Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1121)

1971-07-22 / No. 1061

2 Cărți poștale ilustrate Dragă redacție! Ne-a plăcut prima carte poștală ilustrată, și vă scriem și noi una, de pe strada Fîntînii. Pe strada noastră a fost odată un parc. N-a fost inundat de apele murdare ale Someșului în mai anul trecut. A fost inundat însă în acest an. De bălării. In loc de flori, în parcul acesta cresc brusturi, ciulini, pălămidă, urzică. Iar printre buruienile înalte (de se poate ascunde în ele un cal cu călăreț cu tot) se aruncă Dragă redacție! Sunt un cetățean din Craiova și trec prin Satu Mare aproape în fiecare an. Am fost și în anul trecut, înainte și după inundații, înainte de diluviu, am citit in ziarul Cronica sătmăreană un articol despre „Orașul florilor“, în care se vorbea despre perspectiva apropiată în care întreg municipiul va deveni un imens covor floral. Nu s-a întîmplat așa din cauza inundațiilor. Acum sunt un concediu și am revenit, cu familia. Și vă spun sincer, am avut două surprize. Una, noile case reconstruite, mi-a umplut inima de bucurie , și mîndrie. A doua surpriză însă m-a întristat. Este vorba de fostul părculeț în stadiu de formare în anul trecut, aflat între Depoul de locomotive și șoseaua națională Satu Mare— fel de fel de gunoaie, cioburi, sticle, cutii de conserve, deșeuri metalice și așa mai departe. Ne-am gîndit că mai bine era dacă arau parcul și plantau cartofi sau dovlecei. Erau acum în floare, de mai mare dragul. Vă atașăm noi o fotografie: poate-i vom convinge pe edilii municipiului nostru că cele arătate de noi nu-s basme: VALER BRUSTURE, IOAN MAIDAN și etc. Baia Mare. Acest spațiu de la „poarta“ de intrare în municipiu, prin care trec zilnic zeci și sute de mașini din țară și străinătate, a devenit un maidan pentru depozitarea gunoaielor. In loc de flori și arbuști ornamentali. Acesta este un singur aspect, care face o impresie penibilă atît la intrarea, cit și la ieșirea din oraș. Eu, ca cetățean străin de acest oraș, n-aș dori să spun că aceasta ar fi o carte de vizită a gospodarilor de aici, pentru că s-a făcut totuși mult. Dar nu înțeleg, cine și de ce pătează obrazul, „orașului florilor?“. De ce se permite așa ceva? Asemenea altor cititori, vă trimit și eu o poză din locul descris. GHEORGHE M. OLTEANU CRONICĂ SĂTMĂREANĂ ДИПИП1 H—MHIIHII Wimil—HMIH—HWIH—i——■ [UNK]ИИ1ИИИИ [UNK]—— UIMImul— —IIII HIIHIH IIIII пит I 111 I—Will ■III—HIm II Își căutase numele printre „admiși". In susul listei, in josul listei, la ultimul ... Plecă ochii copleșit de prima-i infringere. Fugise de prieteni invocind diferite motive. Băieții ii așteptau întoarcerea. Urma tura lui de băutură, el „aspirantul" cum se recomandase. Totul din viața lui de student, din fantastica, închipuita lui viață de student, o eclipsa pe-a celorlalți. Fete și băieți îl ascultaseră cu sufletul la gură istorisind despre examene, despre muzica pop. Veridic, minciuna-și purtase picioarele, încolțind și rotind, o si, două, o săptămînă. Mu sfărâmat cu speranța unui nou început. Și fata, fata pentru care mințise. O cunoscuse aici. Era umblată din admitere in admitere, an de an, și nu se cădea să-i declare emoția lui de-nceput. De aceea a crescut dintr-odată în ani, fantezia-i lucra. Apoi restul băieților ... Motive și motive! Și totuși își regreta gestul. Ii fripseră parcă degetele cînnd întinse mina. Fierbințeala i se scurse în trup, dar nu pregetă