Cronica, 1989 (Anul 24, nr. 1-50 - Anul 1, nr. 1)

1989-09-15 / nr. 37

Proletari din toate țările, uniți-vâ ! IBIBLIOTECA, „ASTRA* SIBIU Săptămînal politic-social-artural editat de Comitetul județean pentru Cultură și Educație Socialistă Iași anul XXIV, nr. 37 (1233), 17 septembrie 1989, 8 pagini, 3 lei O entuziastă manifestare a sentimentelor de fierbinte dragoste și nemărginită recunoștință față de conducătorul iubit, de angajare fermă, revoluționară, a comuniștilor, a tuturor locuitorilor județului Iași pentru înfăptuirea integrală, în cinstea Congresului al XlV-lea al partidului, a sarcinilor economice și sociale Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la marea adunare populară din municipiul Iași Dragi tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor participanților la această mare adunare populară, tuturor locuitorilor municipiului și județului Iași, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, un salut călduros, revoluționar, împreună cu cele mai bune urări. (Aplauze și urale puternice, prelungite , se scandează îndelung : „Ceaușescu — P.C.R. !“). Ne aflăm la Iași intr-o vizită de lucru. Am dorit să cunoaștem cum se dezvoltă industria, agricultura, învățămintul, știința și celelalte sectoare, cum s-a transformat viața ieșenilor, a moldovenilor — așa cum spune un cîntec al nostru. Și, într-adevăr, se poate spune că viața ieșenilor, a moldovenilor, a întregii noastre țâri s-a dezvoltat continuu pe calea socialismului — demonstrînd forța și superioritatea socialismului, a unui popor liber și stăpîn pe destinele sale ! (Aplauze și urale puternice, prelungite , se scandează îndelung: „Ceaușescu și poporul !“, „Ceaușescu — P.C.R. !“). Printr-o coincidență, în acest an, s-au împlinit 130 de ani de la Unirea Moldovei cu Muntenia și făurirea statului național român modern — și putem spune că aceasta a constituit chezășia făuririi națiunii române, libere și independente ! (Aplauze și urale puternice, prelungite , se scandează îndelung: „Ceaușescu. România — stima noastră și mîndria !“, „Ceaușescu — P.C.R. !“, „Ceaușescu și poporul !“). De aici, din Iași, din Moldova, au acționat mulți patrioți înflăcărați, care și-au adus o contribuție hotărîtoare la înfăptuirea Unirii. Și, tot printr-o coincidență, primul conducător al statului național unit român a fost un moldovean. (Urale și aplauze puternice). Pe această cale, cu 60 de ani mai tîrziu, a intrat în statul național român și Transilvania, care sute de ani a fost asuprită de imperiul austro-ungar și am realizat cu adevărat statul național unitar român ! (Aplauze și urale puternice , se scandează : „Ceaușescu — România, stima noastră și mîndria !“). Menționez toate aceste evenimente mai recente din istoria poporului nostru care, de mai bine de două milenii, a dus lupte hotărîte pe aceste meleaguri. Mulți înaintași și-au dat viața pentru formarea națiunii române, pentru ca poporul nostru să-și asigure o viață demnă, liberă, independentă ! Și, putem spune acum că numai și numai socialismul a asigurat deplina independență, bunăstarea și fericirea pentru întreaga noastră națiune ! (Urale și aplauze puternice, prelungite , se scandează : „Ceaușescu și poporul !“). In același timp, am venit la Iași pentru a participa la deschiderea noului an de învățămint și, intr-adevăr, este deosebit de important că anul acesta deschidem anul de învățămînt din patria noastră la Iași, centrul Moldovei, de unde a pornit lupta hotărîtoare pentru Unire și independență. Aceasta trebuie să constituie un simbol al luptei pentru un învățămînt de înalt nivel tehnic și științific, care să asigure ridicarea patriei noastre pe cele mai înalte culmi de progres, de civilizație, de știință și cultură ! (Urale și aplauze puternice, îndelungate , se scandează îndelung : „Ceaușescu și poporul !“). Am vizitat la Iași și Pașcani mai multe întreprinderi industriale. în general, putem spune că avem impresii bune despre preocupările și activitatea oamenilor muncii privind realizarea prevederilor planului pe acest an. Iașul a cunoscut, în anii socialismului, și îndeosebi după Congresul al IX-lea al partidului, un ritm înalt de dezvoltare. Numai de la Congresul al IX-lea pînă în acest an, fondurile fixe au crescut de peste 8 ori, iar producția industrială de peste 12 ori. S-au dezvoltat puternic și agricultura, învățămîntul, știința, cultura, s-a ridicat nivelul de trai. S-a construit mult și, după cum cunoașteți, Iașul a devenit un oraș aproape nou, asigurînd condiții tot mai bune de muncă și viață pentru toți cetățenii. (Aplauze și urale puternice, îndelungate , se scandează îndelung : „Ceaușescu și poporul!