Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1121)

1971-07-22 / No. 1061

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VAt -------------------------- Lutrati Jtimiim importanța pe agenda acestor zile: RECOLTAREA GRÎULUI, EXECUTAREA ARATURILOR ȘI ÎNSÂMÎNJATUL CULTURILOR DUBLE . Ținînd seama că de ieri vremea început să se îmbunătățească, este necesar ca în toate unitățile agricole să se reia lucrările cu maximum de intensitate. Orice întîrziere poate să afecteze producția prin pierderile de boabe care se pot produce. De asemenea la culturile duble însămânțate de la această dată înainte, o bună producție nu poate fi asigurată decît însămînțîndu-se în cele mai bune condițiuni agrotehnice și aplicînd întreaga gamă de lucrări de întreținere ridicate. Din harta de mai sus rezultă că în unele consilii intercooperatiste, s-a lucrat intens la recoltatul griului, atît duminică cit și luni pînă la venirea ploii, ridicîndu-se procentul recoltărilor pe total județ la 53 la sută, din care în cooperativele agricole de producție la 49 la sută. Printre consiliile intercooperatiste cu realizări foarte bune în perioada 17—21 iulie a.c. se numără Consiliul Moftin, în care crește procentul griului recoltat in acest interval, cu 16 la sută, ajungînd la 60 la sută suprafață total recoltată, Consiliul Cărei, cu 8 la sută, ajungînd la 55 la sută din suprafață, Consiliul Hodod, cu creșteri de 22 la sută, ajungînd la 48 la sută din suprafață și Consiliul Supur cu 9 la sută, ajungînd la 53 la sută din suprafața de grîu. Se mai remarcă faptul că în unele consilii, unde griul este căzut și pe unele parcele îmburuienite din cauza precipitațiilor abundente, s-au luat măsuri de intensificare a recoltatului manual, cum sunt de exemplu Consiliile intercooperatiste Homorod și Negrești-Oaș, Hodod, unde s-au recoltat manual în ultimele zile importante suprafețe cu grîu. Un ritm lent de recoltare se menține încă în consiliile intercooperatiste Odoreu, Satu Mare, Valea Vinului și Apa, unde procentul realizărilor din ultimele zile nu a crescut decît cu 3—5 la sută, situîndu-se în acest fel sub nivelul mediu de creștere înregistrat pe județ. Eforturi susținute se cer din partea întreprinderilor agricole de stat, care ar trebui să termine în următoarele două-trei zile recoltatul griului, pentru a putea da un sprijin eficient cooperativelor agricole de producție din raza lor de activitate la recoltarea griului. Referindu-ne la acțiunea de însămînțare a culturilor duble în cadrul cooperativelor agricole de producție, trebuie subliniat ritmul necorespunzător în care se desfășoară această acțiune. Astfel, față de un plan total de 18.000 ha s-au realizat pînă la 21 iulie a.c. numai 8.873 ha, ceea ce reprezintă 49 la sută, deși s-au efectuat arături de vară pe aproape 10.000 de hectare. Este necesar să se profite de umiditatea bogată din sol și peste tot unde nu urmează grîu sau orz de toamnă, să se însămînțeze culturi duble furajere, care vor compensa cu prisosință eforturile făcute prin importante cantități de nutrețuri suplimentare. Insămînțarea tuturor suprafețelor planificate cu culturi duble, îngrijirea lor exemplară constituie o acțiune de mare însemnătate economică, căreia organele comunale de partid, conducătorii fiecărei unități agricole trebuie să-i acorde cea mai mare atenție. ing. I. CRISTEA 432 гиней 56 ff mu/» ee**sm OzJ O '"tóí7 3 rr < of 4SNfew5261 «I mezrrc/f 531 »yae'farjes ÎUlO AOZ 31 î 'S* HIAf VTAtUt# 242 ik L *AvAzf?OWV9 BOGB4"0 ^§2 •*° Dao OiÂf/ WZ [UNK]итке*TM cm. trmittmarinen JBWJ/J I.I. CRASNA CĂREI: se pregătesc pentru expediere containerele destinate noii fabricii de armături din Zalău Modele ale Fabricii de confecții Mondiala în fața unui dificil examen După un frumos succes înregistrat la recentele contractări contînd pentru producția trimestrelor IV 1971 și I, 1972, care au avut loc la Bacău, colectivul de creatori din cadrul Fabricii de confecții Mondiala a început pregătirea unei noi colecții de modele de confecții care va reprezenta firma reană la Expoziția sătmădin luna august de la București a celor mai noi creații în materie de vestimentație. In pavilionul cu produse care au asigurate condiții pentru a fi realizate și livrate