Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1820-1895)

1974-03-29 / No. 1893

m Exprimind voința unanimă a întregii noastre națiuni Marea Adunare Națională a ales pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU in înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România Ziua de 28 martie 1974 va rămîne adine întipărită în istoria patriei, în conștiința poporului nostru. In această zi memorabilă, înfăptuind voința întregii națiuni, Marea Adunarețională — forul suprem Naal țării în care sunt reprezentați muncitorii, țăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toți oamenii muncii din țara noastră —, convocată în a XII-a sesiune a celei de-a VI-a legislaturi, a proclamat președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură — întru totul sprijinită prin dragostea și încrederea nemărginită a tuturor cetățenilor patriei — constituie o nouă și strălucită recunoaștere a meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a cîștigat în fața partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluționar, care cu abnegație destinele conduce țării spre înfăptuirea țelurilor socialismului in România, și comunismului slujește fără preget cauza păcii și progresului în lume. Așteptat cu îndreptățită emoție și bucurie de toți cei ce trăiesc și muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanță unică în istoria patriei, și-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare națională, asupra întregii desfășurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de președintele Marii Adunări Naționale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestație de dragoste și simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de ședințe. In lojile oficiale iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Vasile Vîlcu. Sunt de față membrii supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, oameni ai muncii, academicieni, alți oameni de știință și cultură, ziariști români și corespondenți ai presei străine. De asemenea, sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Deputații Marii Naționale, în picioare, Adunări prin îndelungi și puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului și statului nostru. In această atmosferă înălțătoare, tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, declară deschise lucrările sesiunii. In ședința istorică a Marii Adunări Naționale din dimineața zilei de 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituției Republicii Socialiste adoptate, în cadrul România, acelorași lucrări, cu puțin timp înainte, de deputații M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii președintelui Republicii Socialiste România. In fața Marii Adunări Naționale a luat cuvîntul tovarășul Emil Bodnaraș, vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus: Tovarășe deputate. Tovarăși deputați. Pentru alegerea președintelui Republicii, a primului președinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naționale, în numele Comitetului al Partidului Comunist Central Român și al Consiliului Național al Frontului Socialiste, candidatura Unității lui care a dat atît de omumult patriei și poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării pașnice între popoare, progresului, civilizației umane și păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Deputații Marii Adunări Naționale, întreaga salută cu entuziasm asistență propunerea ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales președintele Republicii Socialiste România. Răsună nesfîrșite ovații puternice orale. Ora 11,35. Sînt clipe de profundă semnificație pentru viața partidului și statului nostru. In unanimitate, deputații Marii Adunări Naționale aleg pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU în înalta funcție de Președinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al națiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează șirul marilor bărbați de stat ai neamului nostru este primul președinte al Republicii Socialiste România. Ora 11,37. Prin votul unic al Marii Adunări untiNaționale, care exprimă voința întregului popor român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU este proclamat Președinte al Republicii Socialiste România. (Continuare In pag. a 3-a) Jurământul depus de președintele Republicii Socialiste România in fața Marii Adunări Naționale și a întregii națiuni române „Jur să slujesc cu credință patria, să acționez cu fermitate pentru apărarea independenței, suveranității și integrității țării, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului și comunismului în Republica Socialistă România! Jur să respect și să apăr Constituția și legile țării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democrației socialiste, pentru afirmarea în viața societății a normelor eticii și echității socialiste! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie și alianță cu toate țările socialiste, de colaborare cu toate națiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalități în drepturi, de solidaritate cu forțele revoluționare, progresiste de pretutindeni, de pace și prietenie între popoare! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste și devotament pentru strălucirea și măreția națiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România!“ PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂ? imm Anul VII (XIV) Nr. 1893 (2532) Vineri 29 martie 1974 4 pag. — 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU stimați tovarăși deputați. Doresc să încep prin a vă mulțumi dumneavoastră aleșilor națiunii, pentru încrederea ce mi-ați acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă și de răspundere funcție în stat — aceea de președinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Știu că încrederea pe care mi-ați dat-o dumneavoastră, ca și acoiîncrederea și dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mișcarea revoluționară și am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale și naționale a poporului, cauza socialismului și comunismului. De mai mulți ani partidul și poporul mi-au încredințat cele mai înalte răspunderi în partid și în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condițiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării și fericirii poporului. In toți acești ani, am acționat cu hotărîre neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor in vederea înfăptuirii programului de voltare multilaterală a țării. de zicum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate mărețele înfăptuiri din acești ani — ca de altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcției socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care își îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, a harnicei și minunatei țărănimi muncitoare, care în strînsă alianță cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualități, care în colaborare cu muncitorimea și țărănimea aduce o contribuție de preț la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulțumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegația și devotamentul cu care a înfăptuit și înfăptuiește politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite) Doresc, de asemenea, să subliniez și cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justețea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a știut și știe să aplice, în mod creator, legitățile generale ale socialismului ia condițiile concrete din țara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forțelor de producție, de organizare a societății, de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societății socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit și se călăuzește neabătut, în întreaga sa activitate, de concepția revoluționară despre lumea proletariatului — materialismul dialectic și istoric. Am acționat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unității sale politice, organizatorice și ideologice, pentru creșterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considerînd că aceasta este garanția realizării cu succes a liniei sale generale ,a programului său. Pornind de la faptul că în țara noastră locuiesc, de veacuri, și cetățeni de altă naționalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societății a deplinei egalități în drepturi și a frăției în muncă și luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Am avut permanent în minte învățămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, în condiții de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea și pot cuceri libertatea și independenta patriei, pot înfringe orice greutăți, pot asigura progresul societății, pot da viață idealului de libertate și dreptate socială, pot înălța edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice) Am acționat neabătut pentru întărirea conducerii și muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii și muncii colective, a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid și de stat, a maselor largi populare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid și de stat au acționat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării țării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societății noastre. Iată de ce sunt pe deplin conștient că marile sarcini care stau în fața partidului și poporului nostru nu pot fi înfăptuite decît aplicînd neabătut principiile conducerii și muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înțelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creșterii rolului său de organizator în toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forțelor noastre armate, la ridicarea capacității de apărare a patriei, de acorda atenție întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne și Justiției, pentru a-și îndeplini îndatoririle față de putea patrie și popor în conformitate cu Constituția și legile țării. Am considerat că are o importanță de prim ordin apărarea hotărîtă a intereselor poporului mun (Continuare în pag. a 7-a) TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, PREȘEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA București Scumpe și iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, Comitetul județean Satu Mare al Partidului Comunist Român, dînd expresie sentimentelor de profundă stimă și prețuire cu care Vă înconjoară comuniștii și toți oamenii muncii din județul nostru— români, maghiari, germani și de alte naționalități — Vă transmite cele mai calde felicitări cu prilejul învestirii Dumneavoastră cu suprema răspundere de președinte al Republicii Socialiste România. Este un prilej de nețărmurită bucurie pentru întregul popor că această înaltă funcție va fi îndeplinită de personalitatea cea mai remarcabilă a patriei noastre, care și-a dăruit întreaga flacără a înaltei sale conștiințe revoluționare cauzei clasei muncitoare, fericirii poporului român, triumfului ideilor de echitate și justiție în viața internațională contemporană. Strălucitele izbînzi obținute de poporul nostru pe drumul socialismului, în epoca cea mai