Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1877 (Anul 10, Nr. 1-69)

1877-06-10 / nr. 61

SOCIETATEA CRUCEI ROȘIE din ROMANIA. COMITETUL CENTRAL. Incuragiați de buna-voință, cu care a fost primit apelul făcut de societatea Crucei Roșie la instituirea ei, astfel că precum s’a putut vedea din darea de samă publicată, a dat ajutor la un număr de 6,832 răniți in resbelul Serboturc, ne permitem și astăzi a face un nou apel la toate inimile generoase și a le ruga ca să ne dea concursul lor pentru desvoltarea acestei instituțiuni umanitare. Listele de subscripțiune se află depuse in București la Eforia Spitalelor Civile, și in județe la toate prefectures, primăriile urbane redacțiunele ziarelor. Au eșit de sub tipar in broșură LEGEA Timbrului și Inregistrarei Se află de vânzare la Tipografia Națională și la toate librăriele din Iași. pSIT Prețul 50 bani "fi Au eșit de sub presă in broșură, a doua ediție din MENȚIUNEA RUSO-ROMANA care regulează relatiunele intre amandoua statele pentru timpul trecerei armatelor rusiene prin Romania. Și se află de vânzare la Tipografia Națională și la toate librăriile din Iași. Prețul 15 bani. Au eșit de sub presă in broșură LEGE asupra rechisitiunilor militare de vânzare la Tipogafia Națională și la toate librăriile. Prețul 15 bani. (10-7). PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura districtului Iași, No. 6816. Conform oficiei d-lui ministru agriculturei comerciului și lucrărilor publice No. 5716, la 22 Iunie curent, urmănd a se ține licitațiune in camera acestei prefecturi pentru vinderea instrumentelor vechi de la școala tehnică din acest oraș, se publică aceasta spre cunoștința generală. Prefectura Poliției Iași, No. 4336. In conformitatea telegramei d-lui ministru de resbel No. 6412, și a înaltului decret No. 1226, publicat in Monitorul oficial No. 119 din a. c., consiliul de revizie a recrutării tinerilor din acest oraș, carii au a forma contigentul anului curent 1877, și care sunt înscriși pe listele de recensiment, urmează a se întruni in localul prefecturei poliției Iași, și’și va ține ședințele sale publice in zilele de la 12 Iunie curent, până la 22 aceeași lună inclusiv, deschizând ședințele in fiecare zi la oarele 12 dimineață, aceasta se publică spre cunoștința generală, și se invită pe toți tinerii cari sunt inscriși pe listele de recensiment, spre a trage sorți in anul curent, să se prezinte înaintea consiliului in zilele și la oarele anume aratate mai sus, căci acei tineri cari nu se vor presenta înaintea consiliului sau nu vor trimete împuterniciți din partele, se vor considera ca cum ar fi fost față, asemenea acei care vor avea drepturi de scutire sau dispensă, trebue să’și facă reclamatiunle lor la consiliul de revizie in zileie suspiciate, căci orice reclamațiuni făcute in urmă nu vor fi luate in considerație, asemenea se invită - sepre ANUL X. Iassi, Vineri 10 iunie 1877. No. 61. PREȚUL ABONAMENTULUI. In Iași și districte: Pe un an 12 lei noi, plus portul 2 fr. 40 bani; —pe șase luni 6 lei noi, plus portul 1 fr. 20 bani. Austria. Pe 6 luni 14 franci— Germania pe 6 luni 18 franci; —Italia, Belgia, Elveția — Pe șase luni 22 franci. Insecțiuni și reclame: Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor ardezenta înaintea consiliului in zilele și oarele sus aratate toți tinerii acei carii au fost lasați in concediu de un an in scop de a fi revizuiți