luînd banii. Se scuzase față de sine însuși prin gestul unui „împrumut". Avea doar să i dea înapoi, să-i explice gazdei. Il va înțelege. Doar ii arătase atîta încredere. Și totuși evitase intîlnirea cu ea. Banii, banii fuseseră atît de puțini. O mie. Și totuși. Noapte de chef. Mahmureală și gust amar de coclit. Prima lui sticlă vin de vin băută. Ecoul anecdotelor în drum spre casă. Coșmar sau realitate ? Se făcea că venise miliția. Apoi o dată cu cătușele, gindul. •.infractor de drept comun". Interogatoriu. Pachetul de țigări și omul de dincolo de birou ... Șocul fusese prea puternic. II dorea faptul că furase . „De ce ?“ Pentru prieteni, pentru chef, pentru... Toate rămăseseră în urma. Mare. TENTAȚIA ! ca o apă neagră, fapta i se repeta stereotip: mina întinsă, foșnetul bancnotelor, zgomotul pupitrului închis. Din nou aceleași amintiri. Și omul de dincolo de birou. Voia să se termine odată. Venise parcă tatăl, închise ochii. Căutase ascunziș de cariu în scîndura patului tare. — De ce ? — Fără să vreau ... Cuvintele tatălui. Parcă-l auzea aievea : „A greșit, să plătească!" Apoi liniște, liniște și un hohot de prins. „De ce ?" „De ce", la început de drum in viață ! Primul „de ce" în așteptarea propriului său răspuns. R. C. POP Zie-ZAG JUDEȚEAN — Manifestări Vasile Alecsandri la casele de cultură. ■ Istoria — pasiune demonstrată cu ... premii. В Perspective editoriale sătmărene В Ziare difuzate... alandala — Concurs de ghicitori turistice dotat cu cupa „Valea Măriei“ (!?) И Păpușile și marionetele ... în plină afirmare, Satu Mare, 19 iulie : „Marea ploilor" ★ PROF. GHEORGHE BUR DUN din București și-a continuat turneul de conferințe în județ — la Satu Mare cu conferința „Umanism și patriotism in opera lui V. Alecsandri“ (auditoriu: tineri de la Uzina Unio) și la casele de cultură din Cărei și Negrești-Oașiu — .,150 de ani de la nașterea bardului de la Mircești“. Conferențiarul va reveni în toamnă spre a evoca figura ilustrului Nicolae Iorga. ★ INGINERA MARIA GHERMAN din Satu Mare este una din fericitele ciștigătoare ale unui premiu in cadrul concursului de cultură istorică „Cînd ? Cine ? Cum ? Unde ?“ — organizat de revista Magazin istoric. ..Cum v-ați cultivat pasiunea pentru istorie? — este o întrebare (hors concurs) pe care i-o adresăm premiantei cu speranța că ne va oferi un răspuns pe care-l vom face ... public. ★ S-A APROBAT planul editorial al Casei județene a creației populare, albumele „Sîmbra oilor“, „Ceramica de Vama", culegeri de folclor din județ etc. i ZIARELE abonaților cam ... alandala la Cărei ajung Intr-una din zilele trecute „Cronica sătmăreană“ s-a difuzat cu un minus de 200 exemplare, care au fost recuperate abia după ... patru zile ! Curat operativitate ! !i PE TRASEUL turistic al Oașului, lipsesc — paradoxal ! — o serie de indicatoare de circulație de avertizare la curbe, denivelări (mai ales în zona Livada-Tufoasa, unde sunt, din păcate, multe gropi în asfalt). Cu toate că s-a deschis campingul de la Valea Măriei nici o tăbliță nu anunță evenimentul, nu-l trage pe turist de „mînecă“. N-o fi avînd nevoie cooperația de consum de clientelă (?), dar nici turiștii nu sînt ghicitori pentru a afla locul campingului. * IN ULTIMUL NUMAR (5) al prestigioasei reviste Steaua, criticul literar sătmărean Nae Antonescu este prezent cu o recenzie la volumul „Migrații“ al prozatoarei Dana Dumitriu și ECHIPA de păpușari a Liceului nr. 3, din Satu