Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1876 (Anul 9, Nr. 1-72)

1876-06-11 / nr. 65

ANUL IX ANUNCIURI. Răndul sau locul sen 15 bani. Iassi, Vineri II Iunie 1876 No." 65. PREȚUL ABONAMENTULUI: Iași: Pe un an 12 lei noi;—Pe șase luni 6 lei noi; —Pe trei luni 3 lei noi. In districte: se adaogă portul de 2 fr. 40 bani. Austria. Pe 6 luni 14 franci — Germania pe 6 luni 18 franci; — Italia, Belgia, Elveția — Pe șase luni 22 franci. FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. _______________________________ Ö A l_ E N D A R U L S EPTAMAN'EI. Stil vechiu. Stil nou. ZIUA. PATRONUL ZURI Ref. Soar. Ap. Soar. Stil vechiu. Stil nou. ZIUA. PATRONUL ZILEI. || Răs. Soar. Ap. Soar Iunie. Iunie. Ore. m. Ore. m. Iunie. Iunie. Nore. m. Ore. m. 6 18 Duminică. Părintele Visarion. 4 15 7 47 10 22 Joi. Părintele Timoteu Episc. Plus. 4 15 7 48 7 19 Lunh Martirul Teodor Episc. 4 15 7 48 11 23 Vineri. Apost. Vartolomeu și Varnava. || 4 15 7 48 8 20 Marți. _ Sf. Mucenic Theodor Stratilat. 4 15 7 48 12 24 Sâmbătă. Cuviosul Onufrie. 4 16 7 48 9 __________21 Mercuri._________Părintele Chiril Arhiepisc Alex.________4 15 7 48 13 25_____Duminică.________Martira Achilina.________________N 4 16 7 48 Apare de trei ori pe săptămănă DUMINICA, MERCURI și VINERI. Redactiunea si Administratiunea in localul TIPOGRAFIEI NATIONALE. Inserțiuni și reclame: Răndul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. Francia: Pe șase luni 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru „Curiera de Iași“ foaea oficială se fac la Havas, Laffite , Cune, 8 Place de la Bourse, Paris, Constantinopole, 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru Curierul de Iași foaea oficială, să fac la D. Eugène Micoud, Constantinopoli 2 rue de la Banque Ottoman 2. Exemplarul 30 Bani. PARTEA OPICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura districtului Iași, No. 6136. Fiindcă la terminul de 2 Iunie curent, fixat pentru darea in antreprisă facerea reperatiunelor necesare la localul ocupat de cancelarie a regimentului al 7 de Dorobanți din strada Podul-Vechi, nu sau sunt concurenți. Se publică un din nou termin pentru ziua de 25 a curentei luni, cănd urmează a se ține o nouă licitațiune in camera Comitetului Permanent, pentru această antrepriză. No. 6141. Conform oficies D-lui Ministru Agriculturei, Comerciului și Lucrărilor Publice No. 6264, la 28 Iunie curent, urmând a se ține licitațiune in camera acestei Prefecturi, pentru darea in anteprindere construirei a 2 podețe de pe calea Națională, Flămănzi-Botoșani. Se publică aceasta spre cunoștința generală. Prefectura districtului Bacău. No. 6924. La oborul comunei Comaneștii, au picat de pripas un june de 2 ani, la păr plăvan, coarnele țapoșe vinete, una juncă de 2 ani, la păr galbănă, coarnile țapoșe vinete, pete negre pe picioru stăng dinapoi. Se publică aflarea păgubașilor lor, conform art. 48 din legea Poliției rurale. No. 6971. La oborul comunei Tărgul-Trotuș, au picat de pripas un mănzar de un an, la păr galbăn, coarnele țapoșe butace. Se publică aflarea proprietarului lui, conform art. 48 din legea Poliției rurale. Primăriul Municipiului Iași. TABLOU. De numărul vitelor mari și mici tete pentru consumațiune publică in cuprinsul urbei Iași, in cursul lunelor expirate Mari și April anul curent. Martie. Vite mari. Vite mici. Secretar: D. Antonescu. Biuroul IV. No. 4705, 1876, Iunie 9 zile. Primăria comunei Cărniceni. No. 628. Urmând a se da in antreprisă reparațiunea din nou a localului Primăriei acestei comuni, conform creditului ce ni s’a