fondului pieții și pentru schimb de mărfuri la export. „Mondiala“ va fi prezentă cu 10 modele de taioare pentru femei, 4 modele de jachete cu pantaloni, 10 modele impermeabile, 25 modele de rochițe din stofă și catifea pentru fete, 5 modele de costumașe din reten pentru copii și 6 modele de ragoane impermeabile pentru băieți și fete. Gama acestora va mai fi completată — în cadrul produselor pentru schimb de mărfuri la export — cu încă 5 modele de pardesie și impermeabile pentru femei și alte 11 modele de paltoane destinate, de asemenea, femeilor. După două decade Bilanț revelator Datele statistice centralizate la serviciul plan al Fabricii de mașini casnice din Satu Mare, relevă că prin folosirea cu înalt randament a potențialului tehnic și uman, ca și prin aplicarea în practică a unor măsuri de organizare științifică a producției și a muncii, colectivul întreprinderii a îndeplinit sarcinile de plan pe primele două decade ale lunii iulie a.c. în proporție de 100,7 la sută.Fizic, depășirea înregistrată însumează 200 mașini de gătit cu gaze. Acest fapt crează premisele obținerii pînă la sfirșitul lunii iulie a unor însemnate depășiri de plan. AVI ZIARUL — ZIG-ZAG județean ^ Cărți poștale ilustrate * POȘTA juridică (PAGINA A 2-A) în campania de vară: Exigență sporită protecției muncii (PAGINA A 3-A) Actualitatea internațională (PAGINA A 4-A) Printre nenumăratele obiective noi, care s-au înscris , in peisajul dens al industriei noastre chimice, în anii trecutului cincinal, un loc important îl ocupă Combinatul petrochimic de la Pitești. „Cetatea“ de la Pitești, petrochimiei întinsă pe aproape 100 de hectare, își anunță prezența cu kilometri înainte de a mult ajunge la poarta de sud aorașului. La o înălțime de circa 80 de metri deasupra combinatului, o făclie arde zi și noapte. Este așa zisa supapă de siguranță și control a sistemului de alimentare a Ziua, în razele instalațiilor soarelui, sau noaptea, la lumina acestei flăcări și a miilor de becuri aprinse, bronzul argintiu al coloanelor și rezervoarelor îți înaripeaza imaginația, transpunîndu-te într-o lume de basm și legendă. Aici, țițeiul furnizat de puternica rafinărie, construită pe aceeași platformă șuieră, într-o viteză uluitoare o metamorfoză neînchipuită. Derivatele lui capătă denumiri pe cit de gingașe, pe atît de prețioase: etilena, propilenă, polietilenă, acrilonitril, benzen, toluen, xilen, negru de fum, peste 20 de produse și semiproduse, materii prime pentru fire și fibre sintetice, piese și instalații din materiale plastice, pentru industria de cauciuc sintetic, farmaceutică sau a coloranților, pentru peliculă de film sau produse destinate agriculturii. Valoarea unei tone de materie primă, trecută prin păienjenișul de conducte și recipient, sporește de peste 14 ori. Sortimentele produse aici sunt de o puritate aproape absolută — 99,5 —99,9 la sută. In prezent, Combinatul de la Pitești dă economiei naționale trei sferturi din producția totală de etilena, mai mult de jumătate din cea de propilenă, circa 80 la sută din cea de acrilonitril. Cantitatea de fibre obținute din acrilonitriul produs la Pitești, într-un singur an, este echivalentă cu luna a circa 2,5 milioane de oi transformată în țesături. Datorită bunei lor calități, produsele chimiei piteștene sunt tot mai solicitate, atît pe piața internă cit și la export. Alături de „Aro“ și „Dacia“, ele au devenit mesagerii gurilor argeșene pe meleatoate meridianele lumii. Pînă acum, pe lista beneficiarilor externi și-au înscris numele Anglia, Brazilia, Bulgaria, Austria, Cehoslovacia, China, Coreea, Elveția, Franța, Republica Democrată Germană, R .F a Germaniei, Italia, Iugoslavia, Olanda, Polonia, S.U.A., Turcia, Ungaria. Vorbind despre realizările județului între anii 1966—1970, argeșenii denumesc această perioadă cincinalul chimiei. Și pe bună dreptate. Producția acestei ramuri a crescut în ultimii cinci ani de 41 de ori. S-au realizat o serie de produse noi — acrilonitrilul, clorura de cianurii și cea de sodiu, izotriazodonul, furolul. De la intrarea lorîn funcțiune — iulie 1969 — pînă la sfirșitul lui 1970, și a cincinalului, combinatul de la Pitești a realizat o producție ce reprezintă aproximativ jumătate din valoarea