Clopotul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 27, nr. 3251-3329)

1971-10-01 / nr. 3251

Anul XXVII nr. 3251 | vineri 1 octombrie 1971 | 4 pagini 30 bani Pentru ca învățămîntul că fie strîns legat de viată, de producție, ca tineretul studios să fie educat in spiritul muncii, al idealurilor socialismului - acesta este înaltul sens al vizitei de lucru făcute de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCÎI in școli de toate gradele din Capitală In cursul dimineții de joi, 30 septembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășii Dumitru Popa, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, a vizitat școli elementare, profesionale, licee de cultură generală, de specialitate și tehnice din Capitală. In această vizită de lucru, conducătorii de partid și de stat au fost însoțiți de Mircea Malița, ministrul învățămîntului, Dan Marțian, prim - secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, de cadre de conducere și specialiști din rețeaua învățămîntului de toate gradele, de activiști de partid și de stat. Prezența secretarului general în școli de diferite profiluri, acum, la începutul noului an de studiu, reprezintă încă o mărturie a prețuirii acordate școlii și slujitorilor ei de partidul și statul nostru, j grijii permanente pentru dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului, căruia i s-a încredințat înalta misiune de a educa tînăra generație, de a o forma pentru muncă și viață, în spiritul nobilelor idealuri ale socialismului. S-a integrat organic în viața fiecărui cetățean, ca o manifestare a bine grăitoare a democratismului orînduirii socialiste, a legăturilor ce unesc atît de trainic poporul și partidul, prezența aproape cotidiană a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat în mijlocul unor colective de muncă din toate domeniile de activitate. Ceea ce ne-am obișnuit să definim stilul de lucru al secretarului general, semnifică în esență preocuparea sa statornică de a analiza la fața locului modul în care se transpun în viață hotărîrile Congresului al X-lea, de a se sfătui permanent cu făuritori de bunuri materiale și spirituale intr-un dialog fructuos, menit să deschidă noi orizonturi, noi perspective mersului nostru înainte, pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. In această lumină se înscrie și vizita de lucru de ieri, prilej de a constata realizările dobîndite în îndeplinirea indicației privind legarea învățămîntului de viață, de producție, prin activitatea atelierelor - școală, prin transformarea întregii rețele de școli în adevărate amfiteatre ale muncii și de a adopta măsurile rare să dezvolte, pe planuri superioare, aceste realități. Cu atît mai mult, cu cît în acest an de învățămînt s-a hotărît, de către Secretariatul C.C. al P.C.R., ca școlile, de pe întreaga filieră, să beneficieze de sprijinul concret și direct al unităților productive — din industrie, agricultură, cooperația de consum și meșteșugărească, care au sarcina să înzestreze atelierele din școli cu mașini, utilaje, aparate, scule și să asigure în același timp și asistența tehnică de specialitate. Iată, așadar, ce vast și generos cîmp de activitate se deschide în fața învățămîntului nostru, pentru ca școlile și liceele să educe tineretul în spiritul muncii, să-l deprindă să lucreze în orice domeniu, să-l facă să înțeleagă că orice activitate folositoare societății este o muncă de onoare. Vizita conducătorilor de partid și de stat începe la Liceul industrial energetic din șoseaua Giurgiului. După cum se știe, aceste școli de specialitate au un rol bine definit în sistemul nostru de învățămînt post - general, ca principală sursă de cadre cu pregătire medie pentru toate ramurile economiei naționale. Specificul lor — obținerea de către tineri a unei calificări profesionale concrete, concomitent cu diploma de bacalaureat — se bucură de o largă apreciere și adeziune din partea acestora, fapt dovedit și de participarea lor în număr din ce în ce mai mare la concursul de admitere. Activitatea primei promoții de absolvenți ai liceelor de specialitate, care din vara aceasta lucrează în producție, dovedește din plin eficacitatea acestei forme de învățămînt. La intrarea în clădirea liceului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de ministrul energiei electrice, Octavian