bogată în fapte mărețe din întreaga sa istorie, sunt o expresie minunată a clarviziunii geniale de care aț dat dovadă în fruntea partidului și statului nostru, a neobositei activități consacrate consecvent perfecționării edificiului nostru politic, economic și social, afirmării fără precedent a României în viața internațională, în soluționarea marilor probleme cu care se confruntă azi omenirea. Alegerea Dumneavoastră, mult iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, ca președinte al Republicii, întrunind voința întregii noastre națiuni, constituie pentru comuniștii și toți oamenii muncii din județul Satu Mare, fără deosebire de naționalitate, un prilej de nouă și mai puternică mobilizare a energiilor în munca de zi cu zi, de afirmare mai vie a profundului nostru atașament la politica internă și externă a partidului, de exprimare a hotărîrii nestrămutate de a urma cu neobosit devotament înalta Dumneavoastră pildă de patriotism înflăcărat și internaționalism consecvent pentru binele țării și progresul umanității. In aceste momente cu profundă semnificație istorică pentru ilustrarea imaginii de azi a unității moral-politice a națiunii în jurul partidului nostru glorios și a celei mai strălucite personalități născute din sinul acestuia, în numele comuniștilor, ai tuturor oamenilor muncii sătmăreni — români, maghiari, germani și de alte naționalități — ne angajăm, scumpe tovarășe secretar general al partidului și președinte al Republicii, că vom munci cu cea mai înaltă responsabilitate pentru înfăptuirea fără rezerve luminosului program de edificare a socialismului multilateral dezvoltat pe pămîntul scump al patriei. In spiritul înflăcăratelor chemări pentru întîmpinarea celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei și celui de al XI-lea Congres al partidului, suntem ferm hotărîți să obținem noi izbînzi în toate domeniile de activitate pentru ca angajamentul de a realiza cincinalul în patru ani și jumătate să devină un fapt împlinit, un nou și real aport sătmărean la cauza fericirii și prosperității întregii națiuni, ale cărei luminoase destine au în ființa și înțelepciunea Dumneavoastră cel mai strălucit promotor. Cu prilejul acestui eveniment de atotcuprinzătoare rezonanță, Comitetul județean de partid dă expresie gîndurilor și simțirii celei mai alese a comuniștilor și tuturor celor ce muncesc pe meleagurile noastre, fără deosebire de naționalitate, transmițîndu-vă, mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, urări fierbinți de viață îndelungată, multă sănătate și putere de muncă în înfăptuirea supremelor misiuni în fruntea partidului și statului, spre propășirea multilaterală a patriei și națiunii noastre socialiste înfloritoare. COMITETUL JUDEȚEAN SATU MARE AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Oamenii muncii sătmăreni dau glas sentimentelor de înaltă prețuire și stimă față de cel mai iubit fiu al poporului nostru Sîntem mîndri și fericiți că în funcția de președinte al Republicii Socialiste România a fost ales tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU! Vestea alegerii tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, personalitatea cea mai proeminentă a națiunii noastre socialiste, omul care întruchipează calitățile cele mai înalte de conducător de partid și de stat, ca președinte al Republicii Socialiste România, a fost primită de oamenii muncii sătmăreni, alături de întregul nostru popor, cu nemărginită bucurie, satisfacție și deplină aprobare. In telegrama Consiliului popular al județului Satu Mare se arată: „Inmănunchind cele mai alese gînduri și sentimente ale tuturor celor ce muncesc și trăiesc pe meleagurile sătmărene — români, maghiari, germani și de alte naționalități — vă rugăm să primiți, mult stimate și iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, cu prilejul învestirii în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România, cele mai sincere felicitări, mărturia sentimentelor de profundă recunoștință pe care le purtăm, alături de întregul nostru popor, izvorîte din devoțiunea fără de margini față de cauza socialismului și comunismului, fată de politica înțeleaptă a gloriosului nostru partid în frunte cu Dumneavoastră, cel mai eminent conducător și fiu al epocii moderne a României". „Este pentru mine — arată maistrul Mihai Pop, Erou al Muncii Socialiste — ca și pentru colegii mei de muncă de la marea întreprindere sătmăreană Unio, un prilej de nemărginită mîndrie să știu că în fruntea statului român, în funcția de președinte al Republicii, se află cel mai iubit fiu al poporului și partidului nostru, omul pe care, în repetate rînduri, în momentele de bucurie ori de restriște, l-am avut în mijlocul nostru, i-am simtit cuvîntul de îmbărbătare ori de imbold, i-am putut prețui sfatul înțelept și gîndirea cutezătoare". In telegrama trimisă de tovarășul Pani Erdős, vicepreședinte al Uniunii Artiștilor Plastici din R.S.R., se arată, printre altele: „Pentru mine, în calitatea mea de președinte al filialei Satu Mare a Uniunii Artiștilor Plastici din R.S.R., și pentru toți artiștii plastici din județul Satu Mare, crescuți și realizați ca artiști în climatul de mare efervescență creatoare al României socialiste, momentul alegerii dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, in înalta funcție de președinte al Republicii, care vine să încununeze o prodigioasă și magistrală activitate de om de stat, a însemnat prilejul unei nemărginite bucurii. Ziua de 28 martie a fost pentru noi toți o adevărată sărbătoare".