Clopotul, aprilie-iunie 1972 (Anul 28, nr. 3406-3482)

1972-06-23 / nr. 3476

fUSHETARI DIN TOATE TA UKE. UNITIVAL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVIII nr. 3476 | vineri 23 iunie 1972 | 4 pagini 30 bani ÎN ÎNTÎMPINAREA CONFERINȚEI NAȚIONALE A P.C.R. Și A CELEI DE-A XXV-A ANIVERSĂRI A REPUBLICII Cincinalul înainte de termen! ORGANIZAȚIILE DE PARTID -forța dinamică a colectivelor, sufletul lor viu Peste cîteva săptămâni se vor desfășura lucrările Conferinței Naționale a partidului nostru, eveniment politic de primă mărime, care a declanșat, în întreaga țară, o emulație fără precedent, în contextul căreia colectivele de oameni ai muncii din industrie, agricultură, construcții, transporturi și telecomunicații, — își manifestă cu entuziasm și luciditate hotărîrea de a-și spori contribuția la perfecționarea proceselor economice care să conducă, așa cum ne cere partidul, așa cum interesele cer, la realizarea progresului a actualului plan cincinal înainte de termen. In această hotărîre, cu semnificații, având izvor în înalta conștiință muncitorească și patriotică de care sunt animați oamenii muncii din toate județele țării, se poate descifra limpede, cu tărie, atașamentul clar exprimat, profund al tuturor comuniștilor, al tuturor oamenilor, la politica clarvăzătoare, științifică în sensul plenar al cuvîntului, a partidului nostru, credința nestrămutată și încrederea în înțeleaptă la conducere și, cu deosebire, în personalitatea proeminentă a secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Recent s-au desfășurat, în toate organizațiile de partid din județul nostru, adunări GHEORGHE GHINEA prim - secretar al Comitetulu județean Botoșani al P.C.R. generale ale comuniștilor care au dezbătut, cu înalt simț de răspundere, felul în care au fost îndeplinite Conferinței Naționale hotărîrile din anul 1967 și ale Congresului al X-lea al partidului, măsurile ce trebuie întreprinse în continuare pentru necontenita perfecționare a organizării conducerii și planificării activității economico - sociale, dezvoltarea multilaterală și adîncirea democrației socialiste, iar mîine — ca o sinteză a acestei intense vieți politice — se va desfășura, precedând Conferința Națională a partidului, Conferința extraordinară a Organizației județene de partid Botoșani. In acest context, în care comuniștii din județul nostru, organizațiile de partid și-au desfășurat larg forțele în vederea mobilizării maxime a tuturor resurselor și posibilităților, a tuturor energiilor la îndepli(Continuare în pag. a III-a) În preajma Conferinței extraordinare a Organizației județene de partid, un succes de prestigiu în activitatea industrială Cu 9 zile mai devreme au fost îndeplinite sarcinile planului semestrial Colectivele de muncă din industria județului raportează îndeplinirea cu 9 zile mai devreme a sarcinilor de plan ce revin județului, la producția marfă, pe semestrul I. a.c. Acest succes remarcabil încununează rezultatele muncii pasionante,, pline de dăruire, eforturile depuse zi de zi, ceas de ceas, de muncitorii, inginerii, tehnicienii, de toți lucrătorii pentru înfăptuirea exemplară a angajamentelor luate în marea întrecere socialistă. Devansarea cu 9 zile a îndeplinirii planului producți(Continuare în pag. a III-a) CONFERINȚA NAȚIONALĂ A PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN FERMA PROGRESUL A I.A.S. DOROHOI. Cîțiva dintre inițiatorii „Mișcării 4 000“ Fotografia : I. NEGREA La Dorohoi și Lozna Deschiderea unor șantiere ale tineretului Am fost, ieri dimineață, la Dorohoi, martorii unui moment solemn , s-a deschis, cu participarea a peste două sute de tineri, elevi ai celor două licee din localitate, „Șantierul tineretului de la Fabrica de cărămizi din Dorohoi“. Două sute de fete emoționate, două sute de tineri ce pînă deunăzi urmăreau cu atenție cuvintele