Clopotul, ianuarie-martie 1972 (Anul 28, nr. 3330-3405)

1972-01-14 / nr. 3339

i CLOPOTUL A PAGINA 2 O preocupare constantă a multor organizații de partid din județul nostru, după cum a rezultat din discuțiile purtate cu foarte mulți secretari de organizații de partid, de comitete de partid, cu comuniști, este întărirea rîndurilor organizațiilor, prin ridicarea nivelului politic al tuturor comuniștilor, prin întărirea puterii lor de intervenție, precum și prin primirea în partid a celor mai buni oameni ai muncii, cărora, prin calitățile lor, prin felul în care acționează pentru transpunerea în practică a politicii partidului nostru comuniștii le pot acorda cinstea de a-i primi în rîndurile lor. E greu, practic, să amintim aici, rînd pe rînd, marele număr de organizații care printr-o muncă politică asiduă, de perspectivă, au devenit, în ultimul timp mai puternice, mai numeroase. „Alături de alte modalități de întărire a rîndurilor partidului, — ne spunea tovarășul Constantin Iurea, prim - secretar al Comitetului municipal de partid Botoșani — la un loc de frunte se situează primirea în partid a celor mai buni oameni, angrenați direct în procesul de făurire a bunurilor materiale. Dar, trebuie să recunoaștem, în multe organizații preocuparea aceasta e unilaterală, în sensul că munca pentru primirea în partid a femeilor nu înregistrează amplitudinea necesitată de raportul real ce există, în diferite colective, între numărul femeilor și al bărbaților”. Intr-adevăr, după cum am constatat și noi, așa stau lucrurile. După datele pe care le avem, multe organizații de partid din județ nu au primit, în întreg anul 1971, nici o femeie în rîndurile comuniștilor, ceea ce ilustrează nu numai lipsă de interes pentru întărirea rîndurilor organizației, dar și o condamnabilă neîncredere în capacitatea femeilor de a se afirma ca militanți politici. Cum de s-a ajuns la această situație ? Ce factori concură la acreditarea acestor idei criticabile, cu totul anacronice astăzi ? In fond, pentru a spune lucrurilor pe nume, se poate despărți, printr-o linie, activitatea practică a organizațiilor de partid de preocuparea pentru întărirea propriilor rînduri, fără a stabili o intercondiționare firească ? In organizația de partid de la C.A.P. Havîrna, după cum ne spunea secretarul comitetului de partid, tovarășul Constantin Dăscălescu, activează doar 18 femei. Pe de altă parte, din totalul de 1500 brațe de muncă, ponderea o dețin femeile, numărul celor prezente la muncă depășind cu mult cifra de 1000. La C.A.P. Cîndești, comuna Mihăileni, din 1700 brațe de muncă, peste 1200 sînt femei, (Eugen Dascălu, secretarul comitetului de partid din cooperativă). Ponderea o dețin femeile și în cooperativele agricole de producție Văculești, Saucenița, Păltiniș, Horodiștea Suharău, Lișna, Dorohoi, Tătărășeni, Mihăileni, Mileanca, Dimăcheni, Hilișeu, Corlăteni, Pomîrla, Șendriceni, Ibănești. Stînd de vorbă, însă, cu secretari ai comitetelor comunale de partid din aceste comune, ori cu secretari ai comitetelor de partid din cooperativele agricole de producție, am aflat că în primele nouă luni ale anului 1971 în aceste locuri nu a fost primită în partid nici o femeie, ci doar izolat, în ultimele luni, pe alocuri și în număr restrîns au fost primite cîteva femei. Iată, succint, cîteva „explicații“: „In comuna noastră au fost primite în partid, în anul 1971, numai trei femei. Cauza ? Unii secretari de organizații de bază...” (Ion Anisie, locțiitorul secretarului comitetului comunal de partid Păltiniș). „In organizațiile de partid din C.A.P. Dorohoi au fost primite în partid, în anul 1971, două femei. E puțin, e drept, dar trebuie să le pregătim mai întîi“ (Mihai Tănase, secretarul comitetului de partid din C.A.P. Dorohoi), „La C.A.P. Mihăileni, autocritic vorbind, ne-am preocupat în mică măsură de ...