Cotidianul, martie 1998 (Anul 8, nr. 49-74)

1998-03-02 / nr. 49

TIDIANUL LUNII 2 MARTIE 1998 OPINIA Criza guvernamentală a devenit obișnuință Andreea Pora începută în octombrie, criza guvernamentală a devenit aproape o obișnuință a peisajului politic. Guvernul, care este clar că trebuie schimbat, nu mai cade odată din cauza orgoliului țărăniștilor, bugetul, fără de care, spun miniștrii economici, nu se vor putea plăti salariile, nu are șanse să fie adoptat, aici intrând în funcțiune tălpile puse de democrați. Paul Thomsen, chiar dacă nu a plecat încă, rămânând să facă proiecte de restructurare a sistemului bancar în locul guvernanților, a spus răspicat că a treia tranșă a împrumutului nu va fi acordată decât atunci când politicienii, economiștii sau vreo minune vor descâlci ițele deficitului bugetar. Reforma, privatizarea, restructurarea bat pasul pe loc, în timp ce prețurile au luat-o razna, iar răbdarea electoratului, aproape indiferent de culoarea politică, se apropie de capăt. Lumina de la capătul tunelului devine tot mai palidă, și cureaua deja nu mai are găuri pentru a fi strânsă. Ei, și? Cu o regularitate de metronom, politicienii negociază - de regulă seara, după orele 18.00 - ceva ce numai ei nu văd că este negociabil: posibilitatea ca reforma să se relanseze contra capul primului-ministru. Desigur, aici ar fi multe de discutat. Nu există nici o certitudine că având un alt premier, Coaliția va avea voința politică, inteligența, capacitatea managerială să facă reforma. Așa cum nimeni nu poate da un CEC în alb că aceasta, în final, nu va fi un fiasco. Dar dacă există o Certitudine, este aceea că în actuala formulă guvernamentală insuccesul este asigurat. Aici nu este ca în alegeri: dacă un candidat a pierdut o dată, el mai poate câștiga a doua oară.în economie e clar: ai făcut o investiție proastă, ai pierdut. Iar Victor Ciorbea, fie că nu s-a priceput, că nu a avut consilieri buni, că s-a preocupat mai mult de ascensiunea în partid, că situația a fost mai grea decât a anticipat-o, fie că, așa cum susține el, PD i-a pus piedici de tot felul, ceea ce nu este exclus, a ratat primul an de guvernare și reforma pe care a promis-o. Nu îmi vine să cred că premierul nu realizează de unul singur asta. Așa cum sunt convinsă că într-adevăr domnia sa vrea să demisioneze, dar nu îl lasă partidul. Sau, mă rog, o parte a partidului. Dar acesta nu este un argument, mai ales în situația în care criza deja a atins cote maxime. A prelungi instabilitatea politică până la punctul în care există riscul să rămânem fără buget este de-a dreptul inconștiență. Iar pentru cariera politică a premierului este sinucidere curată. Domnia sa ar trebui să nu mai aștepte nici un fel de acord al partidului și să-și dea demisia, care, în ultimă instanță, este un act unilateral. Sau, în tot cazul, pentru unii așa a fost considerat. Ar fi o ieșire demnă și elegantă din scenă. Pentru că cealaltă alternativă constă în așteptarea votului Parlamentului la bugetul de stat. Care, așa cum decurg lucrurile, nu are cum să fie favorabil și se va solda implicit cu căderea întregului guvern. Sau vrea cumva PNȚCD ca Ciorbea să rămână încă două-trei săptămâni prim-ministru pe mâna Opoziției? Desigur, țărăniștii îi vor putea acuza pe democrați că aruncă țara în haos, dar acest lucru nu va schimba datele problemei. Electoratul - pentru că toate partidele se poartă ca și cum ar fi în campanie - este din ce în ce mai puțin interesat de cine poartă vina, el vrea ca totul să se termine, pentru că totul durează de prea mult timp. Formula, care nu s-a dovedit prea isteață nici la asumarea răspunderii guvernamentale pentru Legea privatizării, cum că cine “votează împotrivă sabotează reforma” nu va mai avea câștig de cauză în cazul bugetului. Democrații