Convorbiri Literare, 1868-69 (Anul 2, nr. 1-24)

1868-09-15 / nr. 14

* Tip. 14.— Anul l. SUMARII!. Rienzi, tragedie in cinci acte de I). 8. L. Bodnărescu. (Urmare.) Limba Română in jurnalele din Austria. (Fine.) De D. T. Maiorescu. Cultura naţională, de D. A. I. Xenopolu. (Urmare.) POESII : La o jună Greacă. Pastelu de Marcheza. Soneti. De D. V. Pogor. Notiţe. Corespondență. RIENZI Tragedie in cinci acte. (Urmare.) Actul al treilea. Scena anteia. Avignon. — O odae. Albornoz, Raimund. Albornoz. Sunt toate adevărate ce păn acum vestise Scrisorile din Roma? Raimund. Amu ajutatu plebeul Așa, după cum planul mai da indemnu s’o făcu. •Și cănd credeam biserica de unu triumfu mai falnicu Asigurată’n Roma, pe căi de rătăcire Mai slabă se trezesce. Căci unde eramu siguri Ca mijlocu să servească Nicola de Rienzi, Remasemu noi unu mijlocu alu scopurilor sale. Poporul e unu sufletu creatu ca pentru densul. In legături mai strinse se pune cu Neapol, Cu oriceji şi alţii ii recunoscu mărirea; Silesce pe Raselli să-i dea soţie fiica, îşi insuşesce ăncă cum Cesarii odată In lateranu să ţie o noapte de veghere, Ba păn acolo duce mândria păcătoasă, Că-şi scaldă trupul mârşava in vasul de porfirui. Şi mult mai mult de-atăte. Din măna noastră rumpe Puternic cărma Romei. Sumeţu făr de păsare De drepturi ne dispoae, prin legi neaudite Se’ncearcă să-şi supue Italia intreagă, Pe-a scaunului nostru ruine să ridice Imperiul vechili Romanii. Şi de-am creijutu s’ajungemu printr’Snsul, ce-amu perdutu, Prin noi işi insuşesce, al nostru ce numimu, Albornoz. Spre-o fine năzuesce pe lume şi păcatul, De şi pomposu şi mândru disvoaltă tari puteri. Unu pasu ne mai lipsesce făcutu de-acestu Rienzi, Căci creatura toată cea bună şi cea rea Aice implinesce unu scopu ei potrivitu. De astă cârmă numai condus’a câştigă In contra baroniei neințeleapta plebe. Finindu chemarea ceasta la fine-i și cu densul. —Alu aruncă in fundul prăpăstiei din care Esl elu la lumina, unu planu eră diresu Nainte de-a incepe să facă’nteiul pasu Pe scara de mărire, ce-i aşezată ’n vântu Căi au credinţă’n sine popoarele neculte. —Baronii ăncă-mi pare, că se căescu acuma De cele ce făcură ? LITERARE Apare la 1 şi 15 a fiecărei luni. Abonamentul pe unu anu in România liberă unu galbenu, in Austria 4 fi. — Abonamentele se facu in Iassi la Tipografia Societății Junimea d in Bucuresci la librăria Soccec & Comp. Iassi, 15 Septemvrie 1868