Contemporanul, ianuarie-iunie 1974 (Anul 28, nr. 1-27)

1974-03-29 / nr. 14

I . Proletari din toate țările, unițî-văl * Vineri 29 martie 1974 Nr. 14 0429 10 pag. 1 leu SĂPTĂMÎNAL AL CONSILIULUI CULTURII Şl EDUCAŢIEI SOCIALISTE In sesiunea marii adunări naţionale, într-o atmosferă de vibrant entuziasm TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU A FOST ALES PREŞEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA • IERI dimineaţă întregul nostru popor a trăit clipe emoţionante, de însemnătate istorică : şedinţa solemnă a Marii Adunări Naţionale, in cadrul căreia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, a fost ales in funcţia de preşedinte al Republicii Socialiste România. Prin aclaraaţii şi urate prelungite, deputaţii, reprezentanţii aleşi ai poporului, şi-au manestat dragostea faţă de conducătorul partidului şi statului, dînd glas — şi in acest fel — sentimentelor de adine respect şi preţuire ţientru activitatea sa plină de dăruire In slujba Intereselor naţiunii, cauzei înfloririi patriei şl fericirii poporului, cauzei socialismului şi comunismului. Momentul inminării însemnelor prezidenţiale va rîmine neşters in cartea de aur a istoriei patriei noastre, in memoria poporului, ca şi jurămîntul prestat de intiiul preşedinte al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, strălucit exemplu de patriotism, de pasiune revoluţionară, luptător pentru prosperitatea României socialiste, pentru idealurile de pace şi progres ale umanităţii. CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Stimate tovarăşe şi stimaţi tovarăşi deputaţi, Doresc să încep prin a vă mulţumi dumneavoastră, aleşilor naţiunii, pentru încrederea ce mi-aţi acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă şi de răspundere fancţie d In stat — aceea de preşedinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Ştiu că încrederea pe care mi-aţi acordat-o dumneavoastră, ca şi încrederea şi dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că, din momentul în care am intrat în mişcarea revoluţionară şi am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale şi naţionale a poporului, cauza socialismului şi comunismului. De mai mulţi ani, partidul şi poporul mi-au încredinţat cele mai înalte răspunderi în partid şi in stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condiţiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. * De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării şi fericirii poporului. In toţi aceşti ani, am acţionat cu hotărîre neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a ţării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate măreţele înfăptuiri din aceşti ani — ca de altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcţiei socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care îşi îndeplineşte cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societăţii, a harnicei şi minunatei ţărănimi muncitoare, care în strînsă alianţă cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualităţi, care, în colaborare cu muncitorimea şi ţărănimea, aduce o contribuţie de preţ la înfăptuirea programului de dezvoltare a ţării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulţumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegaţia şi devotamentul cu care a înfăptuit şi înfăptuieşte politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez şi cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justeţea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a ştiut şi ştie să aplice, în mod creator, legităţile generale ale socialismului la condiţiile concrete din ţara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forţelor de producţie, de organizare a societăţii, de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societăţii socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit şi se călăuzeşte neabătut, în întreaga sa activitate, de concepţia revoluţionară despre lume a proletariatului — materialismul dialectic şi istoric. Am acţionat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unităţii sale politice, organizatorice şi ideologice, pentru creşterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considerînd că -aceactiv-ecto -garanţia ranlizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că în ţara noastră locuiesc, de veacuri, şi cetăţeni de altă naţionalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societăţii a deplinei egalităţi în drepturi şi a frăţiei în muncă şi luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Am avut permanent în minte învăţămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, în condiţii de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea şi pot cuceri libertatea şi independenţa patriei, pot infringe orice greutăţi, pot asigura progresul societăţii, pot da viaţă idealului de libertate şi dreptate socială, pot înălţa edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acţionat neabătut pentru întărirea conducerii şi muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii şi muncii colective a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid şi de stat, a maselor largi populare, la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid şi de stat au acţionat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării ţării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societăţii noastre. Iată de ce sînt pe deplin conştient că marile sarcini care stau în faţa partidului şi poporului nostru nu pot fi înfăptuite decît aplicînd neabătut principiile conducerii şi muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înţelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, aomunismului în Româblia tMApttwjfe' puternice).. Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creşterii rolului său de organizator în toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forţelor noastre armate, la ridicarea capacităţii de apărare a patriei, de a acorda atenţie întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne şi Justiţiei, pentru a-şi putea îndeplini îndatoririle faţă de patrie şi popor în conformitate cu Constituţia şi legile ţării. Am considerat că are o importanţă de prim ordin apărarea hotărîtă a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfinţenie a legalităţii socialiste, a Constituţiei şi legilor ţării. Vă asigur că şi în viitor, atîta timp cît voi avea încrederea partidului şi poporului, voi face totul pentru respectarea Constituţiei şi legilor ţării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care îşî făuresc, aşa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă şi intransigentă a abuzurilor şi greşelilor săvîrşite în trecut, împreună cu organele de partid şi de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt şi a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări şi practici sînt străine atît orînduirii socialiste, cît şi firii poporului nostru, moralităţii şi simţului său de omenie şi dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă şi efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societăţii noastre socialiste. Perfecţionarea continuă a democraţiei socialiste, făurirea de către poporul însuşi, în mod conştient, a propriului său destin constituie o cerinţă logică a mersului înainte al societăţii noastre pe calea socialismului şi comunismului şi de aceea vom face totul şi în viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalităţii umane şi de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăţi. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esenţa politicii partidului nostru, raţiunea supremă a socialismului însuşi este ridicarea bunăstării şi fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forţelor de producţie, a creşterii avuţiei naţionale, să sporească continuu nivelul de trai material şi spiritual al poporului. S-a acţionat permanent pentru asigurarea manifestării plenare în cîmpul vieţii sociale a personalităţii umane, pentru ca omul să se simtă liber şi stăpîn a tot ceea ce se înfăptuieşte în societatea noastră, pentru a da fiecăruia posibilitatea să-şi valorifice din plin calităţile şi talentele în slujba progresului multilateral al patriei. Vom face şi în viitor totul pentru realizarea directivelor Congresului al X-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului privind ridicarea (Continuare în pag. 2) 28 martie 1974 , Sesiunea Marii Adunări Naționale. injur să slujesc cu credinţă patria, sa acţionez cu fermitate pentru apărarea independenţei, suveranităţii şi integrităţii ţării, pentru bunăstarea şi fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului şi comunismului in Republica Socialistă România , colaborare cu toate naţiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalităţi in drepturi, de solidaritate cu forţele revoluţionare, progresiste de pretutindeni, de pace şi prietenie între popoare! Jur să respect şi să apăr Constituţia şi legile ţării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democraţiei socialiste, pentru afirmarea in viaţa societăţii a normelor eticii şi echităţii socialiste! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie şi alianţă cu toate ţările socialiste, de jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste şi devotament pentru strălucirea şi măreţia naţiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !“ NICOLAE CEAUŞESCU Hotărire istorică LEGEREA tovarăşului Nicolae Ceauşescu In funcţia de Preşedinte al Republicii Socialiste România la propunerea Plenarei C.C. al P.C.R. — act de mare însemnătate politică — este o expresie a însăşi conştiinţei naţionale a poporului, a devotamentului lui nestrămutat faţă de destinul socialist al ţării. România a înscris în ultimul deceniu nu numai o curbă ascendentă în economie, în viaţa socială şi în cultură, afirmîndu-se — în acelaşi timp — pe plan internaţional ca un stat al păcii şi dialogului deschis pentru înţelegere şi cooperare între naţiuni, dar s-a impus şi prin dinamica surprinzătoare a dezvoltării, rod al unei gîndiri politice revoluţionare, al unei înţelegeri creatoare a proceselor sociale, a devenirii istorice. Că socialismul a cuprins masele, a pătruns adine în conştiinţa lor (astăzi o unică şi profundă conştiinţă), aceasta este o realitate palpabilă. Elementele fundamentale ale acestei realităţi le exprimă unitatea întregii naţiuni, credinţa în sistemul social pe care îl desăvîrşeşte, concentrarea într-un singur focar a tuturor energiilor pentru realizarea ţelurilor atît de precis şi clar exprimate. Bărbatul de stat care, în fruntea Partidului Comunist Român, a avut un rol hotărîtor în accelerarea proceselor istorice, în înţelegerea profundă şi dialectică a fenomenelor contemporaneităţii, este tovarăşul Nicolae Ceauşescu. De numele lui sînt legate atît succesele noastre în transformarea ţării într-un stat modern, cu o orînduire politică superioară şi prestigiu internaţional, cît şi mutaţiile petrecute în c. (Continuare in vag 2) IMN PUR Tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Sîntem toţi ! Aceleaşi vise le visăm acum cu tine şi sintem atît de gata şi aşa cum se cuvine, la un semn, noi ştim cuvîntul de iubire a ni-l ţine. Noi sintem de aceeaşi faptă, de acelaşi gînd şi lege, nu ne trebuie mai multe jurăminte să ne lege , ce-ţi visează nestemata inimă — se înţelege. Deci visează pentru ţară cu puterea ta de vis ; că privim spre culmi mai-nalte, ochii chezăşie ni-s, ţara ne va fi întocmai ţării ce ţi-am şi promis. Sufletul în noi de-aceea-i, să ne aducă bucurie, să ne doară cu durerea care-a fost cîndva să-ţi fie preţul visului de aur ce-l clădeşti azi, Românie. Ion Nicolescu