Mare a prezentat din nou la TV spectacolul„Balada Irincuței“, aceeași zi — coincidență — în nouă premieră la Casa municipală de cultură, de data aceasta cu un spectacol inaugurat de marionete: „Sfatul vulpii“, gustat deopotrivă de mici și... mari spectatori (părinții grijulii, de lir STRĂZI cvasi-navigabile și subsoluri inundate, inclusiv la Palatul telefoanelor, unde a fost afectată parțial rețeaua după ploaia teribilă de luni după-amiază. Au avut ce lucra pompierii! Ploaia și-a făcut simțită... autoritatea pînă și în complexul „Dacia“, (hotel restaurant, bar, unde a descoperit, — întru atenționarea gazdelor — cîteva fisuri prin tavanul de sticlă. METEOR Cuvinte încrucișate . Luna lui cuptor... ORIZONTAL: 1. Vară de foc in luna lui cuptor... — Valuri răcoritoare. 2. Arsă de soare. (fig.). — Pronume la limită ... — Osie ... centrală. 3. Culme! — R atița... Jocul! — Foc... voltaic. 4. Se joacă la... servicii — In plină caniculă... 5. Leagăn... fotbalistic. — fini bănățean. — Cu fructe negre de sezon. 6. Cu guturai în plină vară... — Apă răcoritoare la munte... 7. Crește de trei ori. — Golf în insula Sahalin. S Vinat mediu... — Nu scoate o vorbă. 9. Perla de sud a litoralului. — .. .din Sinaia. 10. A se uni... — ...repede. — Intrarea în Govora. 11. Ii place să intre la apă! — Vîrf înalt în Carpați. 12. De la munte la mare... — Oferă peisaje turistice atrăgătoare- VERTICAL: 1. Canicula verii... — Soare și apă pe litoral .. spl.. 2. Turiști cită frunză, cită iarbă. (fig.). — Vilă sau hotel turistic pe litoral... 3. La cabană. — Nadă pentru pești. — De loc. 4. Pasăre africană. — A aduce apă din altă parte. 5. Pentru evitarea epidemiilor. — Vîrful Negoiu! 6. Se încurcă la ... Pitești! — Scară la ... etaj! 7. Colier de perle la M. Neagră. — Numele Junonei la italieni. 8. Stațiune balneară in Bărăgan. — Vrea să meargă la mare! 9. El și ea... la Cărei! 10. Atracția înălțimilor... — Din august ... 11. Locuri de agrement pentru locuitorii orașelor. — Cange! 12. Itinerarii de vacanță. — ... organizate ideal de ... Cuvinte rare: N11. NART, IUGA, IOAN ROMAN Dezlegarea careului „Fortificații sătmărene" ORIZONTAL: Castrumzotmar — A — Cărei — Arena — Stat — Doi — Idiș — Țăran — R — W — Int — Emir — Pecete — U — LB — Icea —Săsar — UH — ОТ — Asa — N — Croitorie — Aia — E — DC — FA — Lăut — Teo — N — Decret — Ardud — Funii — U — TE — Vecsey —Tur — Estima — Sin — NT. Fiecare plantă medicinali uzină vie de substanțe terapeutice — O Rădăcinile de păpădie Păpădia este cunoscută îndeobște. De la această plantă se recoltează în scopuri medicinale planta întreagă cu frunze și rădăcini. Rădăcina se recoltează începînd din luna iulie pînă toamna tîrziu. Cercetările de laborator arată că în lunile iunie — august rădăcinile conțin cantități ridicate de principiu amar (taraxicină) atingînd maximum în luna noiembrie. In luna august rădăcinile conțin circa 40 la sută inulină, un alt principiu activ de bază. Rădăcinile se scot ca și după ce se înlătură hîrlețul părțile aeriene, se spală intr-un curent de apă, apoi se lasă 2—3 zile la soare sau vînt, pentru a se cicatriza rănile provocate în urma tăierii coletului. Pe cit este posibil rădăcinile nu se vor scurta deoarece prin tăiere latexul se scurge, diminuînd valoarea medicamentoasă a produsului. In cazul cînd rădăcinile sunt prea groase, pentru a nu risca să se mucegăiască, se pot tăia în lungime. Păpădia se folosește în boli de