“). Ceea ce am realizat în Iași am înfăptuit în toate județele patriei noastre. Județele vecine, județele Moldovei au cunoscut, de asemenea, o puternică dezvoltare. Subliniez aceasta pentru că Moldova te număra printre zonele rămase mai în urmă din țara noastră — și numai socialismul a asigurat acest progres uriaș, care a ridicat la o viață nouă întreaga țară, deci și lașul, și Moldova. Iată de ce subliniez — și trebuie să subliniem continuu — ca numai și numai în condițiile socialismului, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, am putut să realizăm această dezvoltare puternică a patriei noastre. (Aplauze și urale puternice, prelungite , se scandează : „Ceausescu — P.C.R. !“). în acest an, județul Iași și municipiul Iași au obținut, în industrie, un ritm relativ bun de dezvoltare, de peste 6 la sută. Dar, trebuie să vă spun deschis — cred că cunoașteți de altfel — că, cu toate acestea, nu s-au realizat în toate întreprinderile, peste tot, prevederile planului, că mai sînt serioase rămîneri în urmă și trebuie să facem totul astfel nicit, în următoarele luni, să lichidăm această rămînere în urmă. A vorbit aici directorul Combinatului de Utilaj Greu, într-adevăr, este un combinat cu o dotare tehnică modernă, cu 11000 de oameni ai muncii. Dar producțiile realizate nu sînt pe măsura dotării tehnice și a acestui muncitori, minunat colectiv de tehnicieni și ingineri. Este necesar ca și aici, și în toate întreprinderile și combinatele județului, să facem totul pentru a realiza în cele mai bune condiții prevederile planului de dezvoltare economico-socială, de a produce la un nivel calitativ și tehnic tot mai ridicat, pentru a asigura, în acest fel, competitivitatea produselor românești atît în ce privește dezvoltarea noastră generală, cît și la export. De altfel, programele pentru anul viitor și în perspectivă prevăd ca industria lașului — atît municipiul, cît și județul — să cunoască o dezvoltare tot mai puternică. Trebuie să facem astfel nicit, pînă în 1995, să se realizeze o producție industrială pe locuitor de cel puțin 80—90 de mii lei — și este pe deplin posibil și trebuie să realizăm aceasta încă în 1991, Iașul trebuie să producă 1100 000 tone de oțel. Iașul trebuie să ajungă în 1991 să producă 1000 000 tone de țevi. Mă refer numai la aceste două sectoare, foarte importante pentru economia Iașului, pentru întreaga țară. Dar, în mod corespunzător, trebuie să se dezvolte toate celelalte domenii de activitate. Am discutat în cursul vizitei, în ședința de aseară a Biroului Comitetului Județean de Partid, problemele dezvoltării viitoare a Iașului. Trebuie să creăm noi centre industriale muncitorești în județ, și avem în vedere ca, în următorul cincinal, să creăm încă 5—6 centre, împreună cu cele existente, în afară de Iași, să avem încă 8—9 centre industriale muncitorești în județ, urmînd ca, treptat, să dezvoltăm toate consiliile agroindustriale și comunele din județ, să asigurăm dezvoltarea micii industrii și altor activități. Pe această cale trebuie să facem totul astfel vncit, intr-adevăr, județul și municipiul Iași să se numere printre județele și municipiile cu rezultatele cele mai bune în toate domeniile ! (Urale și aplauze puternice, prelungite , se scandează îndelung : „Ceaușescu — P. C. R. !“, „Ceaușescu și poporul !“). Am vizitat Stațiunea de Cercetări Podu Iloaiei și Cooperativa Agricolă de Producție Movileni. Am constatat rezultate bune privind producțiile, iar președintele cooperativei Movileni a arătat ce recolte obține în acest an. Pe întregul județ, intr-adevăr, s-au obținut — ca în toată țara de altfel — recolte deosebite în agricultură, la griu, orz, floarea-soarelui, și sînt perspective bune pentru o producție de 20 000 kg la porumb, pentru producții mari la cartofi, soia, legume, în toate domeniile de activitate. Insă obiectivele noii revoluții agrare sînt mai mari și posibilitățile agriculturii noastre socialiste sînt mai mari. Este adevărat că — față de ceea ce se realiza în trecut, numai cu 10 ani în urmă — recoltele pe care le avem astăzi sînt recolte care așază România — deci și lașul — printre țările cu cele mai mari recolte din lume. Aceasta este numai și