vor afirma sus și tare, așa cum o fac deja de câteva săptămâni, că ei nu au nimic împotriva bugetului ca atare, că susțin principiile acestuia, dar că nu cred că actualul Cabinet este capabil să-l aplice. Poate să-i contrazică cineva cu argumente care cât de cât să stea în picioare? greu. Și indiferent de argumente, rezultate economice sunt grăitoare. Ca să nu mai discutăm că amânarea tranșei a treia de împrumut este vântul care suflă în pânzele democraților. Cum necum, zilele lui Victor Ciorbea ca premier sunt numărate. Toată lumea este conștientă de acest lucru. Și tocmai de aceea, pe măsură ce această schimbare este amânată, partidele sunt tot mai discreditate. Oricum, țărăniștii pot fi liniștiți, toți vor ști că guvernul și premierul au căzut pe mâna PD. întrebarea pe care ar trebui să și-o pună PNȚCD este dacă, împingând lucrurile prea departe, lumea nu va răsufla, în ultimă instanță, ușurată. Și culmea ar fi ca tocmai PD, care în mod evident a practicat un șantaj lipsit de scrupule, să se aleagă cu gloria în loc de oprobiul public. 62^oZSzJ rScURI PAGINA 2 Interviu cu Paul Ghițiu, secretar general al Partidului Alternativa României Reporteri: Cum comentați scrisoarea adresată de către premier Partidului Democrat? Paul Ghițiu: Domnul Victor Ciorbea ar fi putut aștepta să adreseze această scrisoare după ce terminam cu bugetul și cu programul de guvernare pe 1998 și nu cred că ar fi pierdut ceva în demnitate, chiar din contră, pentru că ar fi primit încheierea mandatului cu succes. Rep.: Prevedeți “debarcarea” lui Victor Ciorbea de către PNȚCD în viitorul apropiat, având în vedere și ultimele declarații ale președintelui Constantinescu, care într-un fel și-a luat mâna de pe premier? P.G.: Da, cred că este un eveniment care ar fi putut să se petreacă mai demult. Nu ar fi fost nici o rușine pentru partidul care l-a propus și nici pentru personajul politic Victor Ciorbea dacă s-ar fi găsit o cale ca el să renunțe la această funcție cu ceva timp în urmă; în acest fel, noi am fi economisit câteva luni în care să nu fi existat diferende. Schimbarea unui demnitar este un lucru normal în țările democratice. Momentul actual constituie o bună premisă pentru schimbarea guvernului. Din câte am simțit la ultimul Consiliu de Coordonare Politică a Coaliției, schimbarea guvernului a fost până la urmă acceptată și de către PNȚCD. Din acest moment, cred că este doar o problemă de găsire a noului primministru, dacă nu cumva el a și fost găsit. Nu putez să dau pronosticuri, dar s-ar putea ca el să fi fost găsit. Rep.: Ați spus că nu faceți pronosticuri în legătură cu noul premier. Puteți, însă, aprecia dacă va fi din interiorul PNȚCD sau va fi un tehnocrat? P.G.: Părerea mea este că se va merge, totuși, pe un personaj din PNȚCD, dar nu am pretenția de pronostic 100%. în acest sens, Radu Vasile ar putea fi ales, în mod surprinzător, datorită trecutului recent al existentei sale în cadrul partidului. S-ar putea ca ceva, undeva să se fi schimbat si el să fie viitorul prim-ministru, dar, repet, s-ar putea. Rep .: în noul Cabinet care se va forma veți pretinde mai multe posturi? P.G.: După cum știți, noi, poate mai mult decât alții, am criticat foarte dur povestea cu algoritmul. Sper ca de data aceasta să avem înțelepciunea să renunțăm la acest algoritm. Propunerea noastră a fost ca cel care va fi prim-ministru să primească de la fiecare partid o propunere, două, trei și în final să-și aleagă el echipa cu care să lucreze. Dacă Victor Ciorbea ar fi avut această putere să nu accepte algoritmul încă de la începutul mandatului sau ar fi dovedit că este, într-adevăr, un om politic, e greu să credem că ar fi fost debarcat atunci pentru că nu ar fi respectat algoritmul. Deci, asta este propunerea noastră. Nu