau numai trei, două tractoare erau defecte, iar restul... „la alimentare“. Tractoristul Aniculăesei Constantin, de exemplu, pentru o mică defecțiune la motorașul de pornire a lăsat tractorul la brigadă și șia fătut drum spre Botoșani, iar Iacob Ioan a lăsat tractorul în brazdă și s-a dus acasă. Acest lucru se datorește în primul rînd tovarășului Doroftei Mihai, șeful brigăzii, care nu organizează munca în bune condițiuni. Este vremea ca acești tractoriști să înțeleagă că timpul pentru însămînțări este întîrziat, iar „plimbările“ mai pot fi amînate. jema Veieteniei ROMÂNO-SOVIETICE Expuneri interesante Printre manifestările ce au loc cu prilejul Lunii prieteniei romîno-sovietice, în întreprinderi, școli, la căminele culturale de la sate, etc., se țin conferințe și expuneri care au ca obiect mărețul program de construire a comunismului, realizările imense pe care le obține poporul sovietic în cadrul septenalului. Asemenea conferințe și expuneri interesante s-au ținut la întreprinderea de industrie locală „Flamura Roșie“, de către tov. Ciuclea Dumitru, directorul clubului muncitoresc „23 August“, la căminul cultural din Răchiți de către tov. Radu Constantin, directorul școlii de 7 ani, etc. Seară literară Zilele trecute, la cinematograful „7 Noiembrie“ din orașul nostru a avut loc o seară literară închinată vieții și operei marelui scriitor clasic rus L. N. Tolstoi, în fața unui numeros public, tovarășul L. Blumentriall a vorbit despre realizările mărețe ale Uniunii Sovietice și politica ei fermă de apărare a păcii, după care tov. E. Aron, regizor al Teatrului de stat „M. Eminescu“ din Botoșani a vorbit despre nemuritoarele opere ale genialului scriitor. în încheiere, tov. Stelian Preda, actor, a citit fragmente din romanul „învierea“, după care a rulat filmul cu același titlu. Recenzii de cărți Numeroși iubitori ai literaturii din orașul nostru s-au adunat în dupăamiaza zilei de 12 octombrie a.c. la clubul muncitoresc „23 August“ pentru a asculta recenzia romanului „Mama“ de M. Gorki. După prezentarea recenziei a urmat un frumos program artistic. Cu mult interes a fost ascultată și recenzia romanului „Așa s-a călit oțelul“ de N. Ostrovski care s-a ținut la biblioteca de casă nr. 1 din Botoșani. Vitrine tematice Pentru ca oamenii muncii din orașul nostru să fie la curent cu noutățile din literatura sovietică beletristică și de specialitate, biblioteca raională a organizat vitrine tematice intitulate : „Să cunoaștem literatura sovietică în limba rusă“, „Cartea sovietică sprijin prețios în construirea socialismului“ și altele, în cadrul cărora sunt expuse volume din cele mai valoroase lucrări de literatură și știință. Conferințe pe teme sanitare Casa de educație sanitară din orașul nostru desfășoară o bogată activitate pentru îmbogățirea cunoștințelor sanitare a oamenilor muncii. Periodic, la sediul Casei de educație sanitare, în întreprinderi și instituții, în comunele raionului nostru, se prezintă conferințe, filme documentare, sunt difuzate broșuri din care oamenii muncii învață cum să-și păstreze sănătatea, cum să se ferească de boli, etc. Nu de mult, în fața a numeroși Cetățeni, tov. dr. Marchievici Heinrich, a ținut conferința „Virusuri și viroze“. In continuare au rulat filmele documentare „Sîngele este viața“ și „Igiena populară“. In fața muncitorilor de la uzinele textile „Moldova“ au fost ținute conferințele „Hepatita epidemică“, „Transfuzia de singe“ și altele. Numeroase conferințe s-au ținut la căminele culturale din satele raionului nostru. Coresp. V. ZAIT Aprovizionărilor de iarnă li se acordă toată atenția Buna aprovizionare pentru iarnă a populației constituie o preocupare actuală a comitetului executiv al sfatului popular orășenesc Botoșani. Prin intermediul Secțiunii comerciale Sau făcut repartițiile de produse pentru cantine și unitățile de alimentație publică, in scopul impulsionării aprovizionărilor. Administratorii cantinelor au fost sfătuiți să încheie contracte cu Agevac0opul în vederea obținerii la timp a cantităților de produse necesare ; s-au întocmit grafice de folosire în acest scop a mijloacelor de transport, etc. Ca urmare a măsurilor luate, cantinele din orașul nostru au fost aprovizionate cu 214 tone cartofi, 35 tone ceapă, cu diverse legume, rădăcinoase, fasole, varză, fructe, fără a mai aminti de aprovizionarea pe care o fac unitățile de alimentație publică. Totodată în cadrul planului de semiindustrializare, Ageracoopul a pregătit 12 tone bulion, circa 10 tone castraveți murați, 26 tone murături din harburi și gogonele, etc. După cum se vede, problema aprovizionării din timp a populației, cantinelor și unităților de alimentație publică este tratată cu grijă și atenție. Au fost pregătite din timp spațiile de înmagazinare și însilozare, luîndu-se măsuri pentru sortarea produselor recepționate. în buna aprovizionare pentru iarnă se remarcă în mod deosebit lucrătorii cantinei, creșei și căminului de zi de la uzinele textile „Moldova“. Vizitînd cantina de la Școala profesională de mecanici agricoli, colectivul pentru verificare al secțiunii comerciale, împreună cu o echipă de control obștesc, a constatat că și aici s au făcut pregătiri intense pentru iarnă. Prin grija administratorului, tov. Toma Gheorghe, au fost ridicate, pe baza contractului, de la Ageracoop, însemnate cantități de produse. Pe lîngă cartofi, ceapă, fasole, cuci s-au pregătit murături, 1.000 kg. ardei și gogoșari la sare și alte produse. la Printr o muncă intensă pînă sfîrșitul lunii octombrie poate fi terminată acțiunea de aprovizionare și depozitare a legumelor, fructelor și zarzavaturilor necesare pentru iarnă. A. ARBORE Un nou magazin Lucrările la clădirea noului magazin universal din satul Stăuceni au intrat în faza finală. Peste cîteva săptămîni magazinul va fi dat în folosință. Acest magazin, construit din fondurile cooperației de consum, constituie mîndria oamenilor din sat. Colectiviștii din Stăuceni au contribuit și ei la această clădire, efectuînd numeroase lucrări prin muncă patriotică. Astfel colectiviștii Bonceag Neculai, Neanu Toader, Olteanu, Gheorghe și alții au cărat cu atelajele diferite materiale pentru construcție, iar tinerii Bercu Alexandru, Ștefănescu Cristina și Ștefan Silvia au ajutat la descărcarea cărămizilor. Cetățenii din Stăuceni au efectuat la această construcție peste 800 ore de muncă patriotică. Coresp. M. ȘUIU