Clopotul, 1965 (Anul 21, nr. 1804-1906)

1965-01-01 / nr. 1804

ppefeiari <Sn halo, ppsfz, vnisivs f ANUL XXI Nr. 1804 Vineri 1 ianuarie 1965 4 pagini — 20 bani Ultimele file din calendar sînt rupte. Anul 1964 s-a sfîrșit. Acest an a fost bogat în realizări și fapte pentru poporul nostru. A XX-a aniversare a eliberării patriei, măreața sărbătoare națională, a constituit pentru oamenii muncii prilejul de a face un bilanț al tuturor realizărilor obținute pe drumul socialismului și totodată imbold spre noi succese. Marile înfăptuiri despre care s-a vorbit recent de la tribuna Marii Adunări Naționale umplu inimile fiecărui om al muncii de înaltă emoție, de mândrie patriotică. Partidul ne-a învățat să năzuim, să visăm, să vedem fiecare realizare în perspectivă, să ne imaginăm cum va arăta țara peste ani. De aceea, trecind în revistă succesele obținute timt! acesta în dezvoltarea industriei, ne gîndim deja la cele de anul viitor, ne propunem să luptăm cu hotărîre pentru îndeplinirea prevederilor anului 1965. Privind harta țării ne dăm seama mai bine de schimbările survenite pe plan industrial. Pe nesfârșitele ogoare ale patriei, în gospodăriile agricole de stat și colective, oamenii muncii din agricultură luptă pentru a smulge pămîntului rod bogat. Nivelul de trai al celor ce muncesc crește de la un an la altul. Hotărîrea Consiliului de Miniștri de a mări salariile tuturor oamenilor muncii, noile cvartale de locuințe date anul acesta în folosință, zecile de școli noi, cămine studențești, nenumărate cămine culturale ce se construiesc, toate acestea fac ca gîndurile de recunoștință fierbinte, de dragoste nemărginită să se îndrepte spre partid, călăuzitorul poporului pe drumul spre o viață mai bună. Năzuințele generațiilor precedente se împlinesc acum în anii noștri. Țara înflorește ca o grădină prin munca harnică a întregului nostru popor. Începem un nou an de viață, de muncă. In plin mers, anul vechi 1964 predă ștafeta celui care vine — 1965. Purtătorii ștafetei, clasa muncitoare, harnica țărănime colectivistă, intelectualitatea, sunt hotărîți să obțină în noul an realizări și mai frumoase. De aceea, acum la început de an, se cuvine să cinstim pe toți oamenii muncii, pe acei care stăpînesc cu pricepere mașinile și luptă pentru dezvoltarea tehnicii, pe colectiviștii care fac să înflorească agricultura socialistă, pe intelectualii care răspîndesc în mase comorile culturii și artei, învață pe copii să pătrundă tainele slovelor sau stau de veghe sănătății oamenilor. Cu inirma plină de bucurie, de legitimă mindrie pentru realizările obținute, cu gîndurile pline de recunoștință față de partidul nostru drag, pășim în noul an care vine. La mulți ani, tovarăși! Aspect exterior al fabricii de zahăr „Șiretul“ din Bucecea. Orașelul copiilor Un portal impunător îți deschide intrarea spre Orășelul copiilor. Intrigi o aleie mică de brazi în lumea de basm. Iată-l pe uriașul Moș Gerilă în jurul căruia toate par mai mici. Numai racheta de călători cu destinația spre Cosmos stă parcă gata să țîșnească spre înălțimi ca o săgeată. In mijlocul orășelului se află tradiționalul pom de iarnă. Seara, cînd luminile multicolore se aprind, totul pare mai frumos. Și cite nu sunt de privit Albă că zăpada și cei șapte pitici, ciuperci mari ca niște umbrele, veverițe, iepurași, uiii, vulpi șirete și cite alte animale care aici „conviețuiesc“ atît de pașnic spre hazul celor mici. Ingenios, orășelul este înconjurat de un „gard“ de panouri ilustrate cu basme. La panoul de onoare Uzina de reparații — Și-a îndeplinit planul anual cu aproape o lună de zile înainte de termen. — A executat reparații peste plan la un număr de 123 motoare și tractoare exprimate în echivalent. — A sporit productivitatea muncii cu 7 la sută față de sarcina planificată. — A realizat 1.420.000 lei economii suplimentare la prețul de cost. Uzinele texfite “Moldova» — Și-a îndeplinit sarcinile de plan la 25 decembrie 1964. — A produs peste prevederile planului 75 tone fire și 79.000 m p țesături. — A redus cheltuielile de producție cu 187.000 lei și a obținut 115.000 lei beneficii suplimentare. Fabrica de zahăr "Siretul” Bucecea — Și-a îndeplinit planul anual înainte de termen. — A depășit capacitatea de prelucrare proiectată cu 400 tone sfeclă în 24 ore. —■ A sporit productivitatea muncii cu 9 la sută. — Ai aplicat 57 inovații cu o eficiență economică anuală de 469.000 de lei. GAS. Leorda ■ — Și-a îndeplinit planul anual cu aproape o lună înainte de termen. — A obținut o producție de 3200 litri lapte pe cap de vacă. — A livrat statului peste prevederile planului anual 1000 li lapte și 170, tone, carne. — A obținut 1.000.000 lei economii la cheltuielile de producție și 2.700.000 lei