Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1200)

1971-10-24 / No. 1142

PROLETARI DIN TOATE TARILE; UNITT-VA! " O sarcină de ша [UNK]е răspundere in zootehnie Realizarea efectivelor de animale planificate Anul 1971, de sfîrșitul căruia ne apropiem, constituie și primul an de realizări a programului național de dezvoltare a zootehniei adoptat la Plenara C.C. al P.C.R. din luna martie 1970. Din ansamblul preocupărilor și activităților desfășurate în această perioadă se detașează in mod deosebit cele cu privire la întuirea unei puternice baze materiale, capabile să asigure sub aspect tehnic și biologic dezvoltarea permanentă a acestei importante ramuri a agriculturii noastre. Printre factorii principali de realizare a programului de dezvoltare a zootehniei In județul nostru, amintim : completarea efectivelor totale și matcă la speciile de animale, intrarea in plontare la termenele stabilite exa tuturor construcțiilor zootehnice, precum și asigurarea bazei furajere la un nivel satisfăcător. Județul nostru dispune de condiții favorabile pentru a-și aduce un aport substanțial la înfăptuirea vastului program de dezvoltare a zootehniei și creștere a producției animaliere, deși efectivele noastre de animale au fost destul de grav afectate de inundațiile din anul 1970. Totuși, din situațiile centralizate pe data de 30 septembrie rezultă că efectivele de bovine în unitățile agricole socialiste din județ au crescut față de recensământul din 4 ianuarie 1971 cu 3.054 capete, ceea ce reprezintă o creștere cu 4 la sută față de prevederile de plan; la vaci și juninci, efectivele față de aceeași perioadă au crescut cu 1.141 capete, adică cu 3 la sută. La porcine efectivele au crescut cu 2.697 capete, respectiv 5 la sută, din care la scroafe și scrofițe cu 471 capete, ceea ce reprezintă aproape 8 la sută. La ovine se înregistrează o scădere de 490 capete, iar la păsări o creștere de 94.221 capete. Planul efectivelor totale și matcă pe anul 1971 a fost realizat până la 30 septembrie în proporție de 98 la sută — la bovine, 104 la sută la porcine, 102 la sută la ovine și 635 la sută la păsări. Ținînd cont de gradul de îndeplinire a planului pînă la finele trim. III se poate aprecia că pe total unităti agricole socialiste din județ efectivele totale de animale la sfîrșitul anului se vor realiza integral. Efectivele existente în prezent in unele cooperative agricole de producție sunt însă cu mult sub prevederile planului și sub posibilități, ceea ce denotă că nu peste tot există o preocupare insistentă din partea conducerilor respective pentru realizarea efectivelor de animale. Așa, bunăoară, dacă ne referim la bovine, — specia cu cea mai mare pondere in județ, — in timp ce cooperativele agricole din Petrești, Urziceni, Foeni, Căuleni, Cămin, Ciumesti, Pir, Santău, Sanislău, Săcășeni, Tășnad, Tiream, Livada, Agriș și altele realizează atit efectivele totale, cit si pe cere matcă planificate pe anul 1971, incă de la data de 30 septembrie, in cooperativele din Terebești, Babța, Nadișu Hododului, Ler, Homorodu de Jos, Viile Satu Mare, Comănești, Gherța Mică, Călinești-Oaș, Lazuri, Acîș, Culciu, la aceeași dată sunt nerealizări care trebuie să pună în stare de alertă conducerile acestor unități pentru a lua măsurile necesare în vederea realizării acestor indicatori de plan. In întreprinderile agricole de stat din județ, unde realizarea efectivelor de animale se urmărește cu mai multă perseverență, prevederile planului pentru în curs au fost depășite pînă anul la ing. I. CRISTEA (Continuare in pag. a 3-a) JUDEȚEAN patriei La Monument — întru cinstirea eroilor In librării: „Educație și societate“ Țăruși pentru o viitoare cabană muncitorească ж Varza și.. răspunderea C.S.F.