“ (Ion Fercale, locțiitorul secretarului comitetului de partid din cooperativă). Tot așa, în fraze stereotipe, ne-au mai dat răspunsuri tovarășii Toader Hăidăuțu, secretarul comitetului de partid din C.A.P. Mileanca, Alexandru Luchian, secretarul comitetului comunal de partid Suharău, Mihai Onofrei, secretarul comitetului comunal de partid Viculești. Totuși, o concluzie s-a desprins , nu peste tot și, din păcate, în multe organizații munca politică amplă, bogată în idei mobilizatoare are ca obiectiv întărirea calitativă și numerică a rîndurilor partidului. Vrem să luăm, pentru o analiză mai adîncă, mai elocventă, situația din două comune, Havîrna și Mihăileni. Aici funcționează 4 cooperative agricole de producție : Havîrna și Tătărășeni, respectiv Mihăileni și Cîndești. Sunt, în aceste patru cooperative, 21 organizații de bază care nu au primit, într-un an întreg, deci două femei în partid. Dacă ar fi existat un minim de interes, dacă fiecare secretar de organizație de partid, sau, cu forțe mai mari, dacă fiecare birou al organizației de partid s-ar fi ocupat nemijlocit, de-a lungul unui an întreg, de pregătirea unei singure femei, situația, desigur ar fi fost alta. După cum a reieșit din discuțiile purtate în comunele enumerate, munca de ridicare a oamenilor la puterea de înțelegere necesară, de atragere conștientă a lor spre organizația comuniștilor nu se duce metodic, cu continuitate, în forme diverse. Din această cauză, rezultatele sunt de multe ori neconcludente, palide. Sunt multe comune — Vf. Cîmpului, Sulița etc. — în care s-a acumulat o experiență bogată în direcția analizată de noi și care, prin diverse procedee, a fost împărtășită tuturor cadrelor de partid din comunele județului. Totuși, după cum am fost informați, în nici una din comunele enumerate de noi nu s-a încercat extinderea acestei experiențe. Acest fapt, grăitor, explică în întregime situația nesatisfăcătoare înregistrată , fiind refractari în abordarea noului în munca de partid, ținîndu-se cu amîndouă mîinile de procedee infirmate de practică, acționînd în asalt, necoordonat, fără o perspectivă clară, rezultatele bune nu pot să apară. Am întîlnit, în discuțiile purtate cu interlocutorii enumerați, o atitudine pe care nu o socotim constructivă : „organizațiile de partid sînt puternice, ele și-au dovedit în practică capacitatea. Nu au fost primite femei în partid ? Ele sînt aglomerate de sarcini gospodărești, de munca în cooperativă...". Intrucît e vorba de principii, vrem să fim fără echivoc : locul femeilor harnice, bune gospodine, bune soții și mame e în partid ! E necesar azi, mai mult decît oricînd, să procedăm astfel ! Nimeni nu ne dă dreptul, dimpotrivă, să abordăm realitățile prin această optică deformată, dar trebuie spus, întărirea organizațiilor de partid nu se poate face fără un efort susținut, fără o muncă asiduă. Și aceasta este și va rămîne o importantă sarcină a organizațiilor de partid, a tuturor comuniștilor. TIBERIU BRÄESCU Rezultatele bune solicită continuitate in muncă, un constant și tenace efort Primirea în partid a femeilor