Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1877 (Anul 10, Nr. 1-69)

1877-04-22 / nr. 43

ANUL X. tassi, Vineri 22 Aprilie 1677. No. 43 FOAEA PUBLICAȚIUNILOR PREȚUL ABONAMMENTULUI. In Iași și districte.- Pe un an 12 lei noi, plus portul 2 fr. 40 bani;—pe șase luni 6 lei noi, plus portul 1 fr. 20 bani. Austria: Pe 6 luni 14 franci — Germania pe 6 luni 18 franci; — Belgia, Elveția: — Pe șase luni 22 franci. Inserțiuni și reclame: Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII Apare de trei ori pe săptâmăna DUMINICA, MERCUR și VINERI. Redacțiunea și Administrațiunea in localul Tipografiei Nationale. Italia, APELATIVE DIN IASSL ANUNCIURI. Rândul sau locul sen 15 bani. Francia: Pe șase luni 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru „Curierul de Iași“ foaea oficială se fac la Haras, Laffite - Civie, 8 Place de la Bourse, Paris. Constantinopole: 26 franci. Abonamentele și anuncurile pentru „Curierul de Iași“ foaea oficială, se fac la D-na Eugene Micoud. Constantinopol, 2 rue de la Banqne Ottoman 2. Exemplarul 30 bani. CALENDARUL SEPTAMANEI. Stil vechin. Stil nou. ZIUA. _______PATRONUL ZILEI._______ Ref. Boar. Ap. Soar. Stil vecina. Stil nou. ZIUA. PATRONUL ZILEI. Ref. Soar. Ap. Soar. Aprilie. Aprilie. Iore. m.ore. m. Aprilie. Maiu. Iore. m.ore. m. 17 29 Duminică. Sf. Ierom. Simeon din Persida. 4 52 7 1 21 3 Joi. Sf. Ierom. Ianuariu. 4 47 7 6 18 30 Luni. Cuv. Păr. loan. 4 51 7 2 22 4 Vineri. Cuv. păr. Theodor Sicheotul. 4 45 7 7 19 1 Maiu. Marți. Cuv. Păr. loan Paleoloviciul. 4 49 T 4 23 5 Sâmbăta. (^) M. Mart. George și im. Alexandru. 4 43 7 8 20 2 Mercuri.___________ț Injum. prasn. și par. Theodor Trichin. 4 48 7 5 24 6________Duminică._________Sf. mart. Sava Stratilat și Elisabeta. 4 42 7 9 fpgr* Din causa sfintei serbători de mane, Ao. viitor al foaei va apare Mercuri. Au eșit de sub presă in broșură. CONVENTIUNEA ROSOMMA care regulează relatiunele Intre amandoua statele pentru timpul trecerei armatelor rosiene prin Romania. Și se află de vânzare la Tipografia Națională și la toate librăriile din Iași. Prețul 15 bani. SOCIETATEA CRUCEI ROȘIE din ROMANIA. COMITETUL CENTRAL. Incuragiați de buna-voință, cu care a fost primit apelul făcut de societatea Crucei Roșie la instituirea ei, astfel că precum s’a putut vedea din darea de samă publicată, a dat ajutor la un număr de 6,832 răniți in resbelul Serboturc; ne permitem și astăzi a face un nou apel la toate inimile generoase și a le ruga ca să ne dea concursul lor pentru desvoltarea acestei instituțiuni umanitare. Listele de subscripțiune se află depuse in București la Eforia Spitalelor Civile, și in județe la toate prefecturele, primăriile urbane și redacțiunele ziarelor. PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINSTRATIVE. Prefectura districtului Iași. No. 4106. In ziua de 18 a lunei Maiu, urmând a se ține licitație, pentru darea in întreprindere a construirei a 7 cantoane de vălătuci de pe drumurile județene, se publică aceasta spre cunoștința d-lor concurenți, ca in acea zi, să binevoească a se prezenta in camera comitetului, la oara 12 d.n zi, însoțiți cu garanția de 10 la sută din valora devizului, planul și devizul cu caetul de însărcinări a acestor lucrări, să pot vede in toate ziele in grefa comitetului. Prefectura Poliției Iași. No. 2773. Având in vedere desile neorăndueli ce se intămpla noaptea in crâșmele din oraș, și care tulbură liniștea publică, avănd in vedere