-ului w Brigadierii silvici la reciclare ^ De ce flămînzeau unii consumatori pe ... banii lor? ж „Educația sanitară“ — demarează greu la Universitatea populară din Negrești-Oaș . Evocarea figurii militantului Fanagy János. Și ASTĂZI, la Cărei, în Monumentului eroilor patriei fața se va aniversa, in fața unui mare număr de elevi și cetățeni ai orașului, „Ziua Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România". DIN LIBRĂRII o valoroasă carte: „Educație și societate" de Stanciu Stoian, apărută în colecția „Biblioteca de filozofie și sociologie". D LA LUNA-ȘESURI în preajma foișorului în care este captat izvorul cu miraculoasa apă minerală cu efecte curative In numeroase boli — a început construcția unei cabane muncitorești, care poartă numele viitoarei „micro-stațiuni". Constructorul. Ocolul silvic Negrești-Oaș. TIMP DE TREI ZILE în piața de alimente a municipiului nu s-a găsit varză albă la chioșcurile centrului de legume și fructe. Nu era în depozit? Era, cu zecile de tone! Lipsea însă... răspunderea conducerii depozitului care nu a onorat comenzile zilei, a merceologilor de pe rețea, care nu cunoșteau situația penurie din chioșcurile pieții. O LA LIVADA se desfășoară un curs de (18—31 octombrie) pentru reciclare brigadierii ocoalelor silvice. LA RESTAURANTUL-autoservire, recent deschis în Satu Mare, s-a descoperit cu cîteva zile în urmă , la un control al organelor de miliție că porțiile de mîncare de pe linia de autoservire erau înjumătățite, unele chiar șî serios mai puțin de jumătate! Făptașa, bucătăreasa-șefă Lucreția Kabai, tinde că nu a fost „instruită" preîn privința respectării stricte a rețetatului pentru fiecare porție in parte. Cu alte cuvinte, ce să-i pese dumneaei că unii consumatori flămînzeau pe ... banii lor! Lipsa de „instruire" o va costa... penal. Rămîne însă de văzut cu concursul cui nu a fost instruită, dacă acesta este adevărul. 0 UNIVERSITATEA populară din Negrești-Oaș va ființa în acest an cu cursul „Mituri și adevăruri", cu cercuri aplicative foto și de artă fotografică și un cerc de limbă franceză. Metodistul Vasile Berinde de la Casa de cultură ne sesizează că tematica cursului „Educație sanitară" nu a fost încă definitivată de cei răspunzători. Anul universitar „bate la ușă"0 LA CASA municipală de cultură, în fața unui mare număr de elevi ai Liceului maghiar, profesorul Mihai Boroș, a evocat figura lui Fanagy János, militant de frunte al mișcării muncitorești din țara noastră. O „INTRAREA prin ușa din fată strict interzisă" — scrie pe autobuzele întreprinderii comunale. Dispoziția, în ultima vreme, e ca și cum n-ar fi. In stația de pe strada Cuza Vodă, mulți călători o ignoră total. Bineînțeles, în defavoarea lor, își face omul, cum se spune, rău cu mina lui. Poate se vor iniția niște „lecții" practice de conduită pentru urcarea în autobuz ... METEOR Nr. 1142 (1881) 1971 ★ 4 pag. — 30 bani Annl IV (XI) Duminică 24 octombrie ÎN ZIARUL DolZI La vechea bornă de hotar In dimineața aceea, la Bogonice SPORT (pagina a 2-a) MAGAZIN Un Pompei al secolului XX Caleidoscop Cuvinte încrucișate (pagina a 3-a) SĂPTĂMÎNA ECONOMIEI In pragul unei însemnate acțiuni utilitar-sociale, cum este „Săptămîna economiei", am solicitat cîteva amănunte referitoare la desfășurarea acesteia în cuprinsul județului nostru tovarășului IOAN MUREȘAN, directorul Direcției județene Satu Mare a C.E.C. — Vă propunem, la începutul convorbirii noastre, să relevați importanța acțiunii de economisire. — Economisirea, această acțiune larg răspîndită in patria noastră, este un act de utilitate personală, dar avînd totodată un caracter social. Prin mijloacele economisirii, tot mai multe