Cronica, 1974 (Anul 9, nr. 1-52)

1974-01-04 / nr. 1

’Proletari din toate țările, uniți-vă ! Г1 (414) No 1П11 săptămînal politic - social - cultural » 16 pagini -1 leu ANUL IX VINERI 4 / 1974 BIBLIOTECA „ASTRA" sibiu PĂȘIND ÎN ANUL Oricît se intensifică fluxul timpului, părind a nu lăsa răgaz retrospecției, este cel puțin un moment cînd gîndurile tuturor se intîlnesc spontan, pe aceeași lungime de undă, evaluînd progresele și făcînd să încolțească speranțe noi . e o oră de — mai bine zis — momentul cînd, pășind dintr-o diviziune a vremelniciei în alta, nu poți evita confruntările între ce am făcut, ce am intenționat și ce ne rămîne de realizat in viitor. E ora sincerităților, e momentul acelui colocviu interior Pe care, indiferent de natura muncii și a obișnuințelor fiecăruia nu-1 putem evita, ca persoane pe deplin responsabile de prezentul și — evident — de viitorul nostru comun. Ce am realizat, ce am înfăptuit, în calitate de cetățeni ai statului român socialist, în cursul lui 1973 ? Perspectiva celor 366 de zile (căci a fost un an bisect) încheiate în cadru festiv, la ora schimbului de „ștafetă“ între trecuta și noua diviziune calendaristică, ne înlesnește — dincolo de aspectele diurne, de multe ori controversate sau exagerate în bine sau în rău — judecăți mai exact chibzuite, mai obiective și mai bogate în semnificații. Cuvintele adresate în noaptea Anului Nou întregii națiuni române de către tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului nostru, președintele Consiliului de Stat, scot în evidență lucida maturitate a politicii interne și externe pe care o desfășoară astăzi România socialistă. Sporirea potențialului industrial, dezvoltarea economică impetuoasă dovedesc eficacitatea eforturilor depuse cu toată convingerea în acst sens, exprimă dorința consecventă a întregului popor român de a-și ocupa locul pe care-l merită între națiunile și statele avansate ale lumii. O dovadă în acest sens o constituie Și uriașa mișcare de masă care a mobilizat, în anul ce s-a scurs, inimile, gîndurile, resursele creatoare ale tuturor oamenilor muncii, pentru îndeplinirea planului cincinal înainte de termen. Ideea înfăptuirii cu șase luni înainte a tuturor parametrilor prevăzuți în acest măreț program de transformări a desțelenit energii și a demonstrat că, pe lângă rezervele materiale existente ce pot fi mai bine și mai folositor puse în valoare, se fac simțite din plin și rezervele sufletești necesare, rezerve de hotărire, de entuziasm și de devotament patriotic, constituind dovada unor progrese spirituale remarcabile. Înțelepciunea, promptitudinea, profunzimea realistă a aprecierilor făcute și a măsurilor luate de conducerea partidului, și personal de tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru a asigura progresul societății noastre, perfecționarea relațiilor sociale s-au făcut simțite în permanență. De asemenea, creșterea incontestabilă a prestigiului de care se bucură țara noastră pe plan internațional se datorește aceluiași stil de conducere, avînd la bază aplicarea creatoare a principiilor marxist-leniniste în condițiile specifice societății noastre și ale ansamblului de forțe și de situații la scară mondială. Intensa politică de pace și colaborare, participarea României, deseori in calitate de inițiatoare, la elaborarea unor importante rezoluții și documente ale O.N.U., au adus numeroase recunoașteri consecventei politici de pace a țării noastre. De asemenea, contactele diplomatice la cel mai înalt nivel, vizitele efectuate de tovarășul Nicolae Ceaușescu într-o serie de țări europene. în America Latină și mai ales în Statele Unite ale Americii s-au soldat cu rezultate care îndreptățesc aprecierile cele mai înalte cu privire la poziția principială și judicioasă a țării noastre în concertul tuturor țărilor lumii, indiferent de sistemul lor politic. Aceste realități, care configurează un drum în continuă ascendență, îndreptățesc speranțele unui viitor temeinic consolidat. Mesajul tovarășului Nicolae Ceaușescu pune în relief acel proces continuu, statornic, științific elaborat, menit să asigure dezvoltarea în ansamblu a țării, creșterea bunăstării întregului popor. Anul 1974 va fi anul celui de al XI-lea Congres al P.C.R. și, totodată, anul celei de a 30-a aniversări a insurecției naționale antifasciste armate de la 23 August 1944. Aceste evenimente ne găsesc întăriri în convingeri, înarmați cu o bogată experiență, cîștigată uneori în condiții aspre, totdeauna cu seriozitate, cu avîntul și încrederea pe care partidul comuniștilor le-au sădit în noi. Același devotament, aceeași abnegație, aceeași solidară voință de