regulamentul Ministerial publicat in Monitorul Oficial No. 152 din anul 1867, considerând că acel regulament lase la desposițiunea noastră ficsarea parei de închidere a sus ziselor stabilimente. Otărăm, toate crâșmele din oraș se vor închide la 9 oare sara, călcătorii acestei disposițiuni se vor pedepsi conform legei. No. 2753. D. Eridei Horn, cerănd a i se da autoritare pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă cu bucătărie, in despărțirea a IV-a, strada Palatul, No. 10, este necesitate a se ști dacă numitul nu este căzut in vreo causă corecțională, tras înaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, s’au pus sub privigherea polițienească in recidivă de delicte, vini sau crimi, se publică aceasta și sunt rugate toate autoritățile competente, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut ia vreuna din aceste categorii, se facă cunoscut acestui oficu până in termen de 40 zile de la data Ionei. Sub jprefectura plasei Braniștea , stiretul Iași. No. 1754. La 3 Maiu viitor a. c., regulă aduse din nou termen pentru vânzare la comuna Prisacani din această plasă, a 100 de oi și 100 chile popușoi, sechestrate de la fostul consiliu comunal al acelei comuni, spre îndestularea Statului ca o sumă bani, se publică aceasta spre cunoștința concurenților. Primăria Municipiului Iași, No. 3790. Conform invitațiunei primită din partea Comitetului central al Societăței Crucei roșie din România prin adresa No. 184, s’au deschis la Casieria Primăriei o listă de subscripțiuni pentru formarea unei ambulanțe romăne care va merge in ajutorul vulneraților beligeranți se publică despre aceasta spre știința persoanelor care ar binevoi a subscrie in folosul acestei instituțiuni umanitare. Primăria comunei Epureni. No. 611. Se publică termenul de 3 Mai viitor a. c. 1877, când urmează a se vinde licitativ in cotunile Broștenii și Epurenii astă comună: 23 merță popușoi din recolta anului 1876, 4 vecini rachiu, 2 vaci și un juncan, sechestrați de la un No. locuitori din acele cozuri spre îndestularea fiscului cu o sumă bani din contribuții directe, pe trimestrele 3, și 4 din 1876 și 1 din 1877, când amatorii ce ar voi a cumpăra aseminea vite, popușoi și rachiu, vor bine-voi a concura la mezat. No. 612. Se publică termenul de 29 April curent, când urmează a se arenda 12 fălci pământ, pe timp de un an, devenite in proprietatea comunei, conform art. 8 din legea rurală, amatorii ce ar vor a lua in arendă asemenea pământ vor bine-voi a se presenta in arătata zi carele 12 meridiane in camera acestei primării însoțit de geranțiile cuvenite spre a concura la mezat. No. 571. Se publică termenul de 2 Mai viitor a. c. 1877, când urmează a se vinde Testativ in comuna Spinean astă comună, 11 vaci, 1 mănzat, 15 merțe popușoi din recolta anului 1876 și 2 oi cu mei, sechestrate de la un numer locuitori din acea comună spre îndestularea fiscului cu o sumă bani din contribuții directe pe trimestrul IV anul espirat 1876, cănd amatorii ce ar voi a cumpăra aseminea vite și popușoi, vor bine-voi a concura la mezat. Primăria urbei Neamțu. No. 1252. Pentru darea in antreprisă a venitului taxei romului, pe timp de unu sau trei ani, începători de la 1 Ianuarie 1877, regulăndu-se nou termin de licitație la 10 a lunei Mai, se invită pa dnii concurenți ca la acest termin, să se presinte in camera Primăriei. Întovărășiți de garanțiile cerute, cănd ave a se ține licitația Primăria urbei Ocna. No. 