aprobat de cătră onorari. Comitet Permanent, pentru asemenea reparațiune. Se publică spre generala cunoștință terminus de 15 zile de la data fonei, invitând pe d-nii concurenți a se presenta la ziua fixată in oficiu acestei Primării, cănd are a se efectua mezatul după condițiunele prevăzute in foaea de licitații, cum și devizul anexat pe lângă zisa foae. Primăria comunei Cotnari. No. 1454. Fiindcă periodul de 3 ani a arendărei pământurilor devenite in proprietatea acestei comuni, expiră la 23 Apri viitor anul 1877. Se publică prin urmare terminul de 15 zile libere de la data fonei oficiale pentru arendarea din nou a 61 fălci, 12 prăjini și 11 stăni, pământ ■ arabil, fănaț și pășune, proprietate a comunei, pe timp de 3 ani începător da la epoca supra-citată și pănă la 1 April anul viitor 1880, d-nii amatori se vor presanta in camera acestui oficiu la terminul destinat, însoțiți de garanțiile cuvenite in bani, sau bonuri rurale și domeniale spre a concura la mezat. Primăria comunei Langani, No. 401. Fiindcă la terminul de mai înainte ce au fost fixat, nu sau preseatat nici un concurent la licitațiea ținută pentru darea in antreprisă a construirei podului de peste Bahmneți dintre cotunele Lunganii și Mădărzeștii. Se publică din nou darea in antrepriză a zisului pod, pentru ziua de 24 Iunie curent și se invită pe toți d-nii amatori a se presenta in camera acestui oficiu, in ziua fixată mai sus, unde vor lua și informațiunele cuvenite după condițiile acestei antreprise Comisia dispărurei I din Iași. No. 234. In baza cărței de judecată a jude de pace ocol. 1 sub No. 147, investi cu formula esecutorie și in conformitatea al 388 proced. civilă, se somează pe d-nl . Aderescu, cu domiciliul necunoscut, ca pri m termin de una zi liberă de la data acestia, să reguleze satisfacerea d-lui B. Vexle cu suma de 71 lei n. 42 bani, cu procen legale de la 23 Fevruarie a. c. pănă la nimerătoare, plus 20 lei noi cheltueli, cunoscănd că la neurmare se va proceda la urmărirea silită invocată de d. creditor Vexler. Comisia desp. IV din Iași. No. 2197. In ziua de 17 ale curentei luni iunie, urmând a se vinde in piața Halei obiectele sechestrate de la Haișie David sin Mendel, in pretenția d-lui Michel Cuten pentru o sumă bani. Se publică aceasta spre cunoștința generală. No. 2317. La 17 ale curentei luni Iunie, urmând a se vinde in piața Halei obiectele sechestrate de la Haișie Secser, in pretențiunea lui Iosib Vainștein pentru o sumă bani. Se publică aceasta spre cunoștința generală, Ledura penală, este citat a se presenta in persoană înaintea Secțiunei I a Curței de Apel, la 20 a lunei August 1876, parele si din zi, cănd are a se judeca procesul corecțional, intentat lui Teodor Diaconu pentru mai multe fapte. No. 1963. Constantin Chichiță, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 204 din procedura penală, este citat a se presenta in persoană, înaintea Secțiunei I a Curței de Apel la 24 a lunei Septemvrie 1876, carele 11 din zi, cănd are a se judeca procesul corecțional, in care se inculpă pentru perderea unui registru de eșire. No. 1971. Gheorghi Leahu, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 204 din procedura penală, este citat a se presenta in persoană înaintea Secțiunei I a Curței de Apel la 28 a lunei August 1876, parele li din zi, cănd are a se judeca apelul făcut de Mina și Moga Eduard, in procesul in care se inculpă pentru maltratarea ce i-au cauzat. Curtea de Apel din Iași secta a II-a. No. 1444. Leiba Lungu, cu domiciliul necunoscut. In virtutea art. 180, din procedura penală, este