familii își asigură condiții materiale de trai care depășesc stricte de subzistență, necesitățile iși crează rezerve bănești necesare procurării unor bunuri materiale de o valoare mai mare și întrebuințare îndelungată. Prin actul economisirii se mai realizează resurse bănești pentru diverse evenimente fericite din familie, împrejurări neprevăzute etc. Ce acțiuni au fost întreprinse în vederea întîmpinării „Săptămînii economiei"? — Primele activități în acest sens au fost cele care mijlocesc popularizarea acțiunii, în care scop am lărgit formele vizuale (afișe, panouri etc.), prezentarea unor materiale — știri, reportaje etc. — la stațiile de radioamplificare din localitățile Satu Mare (Uzina Unio și Combinatul 1 Mai), Cărei, Negrești-Oaș și Tășnad, solicitind totodată și sprijinul redacțiilor celor două ziare județene prin publicarea diverselor acțiuni întreprinse, consemnarea unor rezultate obținute etc. O mulțime de alte acțiuni finalizate, altele în curs de desfășurare, au fost inițiate în baza unui plan de măsuri întocmit din vreme. Dintre acestea mă voi referi la cele mai de seamă. Astfel s-a organizat un concurs de vitrine (la C.C.L. Produse industriale) avînd ca temă popularizarea ideii de economisire la C.E.C. procurarea unor bunuri de pentru mai mare valoare și folosință îndelungată. Cîștigătorului concursului i se oferă un premiu în valoare de 1.000 lei. O interesantă acțiune este cea denumită „Ziua elevului e și conom", organizată în școli și casele pionierilor. In școli se amenajază „Colțul elevului econom“ (machete ale cecurilor de economii școlare, pliante, afișe, broșuri, fotografii din excursiile organizate cu banii economisiți la C.E.C.). Au fost distribuite în toate școlile județului un număr de 14.000 orare conținînd probleme de enigmistică, jocuri de cu ȘTEFAN VIDA (Continuare in pag. a 3-a) 2 1\ INDUSTRIA JUDEȚULUI A fost îndeplinit planul pe 10 luni Desfășurînd o activitate rodnică în toate sectoarele de producție, colectivele de oameni ai muncii din unitățile economice ale județului, continuă să obțină rezultate deosebite in îndeplinirea angajamentelor asumate în întrecerea socialistă și în realizarea sarcinilor de plan. Conform calculelor efectuate la Direcția județeană de tistică, pe baza datelor ce stasosesc zilnic de la unități, se apreciază că la 23 octombrie a.c. a fost îndeplinit, La nivelul județului, planul economic de stat pe cele 10 luni ale anului. Astfel, conform cifrelor preliminare, se preconizează ca, pînă la finele acestei luni, să se realizeze un important volum de producție suplimentară, după cum urmează: 110 milioane lei la indicatorul producției marfă, 77 milioane lei la producția globală și 65 milioane lei Ia producția marfă vindută și încasată. Se prevede, de asemenea, ca, in perioada care a rămas pinâ la sfîrșitul lunii, să se realizeze la export o producție suplimentară in valoare de 15 milioane lei-valută (ceea ce Va face ca județul nostru să se situeze la nivelul locului III pe țară), urmînd ca indicatorul productivității muncii pe județ să fie îndeplinit In proporție de 100,7 la sută In unități fizice, depășirile preconizate urmează a se concretiza în realizarea peste pian a unor mașini și utilaje de transportat și ridicat în valoare de 27 milioane lei, 6,8 milioane bucăți cărămizi și blocuri ceramice, diferite garnituri de mobilă în valoare totală de 5,8 milioane lei, 25.100 bucăți tricotaje, confecții textile în valoare de 4,7 milioane lei, 850 bucăți mașini de gătit cu gaze și altele. La îndeplinirea, înainte de termen, a planului pe 10 luni și-au adus contribuția joase unități economice numedin județ, din rândul cărora se evidențiază, în mod deosebit, Fabrica