354. In ziua de 30 April curent, urmând a se rearenda din nou pe conta antreprinorului loan I. Apostol, taxa cărților de joc, venit acestei comuni, se publică spre cunoștința tuturor d-lor amatori, ca in aratata zi, să se prezinte in camera acestei primării, la oara 12 a. m., pregătiți de garațiile cuvenite, cănd atunncea se va ținea licitația, iar condițiunele se pot vedea in toate zilele la primărie. Primăria comunei Podgoria Copou. No. 604. Fiindcă h 17 a curentei cănd au fost publicat termenul de vânzarea unui măntoc și a unui mânzat ce sunt picați de pripas la astă comună, nu s’a presentat niminea din concurenți spre ai cumpăra, așadar s’a regulat termen de vânzarea lor pentru ziua de 3 a viitoarei luni Mai, pe cănd d-nn concurenți sunt rugați se bine-voiască a se presenta la acest oficiu unde urmează a se efectua asemenea licitațiune. No. 599. Se publică termenul de 6 luni prevăzut de legea poliției rurale pentru aflarea păgubașului unei capre, la păr cam albă galbenă, avend urechile una cu pișcătură in vârf și cea a doua cu furculiță, cu coarnele cam lasate pe spate și fără alte semne. Primăria comunei Storești. No. 365. In ziua de 25 a curentei, urmează a se ține licitație in camera acestei primării pentru darea in arendă a 7 fălci pământ moină și imaș, remas in sarcina primăriei, precum și 2 casă, conform legei poliției rurale după condițiunile aprobate de onor, comitet permanent, se publică spre generala cunoștință că amatorii ce vor fi să se presinte in acea zi spre azerdisire. Comisia de sp. Iiu din Iași. No. 2417. La 24 April a. c., oara 12 din zi, in piața Primăriei locale, urmând a se vinde obiectele următoare: 1 ladă de brașov proastă, 1 cojoc, 1 clopot, 1 bucată pănză de casă și alta asemenea cu 3 coți, 2 bucăți pânză de fuior, 1 oglindă de părete, 1 șip, 1 sfeclă albă ca de o ocă, 5 portrete, sechestrate de la d. Dimitrie Lazer și soția sa, in pretenția d-lui Iecud Vainștein pentru bani, se publică aceasta spre cunoștința generală. PUBLICAȚII JUDECĂTORESCĂ. Tribunalul județ. Iași Secția a l-a. No. 858. D-na Eleonora Lățescu, tubicea casei def. d-sale soț, Col. Leonida Mavrodi, prin petițiunea dată trib., registrată la No. 1910, a cerut emanciparea fiului său Eugene Mavrodi care a trecut vârsta de 18 ani precum se constată din certificatul eliberat de Primarele Municipiului Iași No. 3622 din 15 April curent, conform art. 422 din codul civ. se publică aceasta spre știință. Secția III-a. No. 307. D-na Estra Berinstann, de profesiune liberă, domiciliată in Iași, având a lua de la D. Strul Frenchel, de profesiune crășmar, domiciliat in Iași, suma de 600 galbeni, cu a lor procent de 121 pe an, cu începere de la 25 Fevruarie 1875, ear la neurmare, procentul va curge de 15% pe an și 20 galbeni, plată de avocat, ce se reclamă in virtutea obligițiunei ipotecară, din 5 Martie 1875, înscrisă sub No. 87, de tribunalul Iași, Secția a III-a, investită cu formula eecutorie și prin care debitorile au renunțat la comandamentul, fără prejudiciul cheltoelelor de urmărire. Fiindcă d. debitora in terminul prevazut prin obligație, n’a plătit procentele, ear d-na creditoare prin petițiunea înregistrată la No. 2160, cerănd a se pune in urmărire vânzarea imobilului ipotecat, care este: o casă situată in Iași desp II, strada Cucu, înscrisă la No. 28, ș. 26, construită de cărămidă, acoperită cu tinechea și compusă din o dugheană și 13 odăi, pivniță cu atenansele și locul lor. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din procedura civilă, tribunalul publică vânzarea, conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele sale, să se înfățoșeze in camera acestei Secțiuni a IlI-a, cu garanția cerută de lege, la 17 alunei August, ziua Mercuri 1877, oara 11 din zi, cănd ave a sa face adjudecația, potrivit art. 539,550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 pr. civilă. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, ipotecă sau ori ce alt drept, asupra bunului urmărit, ca înaintea adjudecațiunei, să se arăte la tribunal, spre a-și arata pretențiunile lor, sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. Secția IV-a. No. 3456. D. Iosif Carantin, cu domiciliul necunoscut, se citează că in ziua de 12 Octomvrie, a. c. 1877, oarele 10 dimineața, să se presinte înaintea acestui Tribunal, spre infățoșare in procesul in care se inculpă pentru furt. Cunoscând că nefiind următor se va pronunța sentința in lipsă conform art. 182 pr. penală, No. 3469. D-na Paraschiva G. Ungureanu, cu domiciliul necunoscut, se citează că in zua de 6 Octomvrie 1877, parde 10 dimineața, să se presinte înaintea acestui tribunal, spre infațoșare in procesul in care se inculpă pentru lovire, cunoscând că nefiind următoare se va pronunța sentința in lipsă conform art. 182 p. penală. ESTRACT DE SENTINȚE. No. 180. Prin sentința pronunțată in seanța pub. din 29 Ianuar anul 1877, a condemns pe d. Grigore Pavel, cu domiciliul necunoscut, pentru faptul de lovire, pe basa art. 238 cod. penal, la 15 zile inchsoara corecțională, sentința supusă oposiției și apelului. No. 86. Prin sentința pronunțată in seanța pub. din 18 Ianuarie a. c. 1877, a condemnat pe d. Savastian Andriescu, din comuna Cristești pl. Braniștea, pentru servirea cu un timbru ce deja fusese servit, pe baza art. 59 din legea timbrului, la 500 lei amendă conform art. 28 din cod. penal, Sentința cu drept de oposiția și apel. Tribunalul județului Bacău, No. 6730. D-na Săftica Exarho, prin petiția primită la 9 Aprilie 1877, registrată la No. 3165, au cerut in liaza art 422 din codul civ. să se declare de emancipată pe fiica d-sale d-ra Sofia Exarho, născută la 15 ianuarie 1858 fiind aproape in vârstă de 20 ani, tribunalul in baza jurnalului mnediet de complect sub No. 1314 și conform disposițiunelor art. 422 din c civ. declara de emancipată pe d-ra Sofia Exarho, conform declarațiunei sus indicată, pentru care se publici aceasta spre știința tuturor. Tribunalul jud. Neamț. No. 7950. D-nii Gh. Hangan, Ioan Hangan, Vasile Măzăreanu și Vasile Hărțanu, cu domiciliul necunoscuți, sunt citați a se presenta înaintea acestui tribunal, in ziua de 9 Iunie, oarele 10 dimineața, in calitate de reclamanți in procesul privitor pe Gh. a Beronei și alții, pentru maltratare, cunoscând că la neurmare se va aplica legea. Procurorul trib. jud. Roman. MANDAT DE ARESTARE. No. 1274. In baza art. 193 din codul de procedură criminală, in temeiul sentinței trib. local No. 10, pronunțată in audiența de la 5 Ianuarie 1877, prin care condamnă pe Neculai Iiuțanu, cu domiciliul necunoscut, la închisoare corecțională pe termen de una lună, pentru că a comis faptul de furt, cerem ca orice agent al forței publice să aresteze și se conducă pe sus-numitul la temnița din Roman, mandăm și ordonăm directorului acestei închisori a primi și reține pe sus numitul lașișul penitenciar, pe tot timpul determinat mai dus și calculat