Clopotul, octombrie-decembrie 1970 (Anul 26, nr. 2940-3018)

1970-10-01 / nr. 2940

* k ► * k ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVI nr. 2940 joi 1 octombrie 1970 4 pagini 30 bani CONSILIUL DE STAT A RATIFICAT TRATATUL ROMÂNO - SOVIETIC In ziua de 30 septembrie 1970 a avut loc la Palatul Republicii ședința Consiliului de Stat prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. In afara membrilor Consiliului de Stat, la ședință au luat parte tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, miniștri, președinți ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai presei. Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a prezentat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Din însărcinarea Consiliului de Stat, proiectul de decret a fost examinat în prealabil de Comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare și juridică ale Marii Adunări Naționale care l-au avizat favorabil, propunînd adoptarea lui. La dezbaterea privind ratificarea Tratatului au luat cuvîntul tovarășii Constantin Daicoviciu, Ion Spătărelu, Carol Király, Aurel Bozgan, Ion Coman și Ludovic Takacs, care și-au exprimat deplinul acord în legătură cu ratificarea Tratatului, apreciindu-l ca o contribuție de seamă la întărirea continuă a prieteniei și colaborării între cele două popoare, la cauza socialismului, păcii și colaborării internaționale. Consiliul de Stat a adoptat apoi în unanimitate Decretul pentru ratificarea Tratatului. După ratificare, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală, încheiat recent între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste de către Consiliul de Stat, reprezintă un moment important și corespunde năzuințelor și dorinței poporului nostru. Semnarea la București a acestui Tratat constituie un eveniment de seamă în evoluția ascendentă a relațiilor de colaborare multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, în întărirea prieteniei româno - sovietice. Avînd la bază principiile marxismleninismului și internaționalismului proletar, actualizînd în condițiunile de astăzi prevederile vechiului tratat — care a constituit temelia trainică a rodnice de alianță și legăturilor prietenie dintre România și Uniunea Sovietică - actualul Tratat stabilește pe o lungă perioadă de timp, 20 de ani, cadrul colaborării multilaterale dintre cele două țări, în spiritul egalității depline în drepturi, respectării suveranității și independenței naționale, neamestecului în treburile interne, întrajutorării frățești și avantajului reciproc. Tratatul de prietenie romăno -sovietic se fundamentează pe îndelungatele tradiții de prietenie și solidaritate dintre cele două popoare — prietenie cimentată prin lupta comună împotriva fascismului și ridicată pe un plan superior în condițiile construirii socialismului și comunismului ; legăturile trainice care ne unesc își găsesc puternice resurse în comunitatea orinduirii sociale, a aspirațiilor fundamentale și țelurilor supreme care animă cele două țări. Tratatul deschide, totodată, largi perspective de viitor, creează un cadru propice pentru intensificarea și amplificarea continuă a colaborării economice și tehnico - științifice reciproc avantajoase, a cooperării în producție și în alte domenii dintre România și Uniunea Sovietică. Progresele pe care le obțin țările noastre în dezvoltarea bazei tehnico - materiale a societății, în înflorirea științei și culturii constituie premise deosebit de favorabile pentru lărgirea și diversificarea schimburilor, a colaborării și a cooperării în toate sectoarele de activitate. Tratatul consemnează voința celor două state de a acționa în continuare pentru întărirea unității și coeziunii statelor socialiste, pornind de la convingerea că aceasta constituie izvorul principal al tăriei și invincibilității sistemului socialist mondial. Prevederile Tratatului dau, totodată, expresie hotărîrii României și Uniunii Sovietice de a promova cu consecvență în viața internațională politica coexistenței pașnice, de a milita cu perseverență pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru rezolvarea marilor probleme care stau în fața omenirii contemporane prin mijloace pașnice, pe calea tratativelor, pentru salvgardarea păcii popoarelor. Unul din obiectivele importante ale politicii celor două țări, înscrise în Tratat, este lupta pentru îmbunătățirea atmosferei in Europa, pentru înfăptuirea securității europene și întronarea în viața popoarelor de pe acest continent, atît de dureros încercat de-a lungul istoriei, a unui climat de pace și încredere, de prietenie și colaborare între națiuni. Militînd pentru dezarmarea generală și totală, România și Uniunea Sovietică își exprimă totodată hotărirea de a respecta obligațiile asumate în cadrul Tratatului de la