de a doua oară. Prefectua județului Fălciu. No. 4443. Pe teritorul comunei Idriceni, din plasa Crasna, acest județ, găsindusă leal, la păr sur, coama in amendoue părți, mai mult in stărgi, fară alte semne, se publică spre înștiințarea proprietarului care in termenul pretins de legea poliți rurale, să se prezinte cu dovezi in regulă la Primăria mentiona tei comuni spre a’l primi. Prefectura județului Roman. No. 5363. Pe teritorul comunei Bahna, sau pripășit o noatena de 2 ani, un păr murgă, coama, coada negre, cu furculiță la urechea dreaptă, fără alte semne, se publică spre cunoștința păgubașului ce ar fi, care in lăuntrul termenului legiuit, să se prezinte cu dovezi la comuna citată, spre a-și primi vita, căci la din contra se va vinde licitativ. Sub prefectura plasei Codru jud. Iași. No. 1893. Conform art. 12 din legea de urmărire, se face cunosut prin aceasta că in ziua de 20 Iunie, anul 1877, la oara 12 amenzi, se va vinde prin licitație la localul Sub-prefecturei plasei Codru, comuna Buciumi, Comuna Socola, obiectele ce s’a sechestrat pentru neplata dărilor datorite pe trimestrul al IV-lea din 1876, de la Costachi Dimitria perceptor comunei Buciumii, Gh. Gavrilovim perceptor comunei Ciurea și Dimitris Dăscălescu perceptor comunei Tomești, obiectele sechestrate sunt: perceptorului comunei Buiumii, 1) jumătate din retribuțiunea de perceptor cu încep ra de la 1 April, care este 75 lei pe lună, 2) un burou de nuc, 3) un dulap cu uși in 2 canaturi, 4) una oglindă mică, 5) trei scaune de lemn, 6) 14 portrete, 7) una candelă, 8) un cal harmasar și al 9) roada din 3 firte vie: perceptorului comunei Ciurea, 1) jumătate din retribuția de perceptor cu începere de la 1 Mai 1877 care este de 84 lei noi pe lună, 2) una candelă de argint, 3) un revolver cu 6 fouri, 4) una capă a fata, 5) un scrin de ulm cu 4 saltare, 6) una masă de ulm, 7) 3 scaune de ulm cu perinile lor vechi, 8) un ceas de părere, 9) 6 portrete, 10) una ladă de brașov, bi) roada de la % fiice pământ popușoi: perceptorului comunei Tomești, 1) jumătate din retribuția de perceptor cu incepere de 1 April, care este 70 lei pe lună, 2) 4 juncani, 3) 1 capă cu mănz, 4) 1 scrânciob cu 4 scaune, 5) 2 poloboace și 2 balerce, 6) 1 pușcă cu o tavă, 7) 1 revolver cu 6 focuri, 8) roada de la 1 pogon vie ce o are in posesie de la V. Tulpan, prin urmare aceia cari vor a concura la licitația acestor obiecte, să se prezinte la locul indicat, ia ziua și ora fixată, se cere concurenților să depună mai intăi o garanție de 5 la sută din valoarea obiectelor. Primăriul Municipiului Iași. No. 5387. Fiindcă in ziua de 6 ale curentei, când după publicațiunea inserată in foaia Curierul de Iași No. 36, urma a se ține licitațiunea pentru arendarea moșiei Copoul și Rădiu lui Tatar, nu s’au presentat concurenți; se publică un alt termen de 40 zile de la aparițiunea foaei presente, și se invită pe toate persoanele ce ar voi a lua in arendă această moșie, care se dă pe period de 5 ani, începători de la 23 Aprile anul viitor 1878, ca in ziua aspirărei termenului suscitat să se presinte in pretoriul Primăriei cu garanții prevăzute in condițiuni, fie in numerar, bonuri rurale sau domeniale. Biuroul I. No. 4729. Fiindcă la termenul fixat prin publicațiunea No. 4110, nu s’au presentat concurenți a lua in locațiune un rănd de case a bisericii Sfinților Voivozi (Roșca) situată in strada Apedu cu