de la încarcerare, cănd la expirare se va libera de nu va fi deținut pentru alte cauze, cerem ca orice depozitar al forței publice să dea ajutor la caz de necesitate, pentru rnclutarea presentului mandat, anexăm și extract de pe sentința citată No. 10. Dat la parchet, astăzi 9 April 1877, in orașul Roman. ESTRACTE DE SENTINȚĂ. Prin sentința No. 40, dată de tribunalul jud. Roman, la 5 Ianuarie a. c. 1877, individul Neculai Huțana, cu domiciliul necunoscut, găsit culpabil că au furat niște obiecte de la Iancu Leibovici, in basa art. 308 cod. pen. s’au condemnat la închisoare corecțională timp de una lună, osinda lui se începe de la încarcerare și se termină la espirare, cănd se va elibera dacă nu va fi deținut pentru alte cause. Judele instructor trib. Neamț. No. 1018. Noi Anton Suciu, judecător instructore a tribunalului Neamț, in virtutea facultății ce ne dă legea de procedură criminală, măndtăm și ordonăm ca inculpații: Costache Gh. Stefan și Neculai Vasile Stropu, foști in comuna Uricanii, iar acum cu domiciliul necunoscuți, să fie aduși la cabinetul nostru de instrucțune de la acel Tribunal spre a li se lua interogatoarele in causa in care să inculpă, ca esecutarea acestui mandat se însărcinează agentul puterei publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură. Dat astăzi la 1877, luna Aprilin 18 orașul Peatra. Corpul Portăreilor trib. Iași. No. 343. Conform jurnalului trib. Iași secț. III No. 1438, din 12 curent, se publică că la 30 curinteara 12 din zi, in cam rn trib. de Iași secț. III, urmează a se vinde licitativ creanța hipotecară pe suma de 185 galb. datată 12 Septemvrie 1874, transcrisă in regstrul de inscripțiune a trib. Iași secț. III la 3 Octomvrie 1874 sub No. 338, sechestrată de la d. Nahman Vainștain ia pretenția d-lui I. Rosentower, și concurenții ce vor fi să se presate pentru cumpărare conformăndu-se art. 444 pr. civilă. No. 325. Conform jurnalului tribunalului Iași Secția a III-a No. 1481, și a ordonanței acelui tribunal No. 2766, urmând a se vinde licitativ, una obligațiune ipotecară pa suma de 200 galbeni, urmărită de la D. Avram Horovitz, spre satisfacerea d-lui locotenent Cost. Gheorghiu, care obligație este a D nei Safta lui Costa Niței, după care au împrumutat acea sumă de la Avram Horovitz, se publică spre știința generală, că espusa vânzare se va efectua in ziua de 30 a curentei, ora 11 din zi, și concurenții ce vor fi, să se presinte in arătata zi și oră, in camera trib. Iași Secția a IlI-a, unde are a se face vânzarea cu bani in numarătoare. Judele de pace ocol. III din Iași. No. 1557. Prin cartea noastră de judecata No. 296, pronunțată la 12 April curent, pe baza art. 1170 1088 cod. civ. 150 și 146 pr. civ., l’au condamnat pe Victoria Balisteiu foastă cu domiciliul in acest ocol și acum necunoscută, se plătească d-lui David Staru suma de 8 galbeni și trei pătrimi, cu procent legal de la reclamație, plus 10 lei noi cheltueli de judecată cu opoziție și apel. Judele de pace ocol. IV din Iași. No. . . . Prin cartea noastră de judecată No. 402, pronunțată la 20 Octomvrie a. tr, l’a condamnat pe d. Roman Budinschi a plăti d-lui Natan Roselweig suma de 300 franci cu procent legal de 10% dela data reclamațiunei 29 August și pân la numerătoare, plus 20 lei noi daune și timbru. No. . . . Prin cartea noastră de judecată No. 339, pronunțată la 13 Septemvria a. tr., s’a condamnat pe d. N. Busuioc, a plăti d-lui Natan Rozentvaig suma