Varșovia a cărui existență o considerăm necesară atîta timp cit se va menține Pactul Nord - Atlantic, încheierea și ratificarea noului Tratat de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre țara noastră și Uniunea Sovietică, întărirea continuă a solidarității, alianței și prieteniei româno-sovietice se înscriu la loc central în politica de stat a României socialiste, constituie parte integrantă a activității internaționaliste desfășurate de partidul și guvernul țării noastre pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare frățească cu toate țările socialiste, pentru creșterea continuă a forței și unității întregului sistem socialist mondial. Acționînd astfel, partidul și poporul nostru își îndeplinesc una din înaltele lor obligații internaționale, își aduc contribuția la cauza generală a socialismului și păcii în lume. Totodată, consecventă principiilor coexistenței pașnice, România militează pentru lărgirea relațiilor de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, pentru destindere internațională. Luptăm, împreună cu celelalte popoare iubitoare de pace, pentru zădărnicirea politicii imperialiste agresive, pentru a se pune capăt folosirii forței și dictatului în viața internațională, împotriva oricărui amestec străin în viața statelor, pentru respectarea dreptului sacru al fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, pentru instaurarea în relațiile dintre țări a principiilor independenței și suveranității naționale, egalității în drepturi a tuturor națiunilor. Consider că ratificarea în unanimitate de către Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a Tratatului româno-sovietic corespunde pe deplin intereselor poporului nostru, ale întăririi prieteniei și alianței dintre România și Uniunea Sovietică, dintre popoarele noastre vecine, cauzei generale a socialismului și păcii în lume. Cuvîntarea tovarășului ION GHEORGHE MAURER Stimate tovarășe președinte. Tovarăși, Guvernul Republicii Socialiste România prezintă Consiliului de Stat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală intre Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Semnat București, în la 7 iulie 1970, la timpul vizitei în țara partid noastră a delegației de și guvernamentale a URSS. Tratatul constituie un document de o deosebită importanță. El reflectă stadiul actual al relațiilor dintre cele două țări socialiste vecine și dă, totodată, expresie voinței lor de a intări și în viitor, în spiritul internaționalismului socialist, prietenia și alianța dintre popoarele român și sovietic, de a dezvolta colaborarea multilaterală dintre România și Uniunea Sovietică, pe baza respectării suveranității și independenței naționale, egalității în drepturi și neamestecului in treburile interne, avantajului reciproc, în interesul ambelor popoare, ai cauzei socialismului, păcii și colaborării internaționale. In Tratat este reafirmată, de asemenea, hotărirea înaltelor părți contractante de a contribui la întărirea unității țărilor socialiste, de a dezvolta colaborarea cu toate statele, indiferent de orinduire socială, de a milita pentru înfăptuirea securității în Europa și în întreaga lume. Apreciind că prevederile Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între România și Uniunea Sovietică corespund întrutotul principiilor de bază ale politicii externe a partidului și statului nostru, intereselor fundamentale ale poporului român, iar obligațiile asumate nu contravin tratatelor internaționale în vigoare, propun adoptarea proiectului de decret pentru ratificarea lui. Proiectul de decret a fost examinat și avizat favorabil de Comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare și juridică ale Marii Adunări Naționale. Tot astăzi, Tratatul românosovietic urmează să fie ratificat de Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. ELECTRIFICARE In satele comunei Roma continuă acțiunea de extindere a rețelei electrice de joasă tensiune. Pină la această dată s-au executat astfel de lucrări pe o lungime de 4,5 km din care 3,3 km la Roma și 1,2 km la Cotîrgaci, valoarea totală fiind de 170.000 lei, din contribuția pentru electrificare, la care se mai adaugă procurarea de stîlpi și impregnarea lor. Intr-un număr de 50 de locuințe personale au fost executate instalațiile interioare, efectuîndu-se și racordarea lor la rețea ; asemenea lucrări al AGENDA mează să se facă, in timpul cel mai scurt, la domiciliile altor locuitori ai comunei. SIMPOZION In cadrul ciclului de acțiuni educative organizate cu tineretul, la Casa de cultură din Darabani este organizat, azi la ora 18, simpozionul „Tinerețe, idealuri“ susținut de un colectiv de cadre didactice din oraș. La reușita acțiunii participă și secția cinematografică județeană, prezentînd filmul „Stimată