citat a se presenta in persoană înaintea secțiunei II a Curței de Apel la 20 a lunei August, anul 1876, carele 11 din zi, cănd are a se judeca procesul intentat lui pentru maltratare. No. 522. D-nul Ioan Hagi Ghenciu, cu domiciliul necunoscut. In virtutea art. 71 combinat cu art. 75 al. 6 din procedura civilă este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege înaintea sectiunei a II a Curței de Apel la 23 a lunei Iunie, anul 1876, oarele 11 din zi, cănd are a se judeca apelurile făcute de d-nii P. Papazoglu, Pincu Spiru și Herșcu Hofman, in cauza dintre d-nul P. Papazoglu cu creditorii def. Avram Santman Croitoriu, pentru contestațiune de tablou, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la nearmare causa ce va căuta in lipsă. No. 1413. Iancu Brejinschi, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 180 din procedura penală, este citat a se presenta in persoană înaintea Secțiunei II a Curței de Apel la 21 a lunei August 1876, oarele 11 din zi, cănd ave a se judeca pe Toader Andronachi, pentru daunele de curse dintr’un delict de jurament minciunos, sevărșit in paguba sa. Trbunalul județului Iași Secția III-a. No. 457. D-nul Anastasie Barbu, de profesiune funcționar, domiciliat in Iași, având a lua de la d-lor Major Gheorghe Botez, de profesiune pensionar, domiciliat in Iași, și d-na Profira Botez, născută Cachi, de profesiune liberă, soți din Iași, suma de 1200 fl. și a lor procent de 2 la sută, de la 23 April anul 1876 pănă la numerătoare, plus 400 fr. clausă penală, ce se reclamă in virtutea a 2 obligațiunei hipotecare, înscrise de Tribunalul Iași secția III la No. 76 și 194, din 1874 și investite ambele cu formula executorie sub No. 267 și 571, fără prejudețul cheltuelilor de urmărire. Fiindcă d-nii debitori, in terminul prevăzut prin obligație n’au plătit procentele, iar d-nul creditor prin petițiunea înregistrată la No. 320, cerând a se pune in urmărire vânzarea imobililor hipotecare care sunt: 1) o vie situată in comuna Miroslava, plasa Stavnicu, județul Iași, compusă aprocsimativ din 4 pogoane, vie, loc de arătură, având o casă pe ea, construită de vălătuci, acoperită cu stuh, compusă din 2 odăi și o cramă, megieșinduse cu viea d-lui Palade, cu viea preotului Samoil Prescurariu și cu 2 drumuri, unul din față și altul din dos, conducătoare la podgoria Galata, și al 2) un loc compus din 3 bucăți, ca de 4 fălci aprocsimativ, situat in Iasi, disp. I, megieșinduse cu imobilele d-lor Haralamb Ceaculea, Alecu Danilă, Ioniță Vasile și a defunctului Ioan Meranță și cu un drum conducător la Galata. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din procedura civilă, Tribunalul publică vânzarea, conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele sale, să se înfățoșeze in camera acestei Reriuni a IlI-a cu garanția cerută de lege la 17 Septemvrie ziua Vineri 1876, oara 11 din zi, cănd ave a se face adjudecația, potrivit art. 539—550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 proc. civilă. Totodată să Bomează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipoteză sau ori ce alt drept asupra bunurilor urmărite, ca înaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a’și arata pretențiunele lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. No. 368. Prin sentința No. 368, din 17 Mai a.