de 240 lei vechi cu procent legal de la reclamațiune, plus 20 lei noi cheltueli de judecată, cu drept de oposiție și apel. No. . . . Prin cartea noastră de judecată No. 341, pronunțată la 13 Septemvrie a. tr., l’a condamnat pe d. Iohan Kruzolok, a plăti d-lui Natan Rozentvaig, suma de 12 galbeni cu procent legal de la reclamațiune, plus 20 lei noi cheltueli de judecată, cu drept de oposiție și apel. PARTEA NEOFICIALA Revista Internă. M. S. Domnitorul a primit Sâmbătă, 16 ale curentei, la carele 3 după amează, in audiență particulară, pe d. colonel principe N. Dolgorouki, adiotant al Maiestăței Sale Impeeriului Rusiei, însărcinat, de a remite o scrisoare din partea Augustului seu Suveran, adresată din Kișinau M. S. Domnitorului. In urma acestei audiență, d. colonel principe N. Dolgorouki a fost primit de M. S. Doamna. Trimisul M. S. împăratului Rusiei a fost condus la Palat intr’o trăsură a Curței, de un adiotant domnesc. In aceiași zi, la orele 5 după amează, d. capitan Papoff, adiotant al A. S. S. Marelui Duce Nicolae, a avut onoare a fi primit asemenea in audiență particulară de cătră I. S. Domnitorul și a-I înmâna o scrisoare din partea Alteței Sale Imperiale. Convențiunea adițională încheiată intre Rusia și România, se exprimă astfel: Pentru esecutarea articolului III al convențiunei incheiată astăzi, subsemnații plenipotențiari au convenit de a regula prin convențiunea specială de față ivdielele relative la trecerea trupelor imperiale ruse, precum și raporturile lor cu autoritățile locale. ART. I. Guvernul Romăn acordă armatei ruse uzul căilor ferate, comunicațiunilor fluviale, drumurilor, poștelor și telegrafelor Romăniei, și pune la disposițiunea la resursele materiale ale țerei, pentru necesitățile de aprovisionament, de furagiuri și de transport, după modul și condițiunile stipulate in articolu, ce urmează. ART. II. Relațiunile autorităților militare ruse cu autoritățile locale se vor face prin mijlocirea comisarilor speciali români numiți spre acest sfărșit. Un comisar general român va fi delegat pe lângă Comandantul cap al trupelor ruse pentru toată durata trecerii lor prin România. ART. III. Comisarii români vor fi căpuiți de toate datele (donees) relative la resursele materiale (precum furagiuri, aprovisionamente, cărăușie, paie, încălzit etc.) ce poate procura țara in percursul trupelor ruse, atăt in lungul linielor căilor ferate, căt și pe țărmurile Prutului și Dunării, cu indicațiunea prețurilor aproximative a acestor obiecte la puncturile unde vor trebui a fi predate, a cantităților ce ar putea fi date și a epocelor la cari predarea lor ar putea fi cu putință. ART. IV. Autoritățile militare ruse, după ce vor lua cunoștință de datele menționate in articolul precedent și vor decide cantitățile de producte ce le vor fi necesarii și puncturile unde vor trebui a fi predate, se vor înțelege cu comisarii români asupra modului de predare. Prin urmare aprovizionamentele se vor face pentru comptul armatei ruse, sau de către autoritățile române cu prețurile convenite, sau cu concursul lor, prin sumisionamente, comisiune, cumpărare directă etc. ART. V. Se va precede tot astfel pentru toate achizițiunile, care ar fi necesarii pentru campament, bivuac, transportul trupelor, bagajelor lor, materialului și munițiunilor de rrăbel, precum și pentru furniturile spitalelor,, ambulanțelor și farmacielor. Autoritățile române vor inlesni satisfacerea acestor trebuințe.