Clopotul, ianuarie-martie 1971 (Anul 27, nr. 3019-3093)

1971-01-03 / nr. 3019

* f Anul XXVII nr. 3019 duminică 3 ianuarie 1971 4 pagini 30 bani ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune CU PRILEJUL ANULUI NOU Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. In aceste clipe solemne, cind se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabile, cind ne aflăm in pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfirșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966 - 1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizației. S-au dezvoltat și modernizat forțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. Din această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea invățămintului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socială adoptat cu cinci ani in urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se știe, și un an de grele încercări pentru poporul român : inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naționale și populației. Poporul nostru și-a dovedit insă și cu acest prilej înalta forță morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. In ciuda greutăților, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naționala importanta cantități de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populației. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orinduirii noastre socialiste, a capacității poporului român de a infringe și depăși orice obstacole in mersul sau triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului - expresie a intereselor fundamentale și a aspirațiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm intr-o nouă etapă a dezvoltării economice și social culturale a țării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvint se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naționale, atît ca potențial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea planului de stat pe 1971 - adoptat recent de Marea Adunare Națională - va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiții a acestui măreț program. Au fost luate și se vor lua în continuare măsuri pentru perfecționarea activității economice, pentru creșterea eficienței întregii producții materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atit prin dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, cit și prin perfecționarea organizării, conducerii și planificării producției. In centrul preocupărilor partidului și statului nostru va sta grija pentru satisfacerea într-un grad tot mai înalt a cerințelor materiale și spirituale ale poporului. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importante. In cursul anului 1971, ca și în ceilalți ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale și financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiții de viață din ce în ce mai bune pentru întregul popor. Tot ceea ce se făurește în țara noastră, întreaga activitate de construcție socialistă au drept țel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societății la binefacerile civilizației moderne, dezvoltarea multilaterală a personalității umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc - în calitatea lor dublă de producători și proprietari ai mijloacelor de producție - o activitate susținută, o contribuție activă la soluționarea problemelor generale ale vieții economice, politice și sociale. Perfecționarea organizării și planificării economiei, dezvoltarea democrației socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, la conducerea producției, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea și înfăptuirea întregii politici de construcție socialistă. Mersul înainte al României spre progres și prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creației conștiente a poporului, deplin suveran în țara sa, stâpin pe destinele sale, liber să-și făurească viitorul așa cum dorește. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, țeluri precise. La cîrma țării se află încercatul nostru partid comunist, strins legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care își îndeplinește cu cinste rolul istoric de forță politică conducătoare a societății socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orinduiri, după învățătura marxist - leninistă aplicată creator la condițiile istorice și sociale ale României. Semnificația deosebită a noului an este accentuată și prin faptul că in 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existență demonstrează că idealul suprem al comuniștilor români a fost și rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-au născut, asigurarea libertății și prosperității patriei, a viitorului ei fericit. Dragi tovarăși. Anul 1970 a fost un an bogat in evenimente internaționale. Deși cercurile imperialiste au întreprins o serie de acțiuni menite să pună în pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluției internaționale a constituit-o succesele forțelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere și colaborare. Viața a adus noi și noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber și independent, că ele sunt hotărite să nu mai admită politica imperialistă de dominație, dictat și agresiune, să lupte pentru ca toate națiunile să poată colabora în deplină egalitate, în folosul propriu și al