care să închiriază de cătră Epitropia averei acei biserici pe trei ani, calculați de la 26 Octomvrie viitor, se deschidă concurență Luni 20 Iunie curent, oarele 12 miridiane. Amatorii de a lua in locațiune zisele acarete, sunt rugați a se presenta in camera acestui oficiu la termenul arătat, însoțiți și de garanția necesară, spre a se proceda la adjudecațiune. Biuroul III. Administrația sanitară. No. 344. In cursul lunei Maiu anul curent, s’au născut in cuprinsul orașului Iași 229 prunci vii, prin urmare cu 5 mai mult de căt in luna precedentă April și cu 16 mai puțin de căt in luna Maiu anul espirat 1876. Dintre aceștia 229 prunci, 133 au fost băeți, și 96 fete, iar impărțindui după religiunea părinților lor, 94 au fost de părinți creștini, și 135 de părinți israeliți. Copii găsiți, cuprinși in cifra sa, arătată de 229, au fost 14. Nasceri de gemeni s’au înregistrat 2. Numeral morților să sus la 143, prin urmare cu 42 mai puțin decăt in precedenta lună Aprile, și cu 24 mai puțin de căt in luna lui Maiu anul 1876. Arătatul număr de morți, in proporțiune cu numărul intreg a populațiunei orașului, dă 167 la 1000 de suflete. Dintre acești morți, 91 au fost creștini și 52 israeliți, 108 au murit la locuințile lor, 27 dintre locuitorii orașului au murit in spitale, și 8 copii in institutul Grigorian. Pe lângă aceștia au mai murit in diferite spitale civile ale orașului 11, dintre locuitorii veniți de afară de oraș, in căz cu numărul total al morților din spitale se stie la 46. Coșuri de prunci născuți, morți s-au înregistrat 18. Comparând numărul morților cu acela al născuților, să constată, că cei de pe urmă trec cu 86, peste numărul morților, iar după religiune vedem că creștinii au un sporiu de 3 suflete și israeliții de 83. Boale predominante au fost: afecțiuni catarrhale și inflamătoare al organelor respiratoare, precum și febre intermitente și typhoide; s-au înregistrat dintre cei morți la domiciliul lor, 14 de fusa pulmonară, 4 de pneumonia, 4 de emfisema, 5 de febre tyfoide, 2 de dropică, in urma frigurilor paludiene, 1 de angina difterica și 11 de marasm senil. S’au constatat și 2 cazuri de sinucidere prin strangulare. Dintre copii au murit 47, și anume 27 in etate pănă la un an, 14 inatate de la 1 pănă la 5 ani și 6 de la 5 până la 10 ani; de angina difterică ,au decedat 3, de bronehopneumonie 1, ae miningita 5, de febre remitente și intermitente 10, de scrofuloise 1, de convulsiuni 11, și de atrofia 16. Dintre acești copii 12 au murit fără căutare medicală. Primăria comunei Botoșani. No. 2166. Primăria având necesitatea cumpără 74 stânjeni lemne de foc, necesare pentru încălzirea stabilimentelor intriținute de ea, in sesonul de iarna viitoare 1877—78, se publică termenul de licitație la 6 Iulie a. c., cu dreptul de supralicitare in a opta zi, se invită pe persoanele ce ar voia lua in antrepriză darea acelor lemne, să se prezinte atunci in camera Primăriei in oarele 12 meridiane, asociați de garanție1, spre a lua parte la licitația ce are a se ține după condițiunele esistente admise de consiliul comunal in ședința de la 27 Mai a. c. No. 2162. La primărie se află de pripas 1 cal hamasari, in păr murg, coama, coada negre, fără alte semne, găsit de poliție, pe stradele orașului și trimes cu adresa No 3128, se publică termenul de 6 luni, conform art. 48 din legea poliției rurale peintru ivirea păgubașului. Primăria comunei