~ c. 1876, in basa art. 308 cod. pen., a condamnat in lipsă pe Neculai Păslariu, la 6 luni și o zi închisoare corecțională, plus daune și amendă, pentru furtul comis in prejudiciul lui Gh. Lecachi, sentința cu drept de opoziție și apel, conform art. 183, 197 și 198 pr. pen. Tribunalul județului Botoșani. No. 5034. Prin sentința acestui Tribunal No. 64, din 2 a curentei, in virtutea art. 308 codul penal, l’au condemnat pe Haim sin Aron, cu domiciliul necunoscut, la închisoare corecțională pe timp de 3 luni de zile pentru faptul de furt, sentința este supusă oposițiunei, conform art. 183 pr. penală și apelului, conform art. 195 și următorii din aceiași procedură: No. 2876. D-nul Dimitrie Popovici, cu domiciliul necunoscut, este citat a se presenta in camera acestui Tribunal, in ziua de 9 Septemvrie anul 1876, oara 10 dimineață, cănd are a se cerceta procesul in care se inculpă pentru furt, la neurmare se va procede conform legei. No. 2877. D-nul Iordachi Brănzoi, cu domiciliul necunoscut, este citat a se presenta in camera acestui Tribunal, in ziua de 9 Septemvrie, anul 1876, oara 10 dimineață, cănd are a se cerceta procesul in care se inculpă pentru furt, la neurmare se va procede conform legei. No. 2875. D-nul Vasile Vacariu, cu domiciliul necunoscut, este citat a se presenta in camera acestui Tribunal, in ziua de 9 Septemvrie anul 1876, oara 10 dimineață, cănd avea sa cerceta procesul in care se inculpă pentru furt, la neurmare, se va procede conform legii. No. 2878. D-nul Anania Herța, cu domiciliul necunoscut, este citat a se presenta in camera acestui Tribunal, in ziua de 9 Septemvrie, anul 1876, oara 10 dimineață, cănd are a se cerceta procesul in care soe inculpă pentru furt, la neurmare, se va procede conform legil. No. 2861. D. Ioan Gheorghiu, cu domiciliul necunoscut, este citat a se presenta in camera acestui Trib, in ziua de 26 August, anul 1876, oara 10 dimineața, cănd are a se cerceta procesul in care se inculpă pentru furt, la neurmare se va procede conform legei. Tribunalul județului Bacău. No. 10501. D-nul Iancu Sfințescu, cu domiciliul necunoscut, este citat ca in ziua de 26 Iunie, anul 1876, oarele 10 de dimineață, să se presinte in camera Tribunalului in persoană sau prin procuratore admis de lege, cu dovezile ce va fi avănd, spre a se judeca procesul de divers ce eau intentat soția d-sala d-na Lența Sfințeschi, la neurmare se va judeca in lipsă conform legei. Tribunalul județului Neamț. No. 1980. D-nul fizic Berinbaum, cu domiciliul necunoscut. In virtutea art.... din procedura civilă, este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege înaintea acestui Tribunal la 28 a lunei Iunie anul 1876, oara 10 din zi, cănd are a se judeca procesul de divers intentat de soția sa Clara Țucăr, din comuna Șerbeștii, comunicănduse o copie de pe reclamații și de pe ordonanța Tribunalului No.... spre a se aafișa pe ușa Tribunalului Neamț, aducând atuncea și probele ce vor fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. No. 9878. Tribunalul prin sentința No. 349, din 20 Mai anul curent, au condemnat pe Gheorghe Dumitru Pruteanu la 3 luni închisoare corecțională și 50 lei noi amendă, care la caz de insolvabilitate, amenda se va înlocui prin închisoare de 10 zile, conform art. 28 din codul penal, pentru că s’a încercat a fura din cămp oeapă a lui Vasile Cimpoeșu și Gheorghe Cimpoeșu și a maltratat pe aceștia prin lovituri voluntari?, și findcă domiciliul actual al sus numitului condamnat este necunoscut, se publică aceasta spre știința sa, că nefiind mulțumit cu sus zisa sentință are dreptul de apel la Curtea din Iași, conform art. 198 pr. penală, precum și de oposițiune la acest Tribunal in terminal prescris de art. 183 pr. penală. Terminele de apel și oposițiune se socot de la data fonei. No. 9945. D-nul