știu dacă vom avea mai multe sau mai puține posturi, dar după calitatea oamenilor noștri Alternativa poate cere orice post. Mi-e greu să spun ce se va întâmpla și nu știu dacă propunerea noastră va fi acceptată sau nu. Nu-mi vine, totuși, să cred că va fi acceptată în totalitate. Poate că se va găsi o soluție de compromis. Rep.: în ce stadiu se află proiectul bugetului pe 1998 și care este punctul de vedere al PAR? P.G.: Din păcate, în România și acest lucru se întâmplă datorită insuficientei cunoașteri a fondului problemei, mă refer și la oamenii politici și chiar la miniștri uneori, discuțiile se mută pe subiecte care nu au greutatea necesară pentru a intra în aceste dezbateri. De exemplu, problema reală acuma nu este bugetul. Bugetul ar fi putut de mult să fie rezolvat și tranșat. El în mod normal ar fi trebuit să fie pus la punct încă de anul trecut, pentru că dl Ciumara promisese că va fi primul an în România când vom avea un buget la timp. Problema grea a momentului este programul de guvernare pe 1998. De fapt, ar fi trebuit să avem întâi programul în care prindeam și măsurile, și restructurarea și apoi bugetul era un extemporal. Dar ca să poți da extemporal trebuie să ai progam. Nu bugetul și relația cu FMI constituie centrul de greutate la ora actuală. Centrul de greutate este programul pe 1998, pentru că dacă facem un program construit pe realitățile locale și pe interesul național de care se tot vorbește, atunci avem șanse să reușim. Dar dacă facem bugetul și iar o luăm dezordonat prin hățișul economico-politicosocial și, în final, legislativ, în care nimeni nu mai știe să se descurce, nu facem nimic. Bugetul poate fi mult mai ușor expediat decât se bate acum monedă. Bogdan Mariniță Isabelle Albu Bugetul nu este mai mult decât un extemporal pentru actuala guvernare încă 2000 de membri PL vor trece la Alianța pentru România Fostul lider al PL, Adrian Tudor Moroianu, care a trecut la ApR alături de alți 500 de membri ai celei mai puternice filiale a PL, filiala Prahova, a declarat ieri că în aproximativ zece zile, alți peste 2000 de membri ai PL vor trece la ApR. Tudor Moroianu nu a optat pentru PNL, părăsind o formațiune politică liberală pentru, una social-democrată, deoarece “nu s-a acceptat colaborarea cu PNȚCD, PNL fiind în CDR”. Fostul lider PL spune că, deși ApR este de orientare socialdemocrată, programul politic are puncte liberale și că “există afinități între conducerea PL și cea a ApR”. El a dat exemplu doi lideri ai ApR, Mircea Cosea și Viorel Sălăgean, care pun în aplicare măsuri liberale. Singurul motiv pentru care are loc această trecere masivă de la PL la ApR este, potrivit lui Adrian Tudor Moroianu, acela că “PL încearcă niște alianțe care nu au sorti de izbândă”. Alianța cu PNLCâmpeanu nu are nici o perspectivă”, a precizat fostul lider liberal. (Gabi Zamora) Criza din Sănătate Criza din sistemul sanitar a fost principalul subiect abordat la săptămânala conferință de presă a filialei constănțene a ApR. Soluția pe care liderii locali ai ApR o întrevăd pentru rezolvarea acestei crize este “regândirea întregului sistem de salarizare a personalului bugetar și împărțirea corectă și echitabilă a banilor, atâția câți sunt ei”. Cedarea în fața cererilor sindicaliștilor din Sănătate nu este considerată o soluție, dar nici nu se acceptă faptul că pentru unele categorii de bugetari s-au găsit fonduri pentru mărirea salariilor, iar pentru alții nu, în altă ordine de idei, cl consilier municipal Petru Vuhasz a precizat că, în proxima ședință de Consiliu, este posibil ca ApR să voteze împotriva amplasării unei benzinării “Shell” în zona “Delfinariu”, zonă unde, prin acest amplasament, ar exista posibilitatea să fie afectat echilibrul ecologic. în aceste condiții, ar trebui