Băiceni. No. 1002. La licitațiunea ținută in camera acestei primării la 14 Mai trecut, pentru antreprizairea accizului băuturilor spirtoase ce s’ar introduce in catunele Dodeștii și Săcăreștii această comună, pe 1 priodu de 1877 și 1878 inclusiv, n a eșit vn preț satisfăcători, tia regulat a se ținea din nou licitațiunea in zioa de 15 Iunier juvent, când d-nii amatori sunt invitați a se prezenta cu garanții solvabile spre a oncura la mer t, ibcrațiunea este cu recurs la oriOT8b, comitet permanent județan in termen de 8 zile, iar condițiunile de arendare se pot vide in ori ca timp la Primărie. Primăria urbei Buhăești. No. 614. Pe teritorul acestei comuni, in zilele de 11 și 12 April trecut, au căzut de pripas 1 cal și c capă cu semne următoare: calul la păr murg închis, «chior de amândoi ochi», fără alte semne, capa murgă închisă, coama neagră din stingă, se public aceasta spre cunoștința proprietarilor lor, care in termenul și cu dovezile pretinse de art. 49 din legea poliției rurale, să se prezinte la autoritatea acestei comuni de a-și primi vitele in chestiune, era cu o pată albă pe spinare stricată de șe. Primăria comunei Ciurea. No. 805. In această comună picând de pripas , mănzată, la păr plăvană, țapoșe, pișcătură la urechea dreaptă, să publică afiaret păgubașului ei, conform legei poliției rurale. No. 807. La această primărie urmând a se ține licitație pentu vânzarea unei vaci și 1 cal de pripas, să publică un termen de 15 zile libere de la data Ioaei, spre cunoștința doritorilor. No. 8061 La această primărie, urmând a se ține licitațiune, pentru arendarea pe timp de un an, 33 fălci și 40 prăjini pămănt, dintre care 25 fălci remas in administrația comunei da la foștii clacași, aflător acest pămănt in comuna Todirel și compus de mai multe bucăți și 8 fălci 40 prăjini a bsericii popana cu cetate, compuse tote aceste pămlnturi parte da fănat și parte loc arabil, se publică termenul de 15 zle libere da la data foaei spre cunoștința doritorilor. Primăria comunei Cucuteni. No. 907. Conform regularistiei d-lui judecător de pace plasei Stavnicu, prin adresa No. 186, la 23 a curentei urmează a se tine licitație in localul acestei primări pentru vânzarea unui car de boi și 3 godini (porci), sechestrați de la d. C. Stanilă și 1 cataveică de l V. Apostol, spre îndestularea d-lui Teodor Alexandre,seu cu o sumă bani, se publică spre cunoștința concurenților. Comisia desp. a 111-a din Iași. No. 3077. In ziua de 14 a curentei, de agentul acestui oficiu, urmând a se vinde licitativ in piața Primăriei, obiectele sechestrate de la d. Neculai Tăutu, in pretenția d-lui Burău Herș Ținer, se publică spre cunoștința generală. Comisia desp. a IV-a din Iași. No. 2274. La 16 Iunie curent, urmând a se vinde licitativ obiectele sechestrate de la d. Moise Dulberg, in pretenția lui Ovide Cheinig pentru bani, se publică acest termen spre deșteptarea concurenților cari să se prezinte in piața Habei, unde urmează a se face vânzarea. FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. CALENDARUL SEPTAMANEI.___________________________________________ Stil vechiu. Stil nou. ZIOA. PATRONUL ZILEI. les. Soar. Ap. Boar. Stil vechi». Stil nou. ZIUA. PATRONUL ZILEI. Ref. Rop r. Ap. Soar. Iunie. Iunie. ore. m. ore. m lucie. Iunie. iore. m. ore. nr. 5 17 Duminică. Sf. ierom. Dorothei episc. Tirului. 4 15 7 47 9 21 Joi. Păr. Chiril Arhiep. Alexandriei. 