ficat și pentru mărirea poftei de mîncare. Rădăcinile de păpădie sunt achiziționate la prețul de 15 lei/kg. Coada calului Este o plantă în general cunoscută și sub denumirea de brădișor, datorită formei plantei asemănătoare cu cea de brad în miniatură. Coada calului crește prin locuri umede și pe marginea juraselor. De la coada calului se începînd din luna iulie pînă culeg în septembrie numai tulpinile sterille, numite și tulpini de vară. Tulpinile se taie cu cuțitul sau foarfecă la o distanță de 5—6 cm de la suprafața pământului. Planta trebuie uscată cât mai repede deoarece se brunifică ușor. In timpul uscării se întoarce în fiecare zi pentru a fi evitată înnegrirea ei. Coada calului se folosește în tratamente diuretice. Se achiziționează la prețul de 2,50 lei/kg. Printre produsele cu largă căutare ale secției din Negrești-Oaș a Cooperativei „Arta populară“ se numără și vestitele clopuri oșenești. POȘTA JURIDICĂ PENTRU MAI MULȚI TORI, care s-au interesat CITIdacă au calitatea de angajați cei care efectuează muncă la domiciliu pentru întreprinderile de sub îndrumarea și controlul Ministerului Industriei Ușoare. H.C.M. nr. 165/1970 privind utilizarea muncii la domiciliu de către întreprinderile de sub îndrumarea și controlul Ministerului Industriei Ușoare stabilește că munca la domiciliu poate fi efectuată fie în baza unor contracte pentru executarea de lucrări, fie în baza unor contracte de muncă încheiate pe durată nedeterminată. Contractele pentru executarea de lucrări dau persoanelor care efectuează munca la domiciliu numai dreptul de remunerare pentru produsele sau lucrările executate, retribuirea făcîndu-se din fondul nescriptic, conform tarifelor de acord stabilite de întreprinderi — corespunzător categoriei de încadrare și a timpului normal — pentru lucrările respective. I.M. Satu Mare. Pentru noii angajați, precum și pentru cei ce se reîncadrează fără a avea, potrivit Codului muncii și Legii nr. 1/1970 a organizării și disciplinei muncii în unitățile socialiste de stat, vechimea neîntreruptă în muncă, primul concediu de odihnă este acordat numai după împlinirea unui stagiu de 11 luni de activitate continuă. Dacă acest stagiu se împlinește chiar în anul calendaristic al încadrării sau reîncadrării in muncă, durata concediului este proporțională cu timpul dintre data angajării și sfîrșitul anului calendaristic. In situația în care vechimea de 11 luni de activitate continuă se împlinește în anul calendaristic următor celui al încadrării sau reîncadrării — în cazul angajărilor efectuate după intrarea în vigoare a noii legi a concediilor — durata concediului este egală cu întreg concediu pentru noul an calendaristic plus zilele de concediu corespunzătoare timpului lucrat în anul anterior. După folosirea primului concediu de odihnă, celelalte concedii se stabilesc și se acordă după normele generale. Cu privire la întrebarea : cum se acordă concediul de odihnă pensionarilor de invaliditate reîncadrați, arătăm că pensionarii de invaliditate care s-au însănătoșit și se reîncadrează în muncă în termen de 90 de zile de la data încetării calității de pensionar de invaliditate, beneficiază de concediul de odihnă chiar în anul reîncadrării lor, deoarece, potrivit prevederilor art. 9 lit. j din Legea organizării și disciplinei muncii în unitățile socialiste de stat, în această situație ei au vechimea neîntreruptă. Durata concediului de odihnă se stabilește în raport de vechimea totală în muncă și va fi proporțională cu lunile cuprinse în intervalul de la data reîncadrării pînă la sfîrșitul anului calendaristic în curs, așa cum se arată la pct. 3 din Precizările nr. 2038/1968 al Ministerului Muncii. Joi 22 iulie 1971 Memento» 17.30 — Deschiderea emisiunii. — Emisiune in limba maghiară. 