educatorilor, ale profesorilor erau acum așezați în careu, întocmai ca brigadierii de la Salva - Vișeu și Agnita Botorca, și ochii lor, ațintiți spre catarg, urmăreau cum se înalță tricolorul. Cîteva ceasuri mai tîrziu, un careu asemănător, o ceremonie la fel de emoționantă, același entuziasm adolescentin am văzut și la Exploatarea de turbă de la Lozna, unde tot de ieri încep să fie înscrise în jurnalul vacanței primele rezultate pe care tinerii acestor două licee, alți tineri din comuna Dersca, se vor închina Conferinței Naționale a partidului. Am fost, după cum spuneam, martorii deschiderii a două șantiere ale tineretului. Dar abia deschise șantierele, întrecerea a și fost declanșată. Comandantul șantierului din Dorohoi, tovarășul Aurel Coroamă, ne-a împărtășit, în cîteva cuvinte, angajamentul general să se stocheze 7,5 Răspunzînd la Chemarea elevilor și studenților ieșeni milioane cărămizi. „Apoi brigăzile — a continuat tovarășul Coroamă — se întrec între ele pentru stocarea unui număr mai mare de cărămizi, pentru efectuarea unui număr mai mare de ore și la fel se vor întrece și echipele între ele“. Cum au primit tinerii chemarea patriotică de a se alinia în frontul muncii ? Iată cîteva opinii, culese în primul ceas după ridicarea tricolorului, de la doi elevi ai Liceului nr. 1 din Dorohoi. „Sînt fericită cînd mi se oferă prilejul de a presta o muncă realmente utilă, ne spunea eleva Olaru Mia. Ce pot să spun ? Sînt emoționată, cred că acest cuvînt exprimă totul“. „Suntem datori societății — a început elevul Roșca Vasile. Aici, după cum văd, e mult de muncă, și in finalul acestei vacanțe active vom avea, cu certitudine, satisfacții“. Emoții și satisfacții — acestea sunt cuvintele elevilor — adică bucuria că participă la un efort general și bucuria că această participare îl angrenează lăuntric, cu inima lor tînără. Și la fel ne-ar fi răspuns — dacă ar fi fost întrebați — toți cei ce vor putea spune că în această vară au fost brigadieri la Lozna ori Dorohoi și fetele care, obosite de primele eforturi, se odihneau pe malul digului de la exploatarea de turbă, și tinerii băieți și fete — adunați în careu la Dorohoi, toți, pînă la unul. Și e firesc să fie așa, să gîndească așa. TIBERIU BRAESCU „MIȘCAREA 4000“ Vorbindu-ne despre interesul ce îl manifestă lucrătorii fermei față de „Mișcarea 4000“ și, în general, pentru sporirea producției, ing. Elena Moga, șefa fermei de taurine de la C.A.P. Bobulești, ne prezintă dinamica rezultatelor lui Ion Luca, unul dintre cei mai vrednici mulgători. — Puteți realiza cu Urzică și Moraru, îl întrebăm noi. — De spus acest lucru îi mai greu. Dar vacile îmi sunt mai toate în luna a 2-a și a 3-a de lactație, deci cea mai mare producție urmează să o obțin abia de acum înainte. Acum realizez în medie pe zi 15 litri iar lotul de vaci are vîrsta de 5 — 6 viței. Aflăm și alte amănunte despre el. Prea vechi în meserie nu-i. Are abia 3 ani împliniți. Insă de ce se apucă face cu temei. De vaci îngrijește bine iar de viței, ce să mai spunem ?, n-a avut nici o mortalitate. Ferma Bobulești vine și ea acum cu rezultate net superi-ION LUCA este primul de la cooperativa agricolă Bobulești care s-a încadrat în lupta pentru 4 000 t. lapte luna plan realizat ________________hl hl ianuarie 13 15 februarie 11 13 martie 16 17 aprilie 20 20 mai 31 35 oare altor ani. La jumătate din luna iunie, producția totală peste plan se ridica la I. MAXIMIUC (Continuare in pagina a IlI-a) ÎNCHEIEREA vizitei PRINȚULUI NORODOM SIANUK ÎN ȚARA NOASTRA Plecarea din Capitală Joi dimineața, Alteța Sa Regală, prințul Sianuk, șeful statului Norodom Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, și Alteța Sa Regală, prințesa Monique Sianuk și-au încheiat vizita oficială de prietenie făcută în țara noastră la invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu. De