Cronica, 1968 (Anul 3, nr. 1-52)

1968-01-06 / nr. 1

săptămînal politic, social, cultural ■ [UNK]0ТЕСА DE SIBIU Proletari din toate țările, uniți-vă ! SÎMBĂTA 6 IANUARIE 1968 12 pagini 1 leu „Cronica — se spunea în programul adoptat la primul său număr — va oglindi activitatea creatoare din Moldova și din întreaga țară, va fi o tribună a culturii înaintate — aceea care zi de zi, sub conducerea partidului, se făurește în patria noastră“... De atunci s-au tipărit o sută de numere. Cronica împlinește astăzi o sută de săptămîni și scrisorile primite de la cititori, sondajele în rândurile lor, ca și majoritatea aprecierilor celorlalte publicații atestă că săptâminalul ieșean a fost consecvent programului ce și l-a stabilit, a urmat drumul exemplar al publicisticii românești reprezentat în trecut de acele ziare și reviste cărora le păstrăm admirație, a fost și este animat de sacrul sentiment al iubirii față de patrie, al slujirii poporului. Asemenea ca in viața oamenilor, o virstă onorabilă nu aduce unei reviste automat după sine acel ceva ce impune respect, ce provoacă atracție, în pofida vîrstei. Cronica a reușit să depășească repede limitele tinereții măsurate cu timpul, dar și-a păstrat și se străduiește să-și păstreze acea tinerețe reală, care înseamnă curaj în abordarea problemelor, dinamism și moblitate de gîndire. Cronica are acum cuvîntul ei distinct în publicistica românească ; și-a format cititorii ei și un cerc de colaboratori, deschis generos și permanent talentului, înnoirilor și inițiativelor menite să aducă un plus în știința, arta și literatura noastră. Cronica s-a străduit ca în paginile ei să nu înlocuiască inițiativele, contribuțiile originale, cu pseudo-amintiri, cu înșiruiri factologice, ci a încercat în permanență să judece obiectiv, să pună în relațiile cu colaboratorii săi nu cine știe ce interese de grup, strivite, subiectiviste, ci criteriul valorii ; a avut în vedere ca paginile ei să nu fie un rezultat a ceea „ce cade" pe masa de redacție, ci o confruntare autentică de opinii originale ; și-a îndreptat atenția spre descifrarea fenomenelor contemporane, a încercat să valorifice trecutul nu numai pentru trecut, ci și pentru prezent, a promovat o largă generozitate față de generațiile tinere — tinzind să devină un autentic laborator de creație deschis tuturor științelor și artelor, a căutat să aibă o atitudine obiectivă, fără părtiniri, iar atunci cînd a fost cazul, nu s-a sfiit să arate lipsurile unei cărți ce purta pe copertă un nume sonor și și-a dorit întotdeauna cuvintul transmis cititorilor, sincer, direct, capabil să întrețină un dialog viu. Aceste principii vor caracteriza și pe viitor modalitățile ei de lucru. încrederea nestrămutată în politica Partidului Comunist Român, dorința fierbinte de a contribui cu mai din plin la măsurile adoptate de partid, de a sluji cu devotament poporal, interesele națiunii noastre socialiste, va anima întreaga activitate a revistei Cronica. Pătrunsă de această nobilă misiune, Cronica se va dărui pe mai departe idealurilor inalte ale comuniștilor români, înfloririi scumpei noastre patrii. Redacția revistei Cronica, mulțumind tuturor celor care i-au transmis telegrame de felicitări cu prilejul apariției numărului o sută, adresează cititorilor și colaboratorilor salutul ei și cele mai bune urări de fericire și prosperitate. CRONICA în celelalte pagini. anchetă - sondaj : CRONICA printre cititorii săi (pag. III) Curzio Malaparte : „Acele nopți ieșene“ (pag. XII) mi