domnișoară“, adecvat manifestării programate. OFICIUL P.T.T.R. nr. 3 Răspunzînd cererilor formulate de cetățeni, la parterul blocului B9, cartierul „Parcul Tineretului“, a fost stabilit noul sediu al Oficiului P.T.T.R. — 3. Dispunînd de un spațiu suficient — o cameră pentru factori și o cameră pentru deservirea publicului —, oficiul va putea răspunde în condiții optime solicitărilor din acest cartier al municipiului. UNITĂȚI COMERCIALE DESERVITE DE ELEVI Avînd ca scop crearea unor bune deprinderi lucrători din comerț pentru viitorii și din alimentația publică, a fost stabilit numărul acelor unități în care deservirea va fi făcută și de elevii ce sînt pregătiți la Grupul școlar comercial din Botoșani. Incepînd cu primele zile ale lunii octombrie, elevii vor deservi magazinul alimentar „Flora“, magazinul de produse industriale „Centra" și braseria din municipiu. Noi capacități Pe baza unui studiu conceput de specialiștii din întreprindere, la Uzinele textile „Moldova“ a început nu de mult turnarea fundațiilor pentru instalarea mașinilor în secția finisaj cu care se vor putea finisa, în plus, în anul viitor, 10 milioane metri pătrați de țesături Este vorba de instalarea, în același spațiu industrial, a încă unei mașini de termofixat, alta de albit în lățime, două rame de egalizat ș.a., pe baza cărora uzinele textile își vor extinde colaborarea cu alte întreprinderi similare din țară, pentru prelucrarea de țesături crude. In curînd va începe și pregătirea a 100 de muncitori calificați pentru mînuirea acestor mașini și utilaje de înaltă productivitate. 1 PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITIVA I Redacția -1 administrația Calea Națională nr. 261 Botoșani Telefoane Redactor șef - 11333 Redactor șef adjunct - 11725 Secretariatul de redacție - 12075 Secțiile economică și culturală - 12487 Secțiile viață de partid și construcții de stat - 11106 Secțiile informații și scrisori - 11217 Administrația - 12372 Instantaneu în timpul practicii în producție a elevilor de la Școala generală din comuna Roma Fotografia : I. NEGREA NU NUMAI GRIUL TREBUIE CULTIVAT, CI SI RESPONSABILITATEA --------T------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Prefață la un posIBiL proces ce ar trebUI judecat la RomÂnești ! ■*" Actul de acuzare în procesul ce îi va fi intentat inginerului Ioan Todirel de la C.A.P. Românești (informațiile ce le deținem la ora actuală sunt din sursă autorizată și indică drept fapt sigur deschiderea procesului) pe baza constatărilor inginerilor Vasile Alungulesei și Petru Nemeș de la Direcția agricolă și a locotenentului major Constantin Stoica de la Inspectoratul județean de miliție, va putea porni de la iresponsabilitatea acestuia față de producția ce ar urma să obțină o întregă colectivitate de o oameni de pe pămîntul ce i l-a încredințat spre administrare din punct de vedere tehnic. Nu este în intenția noastră să influențăm în vreun fel instanța de judecată însă considerăm că e util să informăm opinia publică asupra cazului , ne permitem să pomenim — fără a intra în alte generalități — că anul acesta producția de grîu a fost slabă și că în mod special conducerea partidului și statului au atras atenția asupra responsabilității ca tot ce semănăm în toamnă să beneficieze de condiții exemplare. Ce a înțeles Ioan Todirel din toate acestea : a) tratamentul semințelor nu se execută cu doza și pe durata necesară. b) a însămînțat za ha în teren cu pat germinativ necorespunzător pregătit, arat la mică adîncime și bolovănos , sămînța fost îngropată la 1—2 cm, față a de 5—7 cm in mod normal chiar a rămas la suprafață, sau In timp ce multe alte acte au și le-a pus la punct, pentru terenul respectiv are și proces - verbal de recepție prin care confirmă că patul germinativ e de calitate. Dacă tovarășii Gh. Covataru, instructor al Comitetului județean de partid și ing. Mihai Silveanu, directorul I.M.A. Albești n-ar fi întrerupt semănatul în astfel de condiții, Todirel ar mai fi aruncat sămînța și pe alte 24 ha ce se aflau în aceeași situație (cu bolovani). De altfel, cînd a fost chemat să dea socoteală pentru calitatea semănatului i-a prevenit pe respectivii că nu se poate duce deoarece are „zi de băut“. c) lucrează cu semănătoriie dispersat, contrar prevederilor Ordinului nr. 2000 al M.A.S. d) a amplasat griul din saiul București după grîu Betostaia și în terenuri expuse la băltirile de primăvară, fără să fi luat măsuri de protejare. e) nu a luat în primire calitativ mijloacele de lucru de la secția I.M.A. f) în terenul unde griul va urma după floarea - soarelui în Ioc ca pălăriile să fie transportate și treierate la margine se treieră direct pe lan, manevrînd combina de la o grămadă la alta. In grămezile de bere există capitule nerecoltate. g) s-a întocmit o evaluare a