la reședința oaspeților, Altețele Lor Regale, prințul Norodom Sianuk și prințesa Monique Sianuk, au venit, pînă la Aeroportul Internațional București - Otopeni, împreună cu tovarășul Ceaușescu și tovarășa Nicolae Elena Ceaușescu, cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer și soția sa Elena Maurer, Janos Fazekas, Ștefan Andrei, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Marin Alexie, ambasadorul Republicii Socialiste România acreditat pe lângă șeful statului Cambodgia, întregul traseu străbătut, ca și aeroportul erau împodobite cu drapelele de stat ale României și Cambodgiei. Pe frontispiciul pavilionului central al aerogării se aflau portretele tovarășului Ceaușescu și prințului Nicolae Norodom Sianik- Urarea „Trăiască prietenia și solidaritatea militantă dintre poporul român și poporul cambodgian" se putea citi pe o mare pancartă înălțată pe platoul central al aeroportului. La aeroport au venit să-i salute pe solii poporului cambodgian tovarășii : Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Gheorghe Cioară, Mihai Gere, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, generali. Erau de față șefi de misiuni diplomatice acreditați în țara noastră și alți membri ai corpului diplomatic. O gardă militară aliniată pe aeroport prezintă onorul. In timp ce sunt intonate imnurile de stat ale celor două țări, în semn de salut se trag 21 de salve de artilerie. Prințul Norodom Sianik și președintele Nicolae Ceaușescu trec în revistă garda de onoare. Solii poporului cambodgian își iau rămas bun de la șefii misiunilor diplomatice acreditați la București, de la persoanele oficiale române prezente pe aeroport. Oaspeții răspund îndelung aclamițiilor prietenești adresate de mii de oameni ai muncii aflați pe aeroport, își iau rămas bun de la conducătorii partidului și statului nostru. La despărțire, prințul Norodom Sianuk și președintele Nicolae Ceaușescu își string călduros mîinile, se îmbrățișează. Tovarășa Elena Ceaușescu și prințesa Monique Sianuk își iau rămas bun cu cordialitate. Un grup de pionieri oferă oaspeților buchete de flori. Avionul special cu care călătoresc înalții oaspeți cambodgieni decolează, îndreptîndu-se spre R.P. Albania. Pînă la frontiera țării noastre, nava aeriană este escortată de avioane cu reacție ale forțelor armate române. DECLARAȚIA COMUNĂ adoptată cu prilejul vizitei oficiale in România a șefului statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianik (19-22 iunie 1972) La invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu, șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianuk și Alteța Sa Regală prințesa Monique Sianuk au făcut o vizită oficială în România, între 19 și 22 iunie a.c. In timpul șederii sale în România, șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, și celelalte personalități cambodgiene au vizitat unități industriale, obiective socialculturale din orașele București și Pitești, luînd cunoștință cu mult interes de realizările obținute de poporul român în făurirea orînduirii noi, socialiste, în patria sa, înalții oaspeți cambodgieni s-au bucurat pretutindeni de o primire călduroasă și ospitalieră, mărturie, grăitoare a sentimentelor de prietenie și solidaritate pe care poporul român le nutrește față de poporul cambodgian. Președintele Consiliului de Stat al Republicii România, președintele Socialiste Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianik, au avut convorbiri la care au participat : Din partea română ; Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri ; Janos Fazekas, membru al Comitetului Executiv al C. C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri ; Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. ; Corneliu membru al C.C. al Mănescu, P.C.R., ministrul afacerilor externe ; Aurel Duma, membru al C.C. al P.C.R., șef de