Groza, de cadrele didactice și de un mare număr de elevi, care oferă flori, aclamă cu entuziasm. Pe o mare pancartă desfășurată pe frontispiciul clădirii se află urarea : „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubite tovarășe Ceaușescu !". Directorul liceului, prof. Alexandru Moșu, înfățișează oaspeților unele aspecte din activitatea instituției pe care o conduce. El arată că în prezent în liceu învață, la cursurile de zi și serale, 768 de elevi trecp+î timp să devină muncitori și tehnicieni cu înaltă calificare în sectoarele termo și electroenergetic. Prima promoție care a absolvit anul trecut se află în producție, în unități de specialitate, printre care întreprinderea „Energoreparații”, diverse centrale electrice, dovedind pricepere și competență în muncă. Se arată, de asemenea, că 16 absolvenți au intrat în instituții de învățămînt superior pentru a deveni ingineri și subingineri. Sînt vizitate apoi ateliereleșcoală, laboratoarele și cabinetele tehnice ale liceului, înzestrate cu utilaje realizate de care întreprinderea „Energoretaj", care patronează această școală, precum și prin autodotare, prin confecționarea în școală a unor instalații necesare practicii elevilor, economisindu-se peste 300 000 lei. Elevii își desfășoară activitatea sub îndrumarea calificată a cadrelor didactice, a unor ingineri și tehnicieni care lucrează nemijlocit în producție. Cei din ultimele clase își desăvîrșesc meseria aleasă în întreprinderile unde vor lucra după absolvire, în felul acesta putînd să cunoască mai bine procesul tehnologic. Vorbind despre perspectiva dezvoltării bazei tehnice pentru practica elevilor, directorul școlii informează pe oaspeți că se află în construcție un poligon termo și electroenergetic de cea mai mare necesitate pentru instruirea de specialitate a elevilor. Conducătorii de partid și de stat se interesează în vizita prin atelierele - școală la ce în școlile generale și liceele de cultură generală, noul an de învățămînt a debutat sub noi și promițătoare auspicii. Pregătirea tehnico - productivă, în paralel cu formarea unui orizont cultural larg la elevii din această categorie de școli, este o necesitate ce decurge din realitățile și cerințele vieții, din dezvoltarea impetuoasă a bazei materiale de producție a societății noastre, a științei și tehnicii. Nu se mai poate concepe un învățămînt desprins de ceea ce se cheamă muncă concretă, mijloc de verificare a cunoștințelor teoretice, de lărgire a orizontului de înțelegere a lucrurilor și fenomenelor, de dobîndire de noi deprinderi. Prima unitate de învățămînt din această categorie a fost Liceul „Gheorghe Șincai”. Întîlnirea conducătorilor de partid și de stat cu cadrele didactice de aici prilejuiește o scurtă discuție asupra istoricului acestui cunoscut liceu bucureștean, care în anul ce vine va sărbători 80 de ani de existență. Actualele cadre didactice ale liceului, în majoritate tineri pregătiți în anii construcției socialiste în patria lucrează elevii. Se arată că există un plan de activitate bine întocmit pe baza căruia se execută o serie de piese solicitate de unitățile productive : se bobinează rotoare de motor, se face revizia unor agregate și armături de specialitate, se execută plăci pentru turbine. Apreciind realizările obținute, secretarul general al partidului recomandă ca dotarea atelierelor să se facă numai cu mașini și utilaje care funcționează și în întreprinderile de specialitate, pentru ca elevii să dobîndească într-adevăr o calificare superioară, în pas cu cerințele vieții noastră, continuă tradiția prestigioșilor dascăli ce au predat în această școală în trecut. Cu dăruire și pasiune ei transmit elevilor cunoștințe temeinice și bogat argumentate, îi educă pe tineri în spiritul patriotismului ardent, al înaltelor idealuri ale socialismului. Conducătorii de partid și de stat, însoțiți de directorul școlii, profesorul Victor Petre, și de profesoara Emilia Ciuraru, secretara comitetului de partid, vizitează ateliereleșcoală intrate în ansamblul mijloacelor instructiv - educative o dată cu începutul anului școlar în curs. Mai întîi, însă, sînt prezentate laboratoarele de fizică și chimie, unde elevii și profesorii se găsesc în prim proces de desfășurare a lecțiilor. Laboratoarele sînt bine înzestrate, încît facilitează aprofunadarea, pe