Grigore Argatu la Vasile Cioflancu, cu domiciliul necunoscut, este citat că in ziua de 25 August 1876, oarele 10 de dimineață, să se prezinte înaintea acestui Trib, in calitate de inculpat in procesul instruit contrăi pentru furtul unor saci cu sacară de la d-nul Emanoil Albu, cunoscând că la neurmare se va aplica disposițiunele art. 182 pr. penală. No. 10008. D-nul Ghiță Mocanu și Maria lui Vasile Telinte, cu domiciliul necunoscut, sunt citați că in ziua de 24 August 1876, oarele 10 de dimineață, să se presinte înaintea Secția a IV-a. Primar, Tufescu. Șef, Mihailescu. PUBLICAȚII JUDECĂTORESC!. Curtea de Apel din Iași Secția a I-a. No. 1974. Ioan Chiriac martor, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 204 din pro FOILETON. EIIZAH VODĂ») (Nie Balcescu.) Stefan Resvan intrase de tenor in slujbă in armia polonă, și deosebindu-se printr’o vitejie neobicinuită in resboiul Polonilor cu Muscalii, fu, din simplu soldat, ridicat la cele mai innalte trepte ostășești de Craiul Poloniei, Stefan Batori. In urmă, introducanduse in Moldova intră in slujba Domnului de atunce, Aron Vodă, care -l numi Agă, și-i dede comanda gardei sale de Unguri. La Aprilie, anul 1595, Aron Vodă fu resturnat din scaunul domniei prin ajutoriu de oaste trimisă de Sigismund Batori, prințul Ardealului, și dus in închisoare la Alvinți unde -și sfîrși vieața (1597) Aga Resvan, prin strălucita sa reputație militară și prin ajutorul ce dede la arestuirea lui Aron Vodă, isbuti a fi numit Domn al Moldovei sub suzeranitatea prințului Ardealului.In luna lui August, acelaș an, Resvan Vodă însoțit de 2300 pedestrași, 800 călăreți și 22 de tunuri, porni in Ardeal spre a se uni cu Batori și a se oști inpreună, intr’ajutorul lui Mihaiu Vodă viteazul inprotiva lui Sinan Pașa care intrase in țară * Din "România literară.9 * Românească. Resvan se deosebi foarte mult in acest resboiu și mai cu seamă la luarea Tărgoviștei și a Giurgiului. Dar pe cănd el lipsea din Moldova, Hatmanul Poloniei Ioan Zamoischi, cu niște boeri pribegi și cu multă oaste găsiră prilej de a intra in țară și a pune Domn pe Ieremia Movilă. După sevărșirea resboiului cu Sinan Pașa, Resvan Vodă, ajutat de prințul Ardealului, incercă a-și redobândi tronul. Sigismund Batori umpluse Europa de plângerile sale asupra Polonilor, pentru faptele lor din Moldova. El i invinovăția cu mare cuvânt că au intrat in această țară fără să aibă nici un drept și fără a fi provocați de nimene, numai și numai să o smulgă de sub ocrotirea sa, împăratul Germaniei, precum și Papa, cătră cari mai cu deosebire el adresase în scris plângerile sale, porniră îndată soli și scrisori in pricina aceasta cătră Craiul Poloniei. împăratul scrise in 30 Octomvrie acestui Craiu, rugăndu-l să strice tractatul ce a făcut cu Turcii inprotiva prințului Ardealului, și să lase Moldova în stăpânirea lui Resvan Vodă. Papa prin scrisoarea sa din 2 Noemvre (1595), mustră pe Craiul cu un ton foarte aspru, și incheia scrisoarea propuind arbitragiul său pentru această pricină dintre Craiul Poloniei și cumnatul seu, Prințul Ardealului, ca se stârpească dintre dănșii toate rădăcinele amare de prigoniri și de vrajbă, să le smulgă și să le arunce in foc. Mult mai aspră fu scrisoarea ce Papa, tot intr’acea zi, adresă lui Zamoischi. Tot atuncea scrise Papa și Cardinalului Andreiu Batoni ce se afla pribeag in Polonia, mustrăndu-l părintește căci ațilă pe Polonien contra vărului său, prințul Trasilvaniei, și poruncindu-i să vie indată la Roma. Mihaiu vodă din țara Românească trimise și el atunci o ambasadă Craiului