culturale culturale Lyceum A ieșit de sub tipar nr. 5 al revistei trimestriale „Lyceum“, redactată de elevii Liceului „A.T. Laurian" din Botoșani. Remarcăm și de această dată profilul acestei publicații școlare, care urmărește stimularea talentului celor mai tinere condeie. Merituos este faptul că revista continuă inițiativa de a evoca personalitățile care, cîndva, au învățat în acest liceu, cum, de data aceasta, o face prin descrierea vieții de elev a lui Nicolaie Iorga. Colectivul de redacție a reușit să-și atragă colaboratori dintre oamenii de știință, foști elevi ai liceului, așa cum este acad. Octav Onicescu, iar la rubrica de „Scrisori către „Lyceum“ personalități ale vieții spirituale își spun părerea despre publicație, dînd totodată sfaturi utile în scopul Îmbunătățirii conținutului tematic și al diversificării problemelor abordate. O rubrică nouă „Din viața școlii" prezintă pe scurt principalele manifestări cultural - educative petrecute în viața elevilor pe parcursul unui trimestru. Din sumarul revistei mai remarcăm paginile cu probleme de fizică și matematică, notele de lectură, cronica de liceu și o pagină magazin. Culegere de texte sub egida Comitetului județean de cultură și educație socialistă. Centrul de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă editează o culegere de texte intitulate :.Cu brigada.. CU brigada... Cu brigada Volumul cuprinde texte integrale și fragmente ale unor brigăzi artistice de agitație care-și desfășoară activitatea în mediul rural și în întreprinderile și cooperativele meșteșugărești din orașe, așa că materialul publicat va constitui un prețios îndrumar orientativ pentru creatorii de texte al acestui gen al artei de amatori. Volumul mai cuprinde texte de scenete satirice (ușor de pus în scenă) cuplete, monologuri, epigrame, ghicitori. De o bună valoare educativă și artistică ni s-au părut textele de brigăzi artistice : „Pe șantierul nostru drag“ de Vasile Amarghioalei, „Oglinzi" de Tudor Cetin, și, în mod deosebit, „La șezătoare” de Gheorghe Martiniuc. La fel și scenetele „Vecinii“ de Tudor Cetin, „Hipocrate în concediu" de Iuliu Popescu și ciclul de parodii semnat de Dorel Șora. Prezentarea grafică a lucrării este realizată de pictorul Alexandru Pleșca- T.RAICU TELEVIZIUNE VINERI 14 IANUARIE 16.00—17.00 Teleșcoala. • Inducția electromagnetică. • Interesul pentru istoria patriei oglindit în operele scriitorilor pașoptiști. 18.00 Căminul. 18.50 Aplauze pentru România — Cu ansamblul artistic al U.T.C. în Olanda. Emisiune de Virgil Sacerdoțeanu. 19.10 Tragerea Loto. 19.20 . 001 de seri. „Aventurile lui Bobo“- 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Cronica politică internă de Eugen Mândric. 2010 Film artistic: „Vremuri minunate la Spessart. Regia Kurt Hoffman. Cu: Liselotte Pulver, Harald Leipnitz. 21.50 Telejurnalul de noapte. 22.00 Campionatele europene de patinaj artistic. Proba de dans. Transmisiune directă de la Göteborg. Pentru întîmpinarea celei de-a 50-a aniversări a creării U.T.C., Comitetul județean de cultură și educare socialistă, în colaborare cu Comitetul U.T.C. organizează, județean cu dedicație omagială, o serie de manifetări cultural - artistice, printre care : daloguri pe aceeași scenă, concursul „Cine are cunoștințe de agricultură c șagă", concursuri „Pentru cea mai bună gazetă satirică realizată de uteciști“. In cinstea aceluiași eveniment se vor desfășura simpozioane cu o tematică adecvată, seri culturale