de cărămizi ,Ceram“, întreprinderea viei și vinului, Fabrica de mașini casnice „23 August", întreprinderea industrială de stat „Drum Nou", I.S.F., întreprinderea „Oșana“ Negrești-Oaș. Abandonuri condamnabile de la etica și responsabilitatea părintească După 9 ani de căsnicie, o constatare incredibilă: nepotrivire de caracter La „inventar“ nici săniuța copilului n-a fost uitată.. . Dincolo de poarta fabricii — un teritoriu ignorat Statul ocrotește familia din toate punctele de vedere social, juridic, material, familia fiind celula de bază a națiunii noastre socialiste. Această grijă rămîne însă insuficientă și unilaterală e sprijinită dinăuntrul dacă nu familiei însăși. Pentru că important este cu ce concepții despre familie și viață încheie partenerii actul căsătoriei, important este gradul de responsabilitate cu care încheie acest act și modul cum înțeleg să apere de-a lungul anilor acea flacără sacră care i-a unit în fața ofițerului stării civile, felul înțeleg și respectă în care își obligațiile legate de creșterea copiilor. ... La redacție ne-a căutat o femeie între două vîrste, Viorica D. „M-am gîndit, ne spunea ea, să apelez și la ajutorul dumneavoastră, într-o chestiune mai delicată. Este vorba de soțul meu, Gheorghe D. Ne-am căsătorit în urmă cu 9 ani și avem o fetiță în clasa a IV-a“. Și femeia deapănă firul celor 9 ani de căsnicie. S-au cunoscut, s-au iubit și firește, s-au căsătorit. Soțul, pe atunci muncitor la Fabrica „23 August“ din Satu Mare, mai tîrziu a absolvit liceul, precum și o școală comercială. crurile păreau pe făgașul Lulor normal pînă cînd el o întîlnește pe Irina L. Irina e mai ANCHETĂ SOCIALĂ tînără cu cîțiva ani și în urmă cu trei ani, cînd l-a cunoscut pe Gheorghe D., n-a stat mult pe gînduri, l-a urmat la Oradea, unde au trăit la un hotel, apoi și-au găsit amîndoi de lucru. Această stare a continuat o bună devreme, iar între timp bucată s-a născut și primul copil din legătura Irinei D. Prin ianuarie cu Gheorghe 1970 soțul Vioricăi D. ia din locuința acesteia (fostul cămin comun), toate lucrurile de preț , televizor, aragaz, aspirator de praf etc. și le duce încă IOAN POP GAVRIL TONICA (Continuare în pag. a 3-a) 5 OCTOMBRIE Ziua Forțelor Republicii Socialiste România La 25 octombrie, împreună cu întregul popor, ostașii României socialiste sărbătoresc a XXVII-a aniversare a Zilei Forțelor Armate, înscrisă la loc de cinste în cronica eroicelor lupte purtate de poporul român pentru libertate socială și națională, această zi are o profundă semnificație. Cu 27 de ani în urmă, la 25 octombrie 1944, prin lupta plină de spirit de jertfă a ostașilor români, dusă cot la cot cu ostașii sovietici, și ca rezultat al eforturilor oamenilor muncii din țara noastră, conduși de Partidul Comunist, odată cu izgonirea cotropitorilor din orașele Satu Mare și Cărei, a fost desăvîrșită eliberarea teritoriului patriei de sub jugul fascist. Devenită sărbătoarea întregului nostru popor, Zilei Forțelor Armate aniversarea constituie un simbol al vitejiei și eroismului soldaților, subofițerilor, ofițerilor români în războiul antifascist, o expresie a prețuirii pe care oamenii muncii o acordă armatei țării. Armata României socialiste — continuatoare a glorioaselor tradiții de luptă ale poporului pentru libertate și progres social — constituie o realizare de seamă a Partidului Comunist Român, parte integrantă a marilor transformări revoluționare, a edificării noii orînduiri sociale în patria noastră. încă de la înființarea sa, Partidul Comunist Român a desfășurat o susținută activitate în rîndurile armatei pentru atragerea ei la lupta revoluționară a maselor populare împotriva regimului burghezo-moșieresc. Această