4 15 7 48 6 18 Luni. Cur. păr. Ilarion și păr. Visarion. 4 15 7 47 10 22 Vineri. Sf. Ierom. Timotei ,p. Brusei. 4 14 7 48 7 19 Marți. Sf. Ierom. Teodor ep. Anghel. 4 15 7 47 11 23 Sâmbătă. Sf. Apost. Vartolomeu și Varnava. 4 14 7 48 8 20 Mercuri.___________Aduc. relig. sf. m. mart. Teodor Stratilat. 4 15 7 48 12 24 Duminică. Cav. păr. Oniriu și P'tru de la Alon J 4 16 7 48 Apare de trei ori pe septăimina DUMINICA, MERCURI și VINERI. Redacțiunea și Administrațiunea in localul Tipografiei National. ANUNCIURI. Rândul sau locul sau 15 bani. Francia: Pe șase luni 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru „Curierul de ași“ foaea oficială se fac la Havas, Laffite & Cune, 8 Place de la Bourse, Paris; Constantinipole, 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru „Curierul de iași“ foaea oficială, se fac la D-na Eugène Micoud, Constantinopol, 2 rue de la Banque Ottoman 2. Exemplarul 30 bani. PUBLICAȚII JUDECĂTORESCĂ. Curtea de Apel din Iași Secția I-a, No. 2326. Alta Grimberg, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 204 din procedure penală, este citată a se presenta d in persoană, înaintea secțiunei I-a a Curței de Apel, la 18 Iunie 1877, orele 11 din zi, când are a se judeca apelul făcut de Primul procuror a trib. Iași, contra sentinței trib. Iași secția a IV-a No. 684, din 12 Mai 1877, prin care este achitată pentru faptul de escrocherie, cunoscând că la neurmare, procesul se va hotără in neființă. No. 2326. Leizer Marchitener, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 204 din pr. penală, este citat a se presanta in persoană înaintea secțiunei I-a a Curții de Apd la 18 Iunie 1877, orele 11 din zi, cănd are a se judeca apelul făcut de Primul procuror in contra sentinței trib. Iași secția a IV a No. 684, din 12 Mai 1877, prin care este achitat de fapt,ui de escrocherie, cunoscând că la neurmare, procesul se va căuta în neființă. Tribunalul județ. Iași. Secția a 11-a. No. 1070. D. Grigore Balș, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 22 < din procedura civilă, este citat a se presenta in persoană sau prin procaritor admis de lege, înaintea secțiunei a ll-a a trib. Iași, la 18 August 1877, orele 11 din zi, cănd are a se judeca cerirea de poprire făcută de I. I. D. Mangușiumăm de D-ior Grigore Tulbure și M. Postier, pentru banii datoriți, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la ce- i urmare căușa se va căuta in lipsă. Secția HI-a. No. 479. Iconomul Dimitrie Andronic, de profesiune preot, domiciliat in tari, prin comandamentul înregistrat la No. 277, a somat pe Diaconul Costantin Idriceanu, de profesiune diacon, domiciliat in Iași, in calitate de curtore a averei remise pe urma d< f. Gheorghe Vsiliu, ca un termin de 30 zile, se respundă suma de 318 franci și I bani, fără prejudiciul cheltueler de urmărire, ce se reclamă in virtutea cărței de judecată a d-lui jude de pace ocolul V, sub No. 23, din februarie 1877 și investită cu formula esecotorie. Fiindcă d-nu curatore in arat ,tul termin ce a espirat n’a plătit banii, ear d-nu creditare prin petițiunea iniegstrată la No. 3563, cerând a se pune in urmărire vânzarea imobilului, care este o casă situată in orașul Iași, despr. a V-a,truda Eternitței, înscrisă la No. 6, construită de vălătuci, acoperită cu stuh și corne ușa din r odae, o camără și o sală, avend un temnic cu locul ei, pe care exista grădina cu