Poloniei, care sosi la Cracoviea și, in 14 Noemvrie (1595) fu primită in audiență de Craiul. Istoricii tac despre misia acestei ambasade. Sa da insă cu socoteală că ea privea tot pricina Moldovei. I. Iar viteazul Resvan Vodă nu așteptă să vază eșitul acestor tractații de la care el puțin nădăjduia, și hotărî a-și redobândi prin arme tronul ce i se răpise. Cu puținul ajutor de oaste ce-i sosi de la Sigismund Batori, el purcese spre Moldova, in 27 Noemvrie (1595) și trecănd munții Oituzului ce despart pămăntul secuesc de țara Moldovei in 29 Noemvrie luă limbă prin trimiși siguri despre starea și numerul oștirilor de țară și de Polonii, ce avea Ierimia Vodă. Văzându-se mai slab cu numărul, trimise indată la Batoni ca să-i ceară un adaos de oaste, și mai cu seamă un mai mare numer de călăreți. Prințul Ardealului, după făgăduință dată, se grăbi a-i inplini cererea.Dar pănă a nu apuca acest ajutoriu să sosească la hotarele Moldovei, Ieremia Vodă cu Polonii se grăbi a intimpina pe Resvan Vodă, și acesta cu toate că se vedea mai slab mult și cu numărul și cu valoarea oștilor sale decăt vrăjmașul nu numai că nu se feri de banie dar incă o caută cu bărbăție. Oștirea polonă ce Zamoischi lăsase lui Ieremia Vodă, un număr de 4000 oameni sub comanda lui Ioan Potoțchi, staroste de Cameniță se afla respăndită in deosebite stații prin țară, cănd deodată Ceanschi căra se afla pus de Potoțchi cu despărțirea sa in garnizonă la Suceava, de pe veste acestuia ca Resvan se apropiea in grabă și drept spre Suceava in capul unei numeroase oștiri. Luănd această veste Ierimia Vodă indată precum au putut strinse oastea țerei, și porunci lui Potoțchi de a aduna in grabă toate regimentele sale. Cu toată graba ce puse Potoțchi de abea isbuti a se uni cu ceata lui Ceanschi cu două ceasuri mai naintea bătăliei. Era intr’o duminică 5 Dechemvrie (1595) cănd Resvan Vodă sosi aproape de Suceava și dede față cu dușmanul. Armata lui se alcătuia de 4000 de pedestrași, cea mai mare parte vechii lui ostași cu puțini ce înrolase de curănd și Secui ce-i dase Prințul Batori, apoi o mie călăreți armați cu lăncii, dați parte tot de acesta. Resvan cu armata sa sosi pe niște locuri mai înalte de căt acelea unde se afla stănd oastea protivnică, astfel incăt ea se vedea mai lesne de către acesta. El îș întocmi răndul bătăliei astfel: la aripa stăngă care era apărată de cară și tot aparatul de resboiu, puse cinci sute de călăreți moldoveni. La aripa dreaptă care era apărată de un zid ce începea de la șanțurile taberei lui și se întindea mult dnnainte pănă in tabăra polonă era călărimea din Ardeal, in centru veneau două batalioane de pedestrime, după care urmau alte zece, și apoi remășița călărimei și a pedestrimei ca o rezervă.Pedestrimea Moldovenească venea astfel așezată toată despre aripa stăngă, și pedestrimea secuilor iarăși toată despre aripa dreaptă spre Șchei. in toate părțile se vedeau fluturând steaguri. Cel mai inpodobit insă era steagul călărimei. El purta o frumoasă inscripție care spunea că Moldova sau dat lui Resvan de Ardeal. Ierimia Vodă își intocmise oștile deasupra târgului la sat la Areni, iar pe oștirea polonă ce avea lângă sine o au întocmit mai la cămp, despre Șchei, sub un mal ca este alăturea cu drumul Băiei. Rănduiala oștirei polone eră in coloane treptate, astfel: înainte staica avangardă, in lipsă de călărime ușoară o sută de moldoveni. După dănșii venea două cete a lui Stanislas Minschi și Nicolae Zebridovschi. Ele erau așezate puțin mai la dreapta pentru că poziția era mai bună intrracolo și spre a le feri de