a ne depăși, desăvîrșindu-ne ca membri ai unei colectivități conștiente, avansate, îndreptățește speranțele luminoase de astăzi, cînd ne începem activitatea în cel de al 30-lea an al României socialiste. CRONICA Eftimie BIRLEANU : „Proiect de monument „Ștefan cel Mare" (pentru județul Suceava) CtcUV t adorație in albastru Desfășurat în azur pe ostenitele culmi gîndul icoana patriei lii o așează printre făpturi de mireasmă și ulmi în veghea orelor duse pe rînd spre amiază nu mai găsesc în atîta suavă lumină trecerea apelor către adîncul abrupt liniștea singură mai pipăia pe retină dar deodată în așteptare s-a rupt Emil NICOLAE DEZVOLTARE - PERFECȚIONARE Relația dezvoltare -perfecționare apare ca una dintre caracteristicile cele mai importante ale vieții noastre economice și sociale. Se poate afirma că aceste laturi constituie concepte și, respectiv, obiective „la ordinea zilei“ pentru societatea noastră în actuala ei etapă de evoluție. Intre perfecționare și dezvoltare, atît în plan teoretic cât și din perspectiva acțiunii practice, există o relație de intercondiționare. Altfel spus, perfecționarea înseamnă definirea calitativă a dezvoltării. Intrînd într-o etapă superioară a evoluției istorice, atît în domeniul vieții materiale cit și în cel al vieții spirituale, societatea noastră este preocupată să-și ridice dezvoltarea intr-o nouă calitate, care să-i fie definitorie ; calea concretă a realizări practice a acestei necesități este perfecționarea. Interdependența celor două laturi apare pregnant din perspectiva definirii etapei istorice actuale. Problemei definirii etapei îi răspunde conceptul de societate socialistă multilateral dezvoltată. Realizarea practică noii etape implică însă un principiu a director, eficient. Acestuia îi corespunde conceptul de perfecționare. Cele două concepte se presupun reciproc, într-o unitate dialectică. In fapt, perfecționarea este latura complementară a dezvoltării multilaterale. Interdependența lor vie, de ordinul esenței, ni se dezvăluie privindu-le în chiar procesul lor de geneză la nivelul realităților noastre social-economice. Problema perfecționării a fost pusă, ca un concept propriuzis în cadrul Conferinței Naționale a partidului din decembrie 1967. Prin semnificația sa teoretică și, în perioada ce a urmat, prin efectele practice generate în planul vieții social-economice, conceptul de perfecționare, se poate spune că a pregătit geneza conceptului de societate socialistă multilateral dezvoltată, concept elaborat la cel de al X-lea Congres al P.C.R. Din acest moment însă, in lumina conceptului de societate socialista multilateral dezvoltată, însuși conceptul de perfecționare capătă noi valențe. El devine un concept integrate», privind insăși dezvoltarea în sensul totalității. Această interrelație în dinamica și îmbogățirea ei permanentă își găsește o reflectare de esență în documentele partidului nostru comunist. Este limpede pentru noi că toate documentele de partid, începînd cu Conferința Națională din decembrie 1967, continuînd cu Congresul al X-lea, cu Programul ideologic, Conferința Națională din iulie 1972 și celelalte documente de o deosebită importanță, se împlinesc, în mod unitar, într-o concepție științifică asupra socialismului înțeles ca dezvoltare multilaterală și ca perfecționare a tuturor proceselor și fenomenelor vieții social-economice. In cadrul acestei concepții marxist-leniniste, profund științifice, dezvoltarea multilaterală și perfecționarea angaajează societatea ca întreg, în toate compartimentele ei de sistem, de la elementul economic până la factorul om. O reflectare elocventă a acestei realități ne-o oferă Planul național unic de dezvoltare economico-socială pe anul 1974. Aprecierile secretarului general al partidului privind acest document sînt edificatoare : „Planul realizează cuprinderea unitară a diferitelor laturi ale activității economice și sociale. Pentru prima oară, planul anual este desfășurat și pe ramuri subramuri. Pornind de la rolul cînd al centralelor în conducereaceselor economice, am stabilit începînd din 1974, acestea sănscris sarcini directe prin planului tehnic. De asemenea, in plan temași sarcinile dezvoltării unule astorial pe județe“ * Sî- lângă cuceastă apreciere sunt * _ tuturor pece care evidenție, pași prinderea uni,^^perfecționării ac_ sectoarelor I* minnent immsemnați în . ,re a Sociativității de la de edil portant îmtilateral dezvolt^ &Ысп_ lismuluij mai smdezvoltării și Afin? al procesului dezvo ^ ^ Pensionării. AYeI^ ?" Al latura dez Peț £ -toate, fără modal,a^iar de Stării multilaterae ca forțe A“SVS de WCCLESCU (continuare în pag- 10)