baza experiențelor, cunoștințelor predate la cele două discipline. Un interes aparte suscită laboratorul complex audiovizual, destinat îndeosebi însușirii limbilor străine. Acest laborator, dotat cu șase cabine special amenajate, fiecare cu magnetofoane, cu mijloace de ascultare, precum și o sală de clasă cu izolare fonică, de asemenea înzestrată audio-vizual, au fost concepute de profesorii liceului și realizate cu mijloace proprii. Metodele de predare audio-vizuale s-au dovedit, în ansamblul mijloacelor instructive, ca deosebit de eficiente, și extinderea și generalizarea lor este un obiectiv actual al Ministerului Invățămîntului. In atelierele de lăcătușerie, de mașini-unelte de electrotehnică este o atmosferă de lucru. Sub îndrumarea profesorilor, elevii îmbrăcați în haine de protecție, lucrează la strunguri sau la alte mașini-unelte, creînd imaginea unei reale secții de producție. Școala conlucrează strîns cu întreprinderea „Autobuzul", care a concurat la înzestrarea atelierelor-școală cu mașini - unelte care oferă, totodată posibilități pentru ca elevii din ultimul an să efectueze în însuși procesul producție orele de atelier. Afară, în aer liber, un grup de elevi, în cadrul acelorași ore de muncă productive, executau o lucrare de zidărie. Atelierele, ca și activitățile practice desfășurate în aceste săli de clasă ale muncii fizice, întrunesc bune aprecieri. Secretarul general al partidului adresează cadrelor didactice îndemnul de a persevera legarea cunoștințelor generale, teoretice, de activitatea practică. Recomandă, de asemenea, să se înființeze un cabinet de științe sociale, care, conceput și organizat pe baze moderne, poate aduce o substanțială contribuție la însușirea de către elevi a socialismului științific, a economiei politice, a istoriei și filozofiei marxistleniniste. In cadrul unui schimb final de opinii, se dau soluții privind modernizarea de ansamblu și extinderea acestui important și prestigios lăcaș de învățătură. Pe str. Bujor Haiducul, din imediata vecinătate a Liceului „Matei Basarab", este vizitat un complex de ateliere școlare înglobînd lăcătușerie, țesătoria de covoare, croitoria, electrotehnica, confecții și tricotaje, tîmplări, prelucrări mecanice. Aici își desfășoară activitatea practică elevii tuturor liceelor de cultură generală din sctor. Toate întreprinderile din sector au concurat la utilarea acestui complex de ateliere. In Continuare în pag. a IV-a) Sa îmbinarea organică a cunoștințelor de cultură generală cu practica productivă - criteriu fundamental în școlile generale și licee PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI*VA I A Redacția și administrația Calea Națională nr. 261 Botoșani Telefon: Redactor șef — 11328 Redactor șef adjunct — 12075 Secretariatul de redacție — 12372 Secțiile economică și cultură — 12487 Secțiile viață de partid și construcții de stat — 11106 Secțiile informații și scrisori — 11217 Administrația — 11725 I în pagina a -a în fiecare unitate agricolă, cu 15 -20 la sută mai multe furaje I ® Noi, comuniștii, răspundem ................................ • Cocenii insilozați, un excelent furaj Combinele si tocătorile să lucreze cu ritm sporit ! DE INSAMINTARILE ÎNAMNA FAZA HOTĂRÂTOARE Față de condițiile climaterice din acest an, trebuie ca însămînțările de toamnă să se încheie în jurul datei de 8 octombrie. Dacă ținem cont că pînă acum s-a însămînțat abia o treime din suprafața prevăzută, iar pregătirea patului germinativ nu este asigurată nici pentru jumătate din suprafață, avem o imagine destul de clară asupra eforturilor care sînt necesare în aceste zile pentru a ne ține de cuvînt. Pe această linie este pozitivă preocuparea organizațiilor de partid și a conducerii întreprinderii agricole de stat, unde pînă în prezent s-a semănat ceva mai mult de jumătate din suprafața planificată și există teme în care această lucrare este pe terminate. Vremea instabilă, care și-a făcut din nou simțită prezența prin unele părți ale județului, sporește urgentării lucrărilor, necesitatea In cooperativele agricole de producție de pe valea Siretului s-a putut în ultimele zile și se poate lucra la cîmp cu toate forțele manuale și mecanice. Faptul că în această zonă nu a plouat de mai bine de o săptămînă a făcut ca organele și organizațiile de partid, consiliile de