arbori roditori, ma greșindu-se pe de o parte cu imobilul D-lui Iriia Deleu, iar pe de altă parte cu imbilul D-nei Maria Mandachi și in fund cu imobilul D nei Catinca Pricochi. Pe acest temem și in bază, art. 503 din pr. civ. trib publică vânzarea conform art. 510 din a ea pr. ca concurenții ce ar fi de a cumpăra indicatul imobil, cu atenansele sale, să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a 111», cu giranta cerută de lege, la 16 a lunei Septemvrie ziua Vineri 1877, oarele 11 din zi, fănd «re a se face adjudecați«, potrivit art. 539—550 și cu resticțiunea art. 559, 561, 564 și 565 din pr. civ. Tot odată se spuneaă pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegii, ipotecă sau ori ce alt drept asupra bunului urmâr t, ca înaintea adjudecației să se arate la tribunal, spre a'și arăta pretențiile lor, sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. Secția IV-a No. 603. Tribunalul Iași secția IV, prin sentința pronunțată in ședința publică din 21 April 1877, a condamnat pe Vasile Ganescu, cu domenliul necunoscut, pentru faptul de furt, pe basa art. 308 codul penal, la 1 lună închisoare corecțională, sentința cu dreptul de oposiție și apel. No. 740. Tribunalul Iași secția IV, prin sentința pronunțată in ședința publică din 26 Mai 1877, a condamnat pe Mh. Popovici, cu domiciliul necunoscut, pentru faptul de furt, pe baza art. 308 codul penal, la 15 zile închisoare corecțională, sentința cu drept de oposiție și apel. No. 4713. D-nul Vasile Santimiu, cu domiciliul necunoscut, se citează ca in ziua de 6 Octom. 1877, orele 10 dimineață, să se presinte înaintea acestui tribunal spre infățoșare in procesul in care se inculpă pentru furt, cunoscând că nefiind următor se va pronunța sentința in lipsă, conform art. 182 pr. penală. No. 4713. D. Alexandru Pichiu, cu domiciliul necunoscut, să citează ca in ziua de 6 Octomvrie 1877, oarele 10 dimineață, să se presinte înaintea acestui tribunal, spre infațoșare in procesul in care să inculpă pentru furt, cunoscând că nefiind următor, se va pronunța sentința in lipsă, conform art. 182 pr. penală, No. 4421. Zeida Zisa Campulungeanu, cu domiciliul necunoscut, se citează că in ziua de 25 Octomvrie 1877, orele 10 dimineață, să se presinte înaintea acestui tribunal, spre infațoșare in procesul in care se inculpă pentru furt, cunoscând că nefiind următor se va pronunța sentința in lipsă, conform art. 182 pr. penală No. 4457. Maria lui I. Dimitraki, cu domiciliul necunoscut, se citează că in ziua de 20 Octomvrie 1877, orele 10 dimineață, să se presinte înaintea acestui tribunal, spre infățeșre in procesul in care se inculpă pentru furt, cunoscând că nefiind următor, se va pronunța sentința in lipsa, conform art. 182 pr. I penală. No. 3061. D-na Efrosina Bujor, din disp. I, acum cu domiciliul necunoscut, se citează că in ziua de 28 Septemvrie 1877, orele 10 dimineață, să se prezinte înaintea acestui tribunal, spre infațoșare in procesul in care se inculpă pentru lovire, cunoscând că nefiind i următor, se va pronunța sentința in lipsă, conform art. 182 pr. penală, I No. 4651. D. V..sile Raciu, cu domiciliul necunoscut, se citează că in ziua de 23 August 1877, orele 10 dimineață, să se predate înaintea acestui tribunal, spre infuțoșara i in procesul in care se inculpă pentru lovir**, cunoscând că nefiind următor, se va pronunța sentința in lipsă, conform art. 182 pr. pen.