oferit, în schimb, un alt amplasament pentru “Shell”. (Teodora Vasiliu) PUNR-Funar luptă pentru recăpătarea drepturilor Lupta din interiorul PUNR capătă noi dimensiuni. în încercarea de a se legitima drept singurii reprezentanți ai PUNR, Gheorghe Funar și adepții săi au organizat, sâmbătă, în Capitală, un Consiliu Național Extraordinar. Asta după ce adepții lui Tabără șiau susținut propriul Consiliu în urmă cu o săptămână. Conform celor declarate de organizatori, la Consiliul lui Funar au participat 157 de delegați, din 31 de filiale. Din cei 25 de parlamentari pe care îi are PUNR, alături de Funar s-au aflat doar doi, deputatul Vasile Matei și senatorul Costică Ciurtin.Nu au fost prezenți cei din tabăra lui Tabără, deși au fost “somați” să participe. De asemenea, partidele politice nu s-au grăbit să-și trimită reprezentanții, deși au fost invitați să o facă. Delegații prezenți la București au convocat pentru data de 25-26 aprilie, la Cluj, în ședință extraordinară, Congresul Național al PUNR, cel mai înalt for de conducere al partidului. Pe ordinea de zi figurează revocarea și alegerea noilor membri ai Consiliului Național, ai Biroului Permanent și ai Biroului Executiv. PUNR condus de Valeriu Tabără va susține un Congres National în 15- 16 martie. Reprezentanții PUNR-Funar au venit la București fără a avea o idee precisă în vederea soluționării actualului conflict, care a dus la existenta a două structuri de conducere în acest partid. Aceeași indecizie s-a regăsit și la vârf. Deputatul Matei a propus înființarea unei noi formațiuni politice, care să se numească PUNR - Funar. Deși părerile erau împărțite, Gheorghe Funar a reușit să-și impună punctul de vedere, și anume să continue lupta în interiorul PUNR pentru recăpătarea drepturilor, care, după cum susține el, i-au fost smulse prin încălcarea statului. “Eu cred că până la Congresul National din 25-26 aprilie, de la Cluj, vom reuși să-i convingem pe colegii noștri din toate filialele că propunerea de a înființa un nou partid merită să fie avută în vedere doar în ultimă instanță”, a spus primarul. Prin vot s-a hotărât ca la Congres să se schimbe numele partidului în PUNR-Funar. Primarul Clujului a votat împotriva acestei inițiative. Funar este convins că Justiția îi va da dreptate și că îl va dovedi pe Tabără drept “ilegalist”. Funar a declarat că are de partea sa, până în acest moment, aproximativ 70% din membrii partidului. El a mai arătat că în toate cele 15 filiale unde s-au desfășurat alegeri pentru reprezentanții la Congres au câștigat cei care îl sprijină. De la Consiliul funariștilor nu au lipsit acuzațiile licențioase la adresa celor ”din Tabără”. A fost acuzat și deputatul Ioan Gavra că a pus la cale o diversiune împotriva lui Funar. Este vorba despre un Comunicat semnat și ștampilat de către toate cele opt filiale PUNR din Moldova, în care este atacat “primarul Gh. Funar, care prin manifestările sale iresponsabile continuă să se autointituleze președinte de partid”. Funar susține că patru dintre semnatari nu dețin funcția de președinte de filială, pierzând această calitate în urma ultimelor alegeri, iar doi dintre aceștia nu recunosc că ar fi semnat un astfel de comunicat. “Acest Comunicat este un fals fabricat de deputatul Ioan Gavra. Toate expresiile și frazele îi aparțin”, a spus Funar. Primarul Clujului a anunțat că îi va da în judecată pe semnatarii comunicatului, “pentru ofensă adusă primarului”. PUNR-Funar a propus modificarea statutului partidului, măsură care va putea fi pusă în practică la Congres. vrea ca reprezentarea în Congres să fie de o persoană la 10.000 de voturi. La Cluj vor participa 535 de delegați. Consiliul Național a mai hotărât ca în toate filialele și subfilialele PUNR să se organizeze colectări de cărți, ce