și seri distractive pentru tineret etc. Toate manifestările vor avea un pronunțat caracter etico - social, vizîndu-se cultivarea în rîndurile tineretului a dragostei de muncă, încadrarea tinerilor în munca productivă. • „Săptămîna muncii patriotice“ una din manifestările organizate în cinstea semicentenarului creării Uniunii Tineretului Comunist, s-a desfășurat în cîteva comune din județul nostru, între care amintim : Vlăsinești, Vf. Cîmpului, Dîngeni, Illipiceni, Ștefănești, în cinstea semicentenarului U.T.C. Ripiceni. O primă evaluare a rezultatelor „Săptămînii muncii patriotice“ însumează colectarea a peste 2000 kg fier vechi, 350 sticle, 100 kg hîrtie maculatură. De asemenea tot în cadrul acestei acțiuni s-au săpat șanțuri pentru desecări de teren și pentru combaterea eroziunii solului, s-au transportat pe ogoare însemnate cantități de gunoi de grajd etc. „Săptămîna muncii patriotice“ se desfășoară în prezent și în alte comune din județul nostru. • Recent, comitetul comunal U.T.C. Vlăsinești a organizat cu tinerii un concurs gen „Cine știe cîștigă" dotat cu premii, pe tema „File din istoria U.T.C.“. Au cîștigat : Dumitru Murărașu, Ilie Maximiuc și Vasile Drîmboi. Cei peste 100 de spectatori au participat, in continuare, la o interesantă scară distractivă. • In una din zile, tovarășa Ecaterina Aionițoaiei, activistă a Comitetului județean Botoșani al U. T. C. a prezentat în fața a 35 de membri ai organizației U.T.C. din Bobulești expunerea „Tradiții de luptă ale Uniunii Tineretului Comunist sub steagul partidului“. Începind cu acest trimestru al anului școlar NOI DISCIPLINE DE STUDIU IN ȘCOLILE GENERALE ȘI PROFESIONALE Începind cu trimestrul al II-lea al acestui an școlar, pentru îmbunătățirea procesului de educare comunistă a elevilor, pentru îmbogățirea cunoștințelor lor politice, în planul de învățămînt al școlilor generale și profesionale se introduc noi discipline de studiu. Astfel, în școlile de cultură generală, la clasa a VI-a, s-a introdus obiectul „Educația cetățenească“ iar la clasa a VII-a — obiectul Educația cetățenească în cadrul căruia se va preda „Constituția Republicii Socialiste România". In școlile profesionale cu durata de doi ani s-a introdus, în anul I de studii, „Cunoștințe economice. Probleme actuale ale politicii economice a P.C.R.", iar în anul al II-lea — „Cunoștințe social - politice“. In școlile profesionale cu durata de trei ani se va studia : în anul I — „Cunoștințe economice (Noțiuni de economie politică)“ ; în anul al II-lea — „Probleme actuale ale politicii economice a P.C.R." și în anul al IlI-lea — „Cunoștințe social -politice“Studiului acestor discipline li se va afecta cîte o oră de curs săptămînal la fiecare clasă, iar predarea lor o vor face profesorii de științe sociale. )]RADIO IAȘI SIMBATA 15 IANUARIE Program de seară 17.00 Buletin de știri 17.05 Cîntecul care mi-e drag 17.30 Preocupări cetățenești 17-45 Revista melodiilor 18.30 Cotidian sonor 19.30 Pe portativul undelor, melodia preferată 20.00 Grai și suflet românesc 20.15 La fîntîna dorului 20.30 Teatru scurt: „Interludiu“, de Andi Andrieș 21 00 Muzică ușoară 21.10 Meridiane muzicale 21.25 Canțonete interpretate de Mario Lanza 21.35 Arte plastice 21-45 Romanțe și cîntece de petrecere 22.10 Vă invităm la dans In sala de lectură a Bibliotecii orășenești din Darabani Fotografia : I. NEGREA Pentru părinți In decembrie '71 a decedat Ronică Ciobanu (2 ani) din Vorona. Micuțul a fost lăsat