Cronica, 1971 (Anul 6, nr. 1-53)

1971-12-04 / nr. 49

Proletari din toate țările, uniți-vă ! SAPTAMINAL POLITIC-SOCIAL-CULTURAL $ ANUL VI , NR. 49 (304) O SÎMBĂTĂ 4 XII 1971 © 12 PAGINI 1 LEU TINERETUL De curînd, am fost din nou martorii unui eveniment ce ■ atesta prestigiul în continuă creștere de care se bucură România pe plan internațional. Este vorba de faptul că Adunarea Generală a O.N.U. a adoptat în unanimitate rezoluția inițiată de țara noastră privind „Situația socială mondială : tineretul, problemele și necesitățile sale, participarea sa la dezvoltarea socială". Intr-adevăr, sintem mîndri că prin :participarea sa la activitatea Națiunilor Unite, la vasta gamă de probleme pe care le ridică necontenit necesitatea consolidării păcii, politica externă a României a fost validată de opinia publică mondială ca una din cele mai active, din cele mai fertile în inițiative stăruitoare pentru apărarea și promovarea principiilor Cartei O.N.U., a metodelor preconizate de ea. Această politică exprimă voința și interesul profund al poporului român, antrenat cu toate energiile și capacitățile sale creatoare în îndeplinirea unui vast program constructiv, în crearea unor condiții internaționale de pace și colaborare care să-i permită să pună în aplicare proiectele sale de viitor. Tocmai de aceea obiectivele externe ale statului nostru sînt concepute în perspectivă, acțiunile curente fiind elemente ale unui ansamblu armonios. Argumente ale acestei constatări sînt și inițiativele românești pe plan mondial, izvorîte din politica externă profund științifică a partidului și statului nostru. Ele constituie ■o mărturie grăitoare a măsurii în care politica externă a României este pătrunsă de comandamentele majore ale lumii contemporane, purtînd amprenta identității dintre principiile afirmate și propria-i conduită de fapt, demonstrînd prin actele sale consecvența în slujirea eficientă a cooperării și colaborării internaționale. După cum se știe, tînăra generație de astăzi trăiește și se afirmă într-o epocă în care - concomitent cu progresele revoluționare ale științei și tehnicii — au loc prefaceri radicale ale structurilor politice, economice și sociale, cînd se făurește o lume nouă, a libertății și dreptății. Educarea tinerei generații în spiritul umanismului, a dragostei de muncă și progres, a prieteniei, indiferent de rasa sau religia căreia aparține, constituie un comandament major al zilelor noastre, de care depinde în ultimă instanță și viitorul păcii, Iată și sensul inițiativei luate de țara noastră atunci cînd a supus spre examinare rezoluția sus menționată la care s-a adăugat adeziunea a 23 de state în calitate de coautori. Pacea poate fi asigurată și prin contribuția Națiunilor Unite și a organismelor specializate în problemele educării tineretului în spiritul înțelegerii reciproce, a relațiilor prietenești și cooperării între popoare, a justiției sociale, demnității și valorii umane, respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului. De aceea, Adunarea Generală. Se subliniază în documentul aprobat, cere secretarului general al Organizației Națiunilor Unite să consulte guvernele țărilor lumii asupra modului în care este transpusă în practică Declarația cu privire la educarea tineretului și promovarea în rîndurile tinerei generații a idealurilor de pace, respect reciproc și de înțelegere între popoare. Totodată, Adunarea Generală a O.N.U. a hotărît să ia în considerație, cît mai curînd posibil, însă nu mai tîrziu de cea de-a 28-a sesiune a sa,punctul intitulat : „Tineretul, educarea sa în spiritul respectului față de drepturile omului și libertățile sale fundamentale, problemele și nevoile sale și participarea sa activă la dezvoltarea națională și cooperarea internațională". Acest punct a fost inițiat de România din convingerea că importanța și complexitatea acțiunii de educare a tinerei generații trebuie să stea în atenția Organizației Națiunilor Unite. Subliniind răspunderea ce revine forumului mondial în acest domeniu, țara noastră nu exclude, desigur, ci dimpotrivă, subliniază importanța factorului intern. In această privință, partidul și guvernul țării noastre pun în centrul educației tocmai formarea acestorr înalte trăsături morale. In tot ceea ce s-a înfăptuit în acești ani în patria noastră sînt încorporate și energia, priceperea și hărnicia tinerei generații care, împreună cu întregul popor, n-a precupețit și nu precupețește