activitate a luat o amploare deosebită în anii întunecați ai dictaturii militare fasciste și ai războiului antisovietic în care fusese împinsă țara de către cercurile reacționare ale claselor dominante și Germania hitleristă. Este faptul că în perioada semnificativ războiului au fost trimiși în fața tribunalelor și a curților marțiale peste 86 mii oameni, care au refuzat să lupte pe frontul antisovietic sau să se prezinte la mobilizare. In aceste condiții interne, favorizat de împrejurări internaționale, Partidul Comunist Român a coalizat sub conducerea sa cele mai largi forțe sociale, politice și militare, organizînd și conducînd cu succes insurecția națională antifascistă armată din august 1944. Izvorîtă din realitățile obiective ale României, insurecția a constituit o cotitură hotărîtoare în istoria României, a dus la răsturnarea dictaturii antonesciene, la scoaterea țării din războiul antisovietic și alăturarea ei cu întregul potențial economic și uman la coaliția antihitleristă. Dînd curs chemării partidului, răspunzînd intereselor ale țării, întreaga armată supreme română a întors armele împotriva Germaniei naziste. In decurs de 8 zile — de la 23 August la 31 august 1944 — armata română, împreună cu formațiile de luptă patriotice, a curățat de hitlerism Capitala, părțile centrale, de sud, sud-est și sud-vest ale țării. In același timp, desfășurînd acțiuni de luptă pe un front de 1.400 km, trupele române au menținut un mare cap de pod în Transilvania și Banat, au acoperit trecătorile din Carpații Meridionali, acțiuni de o importanță deosebită pentru soarta desfășurării ulterioare a operațiunilor militare în partea de nord-vest a țării și peste hotarele patriei. Pătrunse de ură față de dușman, de hotărîrea de a-l zdrobi, animate de spiritul solidarității și prieteniei cimentate în focul luptelor, armatele română și sovietică au continuat lupta pentru eliberarea părții de nord-vest a României și apoi dincolo de forntierele țării, pe teritoriul Ungariei, Cehoslovaciei și Austriei pînă la victoria deplină asupra Germaniei fasciste. Luptînd 260 de zile cu un efectiv de peste o jumătate de milion de oameni, armata română s-a acoperit de glorie în lupte înverșunate, a pătruns peste 1000 km în dispozitivul inamic, a străbătut 20 de masivi muntoși în condiții grele de iarnă, cu regiuni lipsite de adăposturi, forțînd 12 cursuri de apă și eliberînd 3.831 localități, dintre care 53 de orașe. al Eroismul individual și de masă ostașilor izvor nesecat români a avut un în cauza dreaptă pentru care luptau, în dragostea lor fierbinte în legătura trainică față de patrie, cu masele populare din interiorul țării, care, sub conducerea Partidului Comunist Român, își încordau toate forțele pentru transformări revoluționare și sprijinirea frontului antihitlerist. Cuvîntul înflăcărat al Partidului Comunist a sădit în inimile ostașilor încrederea în victoria dușmanului, perspectivele asupra luminoase ce se deschideau în fața întregului popor. Acoperindu-se de glorie nepieritoare, ostașii români au îndeplinit cu cinste sarcina trasată de Partidul Comunist Român de a duce pînă la capăt lupta pentru înfrîngerea Germaniei hitleriste. Poporul român nu-i va uita niciodată pe fiii săi care s-au jertfit în războiul antihitlerist, păstrează sentimentul de profundă recunoștință față de nea Sovietică și glorioasele Uniținale armate, care au adus o contribuție deosebită la eliberarea României, acordă o înaltă cinstire luptei milioanelor de participanți de pretutindeni la marea rezistență antifascistă, tuturora acelora care au luat parte la înfrîngerea fascismului. Participînd, alături de masele largi muncitoare, la înfăptuirea (Continuare în pag. a 2-a)