In casă fără supraveghere, locul ardea și.... Tot in decembrie, Constantin Florea (și el de 2 ani) din Șendriceni, lăsat In casă nesupravegheat, a căzut de pe cuptor intr-un vas cu apă fierbinte de pe plită. A decedat din cauza arsurilor. De la Exploatarea electroenergetica In seara lui 7 ianuarie o echipă de lucrători de la întreprinderea de teleconstrucții Suceava executa săpături pe Bulevardul Lenin din Botoșani. Cu un tlrnăcop a fost lovit un cablu electric de 6 Kw. Inițial, defecțiunea cablului s-a manifestat printr-un zgomot caracteristic (s lirală) și echipa s-a îndepărtat rapid. S-a produs imediat un puternic scurtcircuit (o flacără orbitoare cu un diametru de circa 8 m, zgomot asurzitor) care ar fi putut provoca un multiplu accident mortal. Avaria a întrerupt alimentarea cu energie electrică, timp de 28 minute, a unei jumătăți din numărul abonaților din Botoșani. Trebuie să reținem de aici că este interzisă efectuarea de săpături fără avizul Exploatării electroenergetice județene, iar nerespectarea acestor instrucțiuni face pe vinovați răspunzători de avarii sau accidente. Neglijențe gestionare Aglaia Maxim, gestionată la chioșcul nr. 8 al T.A.P.L. a fost ajutată de 2 elevi care Insă au greșit la Încasări, au consumat din băuturi (răcoritoare, presupunem !), chiar gestionara nu făcea procese - verbale de scădere pentru marfa alterată. Ei, și din cauza tuturor acestor neglijențe A. M. a ajuns la un prejudiciu de 6 006 lei. Recuperat de la gestionară. Intr-o situație asemănătoare (mai puțin „sprijinul“ elevilor) s-a aliat Elena Ciobanu, gestionară la raionul de mezeluri al magazinului nr. 38, ea a făcut un prejudiciu de 7 361 lei, și el recuperat. Dar de ce oare trebuie să mai spunem gestionarilor: atenție cind vă mimuiți gestiunea !? Trei Șarpe Vasile, Mihai și Costică, toți Șerpe și Mihai Chiroaia, toți din Tudora, au decis, Înaintea sărbătorilor de iarnă, să facă țuică. Așa că au luat două care și s-au dus să încarce materia primă la un siloz al C.A.P. l-a văzut însă președintele cooperativei, Vasile Vatamanu. Chiroaia a fugit, dar cei trei Șerpe au rămas.. .să plătească cite 1 000 de lei amendă. Ei — ne-a spus secretarul comitetului de partid din comună — au fost „prezentați" și de gazeta satirică a comunei. Ce ar mai si de adăugat e că Împreună cu frații au fost și doi copii ai lor, elevi In clasa a Vl-a. Educația Insă, trebuie Începută cu părinții ! Rubrică realizată de DUMITRU IGNAT ARCA LUI NOE f Fabrica de utilaje și piese de schimb Botoșani anunță pe tol să se înscrie pentru cursurile depun! dosarele personale cupilntindui realizat ln ultimele trei luni, «1. candidatul t de muncă — certificat da unitatea $12 și capitolul 9) realizată « legalizat» , legalizată în copii legalizate ( I.M.A. sau I.A.S. IdnpS ctt) din la angajarea Ia Industries circumscripția la care candidatul candidații înscriși și pe cei ca de calificare de scurtă durată să următoarele acte — cerrre de inscriere . — adeverință cu media salariul berată de unitatea la care lucrează — copie simplă de pe Cartea la care lucrează candidatul pap. I —• certificat studii — copiere — cerificat căsătorie — copie— certificat naștere — copie — certificat naștere a copiilor — adeverință de la C.A.P., care să rezulte acordul cu privire — certificat medical eliberat de este luat in evidentă 1 — buletin de analiza sîngelui ; — buletin cu rezultatul examenul au microradiografie efectuate în — una fotografie 2/4 cm. Candidații