progresului general. In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un înalt spirit de răspundere față de soarta poporului român și a păcii mondiale, a desfășurat o intensă activitate internațională. S-au lărgit relațiile de prietenie și colaborare ale țării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea noastră cu numeroase țări ale lumii. In acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte și intilniri intre reprezentanții României și ai unui mare număr de state de pe toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român și celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale, ale frontului antiimperialist. Țara noastră a depus eforturi susținute pentru normalizarea situației pe continent și înfăptuirea securității europene, pentru crearea unui climat care să favorizeze o largă și fructuoasă cooperare intre state. In același timp, am acționat consecvent pentru stingerea focarelor de război și încordare care periclitează securitatea și liniștea omenirii, pentru rezolvarea pașnică a litigiilor internaționale. Ca rezultat al politicii și activității sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu și simpatie in rindul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste in viața internațională. Intrăm in noul an cu hotărirea fermă de a extinde și mai mult relațiile de prietenie, alianță și colaborare cu toate țările socialiste, de a face totul pentru întărirea unității și coeziunii sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. In același timp, acționind in spiritul coexistenței pașnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnico - științifice și culturale cu toate țările lumii, fără deosebire de orinduire socială. Vom milita neabătut pentru ca în raporturile dintre state să triumfe principiile egalității în drepturi, increderii și stimei reciproce, pentru ca fiecare popor să se poată bucura nestingherit de dreptul sacru de a-și hotâri singur soarta, corespunzător voinței, intereselor și aspirațiilor naționale. Ne vom consacra eforturile și în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război și a conflictelor din Indochina și Orientul Apropiat, pentru împlinirea idealurilor de progres, pace și securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri in opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, in ridicarea bunăstării sale materiale și spirituale, să marcheze succese și mai mari in lupta popoarelor pentru progres, libertate, independență și colaborare, să aducă noi victorii forțelor socialismului și păcii. in această noapte de sărbătoare vă urez din adincul inimii dumneavoastră, muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități, tuturor celor care prin activitatea și eforturile lor înalță luminosul edificiu al României socialiste - un an nou fericit, multă sănătate, împlinirea tuturor dorințelor, realizări cit mai mari in muncă și viață. La mulți ani, dragi compatrioți ! HOTARIRI ALe CONSILIULUI DE MINIȘTRI > PRIVIND: — înființarea întreprinderilor și stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii și organizarea activității acestora; — îmbunătățirea cointeresării materiale a lucratorilor din întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii in pagina a Redacție ți administrația Botoșani Calea Națională nr. 261 telefoane Redactor jet - 11328 Redactor jef adjunct - 11725 Secretariatul de redacție ** 12075 Secțiile economică și culturală - 12487 Secțiile viață de partid și construcții de stat - 11106 Secțiile informații și scrisori - 11217 Administrația - ,2’7? „LA MULȚI ANI I" ÎN PAGINA A ll-A REVELION ’71 ORE Dintotdeauna încărcată de vrajă, noaptea Anului Nou s-a așternut, încă o dată, molcom, peste întinderea județului. Ceasornicele au devenit purtătoarele unui simbol temporal, zorind oamenii și prevestind ceremonios ireversibila clipă. Asistînd și participînd ... activ) la ultima numărătoare inversă a anului care a fost, reporterii s-au constituit într-o echipă de filmare. Inlănțuind imaginile, avem în fața ochilor o peliculă care înfățișează județul în cele din urmă și cele dintîi ore, împletite la cumpăna anilor: mii și mii de oameni cu zîmbetul plin și cugetul împăcat, rememorînd sărbătorește neodihna brațelor și a minții. LA RĂSPLNTIA ANILOR In centrul orașului Botoșani, la Dorohoi și Darabani, la Săveni, cete - cete de urători și-au început călătoria festivă. Solii tradițiilor, mascați și alcătuiți in eficiente „echipe de șoc", dau străzilor un spor de mișcare, alertînd trecătorii. Au mai rămas două ore, un ceas... De unde străbate prin vreme, desenîndu-se cu stoicism in peisajul arhitecturii urbane contemporane, datina aceasta de zgomotoase urări . Răspunsul ne vine din sate îndepărtate, unde, pregătindu-se pentru confruntarea cu cel mai numeros public pe care să-l poată încape imensa scenă nocturnă, a avut loc, in ajunul orei sărbătorești, repetiția generală. ------------------ REPER------------—. AȘTEPTÎND SĂRBĂTORILE A trecut și inefabila clipă, cumva misterioasă, dintre ani, am așteptat cu toții să se întîmple ceva, încrezători ce sîntem (desigur, avînd puterea, să ne apreciem lucid ingenuitatea fastă), dar clipa a fost și nu a adus nimic material, palpabil, nici măcar mobila n-a trosnit și nici un necunoscut n-a bătut în fereastră. In atmosfera nopții acesteia rare am avut doar un început de certitudine temporală, deși — ca de fiecare Nou An — mulți oameni care muncesc cu condeiul vor mai scrie, din inerție, ianuarie ... 