producției culturilor de toamnă pe tarlale fără să existe o bază de calcul (date asupra desiunii de plante, asupra numărului de știuleți pe plantă și a greutății lor etc). Tarlalele, cu producția evaluată, n-au fost date în primire brigadierilor pe bază de proces - verbal. Lista aceasta de lipsuri ar putea fi încă mult prelungită pentru că au fost făcute și multe constatări. Ele converg către formarea unei convingeri : inginerul Todirel face dovadă de neglijență în îndeplinirea sarcinilor profesionale, nu-i controlează pe cei în subordine. Pe de altă parte, lipsa de colaborare a acestuia cu președintele CAP, Vasile Burlacu și șeful secției de mecanizare Gh. Burlacu este evidentă. Fără îndoială că și ei își au partea lor de răspundere pentru care vor trebui să dea socoteală. Dar cazul Todirel indignează din mai multe puncte de vedere : IOAN MAXIMIUC (Continuare în pagina a LiI-a) ÎN PAGINA 2 ► [UNK] PRIMA SERIE DE ÎNTREBĂRI A CONCURSULUI S-a impămintenit, intre tradițiile poporului nostru, de cițiva ani, ca prima duminică din luna octombrie a fiecărui an să fie dedicată sărbătoririi roadelor pâmîntului, bogăției pentru care încă din toamna anului precedent se depun eforturi in vederea obținerii ei. Pentru a afla amănunte ale organizării și desfășurării acestui eveniment in județul nostru, care anul acesta va avea loc duminică 4 octombrie, ne-am adresat tovarășului Gheorghe Țugui, vicepreședinte al U.J.C.A.P. — Cum se va organiza și desfășura anul acesta „Ziua recoltei", în județul nostru ? — Spre deosebire de anii anteriori, avindu-se în vedere condițiile naturale din acest an, care au decalat volumul mare al lucrărilor cerute de campania de toamnă, „Ziua recoltei", programată duminică, 4 octombrie, se va sărbători prin muncă de către întreaga țărănime cooperatistă, mecanizatori și ceilalți lucrători de pe ogoare. Acțiunile din cadrul „Zilei recoltei“, după indicațiile primite din partea Comitetului județean de partid, vor fi organizate de Uniunea județeană a C.A.P., in colaborare cu Direcția agricolă județeană, Consiliul popular județean, Comitetul pentru cultură și artă, Consiliul județean al sindicatelor, Comitetul județean U.T.C., precum și alte organizații și instituții județene. In acest scop s-a constituit un colectiv de coordonare a activităților, avînd un plan de acțiune concret. Așa după cum spuneam la început, în comunele și satele județului, in cinstea „Zilei recoltei" și inclusiv in ziua evenimentului, întreaga masă de cooperatori și mecanizatori, toți lucrătorii din agricultură își vor înzeci eforturile pentru strîngerea în cele mai bune condițiuni a recoltelor, pentru efectuarea in întregime a arăturilor necesare insamințărilor de toamnă. In cinstea aceluiași eveniment, unitățile agricole cooperatiste au fost mobilizate să-și realizeze în totalitate sarcinile contractuale la toate produsele. De aceea, numai in comunele in care lucrările agricole se află intr-un stadiu avansat, în ziua de 4 octombrie, la căminele culturale, se vor organiza serbări închinate evenimentului. — Dar în orașele județului, inclusiv municipiul Botoșani, ce va prilejui „Ziua recoltei" ? — Pentru locuitorii orașelor noastre „Ziua recoltei“ va constitui, în primul rînd, un prilej de aprovizionare cu produse agroalimentare pentru sezonul de toamnă și iarnă, in acest scop se vor „ZIUA RECOLTEI“ va fi sărbătorită prin muncă Convorbire cu tov. GH. ȚUGUI, vicepreședinte al U.J.C.A.P. Botoșani ii iiiiiwiiwih nini hmm I iwmii * organiza expoziții cu vînzare pe sortimente cu cantități abundente de legume și fructe, struguri, cartofi, must etc. Comitetul pentru cultură și artă va organiza împreună cu Consiliul județean al sindicatelor și Comitetul județean U.T.C. manifestări cultural - artistice, deschizînd ample expoziții de costume naționale, covoare și alte produse de artizanat. De asemenea, din expoziții, nu vor lipsi nici standurile de cărți, reviste și ziare, iar trustul alimentației publice își va instala diverse unități de desfacere, amplasate în decoruri autumnale tradiționale. O coincidență plăcută face ca 7 cooperative agricole de producție ale județului nostru — Gorbonești, Socrujeni, Todireni, Iurești, Românești, Mihălășeni și Darabani — să sărbătorească chiar în această zi, închinată recoltei, 20 de ani de la înființare, fapt care va prilejui in aceste localități. în mod deosebit momente festive, întregul program de acțiuni desfășurîndu-se sub directa îndrumare a Comitetului județean de partid, avem deplina încredere că, „Ziua recoltei" va constitui un nou prilej de mobilizare a eforturilor tuturor lucrătorilor de pe ogoare pentru înfăptuirea exemplară a lucrărilor campaniei agricole de toamnă în lumina sarcinilor trasate de cel de-al X-lea Congres al partidului. SILVESTRI AILENEI b V i