înscriși la Fabrica cei care vor să se înscrie «I sînt chiar întreprinderii din Calea Nați Candidații înscriși la Direcția dar nu sînt salariați vor depune că din Botoșani «an la Centrele» « Savéul. Pentru cursurile de calificare cucepe in luna februarie 1972 la mes frezori, forinți, tratamentiști, trasat teori, sudori, turnători, formatori pînă la data de 15 Ianuarie 1972. Pentru cursurile de calificare cu luna aprilie 1972 la meseriile de 1 glob $1 vopsitori. dosarele se prim Pentru cursurile de calificare in luna Iulie 1972 la meseriile de j sarde se primesc pînă la data de Pentru cursurile care vor fnce dicalău va face in perioada 20 admitere (testarea) se va desfășura Relații suplimentare se vor primi 1* Fabrica de utilaje si pieselor schimb Botoșani, telefon 112826 sau la Oficiul forțelor doamnei Botoșani. telefon 178869. Inr radiologie pulmonar (radioscopie lunile decembrie - ianuarie ) de utilaje și piese de schimb ca și salariat vor depune ma Lî or. 4 Botoșani dosarele le semuncii ca 9! cei care te» •! se instlc dosarele la Oficiul forțelor de mun. de recrutare din Dornhnt, Darabani durata de 8 loni care tot *»erlile de s strungari: rectificatori ori, lăcătuși aiostori, lăcătuși «nou* și macaragii, dosarele se prim*»« durata de A luni care tot incept *• Suritori, rabotori, presatori, galvanizaesc pîna la data de 29 februarie 1972 cu durata de 8 luni care rar începe potizatori si debitori materiale. <•„ 81 mai 1972 pe ?n luna februarie 1972 efcila *•— 22 Ianuarie 1972 iar examenul de in perioada 24—29 ianuarie 1972. Trustul de construcții Hunedoara-Deva angajează imediat următoarele categorii de personal: — INGINERI constructori cu vechime de 9 ani pentru funcții de conducere (șef șantier, șef serviciu la șantiere, șef tot); — ECONOMIȘTI cu vechime de 9 ani in funcții de specialitate, pentru șef sector economic, șef serviciu contabilitate , financiar și aprovizionare la șantiere. — MUNCITORI pentru șantierele din Deva, Orăștie, Cugir, Brad, Valea Jiului : — ZIDARI — DULGHERI — FIERAR - BETONIȘTI — ELECTRICIENI — INST. ÎNCĂLZIRE — NECALIFICAȚI. — Se asigură cazare gratuită și masă la cantină contra cost. Plata se va face conform H.C.M. nr. 914/ 1968, la muncitori se aplică forma de salarizare în acord global Informații suplimentare se pot obține la telefon 11960 Deva. serv. organizare salarizare str. Dr. Petru Groza nr. 30. Trustul de construcții lași șantier nr. 2 structuri, aleea Decebal nr. 1, angajează prin transfer la cerere sau prin detașare pe perioadă limitată — muncitori zidari, individual sau în formație. Se asigură toate drepturile prevăzute în legislația în vigoare (indemnizație, cazare etc.). Informații la telefon 15560 , 17020 interior 284 sau 256. Uzina de construcții metalice și mașini agricole Bocșa angajează muncitori calificați, lăcătuși, electricieni, sudori și muncitori necalificați. Muncitorii necalificați, absolvenți ai școlii generale pot să se califice în meseriile de lăcătuși și sudori cu scoatere sau cu participarea în producție. Uzina asigură cazarea la căminele sale și masa contracost la cantină. Cei doritori se vor adresa la serviciul personal al uzinei, telefon 4 sau 130 interior 37 sau 95. PRILEJ DE ECONOMII TÎRGUL DE IARNA 10 ianuarie 1972 — 12 februarie 1972 MARI REDUCERI DE PRETURI PINA LA 15 % Magazinele O. C. L. Produse industrale Botoșani pune la dispoziția cumpărătorilor un bogat sortiment de Îmbrăcăminte și încălțăminte de sezon. 1