nimic pentru traducerea în viață a mărețului program elaborat de Partidul Comunist Român. Socialismul a oferit tinerei generații un cîmp vast, nelimitat, de afirmare creatoare, de punere în valoare a capacităților și talentelor, de realizare a aspirațiilor și idealurilor care-l animă. Tinerii de azi au crescut și cresc intr-un climat politic și moral nou, sub influența principiilor de dreptate și echitate socială, de etică comunistă, care le permite să se dezvolte ca adevărați oameni noi, eliberați de tarele trecutului, pregătiți să înfăptuiască mărețul vis de aur al omenirii — societatea comunistă. Pe aceste coordonate se înscriu și documentele programatice elaborate de plenara C.C. al P.C.R. din 3-5 noiembrie a.c., privind îmbunătățirea activității ideologice, ridicarea nivelului general al cunoașterii și educația socialistă a maselor, pentru așezarea relațiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii și echității socialiste și comuniste. Materializarea în fapt a acestei rezoluții adoptată de actuala sesiune a Adunării Generale a O.N.U. va contribui la apropierea tineretului din lumea întreagă, la sporirea eforturilor omenirii îndreptate în direcția asigurării păcii, securității și progresului. „CRONICA" DIMITRIE GAVRILEAN LegendĂ" în celelalte pagini: ARTICOLE CL: AL Al. Philippide Prof. dr. doc. Petre Botezatu Vasile Constantinescu CRONICA LITERARĂ Al. Andriescu VERSURI de Ion Chiriac CRONICA PLASTICĂ semnată de Gh. Vida PERSONALITATEA COMUNISTULUI Clădirea și reclădirea spirituală omului nu mai este de mult o problemă care să-i privească strict și abstract pe literați și pe umaniștii de profesie. Această problemă are proporțiile construcției de partid și de stat. Plenara C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie a dezbătut, pe cît de amplu, pe atît de dens ideatic. Programul partidului pentru îmbunătățirea activității ideologice, ridicarea nivelului general al cunoașterii și educația socialistă a maselor, pentru așezarea relațiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii și echității socialiste și comuniste, un ansamblu vast de probleme dintre cele mai complexe, care se cristalizează în edificarea conștiinței. Socialismul multilateral dezvoltat pretinde in mod necesar un nivel elevat al cunoașterii științifice, tehnice, umaniste, sociologice, politice, artistice, toate acestea unificate intr-o concepție filozofică activă, aptă să cuprindă sistematic, critic-selectiv, noul. Examenul critic și autocritic al ideilor și atitudinilor umane este în primul rînd o analiză a conștiinței proprii, cu aplicații în introspecția scriitoricească. Cerințele impuse de însăși dinamica vieții noastre economice, de succesele civilizației materiale fac din realizarea omului, a personalității lui multilaterale, centrul atenției politicii partidului și statului. Nu se poate construi o societate superioară cu individualități care, chiar accidental, mai rămîn in urma lucrurilor, la niște simpli beneficiari sau consumatori care să nu-si pună și să nu rezolve corespunzător problemele legate de echitatea raportului dintre aportul personal și cerințele față de societate, a relației dintre scop și mijloace, dintre ideal și realitatea valorilor produse pentru realizarea lui. S-a vorbit, și se vorbește mult de legitatea rămânerii în urmă a conștiinței sociale în raport cu existența socială, dar să nu uităm , conceptele și convingerile comuniste au premers realizării practice a noii societăți. Fiecare personalitate în parte își poate defini locul și rolul în societate și pășind agale în urma fenomenelor, a faptelor și evenimentelor importante, ci prefigurîndu-le ideal, formulîndu-le economic, matematic, poetic. Ideile și atitudinile, ai căror purtători sîntem, vor fi apreciate tot după fapte, tot după eficiența lor socială, acesta fiind un criteriu sigur și în aprecierea personalității. Ascunzîndu-se în spatele formulării despre rămînerea în urmă a conștiinței sociale, unii vor să se asigure în privința rămânerii în urmă a nivelului de cunoștințe, înțelegere și capacitate de acțiune individuală. Comunistul este însă definit tocmai prin rolul său de avangardă, prin capacitatea înțelegerii și realizării noului, a sensului ascendent în evoluția socială. Lenin numea cu deplină îndreptățire partidul comuniștilor partid al novatorilor, avînd în vedere acțiunea revoluționară de înnoire a întregii lumi. RADU NEGRU (continuare în pp. 4-5)