vor avea ca destinație “Biblioteca Transilvania” din Chișinău. A fost înființat și “Comitetul de acțiune pentru eliberarea patriotului Ilie Ilașcu și a grupului său”, aflat sub coordonarea lui Funar. Până ce Justiția își va spune cuvântul în cazul PUNR, acest partid rămâne în continuare precum un balaur cu două capete. Unul dintre participanții la Consiliul lui Funar ne-a declarat că speră ca “prin tăierea unui cap să nu apară alte șapte, ca-n poveste”. Ciprian Ranghel Gheorghe Funar între singurii parlamentari PUNR care îl susțin: senatorul Costică Ciurtin și deputatul Vasile Matei Foto: Octavian Tibar “Thomsen nu a întors deloc spatele României și nici măcar guvernului actual, așa cum se scrie prin diverse locuri”, a afirmat Ulm Spineanu, fost ministru al Reformei. Spineanu s-a întâlnit ieri dimineață cu negociatorul-șef al FMI, înainte ca acesta să plece din țară. “Omul a lăsat mai multe culoare de lucru și este de bună-credință. Nu a spus altceva decât, hotărâți-vă, domnilor, odată. El este dispus să se întoarcă oricând în România, dar nu a putut să ignore semnalele care ii vin din zona politicului. Pe urmă, în privința privatizării, unii vin, apoi pleacă, fiindcă am descoperit noi nu știu ce. Thomsen are perfectă dreptate fiindcă nici el nu mai știe pe ce să-și facă socotelile. Nu poți construi o casă pe nisip fără fundație, fiindcă se plimbă”, a mai afirmat Ulm Spineanu. (AMPress) ♦ Fax in acte publice ♦ Fax in acte publice ♦ ♦ Guvern de tehnocrați. Deputatul UDMR de Cluj Kanya Hamar Sándor a declarat, sâmbătă, într-o conferință de presă, că actualul Cabinet ar trebui înlocuit cu unul de tehnocrați, care să facă o reformă economică reală și să îndeplinească condițiile impuse de organismele internationale. ♦ Primar acuzat: Primarul Aradului, Dumitru Branc, solicită ca dosarul în care este cercetatat să fie instrumentat de către procurorul general al României si ministrul de Interne. Dumitru Branc a fost audiat vineri de către comandantul IJP Arad, Gheorghe Stoica, ca urmare a declanșării urmăririi penale pentru săvârșirea infracțiunii de înșelăciune și abuz în serviciu. Autocamioane în rate. Uzina “Roman” SA din Brașov oferă beneficiarilor posibilitatea de a achiziționa camioane în rate, a declarat Tudor Mana, șeful Departamentului Vânzări. Autocamioanele pot fi cumpărate în 12 rate lunare, cu un avans de 30% pentru cele dotate cu motoare românești și de 45% pentru cele dotate cu motoare străine. ♦ Migrări la PL Prahova. Cea mai mare parte a organizației PL Prahova a trecut, sâmbătă, la ApR. Primirea în ApR a noilor membri ( aproximativ 500 de persoane) s-a făcut într-un cadru festiv, la Ploiești, în sala Teatrului “Toma Caragiu”, în prezența președintelui partidului, Teodor Meleșcanu. ♦ Circulația terenurilor: Emil Constantinescu a promulgat Legea privind circulația terenurilor, informează un comunicat al Biroului de presă al Președinției. Potrivit acesti legi, pot fi dobândite cu acte juridice cel mult 200 de hectare de pământ, iar la cumpărarea de terenuri au prioritate coproprietarii, vecinii și arendașii. ♦ Elevii artiști: Ministrul Educației Naționale, Andrei Marga, consideră că tinerii trebuie să capete, încă din școală, cunoștințe temeinice despre muzică, arte plastice, teatru și coregrafie, motiv pentru care a decis înființarea Departamentului Artelor. ♦ Reacție Diaconescu: Ion Diaconescu a dezmințit, sâmbătă, declarația senatorului PNȚCD Petru Juravlea, potrivit căreia acest partid este dispus la orice pentru votarea bugetului, inclusiv să accepte demisia lui Ciorbea. ♦ Altă programă școlară: Inspectorii generali Școlari din toate județele țării s-au exprimat, vineri, în cadrul Seminarului de Management Educațional, desfășurat la Sibiu, pentru schimbarea planului de