beneficii suplimentare. G.A.C. Ștefănești — A realizat la hectar 32au kg porumb boabe, 1302 kg floarea-soarelui, 21.000 kg sfeclă de zahăr și 700 kg coreandru, depășind cu mult producția planificată. __ A livrat statului 28.000 kg carne de porc și de bovine. Din valorificarea produselor agricole a obținut un venit de 4.468.000 de lei din care 681.000 lei din sectorul zootehnic. An de însemnate realizări In anul 1964, comitetul executiv al sfatului popular raional, sub conducerea biroului comitetului raional de partid Botoșani, a îndrumat mai competent activitatea economică, social-culturală, de gospodărire și înfrumusețare a satelor. Este cunoscut că ponderea în economia raionului o are agricultura. Gospodăriile colective au înregistrat un progres în organizarea muncii, răspunzînd sarcinilor principale privind sporirea producției și dezvoltarea intensivă și multilaterală a agriculturii. Generalizarea experienței înaintate prin organizarea de consfătuiri, schimburi de experiență și demonstrații practice în gospodării agricole de stat și gospodării colective fruntașe a constituit un important sprijin în sporirea producției agricole la hectar. In acest an, gospodăriile colective au obținut mai mult cu 750 kg porumb, 350 kg floarea-soarelui și peste 6000 kg sfeclă de zahăr în medie în hectar cu anul trecut. Acesta este un rezultat al extinderii lucrărilor executate cu ajutorul stațiunilor de mașini și tractoare, folosirii de semințe de înaltă productivitate, fertilizării a 18.500 de ha cu îngrășăminte chimice și a peste 8000 ha cu îngrășăminte naturale. Hărnicia colectiviștilor ieșit puternic în evidență gaura mare a îndrumării date de sute de specialiști, a ajutorului statului. Gospodăriile agricole colective au folosit mai bine terenul mărind suprafețele arabile. Totodată in acest an, pe terenurile slab productive, în pantă, improprii culturilor cerealiere, s-au plantat 423 ha livezi, 141 ha vii și s-a procurat materialul săditor pentru noi plantații de 250 ha livezi și vii. O dezvoltare mai mare a cunoscut și creșterea animalelor — o bogăție a gospodăriilor colective și totodată un izvor de venituri. De aceea, gospodăriile colective au ridicat în acest an noi construcții productive, au introdus la majoritatea fermelor instalații de apă, iar 15 centre gospodărești sunt electrificate. Rezultate bune în creșterea animalelor au obținut gospodăriile colective din Verești, Ștefănești, Roma, Siminicea, Leorda și altele. Pregătirea temeinică a sute de colectiviști care au îmbrățișat această ramură, cantitățile însemnate de furaje asigurate pentru perioada de iarnă, creează premizele unor rezultate și mai bune la sporirea producției de lapte, carne, fină. Dezvoltarea gospodăriilor colective a dat o nouă înfățișare agriculturii noastre și satelor. Centrele gospodărești ale unităților socialiste din agricultură, plantațiile întinse de vii și livezi, grădinile de legume și zarzavaturi, iazurile care strălucesc în soare, cirezile și turmele de vite, proprietate obștească, sunt o expresie a agriculturii socialiste în plină dezvoltare. Bazîndu-se pe creșterea puterii economice a colectiviștilor, grija permanentă a statului nostru pentru ridicarea continuă a bunăstării oamenilor muncii, sfaturile populare comunale din raionul nostru au obținut succese în dezvoltarea economică și culturală a satelor. Continuînd preocuparea pentru modernizarea și mărirea rețelei școlare. In condițiile generalizării învățămîntului de 8 ani, anul acesta au fost date în folosință în școli noi cu 31 săli de clasă. Școlile din Siminicea, Dumbrăveni, Leorda, Sarafinești, și Călărași poartă pecetea vremurilor noi pe care le trăim, ele asigurând condiții deosebit de bune pentru desfășurarea procesului instructiv-educativ. S-au executat o parte importantă din lucrări la căminul cultural din Brehuești, baia populară din Trușești, a început construcția casei de naștere din Unțeni și a dispensarului uman din Poiana. V. ȘTEFAN președintele Comitetului executiv al sfatului popular raional Botoșani (Continuare în pag. 3-a) Confecții peste plan Colectivul de muncă de la fabrica de confecții „Botoșani“ își încheie anul de producție 1964 cu rezultate însemnate. Prin folosirea in mod judicios a capacității de producție au fost obținute peste plan 38.000 confecții și s-au realizat economii la prețul de cost în valoare de 306.000 lei. Din materia primă economisită se pot realiza peste 7000 confecții și 14.000 jucării. Cele mai însemnate realizări au obținut muncitorii de la benzile conduse de Petru Romaniuc, Mihai Graur și Marcel Chetraru. Comunistele Victoria Bucataru, Eugenia Hart, Aurelia David, Maria Axinte și Eva Popovici se evidențiază în întrecerea socialistă.