1970 ! Și vor rupe o foaie sau vor folosi radieta, uneltele lor, despre uneltele toate vreau să vorbesc, semn al sărbătorilor viitoare. Pentru că, regăsindu-ne, absolut neschimbați, în primele ceasuri ale anului 1971, ne gîndim de pe acum la muncă, la bucuriile deseori inexprimabile ale muncii, la ceea ce ne va aduce anul întreg, și cincinalul, și următoarele cincinale: și viața. Șirul sărbătorilor devine astfel neînceput, intact și mi se pare că abia din acest punct netrăit încă al timpului prezent trebuie cu adevărat să așteptăm întîmplăriri, foarte concrete, lipsite de orice mister. De aceea luăm în mîini, harnici, convinși, uneltele toate. Numai cu ele vom ști să ne alcătuim sărbătorile așteptate. R. ALEXANDRU Anul 1971 — treaptă calitativ superioară în întreaga activitate economică • AM INTRAT INTR-UN NOU CINCINAL CU TOATĂ VITEZA, ÎNAINTE! Am închinat paharul, la cumpăna dintre ani, în cinstea succeselor viitoare. Succese pentru înfăptuirea cărora vom îmbrăca din nou de mîine, haina de lucru și vom purcede vîrtos la împlinirea sarcinilor economice stabilite pentru 1971, an ce semnifică o primă treaptă dintr-un nod cincinal înscris pe traiectoria ascendentă a progresului și dezvoltării ȚĂRII. Lansarea are loc de pe o platformă viguroasă, solidă, de bogate realizări. Greutățile — destule de altfel — nu ne-au speriat ci, dimpotrivă, ne-au călit și mai mult. Ne sunt încă proaspete în memorie momentele cincizeci și, sute de mii de oameni s-au războit cu apele dezlănțuite. In această aprigă încleștare cu natura, în condiții excepțional de acute și dramatice a ieșit pregnant în evidență, forța și vitalitatea orînduirii noastre, înaltele virtuți ale societății noastre socialiste. Crezul viitorului nostru este ritmul alert al dezvoltării, progresului, bunăstării. In anii ce vin, județul se înscrie pe orbita industrială a țării cu o producție globală aproape dublă față de perioada celor 5 ani anteriori. Pe harta economică vor apare noi puncte luminoase — mari uzine și fabrici — rodul unei înțelepte politici de industrializare a acestei părți de țară pentru care se investesc in noul cincinal peste 4 miliarde de lei. Și o nouă fabrică nu înseamnă numai cîteva procente în plus la producția industrială, ci noi locuri de muncă, noi produse, un grad ridicat de civilizație în zona respectivă. Alături de industrie, agricultura județului va înregistra — pe baza modernizării bazei tehnico - materiale și îmbunătățirii organizării, planificării și conducerii sale în lumina măsurilor stabilite recent de către conducerea de partid și de stat — o producție globală de circa 1,7 miliarde lei. Vom produce, vom construi — la scară lărgită — mai mult decât în perioadele anterioare. Așa că, și pe viitor i se va cere să-și confrunte puterile cu sarcinile de plan stabilite — drept etalon — fiecărui colectiv de muncă. Dar nu ne vom mai mulțumi cu orice fel de îndeplinire a planului. Producție fără desfacere ? Capacități de producție insuficient folosite în timp ce depunem eforturi atît de mari pentru a crea altele ? Pentru ce ? E nevoie, mai mult ca oricînd să ne facem un adevărat program din indicațiile deosebit de prețioase ale tovarășului Nicolae Ceaușescu rostite la încheierea lucrărilor Plenarei C.C. al P.C.R. din 16 decembrie 1970: „Este necesar să se înțeleagă că sarcinile de conducere a producției încep cu achiziționarea materiilor prime și utilajelor necesare și se termină o dată cu vînzarea în țară sau în străinătate a mărfurilor fabricate. Numai atunci tind se încasează contravaloarea pnduselor — în tei sau in valută se încheie ciclul de producție și numai după aceasta se poate considera că întreprinderea, conducerea ei, întregul personal și-au îndeplinit sarcinile de pian, obligațiile față de societate". Propulsarea spre o mai aientă activitate economică eficondiționată, așadar, de inițiativă, atitudine activă din partea tuturor, începînd de la conducătorul întreprinderii pînă la muncitorul de la mașină. Inițiativă și atitudine, mai ales pentru ceea ce numim aspecte calitative ale producției. Pentru că, dacă e să disecăm principalele trăsături ale viitorului nostru cincinal, prima și cea mai esențială pentru economia județului este negreșit cea care vizează eficiența și componentele calitative ale acesteia Cunoaștem — și nu de ieri,, de alaltăieri— unele neajunsuri care, chiar dacă nu formează trăsătura dominantă, se mai găsesc totuși în peisajul nostru economic. N-am reușit să le înlăturăm în întregime. Avem încă un nivel ridicat, prea ridicat chiar, al cheltuielilor de producție, al consumurilor specifice de materiale ; coeficientul de schimburi este Încă mic , o bună parte din timpul afectat producției se irosește fără să-și găsească echivalent în bunuri materiale. Un prim pas în această direcție îl vom face începînd încă cu acest an : mia de lei producție marfă va trebui realizată în 1971 cu 20 de lei mai puțin decit în 1970, volumul de beneficii va crește cu 45 de milioane ; volumul de mărfuri destinate exportului va spori cu 8,8 milioane lei valută, ceea ce nu e deloc puțin și mai ales nu ușor de realizat. Și mai știm (Continuare in pagina a 111-a) e