conducere și specialiștii să manifeste un plus de grijă pentru buna organizare a muncii cooperatorilor și mecanizatorilor la strînsul recoltelor și însămîntatul culturilor de toamnă. La Bucecea, ne spunea tovarășul Aurel Zaharia, secretarul comitetului comunal de partid, semănatul griului s-a încheiat în cursul zilei de miercuri. Este de evidențiat aportul mecanizatorilor Gheorghe Corsei, Dan Bărbosu, loan Barbălată, loan Tanța și a celorlalți colegi de muncă ai lor, care dînd dovadă de conștiinciozitate și hărnicie, au contribuit din plin la acest succes. Marți, la Bucecea se aflau în cîmp la recoltat sute de cooperatori, toate mijloacele de transport erau concentrate la eliberatul terenului iar, în urmă, mecanizatorii dădeau tor cu aratul. Prețioasele indicații ale secretarului general al partidului adresate lucrătorilor din agricultură au avut un larg ecou și în rîndul comuniștilor, țăranilor cooperatori și mecanizatorilor din Cucorăni, Vîrîu Cîmpului, Cîndești, Mihăileni și Dersca, unde, în aceste zile, ritmul de recoltare și însămînțare s-a intensificat. Vorbind despre buna organizare a muncii, despre faptul că la Cucorăni viteza zilnica de semănat este de peste 36 ha, Petru Ailoaie președintele (Continuare in pagina a II al TRAIAN TOMA Urgențe.în actuala campanie agricolă Șeful secției S.M.A. Săveni, Niculae Ilaș, discutînd cu brigadierul Constantin Pintilie, despre calitatea semănăturilor Ihr Aprovizionarea tehnico - materială a șantierelor de construcții este o premisă importantă în executarea lucrărilor la timp și de bună calitate. Lucru binecunoscut , lipsa unor materiale, uneori de valoare derizorie, face ca întregul proces de producție să nu se desfășoare în bune condițiuni. Am întreprins în urmă cu cîteva zile investigații pe cîteva șantiere ale întreprinderii de construcții , montaj din Botoșani și Bucecea, în scopul de a ne informa cum se face aprovizionarea acestor șantiere cu materialele necesare. ... La hotelul O.N.T. avem drept interlocutori pe electricienii Gheorghe Scutelnicu, Mihai Prisecaru care ne-au sesizat lipsa unor materiale electrice — doze Bergman de 16 mm, doze de aparat și lămpi cu braț de 60 wați etc. „Aceste materiale care ne lipsesc ne pun în situația să nu putem executa instalația electrică în bune condițiuni. Le-am solicitat în nenumărate rînduri, dar am primit același răspuns : „nu avem“ (Gheorghe Scutelnicu). Dumitru Munteanu, șef de echipă și Ioan Voroneanu muncitor zidar, se plîngeau că „din cauza lipsei de ciment alb pentru mozaic, în urmă cu două săptămîni, ne-au plecat mulți muncitori. Dacă n-aveau de lucru ce erau să facă 7“. De pe șantierul hotelului O.N.T. lipsesc pînă și măturile necesare, cărbune pentru forjă, bitum pentru a se executa instalația în băi, tîmplăria de lemn și altele. „Din cauza acestei situații — ne spunea Toma Borcoi și Mihai Aivănesei — noi nu ne putem continua lucrările și suntem puși în situația să pierdem timpul sau să executăm alte lucrări de categorii mult inferioare calificării noastre". Lipsa de materiale se pare că este o boală cronică a șantierelor. La extinderea complexului de deservire a U. J. C. M. constatăm că lipsesc fîșiile de prefabricate care au întîrziat executarea întregii lucrări aproape 5 luni de zile. încă și în momentul de față mai lipsesc 20 de bucăți. Se acuză mereu că lipsesc materialele de construcții care sunt aduse de la furnizorii din afara județului. In ceea ce privește prefabricatele , așa stau lucrurile. Dar pe șantiere nu este nici tîmplăria metalică, tîmplărie ce se execută chiar de către S.U.T. Botoșani, unitate pendinte de întreprinderea de construcții. „Din cauză că nu au avut aceste materiale la timp și termenul de dare în funcțiune — ne spunea Sebastian Paraschivescu, maistru la complexul de deservire — a fost amînat aproape 6 luni". C* arnntoriv în v i* v. • ii U m;vu,umni0a cu materiale au făcut ca termenele de dare în funcțiune să nu fie respectate nici la alte obiective, spitalul Podriga din cauza a 9 stripe electrici n-a putut fi predat beneficiarului încă în urmă cu un an de VICTOR RAVEICA (Continuare in pagina s III ^ întreprinderea județeană de construcții-montaj poate deveni rentabilă ? DA. PRINTR-O MAS APROVIZIONARE A ȘANTIERELOR NE RĂSPUND INGINERI, MAIȘTRI, MUNCITORI DE LA PUNCTE DE LUCRU DIN BOTOȘANI ȘI BUCECEA