secție la C.C. al P.C.R.; Marin Alexie, ambasadorul R.S. România acreditat pe lîngă șeful statului Cambodgia. Din partea cambodgianăleng Sary, trimis special al părții din interior a Frontului Unit Național al Cambodgiei (F.U.N.C.) și a Guvernului Regal de Uniune Națională (G.R.U.N.K.) , Larin Chiak, membru al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.C. și ministrul afacerilor externe al G.R.U.N.K. ; Huot Sambath, membru al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.C. și ambasador al Regatului Cambodgia în R.S. România ; Thiounn Prasith, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.C. și ministru însărcinat cu coordonarea eforturilor luptei pentru națională . Alteța Sa eliberare prințul Sisowath Methavi, director de cabinet al șefului statului. In cadrul întîlnirilor și convorbirilor, care s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, de prietenie și înțelegere reciprocă, cele două părți s-au informat reciproc asupra preocupărilor actuale ale popoarelor român și cambodgian, au examinat etapa actuală și perspectivele relațiilor bilaterale și au efectuat un larg schimb de vederi cu privire la probleme ale vieții internaționale, îndeosebi situația din Peninsula Indochina. Președintele Nicolae Ceaușescu a făcut o prezentare a activității intense desfășurate de poporul român, sub conducerea Partidului Comunist Român, pentru înfăptuirea amplului program de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, adoptat la cel de-al X-lea Congres al Partidului. (Continuare în pagina a IV-a) • La Constanța s-a deschis delfinariul- Localnicii și turiștii de peste hotare aflați pe litoralul nostru admiră zilnic aici spectacole susținute de primii delfini dresați din Marea Neagră. Delfinariul, o strucție originală, conamplasată pe malul lacului Tăbăcărie, în perimetrul viitorului parc de cultură și odihnă dintre orașul Constanța și stațiunea Mamaia, cuprinde un bazin central cu 800 m.c. de apă, un amfiteatru cu peste 600 de locuri, bazine secundare pentru odihna „actorilor“ acvatici, laboratoare, instalații de alimentare cu apă de mare a bazinelor. JXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX; I WBM Har comercial ( ^ Destul de puțină lume are cunoștință în Botoșani de l ^ existența unui atelier de ceramică cu funcție estetică ? ^ și utilitară, cu toate că produsele lui sînt cunoscute și ^ ^ apreciate în țară și în străinătate. Și nu e vorba deloc de ^ ^ o prezență recentă dacă ne gîndim că aici se lucrează de mai bine de doi ani. Produsele ceramice botoșănene au obținut premiul III pe țară la Tîrgul național al olarilor de la Sibiu și o mențiune la expoziția de la București din 1971. Această secție de ceramică a cooperativei „Progresul", prin diversitatea și frumusețea obiectelor ce le execută, face ca produsele sale să fie solicitate în special de O.C.M.A.D. București, Brașov și în numeroase țări europene. Firească ni se pare întrebarea de ce aceste produse sunt inexistente tocmai la magazinul de artizanat din Botoșani. Un arhicunoscut dicton spune că reclama e sufletul comerțului. Numai că O.C.M.A.D. Botoșani alunecă pe panta unor ciudate prefaceri și aplică dictonul într-o modalitate nouă, expunînd iar rezultatele acestei perspicacități produsele în depozit, comerciale fiind bineînțeles, firești , la artizanat nu au fost solicitate de cumpărători produsele ceramice botoșănene. Soluționarea acestei stări de fapt impune mai multă operativitate, mai multă pasiune și mai mult har comercial. Găsim necesară dorința cooperativei „Progresul" de a extinde producția acestei secții: e vorba de o hală și de un cuptor nou care vor spori substanțial producția acestei secții atît de solicitată în țară și dincolo de hotare. RAVECA PAȘTINARU IlNXXXXXXXXvXXXXXXXXXXXXX'CvXXVvXV.XNXXXXWWvVi^VxXXXXVvXXXXXXXX'^.X'CxXXXVvXVvXXXXNSXX'C^v 1