învățământ, acceptând sistemul de două semestre și cinci-șase vacante. Proiectul a fost prezentat de secretarul de stat Petre Mihai Gorcea. ♦ Botez orfani: Președintele Emil Constantinescu, cântăreața Silvia Dumitrescu și generalul Lazăr Cârjan, șeful Direcției Poliției Criminale din cadrul IGP, au botezat, sâmbătă, la Biserica Sapientei, trei tineri orfani. Cei trei tineri au vârste în jur de 20 de ani și provin de la Casa de copii nr. 10. ♦ Lotul Răducănoiu grațiați Contrar așteptărilor Alina și Costi Răducănoiu, copiii fostului prefect de Dolj, au fost grațiați. Curtea de Apel Craiova a decis reducerea pedepselor date de Tribunalul Dolj, de la 4 la 2 ani de închisoare, ceea ce înseamnă grațierea lotului Răducănoiu. ♦ Buget la mediu. “Inundațiile vor continua să producă victime și pagube materiale dacă bugetul alocat Ministerului Mediului nu va fi majorat”, susține secretarul de stat Viorel Raicu. El atrage atenția că în ultimii doi ani valoarea pagubelor provocate de fenomenele meteorologice depășește 2000 de miliarde de lei. ♦ Rețea anihilată. O rețea cu trafic de alcool a fost anihilată de Poliția din Cluj. Au fost arestate 8 persoane, deținătoare a unor firme din județele Cluj, Maramureș, Satu Mare, care au încheiat parteneriate pe baza unor acorduri de colaborare false. Prejudiciul adus statului este de 7 miliarde de lei, persoanele arestate riscând o pedeapsă cuprinsă între 2 și 8 ani de închisoare. ♦ Teren pentru biserică. Consilierii locali clujeni nu au ajuns la nici o soluție în privința alocării unui teren pentru construirea unei biserici ortodoxe în ședința Consiliului Local de vineri. Primarul Gheorghe Funar și arhiepiscopul ortodox Bartolomeu Anania doresc ca biserica să fie plasată în spatele Teatrului National. Majoritatea consilierilor s-au opus acestui proiect, motivând că este unul dintre putinele spatii verzii din Cluj și nu trebuie distrus. Grupuj realizat de Geta Roman, cu sprijinul agențiilor Mediafax și Monitoring Media Primarul Constanței acuză presa de neprofesionalism Ultima conferință de presă a Partidului Democrat - Filiala Constanța, de sâmbătă, 28 februarie a.c., a avut o desfășurare inedită față de întâlnirile cu presa de până acum. Aflat de mai mult timp în atenția presei locale și centrale, primarul Gheorghe Mihăeși a fost “scos în față”, pentru a-și curăța imaginea; în parte, operațiunea a reușit, având în vedere faptul că, față de vehemența cu care este acuzat în ziare, la conferința de presă, primarul Constanței a fost tratat “cu mănuși” și i s-au ridicat chiar “mingi la fileu”. După ce le-a recomandat reporterilor care se ocupă de problemele administrației publice să mai studieze legea propunând chiar întâlniri săptămânale la Primărie pentru a se familiariza cu această legislație, primarul a demonstrat că atunci când îi este lui bine poate foarte ușor să uite de aceste legi. Practic, dl Mihăeși îl acuză pe fostul primar că ar fi dat dispoziții de amplasare a chioșcurilor pentru vânzarea presei, când, de fapt, dl Corneliu Neagoe nu a făcut altceva decât să pună în aplicare o Hotărâre de Consiliu (aprobată în momentul în care acesta se afla într-o deplasare în străinătate): în fapt, este vorba despre disputa dintre cele trei cotidiane locale, care concurează pe piața de publicitate și de difuzare a presei și care încearcă prin toate mijloacele să iasă în evidență. De neînțeles este, însă, încercarea primarului de a-și reglementa divergențele cu ziarele locale în timpul unei conferințe de presă și nu prin solicitarea dreptului la replică sau apelând la Justiție dacă se consideră lezat. Probabil că acestea au fost instrucțiunile mai-marilor din partid, care văd cum se deteriorează imaginea primarului, care atrage după sine sancțiuni ale electoratului pentru