numai datorită marii proprietăți socialiste ! Aceasta o datorăm sa (continuare în pag. 3) 1Я8#Щ Ф [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]*•>. «Sferi* Vizita de lucru în județul Iași a tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a constituit pentru locuitorii acestor meleaguri o nouă și elocventă expresie a continuității și profunzimii dialogului pe care conducătorul nostru îl poartă direct cu făuritorii de bunuri materiale și spirituale în probleme privind dezvoltarea permanentă a țării. Desfășurată pe parcursul a trei zile, în climatul de puternică efervescență politică națională generată de dezbaterea largă a documentelor programatice pentru Congresul al XlV-lea, de intensă muncă și fermă angajare revoluționară ce caracterizează această perioadă premergătoare marelui forum al comuniștilor români, vizita în puternicul centru industrial cultural și universitar Iași a prilejuit o analiză cuprinzătoare în unități economice, de cercetare și învățămînt, a rezultatelor obținute de oamenii muncii de aici în dezvoltarea social-economică a municipiului și a celorlalte localități din județ stabilindu-se, totodată, direcțiile de acțiune în vederea îndeplinirii în bune condiții a importantelor sarcini ce le revin în acest an și pe întregul cincinal. în această perioadă de mărețe împliniri, județul Iași a cunoscut, la fel ca întreaga țară, o dezvoltare fără precedent. Prin înfăptuirea unui impresionant volum de investiții, la Iași, Pașcani, Tg. Frumos, Hîrlău și în alte localități ale județului au fost înălțate moderne platforme industriale, creîndu-se zeci de mii de noi locuri de muncă. Semnificativ în acest sens este faptul că, în prezent, producția marfă industrială a județului este de 120 de ori mai mare decît în 1965, iar cea agricolă de 3,5 ori. Au fost construite, de asemenea, peste 100 000 de noi apartamente în toate orașele și satele ieșene. Mîndri de tot ce s-a înfăptuit măreț și durabil în județul Iași, toți cei ce muncesc și trăiesc în această parte a țării au ținut să reafirme, și cu acest prilej, în deplină unitate de gînd și voință cu întreaga națiune, adeziunea față de propunerea de realegere a tovarășului Nicolae Ceaușescu în funcția supremă de secretar general al partidului, chezășia ridicării României pe culmi tot mai înalte de progres și civilizație, a înaintării sale neabătute spre orizonturile luminoase ale comunismului. Voință limpede exprimată în cuvintele insistent și puternic rostite de toți cei prezenți : „Ceaușescu reales la al XlV-lea Congres !“. Prima localitate înscrisă pe agenda vizitei de lucru a fost orașul Pașcani, care se prezintă astăzi, ca urmare a politicii rodnice promovate după Congresul al IX-lea, ca o așezare modernă în care și-au dobîndit un prestigiu real anumite ramuri industriale de la electrotehnică și construcțiile de mașini, pînă la cele ale industriei ușoare și alimentare. Noile capacități de producție, majoritatea dintre ele de interes republican, au permis sporirea producției marfă industriale a Pașcaniului de 18 ori față de anul 1965, această creștere fiind o dovadă grăitoare a justeței politicii partidului nostru de dezvoltare armonioasă, echilibrată, a tuturor localităților patriei. Cea dinții unitate vizitată a fost întreprinderea de Traductoare specializată în fabricarea de elemente de mecanizare și automatizare pentru dotarea celor mai diverse ramuri ale industriei. Secretarul general al partidului a fost informat că prin transpunerea în viață a indicațiilor ce le-au fost date cu prilejul precedentei vizite de lucru, în unitate s-a asigurat diversificarea și modernizarea producției, realizîndu-se în această perioadă circa 260 de produse noi. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a adresat colectivului întreprinderii de traductoare felicitări pentru rezultatele obținute pînă acum, precum și urări de noi succese în activitate, multă sănătate și fericire. Următorul punct al vizitei de lucru a fost întreprinderea Mecanică de Material Rulant, cea mai veche unitate industrială din Pașcani, care a devenit astăzi una dintre cele mai importante cu acest profil din țară. Pe parcursul vizitării principalelor secții, tovarășului Nicolae Ceaușescu, tovarășei Elena Ceaușescu le-au fost înfățișate măsurile organizatorice și metodele tehnologice moderne adoptate în scopul scurtării timpului de staționare a vagoanelor pentru (continuare în pag. 2)