18.30 — La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18.50 — Timp și anotimp în agricultură. 19.15 — Publicitate. 19.20 — 1001 de seri. 19.30 — Telejurnalul de seară. Sport. 20.10 — Pentru sănătatea dv. „Cura heliomarină“. 20.20 — Antologia umorului: Max Linder. 21.35 — Cadran internațional. 22.20 — Interpretul săptămânii: Dorina Drăghici. 22.40 — Film documentar: Orașe poloneze — Nowa Huta“. 22.55 — Telejurnalul de noapte. RADIO 9.30 Memoria pămîntului românesc (reluare). 10.00 Buletin de știri. 10.05 Muzică populară din Dobrogea. 10.30 Fonoteca pentru copii. „Dor de drumeție“ — cîntece și versuri. 11.00 Buletin de știri. 11.05 Din folclorul muzical al popoarelor. 11.15 Consultație juridică. 11.25 Corul sindicatelor din Municipiul București, dirijor D. D. Botez. 11.50 Cotele Dunării. 12.00 Trei melodii apelor cu Corina Chiriac. 12.10 Personaje din opere românești . Decebal din opera „Decebal“ de Gheorghe Dumitrescu. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.15 Avanpremieră cotidiană. 13.27 Cîntecul e pretutindeni. Compozitorul săptămânii . 14.00 Jan Sibelius. Cinci piese opus 75 pentru pian (Raf Gothany). Simfonia a VlI-a în Do major. 14.40 Portrete în cîntecele populare. 15.00 Buletin de știri. 15.05 Revista economică. 15.30 Pagini vocale și orchestrale din muzica de estradă. 11T.O0 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.15 Piese de promenadă. 16.30 Melodii de Aurel Manolache. 16.50 Publicitate radio. 17.00 Pentru patrie. 17.30 Concert de muzică populară. 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de seară. 20.05 Muzică populară din culegerile lui Anton Pann. 20.30 Concursul național de creație și interpretare de muzică ușoară românească „Mamaia 1971“. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Concert de seară. 22.55 Moment poetic. Versuri de Vasile Alecsandri. 23.00 Concert de seară (continuare). 24.00 Buletin de știri. 0.03—6.00 Estrada nocturnă. (Buletine de știri la orele 2.00; 5.00). CINEMA Joi 22 iulie zul SATU MARE: Victoria — CaC. L. (film cehoslovac); Popular — Viața nu iartă (film românesc); CĂREI: 23 August — Adio, prieteni! (film bulgar, cinemascop); Popular — Zestrea domniței Ralu (film românesc, color); NEGREȘTI-OAȘ: Circ fără frontieră (coproducție franco-română, color); TAȘNAD: Intîlnirea (coproducție franco-italiană); BERVENI: Pomul de crăciun (film francez, color); HALMEU: Amintiri bucureștene (film românesc); SANISLAU: King Kong evadează (film japonez, color, cinemascop). înștiințare ÎNTREPRINDEREA DE LOCUINȚE ȘI LOCALURI SATU MARE, aduce la cunoștință locatarilor că, in conformitate cu dispozițiunile Legii nr. 10/1968 și instrucțiunile de aplicare nr. 33110/1968, publicate in Buletinul Oficial nr. 111/1968, cheltuielile comune privind întreținerea centralelor termice, nu se rețin o dată cu plata chiriei lunare, ci se plătesc lunar la casieria întreprinderii din Bulevardul Republicii nr. 16. MICA PUBLICITATE De vinzare mobilă combinată și dormitor. Informații Satu Mare, str. Avîntului Nr. 10. Vind „Fiat 850“ Oradea, Calea 1 Mai, Bloc 7, Ap. 3.