partid. Prin ieșirea la rampă a primarului - destul de rar văzut la conferințele PD - s-a încercat astfel îmbunătățirea imaginii, în primul rând a partidului, și abia apoi a celui care de câtva timp este mereu pe prima pagină a ziarelor. Ciprian Vasiliu Prin unificarea cu PAC, PNL va deveni în Alba cel mai puternic partid Prin integrarea în structurile sale a membrilor PAC, PNL va deveni în județul Alba partidul cu cei mai mulți primari și consilieri. Astfel, PNL va avea 18 primari, 16 viceprimari, aproximativ 200 de consilieri locali și 9 dintre cei 39 de consilieri județeni, Ioan Munteanu, președintele PAC Alba, consideră că Protocolul negociat de conducerile celor două partide este rezultatul relațiilor bune în general, în mod special la Alba-Iulia, care au existat între PNL și PAC: “Ne-am tatonat câțiva ani, sâmbătă ne-am logodit, iar în 28 martie vom pune bazele unui mariaj de lungă durată”. Teodor Atanasiu, președintele PNL Alba, este de părere că va urma integrarea în structurile PNL a membrilor celorlalte partide liberale, fapt care va aduce un plus de imagine și de forță acestui partid, în perspectiva viitoarelor alegeri. Cei doi președinți din Alba ai partidelor liberale, partide care se pregătesc să fuzioneze, s-au angajat că vor prezenta peste o săptămână structura pe care o va avea PNL în acest județ după întrunirea Congreselor extraordinare ale PNL și PAC din 28 martie, în timp ce liderul PNL din Alba susține că structura trebuie negociată pentru fiecare caz particular, liderul PAC dorește ca, timp de un an, conducerile celor două partide să fie însumate pe plan local, întrebat care va fi poziția și autoritatea PNL în Convenția Democrată Alba, având în vedere forța de care va dispune prin unificarea cu PAC, Teodor Atanasiu a răspuns: “în Alba, Convenția Democrată nu funcționează. PNL își face în Alba propria politică, ținând cont că face parte dintr-o Coaliție la nivel național”. Atanasiu a mai declarat că membrii PNL din Alba vor ca acest partid să candideze la următoarele alegeri sub umbrela CDR, dar pe liste separate de ale țărăniștilor. Luminița Kohalmi Iliescu a rămas “la ușa cortului” ! “Se lăuda prostul ăla de Emil Constantinescu că, dacă va fi ales, vor curge 60 de miliarde de dolari spre România din străinătate!” Fragmentul citat mai sus nu este ceea ce pare la prima vedere: un pasaj dintr-o discuție, aruncat cu năduf de moftangii sprijiniți pe o toartă de halbă. Această perlă a fost scăpată deunăzi de mai marele pedescrist, Ion Iliescu. Aflat în trecere de lucru printr-o piață de legume din Tg. Jiu, Iliescu s-a acomodat rapid cu ambientul și, dorind să nu facă notă discordantă, le-a vorbit oamenilor “ca la piață”. Continuându-și turneul, în Valea Jiului, președintele PDSR a încercat să o aducă din condei, afirmând că el a vrut să spună că Emil Constantinescu este naiv. El s-a confesat minerilor că până și soția sa a dat imediat telefon, dojenindul pentru gafa sa. Nu știm ce instanță ar trebui să pedepsească o asemenea atitudine, cert este că pedeapsa ar trebui să fie mult mai dură, deoarece Ion Iliescu este recidivist în materie de injurii. încă nu s-a uitat celebrul “băi, animalule” adresat unui ziarist, pe vremea când era numărul unu în stat. Este cunoscută și dezinvoltura cu care Iliescu își tratează interlocutorii, indiferent de numele lor, cu prezidențialul apelativ “mata”. Un banc care a făcut epocă în perioada comunistă începea așa: “Proastă-i Leana aia din capul s(t)atului”. Pe atunci se făcea pușcărie pentru o asemenea insinuare. Azi e democrație. Și ce democrație. Atitudinea liderului Opoziției ne demonstrează că, în cazul în care nu vor veni miliardele lui Constantinescu pentru a intra în Europa, avem asigurat un loc “la ușa cortului”. Ciprian Ranghel corp t