investiției. Cîteva cuvinte se cuvin a fi spuse despre „zestrea“ tehnică a acestei mari unități a industriei chimiei, despre oamenii care lucrează aici. Combinatul dispune de 24.000 tone de instalații și utilaje, peste 3.700 tone de construcții metalice, mai mult de 80 km de cabluri electrice, 28.000 corpuri de iluminat, procesele tehnologice Toate sunt conduse de la tablouri de comandă. Mii de aparate perfecționate, măsoară, reglează, analizează automat, sub atenta supraveghere a omului tot ce se petrece în interiorul complicatelor instalații. Un singur exemplu este suficient pentru a ilustra înaltul grad de automatizare a producției. Fabrica de polietilenă, care realizează anual 60.000 tone produse, este deservită, într-un schimb, de numai 16 oameni. In toamna anului trecut, la Pitești a început construcția celei de-a doua etape a Combinatului. Actualului ansamblu i se vor mai adăuga un nou complex de piroliză, cu o capacitate de două ori mai mare decît a celui existent, o fabrică de acrilonitril alta de polietilenă de joași să presiune, o instalație de clorură de cianuri, noi secții de polimeri, polipropilenă și altele. La sfirșitul cincinalului 1971—1975 Combinatul petrochimic de la Pitești va deveni, astfel, cea mai mare unitate a industriei chimice din țara noastră. „Cetatea” petrochimiei de la Pitești La culesul fructelor de pădure Aflat în plină campanie de recoltare a fructelor de pădure, colectivul Inspectoratului silvic județean raportează realizări de seamă în această acțiune. Pînă în prezent au fost recoltate și prelucrate în cele 27 centre de achiziții existente în raza ocoalelor silvice din județ peste 400 kg fragi, 32.400 kg cireșe amare, 19.500 kg vișine, iar alte 4.000 kg coacăz negru au fost livrate la export în stare proaspătă. Concomitent a început recoltatul zmeurei și a ciupercilor de pădure, cantitățile recoltate pînă în prezent însumînd 600 kg și respectiv 1.000 kg. Urmează ca aceste zile să înceapă culesul munei negre care, de asemenea, va fi livrată la export în stare proaspătă. Cele mai bune rezultate în recoltarea produselor accesorii au fost obținute de ocoalele silvice din Negrești-Oaș și Tășnad. MÎINE ÎNCEPE LA SATU MARE A șasea ediție a Balcaniadei junioarelor la baschet ÎN PAGINA A 3-A Alte informații privind programul jocurilor și loturile echipelor participante la Balcaniada de baschet. Se va infirma tradiția? Așadar, de mîine municipiul Satu Mare va găzdui cea de-a șasea ediție a Balcaniadei de baschet feminin, junioare. Iubitorii baschetului din localitate vor avea, astfel, prilejul să asiste la întreceri pasionante, în care cele mai tinere jucătoare din Bulgaria, Iugoslavia, Grecia și România oferi spectacole sportive vor de un ridicat nivel Grația și fantezia, spectacular, feminină, prezente ca în atîtea confruntări, vor adăuga un farmec în plus acestei mult disputate balcaniade. Pentru a doua oară gazdă a întrecerilor de baschet (prima dată Balcaniada a avut loc la Piatra Neamț), România va încerca să tranșeze pentru prima dată în favoarea sa disputa cu talentatele jucătoare bulgare. Pentru amatorii de statistici, amintim că toate celelalte ediții au fost cîștigate de formația Bulgariei. De fiecare dată, victoria a fost ratată, fie datorită unor erori de arbitraj, fie formei sportive in care româncele și-au șansele. De data aceasta, apărat așa cum remarcau și antrenorii Benone Gheorghe și Gabriela Both, formația României se prezintă în plenitudinea forțelor sale, cu un joc mai bine organizat, în care jucătoarele înalte nu mai sunt o „rara avis“. Cele trei sătmărence, Viorica Ballai, Diana Mihailo și Ildikó Villanyi, vor trăi alături de colegele lor de echipă momentele maximei îndîrjiri sportive, unde va învinge, suntem siguri, echipa cea mai bine pregătită. Baschetul feminin din Balcani, ca și cel masculin, și-a cîștigat galoane de aur pe arena internațională. Iată de ce credem că întrecerile care vor începe mîine vor purta pecetea frumosului, așa cum numai virtuoșii în mînuirea balonului o pot lăsa pretutindeni unde evoluează. In final, credem că interogația din titlu va primi un răspuns afirmativ, și credem în continuare că în dreptul acelui „da“ se va înscrie numele echipei României. GRIGORE SCARLAT irmj